Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 54

Topic: Het perfecte, natuurlijke voer...?

  1. #31
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Wat is er mis met het bio-ron voer Marja? De Chi voor grazers is toch biologisch dynamisch?
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  2. #32
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    @ SaskiaGerritsen: Ik kan zo snel niet ontdekken of de toegevoegde mineralen in D&H van natuurlijke of chemische oorsprong zijn. Weet jij dat misschien? En waarom voer je twee verschillende soorten voer tegelijk?

    @ Anroomy: ik weet niet of er iets mis is me de Bio-chi van Bioron. Ik vind het alleen een beetje een vaag product. Het is niet alleen voor paarden maar ook voor andere grazers. Hebben die wel dezelfde voederbehoefte? En ik vind het ook lastig dat je het voor onderhoud niet dagelijks moet geven, maar een paar dagen wel en dan weer een paar dagen niet. Dat geeft zo'n administratie...

  3. #33
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja Bekijk Bericht
    Is dat ijzergehalte in de Nederlandse grond overal hetzelfde (te hoog) Sanne? Ik kan me zo voorstellen dat er ook flinke regionale verschillen kunnen zijn.
    Inderdaad wel gek dat er dan bij Metazoa juist weer zoveel ijzer in zit...!
    Nou ja dat bedoel ik dus, als op-zich-toch-best-goed-geďnformeerde-leek is het toch geen doen meer om uit te vinden wat je je paard nog moet voeren...? *voelt zich beetje moedeloos nu*
    Er zijn zeker regionale verschillen, maar ik heb een keer gesproken met degene die Equilin produceert en die liet mij statistieken zien dat het ijzer gemiddeld in hooi erg hoog was in Nederland. Het gehalte in het grondwater zal zeker verschillen, ligt er denk ik ook aan hoe diep je pomp gaat, wat voor grond etc. Als je je hooi laat testen, dan weet je het zeker, alleen hebben weinig mensen daar het geld voor. Ik ga dus het liefste af op de gemiddelde van Nederland. Daarnaast hebben paarden echt nooit een ijzertekort (zoals mensen wel hebben). Ik geef dus graag een supplement waar koper, zink, selenium, vit E, magnesium en omega 3's in zitten. Dat zijn de stoffen die je nodig hebt bij gemiddeld Nederlands hooi.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #34
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Interessant topic! Ik sluit me volledig aan bij je hoge eisen Marja... en ik vind het bijzonder spijtig dat het zo moeilijk is om zo'n voer voor paarden te vinden...
    De producten van Bio-Ron lijken me wel goede producten, maar naast de Bio Chi (die Sofie, mijn haflinger, helaas absoluut níet wilde eten!) hebben ze eigenlijk alleen maar granen. En dat wil ik dan ook weer liever niet geven.
    Marja, ken je Agrobs? Die hebben best veel verschillende producten dus waarschijnlijk ook wel iets in de richting van wat jij zoekt. Ik heb er zelf een hele goede indruk van, het wordt hier graag gegeten, en ze hebben ook wel wat bio.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  5. #35
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Agrobs, dat ziet er wel interessant uit. Alleen jammer dat ze alleen maar de Wiesencobs in bio-kwaliteit aanbieden. Maar er zitten wel een paar dingen bij die ik toch in overweging neem, aangezien ik toch geen voer kan vinden dat 100% aan mijn wensen voldoet! Dank voor de tip.

  6. #36
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Mijn paardje staat op een pensionstalling.
    Daar hebben ze naast de weidegang drie voermomenten voor hooi.
    En twee voermomenten voor krachtvoer.
    Mijn krachtvoer is dus eigenlijk ook ruwvoer, de Fibergy, voor de bekende redenen
    Daar doorheen zitten dan de Ultimate Balancer brokjes, maar dat gaat om 2x 140 gram per keer.
    Op zichzelf zou dat niet echt maagvulling zijn!

    Ik zou je een foto van de verpakking kunnen sturen waar de ingredienten op staan.
    Stuur me dan ff een pb met je mail adres!

  7. #37
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Oké dus je geeft de Fibergy eigenlijk vooral zodat je paard ook wat te eten krijgt, als de andere paarden dat ook krijgen?

    Staat er op de verpakking dat de vitaminen van natuurlijke oorsprong zijn? Als dat er niet op staat, kun je er wel van uit gaan dat het chemisch is (dat is het namelijk meestal, want dat is veel goedkoper).

  8. #38
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Ja, zodat hij dus vijf keer per dag een portie (hooi of fibergy) ruwvoer krijgt.
    En een bijkomend voordeel is dat hij goed moet kauwen en speeksel aanmaken als hij de UB brokjes naar binnen werkt, wat weer gunstig is voor de vertering hiervan.

    Bij Vit A staat: as retinol palmitate
    Bij Vit D: as cholecalciferol
    Bij Vit E: as alpha tocopherol acetate

    Bij de andere vitaminen staat er niet zoiets vermeld, alleen de hoeveelheid/kg

    Bij antioxidanten staat vermeld
    Vitamin C, Mixed tocopherols en Rosemary extract

    Verder nog een uitgebreide beschrijving van alle sporenelementen, of ze als hydraat, carbonaat, chelaat zijn toegevoegd.
    Laatst gewijzigd door SaskiaGerritsen; 12-11-14 om 10:54.

  9. #39
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Dank je voor de info Saskia; helaas ben ik (nog?) niet deskundig genoeg om aan de hand van deze beschrijvingen te kunnen zien of de vitaminen chemisch gemaakt zijn, dus ik zal even moeten gaan googelen.

  10. #40
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Marja ken je deze website al? http://www.puurpaardenvoer.nl/

    Ik heb de eigenaresse vandaag gesproken (over iets anders) en ze is heel vriendelijk en professioneel. Ze geeft ook (veel) voedingsadvies aan paardeneigenaren. Als ik het goed heb begrepen stelt zij precies dezelfde eisen aan het voer als jij. En ze levert ook aan Duitsland (ze woont zelf net over de grens).

    (Ik heb niet het hele topic doorgenomen dus sorry als je deze tip dubbel krijgt...)

  11. #41
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Dank je Wendela, ja deze site kende ik ook al. Dat voer is ook zo slecht nog niet, zo te zien.
    Nadeel is alleen dat ik er ruim een half uur voor moet rijden om het te halen... Thuisbezorgen kon niet (of was erg duur, dat weet ik even niet meer). Het liefst heb ik een voer dat ik hier om de hoek ergens kan halen (of op een locatie in NL waar ik regelmatig bij in de buurt kom), óf iets dat voor een redelijk bedrag thuisbezorgd kan worden.

    En ook dit voer is nog vrij nieuw volgens mij. Er komen de laatste jaren zóveel nieuwe paardenvoeders op de markt! En van veel producenten is het mij totaal onduidelijk hoe deskundig te zijn. Ze zeggen natuurlijk allemaal dat ze dat wél zijn. Ik blijf het maar lastig vinden hoor. Want zo'n nieuw voer moet zich ook in de praktijk nog maar zien te bewijzen.

    Inmiddels heb ik bij Agrobs een voeradvies aangevraagd en ik kreeg de tip om beide paarden een leverkuur te geven (met kruiden) en Menglöd daarna ook nog een kuur om de stofwisseling te stimuleren (dit vanwege haar vermoedelijke insulineristentie en haar overgewicht). Daarnaast zou ik hun 'natuurmineraal' moeten gaan voeren. Dat spul klinkt best aardig maar sommige van de vitaminen zijn synthetisch en dat vind ik dan weer jammer. Ook zijn de kruiden niet bio, maar wel in 'apothekerskwaliteit', wat dat dan ook betekenen moge...

  12. #42

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Ik voer luzerne van agrobs. Verder niks omdat ik niet elke keer over wil stappen.
    Zelf vind ik het niet erg om stukje te rijden voor goed voer. Dit liever dan dat ze prut eten.
    vaak doe je al langer met een verpakking. Uiteindelijk kan dat voor mij dan wel weer uit.

  13. #43
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Dankjewel voor de link Wendela! Vind ik ook wel interessant. Healthy Herbs lijkt mij persoonlijk het droom-voer. (Nog niet gehad, maar qua beschrijving heeft het werkelijk alles wat ik wil.) Helaas heb ik tot nu toe nog geen manier gevonden om eraan te geraken in Belgie...
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #44

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Magic's Spirit stond met een stand op Equiday Seminar.
    Zij verkopen verschillende soorten voer, maar hebben zelf ook iets ontwikkeld: Equi-magic.
    Ik kan zo snel niet iets vinden over wel/niet biologisch.

  15. #45
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re: Het perfecte, natuurlijke voer...?

    Snap ik Marja. Als je op een grote stal staat kan je met elkaar samen voer halen, dat scheelt natuurlijk, maar als je zelf elke keer moet rijden is het best veel.

    Marie, ik weet niet waar je in België woont? Ik begreep dat zij helemaal in het zuiden van Limburg zitten, dus wie weet is dat helemaal niet zo ver weg voor jou?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •