Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Maagproblemen; vaker dan we denken

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Maagproblemen; vaker dan we denken

Ik heb een abonnement op het uitstekende Duitse paardenblad Cavallo. Elke maand weer zo'n 160 bladzijden boordevol informatie en tests op allerlei gebied.

Deze maand staat er een uitgebreid artikel in over maagproblemen. De meeste mensen weten tegenwoordig wel dat veel wedstrijdpaarden aan maagzweren lijden; uit onderzoeken is gebleken dat 90% (!) van de renpaarden daaraan lijdt, en 60% van de paarden waar regelmatig wedstrijden mee gereden wordt. Omdat ik dravers heb, trekken dit soort artikelen altijd mijn aandacht. Maar voor paarden die uitsluitend recreatief gereden wordt, lijkt e.e.a. minder van belang.

Maar: in Amerika zijn nu wat specifiekere onderzoeken verricht, en wat blijkt: zo'n 30% van alle overige paarden heeft ook problemen! Wellicht dat dat percentage nog hoger ligt, maar niet-wedstrijdpaarden worden nauwelijks onderzocht op maagproblemen.

Er is o.a. onderzoek gedaan met een aantal paarden die gewoon thuis onder het zadel werden gereden, en verder niets. Deze paarden werden voor drie dagen, met een trailerrit van een paar uur, meegenomen naar een andere stal, daar drie dagen rustig gereden, en daarna weer terug naar huis. Acht van de tien paarden had maagproblemen na dit "uitstapje" (waarvan 7 een maagzweer), en ze hadden allemaal een geirriteerde maagwand! De thuis gebleven controlegroep had nergens last van. De stress van de reis en de andere stal was al voldoende om dit te veroorzaken. En wat doen wij als we op vakantie gaan of naar een cursus. Juist

Ook paarden die nooit van het erf af gaan, maar op een "stressvolle" manier gehouden werden lopen flinke risico's. En daarmee wordt niet bedoeld paarden die in een box staan, maar in een groep gehouden worden... De laagsten in rang in een groep blijken vaak maagzweren te hebben. Ook in groepen die vaak van samenstelling wisselen, komen veel maagzweren voor.

Symptomen zijn niet altijd even duidelijk, aangezien paarden helaas veel pijn kunnen verdragen. Verdacht zijn: tandenknarsen, doffe vacht, slecht eten. Regelmatig koliek, of te dun: in 70% van de gevallen blijkt sprake te zijn van maagzweren.

Al met al word je er niet vrolijk van. Een onderzoek is best duur (zo'n 250 Euro voor gastroscopie, de enige manier waarop maagproblemen zijn vast te stellen). Te veel krachtvoer kan een oorzaak zijn, maar zal bij NH-paarden niet zo snel voorkomen, eerder bij de wedstrijdpaarden. Behandeling is ook duur: 25-35 Euro per dag, voor 4-6 weken! Maar, zo blijkt uit onderzoek van de dierenkliniek Wolvega die tot nu toe met 60 dravers heeft gewerkt, de behandeling met GastroGard geeft goede resultaten. Het onderzoek in Wolvega wordt volgend voorjaar afgerond, er zullen dan zo'n 100 dravers onderzocht en indien nodig behandeld zijn. Ik ben erg benieuwd naar de definitieve uitslagen!
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Re: Maagproblemen; vaker dan we denken

stond er ook bij wat voor voer de paarden kregen?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ja, en de paarden die mee waren gegaan op die drie dagen kregen vnl hooi en een klein beetje graan.

Van de wedstrijdpaarden: brok geeft vaker problemen dan granen, paard moet liefst alleen hooi als er geen prestaties van verlangd worden. Soort graan leek niet zoveel uit te maken voor maagproblemen (mais, haver, gerst). Als er prestaties verlangd worden: niet meer dan 0.4 kg krachtvoer per 100 kg lichaamsgewicht per voerbeurt geven, en verder onbeperkt hooi.

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Er is o.a. onderzoek gedaan met een aantal paarden die gewoon thuis onder het zadel werden gereden, en verder niets. Deze paarden werden voor drie dagen, met een trailerrit van een paar uur, meegenomen naar een andere stal, daar drie dagen rustig gereden, en daarna weer terug naar huis. Acht van de tien paarden had maagproblemen na dit "uitstapje" (waarvan 7 een maagzweer), en ze hadden allemaal een geirriteerde maagwand! De thuis gebleven controlegroep had nergens last van. De stress van de reis en de andere stal was al voldoende om dit te veroorzaken. En wat doen wij als we op vakantie gaan of naar een cursus. Juist
    Interessant onderzoek!
    Staat er misschien ook bij hoeveel ruw en krachtvoer de paarden uit dit onderzoek kregen en of ze hetzelfde voer kregen als thuis?

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Zie hierboven: een beetje graan en verder hooi, net als thuis!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

tjeemig.. verontrustende cijfers....

