Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: hoeven krabben

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    hoeven krabben

    Laatst sprak ik twee verschillende paardenhouders en hadden we het o.a. over hoe vaak hoeven krabben; de één twee keer per dag, vanwege veel problemen in het verleden met hoeven. De ander: nooit (bekapper van beroep.

    Dat wekte mijn nieuwsgierigheid; hoevaak krabben jullie de hoeven uit (en waarom hanteer je deze frequentie) ?

    Ben benieuwd!

    Groetjes
    Thekla

  2. #2
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: hoeven krabben

    Ik bijna alleen als ik de hoeven ga bijvijlen, ik probeer dat elke twee/drie weken.
    En verder alleen als ik denk of hoor dat er een steentje in zit.

    Wij rijden vrijwel alleen op zandwegen, soms expres op asfalt, ze staan niet in hun eigen mest/urine, want altijd buiten, dus ik zie de noodzaak niet zo.

    Eerder deed ik het vaker, want ik heb geleerd dat het bij het poetsritueel hoorde, maar poetsen doe ik ook heel weinig , dus het is er een beetje uitgesleten.
    Ze hebben ook nooit rotstraal, of nog nooit een hoefzweer gehad.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: hoeven krabben

    Eigenlijk altijd tijdens het poetsen en als we naar buiten zijn geweest ook na het rijden. Er zitten hier van nature veel stenen in de grond en de zandwegen zijn 'verbeterd' met d en bouwpuin. Daarnaast heb ik wel eens een kleine dennenappel uit de straal gevist na een buitenrit!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: hoeven krabben

    Eigenlijk doe ik het denk een keer per week ofzo. Niet dagelijks in elk geval.
    Als ik twijfel dan kijk ik wel altijd de hoeven na natuurlijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: hoeven krabben

    Bijna nooit, Beyond heeft mooie "open" voeten waar niet snel iets in blijft hangen en stenen liggen hier bijna niet.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: hoeven krabben

    Als ik met haar naar buiten ben geweest ivm steentjes in de hoeven, als ze een week niet van de wei komt dan dus niet, heeft weinig zin, een paar stappen en ze zitten weer vol met zand of modder. Maar in de praktijk ga ik wel regelmatig naar buiten, ook werk ik bijna wekelijks even aan de hoeven dus het gebeurd wel regelmatig.

    Waarom zou je het 2 keer daags doen?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: hoeven krabben

    Twarres heeft straal rot, ik krab zijn hoeven dagelijks uit. Bij Noah alleen als ik iets hoor zitten in de hoeven. Maar nu ze de hele dag buiten zijn doe ik het veel minder!
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  8. #8
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: hoeven krabben

    Ik krab ze ook elke keer uit als ik poetst en dat is bijna elke dag, als ik een dagje niks doe dan niet en doe het soms ook niet als ze op redelijk schoon grond staan zoals gras.
    Maar wel als ik ben wezen wandelen vanwege de troep onderweg die je wel eens kan tegen komen, ik vind controleren toch wel een belangrijk iets.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: hoeven krabben

    Ik doe het ook altijd, en vaak twee keer (voor we wat gaan doen en voor ze de weide weer op gaan).
    We hebben hier veel steentjes en andere rare dingen in de bodem, ik weet liever zeker dat die niet in de voeten zitten.
    Zo heb ik wel eens een schroef uit een hoef staan peuteren, en dennenappels zoals Dineke zegt heb ik ook wel eens. En die 'verbeterde paden' ja, die ken ik ook.

    Mijn 'uitkrabben' bestaat trouwens wel uit gewoon de stukjes eruit floepen en de rest borstel ik schoon, ik loop niet te schrapen of te peuren als het niet nodig is.
    Mijn pony's hebben nog nooit rotstraal of zweren of andere narigheid gehad, ze hebben mooie sterke hoeven waar de smid/bekapper juist erg over te spreken is!

  10. #10
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: hoeven krabben

    Nooit Je maakt een laagje, een soort stopverf aan waar ook geen steentjes ed in kunnen gaan zitten.

  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: hoeven krabben

    Hmm, net als Sterre krab ik ook niet fanatiek, het is meer de rommel eruit floepen, beetje borstelen en de witte lijn controleren. Als je geen scherpe steentjes in de buurt hebt kan ik me voorstellen dat jouw methode werkt Hester, maar hier ligt veel echt scherp spul dat helaas overal doorheen gaat.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: hoeven krabben

    Ik krab ook zelden...
    Wat bedoel je met dat stopverflaagje?

  13. #13

    Re: hoeven krabben

    Tijdens poetsen of rijden. Dat is nu toch vaak wel dagelijks.
    Hier liggen veel van die asfalt steentjes. Heb gemerkt dat deze overal tussen kruipen.

  14. #14
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: hoeven krabben

    Hangt er vanaf waar de paarden staan. Staan ze "thuis"(hun huis) dan krab ik bar weinig uit, eigenlijk alleen als ik denk dat er misschien steentjes in kunnen zitten of als ik de hoef even na wil kijken. Maar ze staan dan ook op een mooie en vooral schone PP, hun hoeven lopen vol met zand wat lekker dempt voor ze(zonder dat het echt vast komt te zitten), er zit geen mest in de hoeven, ze staan niet in hun eigen urine.
    Maar ben ik op cursus en ze staan even in een stal, of een andere meer beperkte ruimte waardoor ze in hun eigen mest/urine kunnen staan dan krab ik minimaal 1 keer per dag.

    Voor het (buiten) rijden krab ik trouwens nooit uit, altijd erna even nakijken of er niets in de hoeven zit wat er niet hoort.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  15. #15
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: hoeven krabben

    Leuk te lezen al die reacties....

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •