Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: Willen jullie mee kijken?

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Re: Willen jullie mee kijken?

Op die manier trainen heb ik wel gedaan inderdaad. Maar toen kregen we ook mentale problemen
    Het is voor mij echt heel moeilijk om die balans te houden. Het is ook echt shit om te zien dat je paard zo hard achteruit gaat. Woensdag twijfelde ik over haar beweging en zondag was het overduidelijk. (in mijn ogen)

En eerlijk denk ik niet dat KS het primaire probleem is, er is meer. Maar dat is niet onderzocht. Maar lijkt ook niet zinvol, omdat het 'vaak' dingen zijn die niet echt zijn op te lossen, behalve symptoom bestrijding of heeft iemand anders daar een andere mening over?
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Kan ik me heel goed voorstellen. Die van mij werd in de periode van haar blessure helemaal gek van dat ze alleen mocht stappen. En ik daardoor ook maar wat voor keus heb je. Ik had gelukkig nog het vooruitzicht dat ik over een half jaar weer gewoon wat zou mogen opbouwen, als je paard dan ook nog achteruit gaat hoeveel moeite je ook doet voel je je helemaal hulpeloos.

Nee idd. Als ze artrose heeft of iets anders in die richting verander je er weinig aan. Krijg je van die adviezen van de DA dat bewegen wel goed is maar niet belasten en dat je zelf moet proberen in te schatten wat je paard wel en niet meer kan. Je hebt wel van die dure middeltjes die ze in de gewrichten kunnen spuiten en allemaal voedingsmiddelen als glucosamine etc wat zou moeten helpen maar daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Maar misschien dat anderen er hele goed ervaringen mee hebben? Pijnstillers kan je paard verlichting bieden maar dan heb je kans dat je paard zichzelf overbelast en het is ook een begin zonder eind. Net wat je zegt, symptoom bestrijding en hooguit dat je sommige processen een klein beetje vertraagt.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991 Bekijk Bericht
    Jeetje Evi eigenlijk schrik ik daarvan. Ik denk dat Wonder zo loopt omdat zij pijn heeft, ik zou het echt erg vinden als het nog erger zou zijn.
    Geef jij Shaf er iets voor?
    Nouja, om het te relativeren: Shafaï heeft nooit zo ruim gelopen als Wonder (zoals op die foto's). Zijn vroegere gang was eerder zoals Wonder nu loopt. Maar als je het vergelijkt met hoe ze liep en hoe ze nu loopt, is het inderdaad wel een hele achteruitgang

Stilzetten of me zorgen maken doe ik niet bij Shaf. Nu is hij ook een stukje ouder dan Wonder en heeft hij een vastgestelde diagnose (arthrose) waarbij ik weet dat het helaas langzaam achteruit gaat. Ik zie dat hij nu nog happy is in de kudde en ik heb geaccepteerd dat we soms wel 30-45 minuten opwarmen in stap voordat hij lekker loopt (als in: dan gaat ineens zijn oude Turbo weer aan). Die tijd nemen we uiteraard elke keer. Hij krijgt Glucosamine en ik heb het idee dat dat helpt. Het gaat ook met up's en downs, dat is wel typisch voor arthrose: afhankelijk van het weer en van hoeveel hij zelf beweegt.

Hoeveel beweegt Wonder nu uit zichzelf? Loopt ze regelmatig lange stukken, of staat ze veel stil?
    Heb je nog filmpjes van vóór?

Tijdelijk op pijnstillers zetten lijkt mij ook geen slecht idee, om te kunnen beoordelen in hoeverre ze zo loopt en reageert door pijn, of dat het misschien jouw onbewust geprojecteerde zorgen zijn op haar.

Heel veel sterkte in elk geval, laat je hier nog weten wat de mening van de DA is?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dat nuanceert het wel iets inderdaad.

Hoe veel Wonder beweegt is lastig te bepalen. Ze staat als ik het zie best veel stil, maar loopt wel van hooinet naar hooinet. Maar ook dat is wisselend.
    Ze lijkt nog wel vrolijk in de kudde

Als ik meer weet zal ik het hier ook plaatsen

Actief Forumlid Daan_Ordeal's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2011

He Marit, ik heb ook even je filmpjes gekeken. Ik ben het met je eens dat ze niet lekker loopt. De volte op het harde vind ik niet echt een goede graadmeter, mede omdat het een hele kleine volte is en ze op ijzers staat.

In de bak vind ik haar ook niet lekker lopen, voor korte passen en achter wat onregelmatig/stijf, en zonder ruggebruik. Om lekker door haar lijf te kunnen lopen zou ze sowieso meer tempo moeten hebben, maar ik begrijp dat je haar niet wil "opjagen" als je het gevoel hebt dat ze langzaam loopt vanwege pijn. Maar ben ik wel heel benieuwd hoe ze loopt als je haar bijgezet longeert (uiteraard eerst goed los gewerkt), op een hoger tempo en vanwege de bijzet als het goed is meer ruggebruik.

Veel sterkte er mee, het is een moeilijke situatie!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Dit topic gister al gelezen, zelf was ik enigszins verbaasd dat veel mensen weinig bijzonders zien. Beweging is toch wel heel erg belangrijk bij een paard om juist te beoordelen. Bewust had ik mij er nog niet mee bemoeid.

Wonder beweegt in de kudde naar mijn idee niet minder. Maar het is over het algemeen een hele rustige kudde.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    18

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    Dit topic gister al gelezen, zelf was ik enigszins verbaasd dat veel mensen weinig bijzonders zien. Beweging is toch wel heel erg belangrijk bij een paard om juist te beoordelen. Bewust had ik mij er nog niet mee bemoeid.

Wonder beweegt in de kudde naar mijn idee niet minder. Maar het is over het algemeen een hele rustige kudde.
    Hmm ik weet niet of dat zo raar is. Ik denk dat als je de achtergrond van het paard niet kent (of er even niet aan denkt) het al heel snel kan dat je weinig bijzonders ziet omdat je op andere dingen let. Dat zal niet voor iedereen gelden maar zelf heb ik dat wel.

Bij je eigen zie je direct dat er iets niet klopt, bij die van een ander moet je eerst weten hoe hij normaal liep. Volgens mij had iedereen wel het stijve en de korte passen gezien. We kennen alleen ook allemaal wel het (vaak wat oudere) paard wat in het begin loopt of is ie aan z’n eind en na het opwarmen zo spectaculair draaft dat het wel een ander paard lijkt. Ik snapte ook pas na het bij lezen van het dagboek dat het niet gewoon wat stijf was en daarna ga je ook anders kijken. Had ik natuurlijk van tevoren moeten doen maar ik bedoel te zeggen dat ik dus wel snap dat niet iedereen direct verontrust is.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Maar gewoon wat stijf is ook niet normaal voor een paard, vandaar mijn reactie.
    Ik zie het helaas heel vaak, paarden die net niet lekker lopen. (Op Equiday nog bijvoorbeeld).
    Zelf ben ik hier erg oplettend op geworden.
    Bij je eigen paard zie je het vaak nog eerder, had ik met mijn eigen pony ook. Uiteindelijk heeft het maanden geduurd voor anderen zagen wat ik al zag. Maar dat was ook echt minimaler. Bij Wonder is wel duidelijk te zien dat ze nu niet lekker beweegt. Gelukkig is ze in de kudde wel op haar gemak.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Marit je verhaal is voor mij behoorlijk herkenbaar en ook wel weer een beetje confronterend.
    Bij Whoopie kom ik veel dezelfde dingen tegen, een paard wat niet goed beweegt, van nature wel wil maar soms boos word als je meer vraagt, het dilemma is iedere keer weer dat je weet dat niet bewegen ook niet goed is dus het is een constant laveren tussen die twee, en vaak komt ze door bewegen weer beter in het lijf, afvalstoffen die ook weer voor spierpijn kunnen zorgen worden afgevoerd. Inmiddels ben ik zelf zover dat ik het "verantwoord bewegen "om zo maar te zeggen duidelijk op het tweede plan zet als ze maar beweegt maar dan wel met een beetje plezier, dat betekent dan soms een rondje behoorlijk op de voorhand klossen, ik nodig wel uit tot iets anders maar niet tot in de treure. Heeft ze goede dagen dan maak ik daar gebruik van door meer te vragen.
    Dat het steeds zo kan wisselen vind ik ook erg lastig, je stelt je ergens op in en dan ineens is het weer heel anders, of soms geeft het weer hoop en dan word het weer gevolgd door een slechte periode. Die zorgen vind ik ook erg moeilijk, moet voor jou ook moeilijk zijn vooral ook met zo'n jong paard.
    Vooral goed naar jezelf luisteren vaak weet je het wel , andere mensen vinden het misschien meevallen maar je kent je paard het best.
    Voor mij is de manier waarop een paard uit de ogen kijkt ook een goede graadmeter, Whoopie loopt soms niet goed maar ze kijkt dan toch lekker monter uit de ogen, dan heb ik er vrede mee, maar soms heeft ze ook perioden dat ze echt zo zorgelijk kan kijken, dat moet dan niet te lang duren vind ik.

Gelukkig(niet voor Dyonne) sta je bij een ervaringsdeskundige op de wei dat scheelt.
    Ik zou vooral doen waar je samen plezier in hebt zo lang dat gaat, en als dat voor de kar is prima toch ook als ze dan een beetje op adrenaline loopt als ze de dag erna maar niet teveel last heeft.

Wat wel al tijden is, is dat het poepen en plassen bij haar langer duurt dan bij een ander paard. Het duurt lang voordat het echt 'komt' zeg maar, dat wijt ik wel aan haar rug.
    Dat herken ik heel erg, bij Whoopie speelt er iets anders, ze heeft vaak darmproblemen, zoals nu is de doorstroming niet helemaal goed door meer ruwvoer bv ze "verstopt"nogal snel krijgt dan buikpijn en dan wil ze haar achterbenen ook niet goed gebruiken omdat ze dan haar buikspieren moet gebruiken, heeft ze dan eenmaal gemest ( ze heeft ook vrij droge mest en grote hopen) dan gaat ze ook plassen en loopt ze weer beter. Ik weet niet of er bij Wonder nog zoiets mee kan spelen.

Of verder onderzoek nog zinnig is, ik vind dat altijd zo lastig, spelen er nu ook andere dingen bv mbt de spijsvertering, of haar luchtwegen dat soort dingen, als dat het geval is zou je daar naar kunnen laten kijken. Ik vraag mij ook altijd af als ik iets na laat kijken veranderd er dan ook iets kan ik daadwerkelijk iets met de uitslag of kost het vooral veel geld.

Wat ik wel merk is dat bepaalde behandelingen wel zorgen voor verlichting. Aanvullende behandelingen zorgen er bij Whoopie wel voor dat ze beter kan functioneren, dingen zoals chiropractie, accupunctuur/pressuur, happy athlete massage.

Succes.
    Laatst gewijzigd door whoopie; 04-11-14 om 14:25.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Ik ben het met Dyonne eens. Sinds Misa zo aan het kwakkelen is ben ik veel meer gaan letten op hoe paarden bewegen en lopen, en ik zie veel paarden voorbij komen die niet lekker bewegen.

Marit, heb je haar al eens op pijnstillers gehad? Bij Misa deed ons dat pas echt beseffen hoeveel pijn hij had destijds. Dat terwijl de DA er weinig aan zag.... Stalgenoten verklaarden ons voor gek dat we Misa naar de kliniek brachten; hij liep prima volgens iedereen.
    Toen hij op pijnstillers stond liep opeens een heel ander paard rond, zowel qua beweging als qua gedrag. Dat was voor ons (naast de diagnose van de foto's) wel een hele duidelijke uitkomst.
    Dat kan voor jezelf een hoop duidelijkheid geven in het verschil tussen stijf/moeilijk opstarten en echt pijn.

Ook herken ik het heel erg dat mensen zeggen dat je het moet zoeken in training en tempo. Mijn ervaring met Misa is dat hij eigenlijk niet harder of ruimer kón. Daar kon ik hem wel toe dwingen als het echt moest, maar een gezond paard loopt ook op een slof tempo goed. We hebben een jaar heel fanatiek met Misa getraind omdat iedere instructeur zei dat het trainings technisch was, voordat we onze eigen ogen gingen geloven en foto's hebben laten maken. Daar heb ik van geleerd je eigen oordeel te volgen.
    Mensen roepen heel snel dat het aan de training etc ligt, zonder eens echt goed en kritisch naar het paard te kijken.

Op de filmpjes zie ik heel duidelijk een paard wat niet fijn loopt. Op het harde geen 4 takt stap en de stap lijkt kort en krabbelig. Ze lijkt moeite te hebben met het buigen van de achterbenen, vooral la. Na de cod is ze even echt onregelmatig, als ik dat Misa zou zien doen zou ik dat interpreteren als "kan ik niet".

Bij het wegstappen op het zachte (rechte lijn) lijkt ze niet fijn te staan; achterbenen buiten de massa en heel veel gewicht op de voorhand, met de rug weggedrukt. Tijdens het stappen lijkt ra te slepen/niet mee te komen. In draf is dit veel minder. Op de volte vind ik haar beter dan op het harde, maar op de rechterhand duidelijk onregelmatig. Het valt mij wel mee hoe ze haar rug houdt; niet extreem weggedrukt en weinig spanning in de onderhals. Dat laat Misa bijvoorbeeld wel heel erg zien als hij niet lekker in zijn vel zit. Over het algemeen lijkt ze de rechterkant van haar lichaam korter te maken dan de linkerkant. Ook zie ik geen paard wat open en vrij voorwaarts kan bewegen, maar ergens beperkt of gehinderd wordt.

Ben je van plan nog verdere onderzoeken te laten doen? Wat je zegt over dat de ks niet het primaire probleem lijkt te zijn herken ik erg van Misa.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

De pijnstillers nog niet.

Ik probeer zo veel mogelijk te antwoorden maar emotioneel heb ik nu best zwaar, dus lukt misschien niet zo goed.

@ Janneke, ik heb Wonder afgelopen weken wel zo behandeld. Afwegen in wel en niet doen en kijken wat leuk is etc. Maar ze na intensief werk echt wel minder goed de volgende dag. Ik wil het eigenlijk niet zoeken in training. Het feit is gewoon dat ik Wonder zie veranderen, mentaal LIJKT dat wel positief maar wie weet is het wel een onvermogen in het fysieke?

Qua darmen heeft Wonder geen klagen, ze heeft vrijwel nooit opgezette buik oid, ik wijt dat wel echt aan een pijnlijke rug.

Vandaag wel de DA gesproken en die wil graag op de kliniek nog buigproeven uitvoeren etc. maar snapte wel dat ik geen hele uitgebreide onderzoeken wil doen omdat het rug nooit minder zal worden. Hij gaf aan dat hij na klinisch onderzoek wel duidelijker kan stellen of het echt 'enkel' haar rug is. (wat ik niet verwacht)
    Nu staat er een afspraak over anderhalve maand gepland maar wil eigenlijk toch niet zo lang wachten. Maar het is best lastig om vrij te krijgen. Morgen bel ik de kliniek weer om te te kijken wat er bij hun mogelijk is.

Eigenlijk wil ik nog maar 1 ding weten. En dat is of ze pijnvrij is in rust/vrijheid. Dat is natuurlijk te testen met pijnstillers want als je verschil ziet lijkt het duidelijk.

Ik heb vermoeden dat Wonder last kan hebben HKO en Spat en dat zijn ook beide zaken die niet beter worden, enkel tijdelijk ontlast.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Even zonder commentaren te hebben gelezen, ik vind het beeld/haar bewegen tegenvallen tov toen ze net ijzers had, toen verbaasde ik mij juist over de vooruitgang door de ijzers. Tov toen ze nog echt goed liep vind ik dit er wel zorgelijk uitzien, ze liep altijd ruim, en graag.
    Het lijkt alsof voor een achter niet met elkaar meedoen, haar rug beweegt niet en soms zie ik haar linker voorbeen een beetje apart doen maar dat kan ook een vertekening van het beeld zijn.
    Fen heeft jaren zo gelopen, die was ongemotiveerd en stijf, door mijn onwetendheid. Als wij startten zag het er ook vaak zo uit gelukkig is dat tegenwoordig bijna niet meer. Maar Wonder is een heel ander type, dit beeld past niet bij haar, futloos en stijfjes.
    Ik ben heel benieuwd wat de arts gaat zeggen. Sterkte Marit, wat een gek*t is het zo
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Vervelend allemaal zeg....ik vind haar ook niet rad. De stap klinkt ook niet zuiver. Waarom en sinds wanneer staat ze op ijzers? De demping is daarme ook 0 en zeker op het harde (op de filmpjes worden er op het harde vrij korte draaien gemaakt waar ze ín de draai al in draf moet) lijkt me dat niet stabiel lopen voor haar.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Sinds de zomer op ijzer. De reden is omdat ze toen zwaar overbelast was door haar loop patroon omdat ze zulke zere voeten had. Ze is toen ook enorm verbeterd. Ze kreeg weer zin om te lopen, liep echt weer goed en geen pijnlijke rug meer.

helaas is dat nu anders geworden.

een gezond paard moet wel zo kunnen lopen hoor, vaak
    is het ook bewust na een kort draai etc omdat je dan beter de on effen heden kan zien.
    er is een afspraak gemaakt bij de kliniek dus ben wel erg benieuwd wat hij zegt.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik zou als eerst eens een week of drie pijnstillers proberen. Ik vind haar niet goed lopen achter op de filmpjes. Jammer, want je was net zo enthousiast over hoe het met de verandering op ijzers ging! Sterkte voor jullie.

Bladwijzers

Forum Rechten