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik schrik er ook van. Uit stress dus... nooit geweten.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Wat een stresskipjes zijn paarden! Ik wist helemaal niet dat ze zo gevoelig zijn voor maagproblemen. De kans is dus groot dat onze paarden dat ook wel eens (gehad) hebben, zonder dat we dat door hebben. Wat gebeurt er als je ze niet laat behandelen, gaat het dan uiteindelijk vanzelf over of wordt het chronisch?

Lodash heeft hier nu voor de 2e keer last van. Voorjaar ook. Bij hem dachten we dat een deel van de stress mogelijk ook een stukje verveling was (ik kan al deze oefeningen met 2 hoeven in mijn neus!).

Daarom toch de Wimtrainingsweek (ondanks verhuisstress) gedaan. Daarna (plus behandeling) was het beter. Behandeling was overigens niet zo prijzig als wat jij noemde, Ans. Lodash kreeg toen iets van Groene Os, en nu een middel van Heel (drupjes).

Hij heeft vrijwel 100% van de tijd hooi te knabbelen (ook in verband hiermee). Hij is nummer 2 in de kudde in de wei en nummer 1 in de paddock. Maar de paddockkudde (2 pony's) komt elke dag in de wei opnieuw samen met de paarden van stal. Misschien dat dat een bron van stress is?

May the horse be with you!

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik heb zelf ook 'snel' last van buikpijn als ik stressig ben of een ander ritme moet aannemen...... Dus waarom zou dat niet voor paarden gelden!

Ik vind het wel superinteressant bedankt Prompertje!
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik vind dit ook interressant. En houd dit topic in de gaten.
    Dat het zoveel was wist ik niet.

Laatst nog een gesprek gehad met mijn dierenarts (ben er verder maar niet op ingegaan, dit zou anders een eindeloze discussie worden) deze man gelooft namelijk niet dat paarden een maagprobleem kunnen hebben/ krijgen. :\
    No one can teach riding as well as a horse.

Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Laat je dierenarts dan maar even contact opnemen met dierenkliniek Wolvega, daar zullen ze hem snel uit de droom helpen! Of de Cavallo kopen, kan hij de foto's van de maagzweren en geirriteerde maagwand even bekijken...

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Free rinny
    Ik vind dit ook interressant. En houd dit topic in de gaten.
    Dat het zoveel was wist ik niet.

Laatst nog een gesprek gehad met mijn dierenarts (ben er verder maar niet op ingegaan, dit zou anders een eindeloze discussie worden) deze man gelooft namelijk niet dat paarden een maagprobleem kunnen hebben/ krijgen. :\
    Nou ja wat simpel gesteld, een paard heeft ook een maag, dus waarom zouden ze geen maagproblemen kunnen krijgen. Ben benieuwd of iemand met zo'n instelling de moeite gaat nemen om inderdaad eens naar tegenbewijs gaat kijken.
    Zou met zo'n instelling gelijk geen vertrouwen meer hebben in een dierenarts, want stel je voor dat hij andere dingen ook als onzin betiteld en over het hoofd ziet

Pff hoop dat Amon zijn atlantische vlucht hem geen maagzweer bezorgt
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Ik bel hem ook niet meer als er iets met mijn pony is, dan bel ik een andere dierenarts/ veearts.
    Hij heeft een praktijk, waar ik dan ook stage loop, maar gelukkig is hij niet de enige dierenarts.. ik loop vrijwel nooit met hem mee.

Ik sta wel versteld van hoe hij tegen dingen aan kijkt, sta dan met een open mond toe te kijken en krijg er gewoon niets uit op dat moment, zoals bijscholingen, daar krijgt hij bericht van.

: Dat is te ver weg! daar gaan we niet naar toe.
    Nee dan kan ik niet, dan mis ik mijn tennis uurtje.
    Nee geen zin in deze cursus.
    Weer een cursus, ze komen met bakken aanzetten, flauwe kul.

Ik weet wat ik ervan vindt, maar ik kan er gewoon niets op zeggen.
    Er zijn meerdere mensen die hem niet meer als dierenarts hebben, ik hoor ook veel verhalen over hem
    No one can teach riding as well as a horse.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hey, dit topic heb ik over het hoofd gezien.... En dat terwijl het zo op Fenna van toepassing is!
    Ik had het er gister nog over met Petra, toen ze kwam bekappen. Fenna is een short-horse, maar wel heel emotioneel. Alleen bij haar uit zich dat niet in bewegen met haar lijf, maar in kleine dingetjes zoals haar lip constant heen en weer wiebelen, spieren spannen, etc. En ze heeft dus zo nu en dan last van haar maag door het opkroppen van die emoties. Dat laat ze zien door lucht te zuigen als ze er last van heeft. Ik hoop dat we dit met PNH meer en meer onder controle krijgen.
    Ik geef haar nu preventief maagcompositum (volgens mij ook van de Groene Os) wat ik bij de paardendrogist vandaan heb. Nu ik dat stukje over reizen gelezen heb, weet ik ook dat ik haar aankomend weekend extra compositum geef tijdens de cursus. En wat Rescue remedies tegen de stress, werkt ook super!
    Bedankt Promptertje, dit topic lees ik precies op tijd!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten