Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Friendly uitdagingen

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Friendly uitdagingen

    Eerder hebben we hier al eens topics gehad over bepaalde games/patterns etc. om elkaar te motiveren en op ideeën te brengen.

    Carwyn heeft best een friendly issues vooral met dingen op zijn lijf en/of nieuwe voorwerpen (echt nieuw nieuw, niet bij paard in de buurt geweest).
    Om hier eens echt mee aan de slag te gaan is een topic wel een goed idee.

    Hoe is het met jullie friendly? Nog specifieke uitdagingen?
    Misschien nog leuke tips?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2

    Re: Friendly uitdagingen

    Zita heeft weinig issues behalve met wapperende dingen, dekjes enzo, als ik een jas uittrek vindt ze eng. Ik heb ooit nietsvermoedend een schapenvacht op haar rug proberen leggen, toen ging ze door het lint! Op 4 benen de lucht in, halster kapot getrokken, trillen en snuiven - totaal in paniek.
    Na een keer 2 maanden niet rijden had ze ineens angst voor dekjes en in mindere mate het zadel, rukte zich los als ik ermee in de buurt kwam. Hoe ik het opgelost heb: met dekje in de hand (aan andere kant van paard) naar een héle grazige weide gelopen, daar laten grazen en dan elke keer met dat dekje in de buurt komen. Eerst schrok ze dan en liep weg, liet ik haar begaan en weer grazen, net zo lang tot ze het grazen toch echt niet meer wilde onderbreken voor zo'n stom dekje
    Ik zou eigenlijk nog eens aan de gang moeten met wapperende jassen en de schapenvacht in herhaling, maar daar heb ik nog niet echt zin in gehad...

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Friendly uitdagingen

    Dat zijn wel behoorlijke issues. Ik kan hem wel gewoon overal aanraken etc.
    Waarom heb je voor grazen gekozen?
    Als er gras staat mag ik vel denk, dan ziet hij weinig, maar denk dat je daardoor heftigere schrikreacties kunt krijgen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Friendly uitdagingen

    Beyond is bijna nergens van onder de indruk, dat maakt dat ik soms heel creatief moet zijn om met iets spannends te komen. De laatste uitdaging was een hele grote stengel met flinke bladeren er aan (groeit hier als onkruid langs de kanten, geen idee wat het is) en daar dan flink mee ritselen. Dat resulteerde even in wat heen en weer geren en gesnuif, maar na een minuut staat hij al weer voor je en kon ik hem overal aanraken met het ding. Rammelende dingen zorgen soms nog voor een feestje, maar meestal loopt hij er recht op af om te kijken wat het is en als hij zijn neus er tegenaan heeft geduwd, kan je hem er overal mee aanraken. Ik hoop dus ook nog op ideeën, want alle standaard dingen (flag, bal, zeil etc.) maken hem niets uit
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  5. #5

    Re: Friendly uitdagingen

    Leuk, inspiratie!

    Hannes is niet echt onder de indruk van wapperende dingen in de bomen (wc-papier, ritselend verpakkingsmateriaal). Even vindt hij het spannend, en daarna kan hij heel goed doen alsof er niets aan de hand is. Onze meest praktische friendly is zo'n plastic tuinstoeltje, die ik over hem heen takel. Dat is meer uit praktische overwegingen. Ik gebruik dat tuinstoeltje om op te stijgen, en als ik zit, pak ik het bij de leuning, til het over Hannes heen, en zet het aan de andere kant van het hek weer neer.

    Ik zou wel friendly willen doen met verkeer, auto's, vrachtwagens, van die kranen om sloten mee schoon te maken, buldozers. Maar ik heb geen idee hoe ik dat veilig aanpak. Als het stilstaat vindt Hannes het niet interessant, en als het rijdt dan is het te snel weer weg om een er een friendly van te maken. (Of Hannes is te snel weg, dat kan ook. )
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Friendly uitdagingen

    Ja bij Whoopie is er ook in de wei niet zoveel eng maar idd soms onverwachtse dingen buiten. Dingen die er normaal niet staan zeg maar, zoals ineens een reclamebord aan de lantaarnpaal dat vind ze dan eng, misschien moet ik zoiets dan maar eens in de wei plaatsen, maar anderzijds vind ik het ook wel een gezonde reactie dat ze argwanend is naar iets vreemds bedenk ik mij.

    Als je echt extreem friendly wilt doen dan kun je natuurlijk, toeters meenemen, de singel volhangen met ballonnen en of flesjes met water of steentjes erin, dat soort dingen, en dan zou het ook vooral een goede oefening zijn om dat dan mee naar buiten te nemen denk ik vooral voor paarden die van geluidjes in de bosjes of mais e.d. schrikken. Heb het zelf nog niet toegepast hoor.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7

    Re: Friendly uitdagingen

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne Bekijk Bericht
    Dat zijn wel behoorlijke issues. Ik kan hem wel gewoon overal aanraken etc.
    Waarom heb je voor grazen gekozen?
    Als er gras staat mag ik vel denk, dan ziet hij weinig, maar denk dat je daardoor heftigere schrikreacties kunt krijgen.
    Omdat wat ik eerder probeerde niet werkte. Ik was begonnen met gewoon laten ruiken, laten kijken, zelf laten naderen enz. Kwam er nauwelijks verder mee. Na de graas-sessie was het in 1x opgelost.
    Het gekke was dat ze tijdens het beleren helemaal niet reageerde op dekjes, zadel enz, het kwam ineens uit de lucht vallen. We hebben ons zelfs afgevraagd of er in de wei niet iets raars gebeurd zou zijn, maar daar kom je toch niet achter.

  8. #8
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Friendly uitdagingen

    Hier was er in eerste instantie ook veel minder een issue dan nu.
    Afgelopen week veel bewuster mee bezig geweest, veel tijd gestopt in laten kijken etc. Rustig opbouwen en we merken al forse verschillen.

    Janneke, echt op die manier een singel volhangen etc. staat nog wel in de planning.
    Al is hier de angst vooral voor onverwachte aanrakingen of bepaalde geluiden.
    Wat betreft geluid wil ik ook nog weleens iets met zo'n klapperding etc. proberen.
    Dus voor ons nog genoeg friendly uitdagingen. Voor de mensen met dieren zich niet snel druk lijken te maken. Kunnen jullie bijvoorbeeld van de self assessmentslijst van Parelli alles afvinken op Friendly gebied? Ik bedacht me dat we dan nog wel een weg hebben. Bij bouncing ball zijn hier ook al issues.
    Ergens zelf naar toe gaat prima, maar als het richting hem gaat is het anders.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  9. #9
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Friendly uitdagingen

    Ja, die dingen uit de assessments kan ik allemaal afstrepen. Extreme boeit hem niets, in welke zone dan ook. De bal moet eerder vrezen voor zijn leven als hij gaat bouncen - als ik niet uitkijk springt hij er bovenop. Maak je geluid met iets, komt hij er op af rennen om te kijken wat het is. Ik zoek dus echt uitdagingen . Mooi vond ik Elena Bader twee jaar geleden op de Equitana open air, die galoppeerde op haar paard rond terwijl ze een groot wapperend zeil meetrok, maar dat zie ik ook nog wel lukken over een poosje
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Friendly uitdagingen

    Vanaf de rug met een wapperende vlag is wel een leuke in elk geval.
    Maar zover is Carwyn nog lang niet, haha.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Friendly uitdagingen

    Omdat ik geen Facebook heb kan ik er niet rechtstreeks naar verwijzen, maar op de pagina van de Equitana staat een grappig plaatje van een paard dat naar een Halloweenfilm kijkt. Dat gaat in ieder geval niet op voor onze Parelli-paarden

    https://www.facebook.com/equitana.germany
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #12
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Friendly uitdagingen

    Ja die is echt heel leuk
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •