Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

  1. #1
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Hoi allemaal,

    Ik vraag mij af of er meerderen zijn die psylliumvezels geven, en dan vooral hoe. Omdat Femme al eens koliek heeft gehad en op een korte weide staat lijkt het mij goed om dat zand in de darmen een beetje onder controle te krijgen.Nu heb ik de volgende psylliumvezels: http://www.agradi.nl/pfiff-psyllium-...vezels-1kg.htm

    Volgens de beschrijving:
    ''Psyllium (zandweg vezels) 1 kg.
    1-2 eetlepels per dag afhankelijk van de grootte van het paard of de pony. Vermengen met voer.
    Ideaal voor paarden die zand eten of paarden die in een wei/paddock staan waar veel zand in het gras/hooi zit.
    Kan samen met het voer verstrekt worden.
    Psylliumzaad
    Steeds meer dierenartsen zijn er van overtuigd dat de bindende werking van psylliumzaad daadwerkelijk helpt bij de afvoer van zand in het maag-darmkanaal. Psylliumzaad is een 100% natuurlijke vezel die het vocht in de darmen bindt en verandert in een gelei. Hierdoor heeft het een tweeledige werking. Ten eerste stimuleert het de bewegingen van de darmen, waardoor het paard beter in staat is om het zand af te voeren. Daarnaast zorgt psyllium voor een gelei-achtige plakkerige massa in de darmen. Het in de darmen achtergebleven zand hecht zich hieraan en wordt zo mee afgevoerd. Psylliumzaad blijkt het beste effect te hebben als u een kuur van 7 dagen geeft. Deze kuur kunt u eens per maand herhalen. Bij dagelijks gebruik gedurende langere tijd wordt het effect op de darmwerking minder; de darmen wennen aan de darminhoud en worden er na verloop van tijd minder door gestimuleerd. Psyllium wordt al enige jaren gebruikt bij paarden die zand eten en er zijn absoluut geen bijwerkingen van bekend. U kunt psylliumzaad met een gerust hart uit voorzorg geven.''

    Nu staat er dus dat ik 1 tot 2 eetlepels droog over het voer moet geven. Daar heb ik mijn bedenkingen een beetje bij, omdat het zo enorm veel water op neemt. Maken jullie het wel nat van te voren? Op paardnatuurlijk.nl zie ik dat ze de psyllium namelijk wel nat maken..

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Als de gebruiksaanwijzing zegt droog voeren, zou ik het droog voeren. Er zijn ook vormen die je nat moet voeren, dan krijg je een soort behangplaksel. Paarden krijgen dat vaak lastig weg.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Ik heb het eigenlijk altijd nat gevoerd en maakte er een soort van slobber van met warm water en wat voer erdoor en stukjes appel om het lekker te maken. Droog voeren heeft als nadeel dat het erg blijft plakken aan de mond. En ik ben er ook huiverig voor omdat het zoveel water opneemt dat het misschien verstopping zou kunnen geven in de slokdarm.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Zeker niet droog voeren! En ik zou bij Agradi navragen waarom ze zeggen dat dat wel moet. Droog voeren is gevaarlijk omdat psyllium veel vocht opneemt en als je dat vocht niet van te voren toevoegt, komt het in het paardenlichaam erbij en zwelt het alsnog op, en kan het zo voor verstoppingen voeren. Als je maar 1 el voert valt dat misschien nog wel mee, maar het zand-weg effect is dan ook beperkt. Ik mocht van mijn DA tot 80 gram per paard geven maar daarvan raakte Atli aan de dunne. Ik geef nu zo'n 40 gram en dat gaat goed, maar daar doe ik dan wel een kwart liter (!) water bij en ik wacht tot het een dikke plakzooi is geworden. Hier meng ik dan voer doorheen zodat het lekkerder is.
    Er zijn overigens ook paarden die dat 'behangplaksel' ook gewoon zó opeten!

    Overigens zijn er ook onder dierenartsen totaal verschillende meningen over hoe je psyllium zou moeten voeren.

    Nadat Atli met een flinke zandkoliek 2 dagen op de kliniek heeft gestaan, kreeg ik het advies hem voortaan dagelijks psyllium te geven. Dit heb ik ook maandenlang gedaan.
    Mijn nieuwe DA zegt dat je het alleen kuursgewijs mag geven omdat de darmen anders lui worden.
    DA nummer 3 zegt dat dat onzin is omdat je met psyllium je paard gewoon extra vezels voert, vezels zitten ook al in het normale voer alleen geef je nu dus wat extra, en daar zouden de darmen helemaal niet lui van worden.

    Dus wat is nu wijsheid...???

    Overigens is het bij paarden die het risico op zandkoliek hebben heel belangrijk dat ze voldoende ruwvoer krijgen. Het ruwvoer houdt de darmen aan de gang en duwt het zand ook mee naar buiten. Volgens mij (maar dat is mijn persoonlijke theorie) is voldoende ruwvoer geven zelfs nog belangrijker dan het geven van zandkuren...

  5. #5
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Kijk.. toch mensen die het anders voeren.. Ik ben dus ook erg bang voor die verstopping. Daarnaast vraag ik me dan ook af of 2 eetlepels 7 dagen per maand wel effect hebben. Is het dan niet zo dat als je het al nat voert dat het dan in de darmen niet meer werkt? Het voelt toch wel prettiger om de psylium nat te voeren...

    Vandaag heb ik 2 eetlepels psylium droog gevoerd en toen ze weer de wei in liep liep Femme wel erg overtuigd naar de waterbak.

  6. #6
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Ik doe altijd een kuur van 7 dagen en dat elke maand een keertje, 2 maatschepjes psylium door het voer en gooi er wat lijnzaadolie doorheen zodat het niet weggeblazen kan worden.
    Volgens mijn staat het ook op de verpakking die ik heb, meng met geschikte olie ik gebruik lijnzaad maar zonnebloem olie kan ook geloof ik.
    Laatst gewijzigd door gaya1; 19-10-14 om 21:13.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  7. #7
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Nat gvoerd werkt die psyllium ook gewoon hoor. Het zijn water oplosbare vezels die zorgen voor bulk in de darmen en daarnaast de darmen ook licht prikkelen. Naast de afvoerende werking van die bulk is het dus ook licht laxerend. Psyllium wordt ook wel door mensen gebruikt om de stoelgang te veraangenamen, daarbij heeft het hetzelfde effect. Of je het water van tevoren toevoegt of later maakt voor het effect niets uit, het is alleen veiliger om het nat te voeren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Als je het dagelijks voert schijnt het een negatief effect te hebben op de darmbacteriën,daarom zou ik het vooral als kuurtje aanbieden. Onze paarden krijgen een behoorlijke hoeveelheid grof ruwvoer maar toch had een vorige week teveel zand in de mest,en daar naast voeren we ook nog drie keer per week gekookt lijnzaad,je moet echt naar je eigen paard kijken,wat voor de een werkt werkt niet altijd voor de andere. Overigens kunnen paarden ook zand gaan eten omdat ze buikpijn hebben.
    Een da vertelde mij ook dat drie keer per week lijnzaad effectief is tegen zandkoliek,maar die van mij kreeg toch koliek.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Actief Forumlid paardnatuurlijk's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2009
    Locatie
    Huissen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.036

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Ik geef mijn paard ook als kuurtje van 7 dagen Psylliumvezels maar dan de echte zaadjes. In de kliniek in Utrecht zeggen ze dat, dat het beste werkt tegen zand. Zij hebben daar de beste ervaringen mee. Dat kun je gewoon droog door het voer mengen. Mijn paard heeft zandkoliek gehad en in Utrecht hebben ze dit na de operatie ook gegeven.
    En volgens mij adviseerde hun 50 a 100 gram. Afhankelijk van het paard.

  10. #10

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Hier helaas ook ervaring met (heel veel) zand in de darmen. Op advies van de kliniek in Utrecht vlozaad gegeven (via hun een grote zak voordelig kunnen bestellen, ik meende 5 kilo voor € 72,-). In eerste instantie een maand lang dagelijks een ikeabeker (denk 150 gram) verdeeld over 3 voerbeurten. Op dat moment kreeg mijn paard geweekt voer, maar droog voeren is ook prima volgens hun. Ik probeer nu maandelijks een kuur van 5-7 dagen te geven en dan ong 50 gram. Dit gooi ik bij het voer met een scheut olijfolie. Uiteraard dient het paard drinkwater binnen bereik te hebben. Wel heb ik begrepen dat de vezelvariant die duurder is effectiever werkt.

  11. #11
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Bedankt voor jullie ervaringen! Ik heb vandaag eens gefreubeld met het spul. +/- 4 eetlepels psylliumvezels met +/-2 grote glazen water. Ik zag dat het na een aantal minuutjes al slijmerig werd. Ga het toch maar nat maken. Kleine moeite

  12. #12

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Advies wat ik kreeg is eerst slobber klaar maken en daarna Psylliumvezels er doorheen en dan direct voeren.

  13. #13

    Re: Psylliumvezels.. Hoe voeren?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar Bekijk Bericht
    Als de gebruiksaanwijzing zegt droog voeren, zou ik het droog voeren. Er zijn ook vormen die je nat moet voeren, dan krijg je een soort behangplaksel. Paarden krijgen dat vaak lastig weg.

    Beste paarden liefhebbers voer psylliumvezels aub nooit droog maar door natte zemelen en meteen voeren
    Zorg ook dat ze meteen wat hooi aan kunnen

    ik had 2 schepjes door het gewone voer gemengd en droog gevoerd
    ik schrok me rot toen ik enkele uren later op stal kwam
    Mijn pony had dat spul als een bol in haar keel zitten
    Het is net behang plaksel ze kreeg het gewoon niet doorgeslikt
    Ze had het verschrikkelijk benauwd en zat tegen slokdarm verstopping aan

    Het is droog gewoon erg gevaarlijk spul
    Ook nat trouwens meng het met natte zemelen en niet te veel
    En zorg dat ze dat slijmerige spul daarna met hooi door kunnen slikken
    ik vind het echt vreemd dat hier niet meer voor word gewaarschuwd bij deze

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •