Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: hoeven krabben

  1. #16
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re: hoeven krabben

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    Hmm, net als Sterre krab ik ook niet fanatiek, het is meer de rommel eruit floepen, beetje borstelen en de witte lijn controleren. Als je geen scherpe steentjes in de buurt hebt kan ik me voorstellen dat jouw methode werkt Hester, maar hier ligt veel echt scherp spul dat helaas overal doorheen gaat.
    Hier ook veel d, en split Door niet te krabben, komt er een laag met zand in de hoeven. En waar zand zit, kan geen steen inkomen. Dat bedoel ik met stopverf.
    Vroeger krabte ik veel uit. Maar iedere keer zit je weer te peuteren, en maak je juist ruimte voor steentjes ed.
    Ik doe het eigenlijk al jaren niet meer. Mijn ponies hebben uitstekende hoeven.

  2. #17

    Re: hoeven krabben

    Dagelijks, ze lopen over d en echt klein grit. Kruipt zo de hoef in. Ik controleer daarom iedere dag. Daarnaast houd ik het ook vol voor de gewenning. Voetjes optillen is normaal, scheelt de smid heel wat werk :-D.
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  3. #18
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: hoeven krabben

    Ik krab ook nooit. Gebeurt ook niet door anderen. Paarden hebben net als bij Hester een zandlaagje wat een en ander uit de hoef houdt.
    Borstelen doen we overigens ook nooit. Alleen de plek waar het zadel komt.... De natuur doet prima zijn werk, waarom zou ik dat verstoren?

  4. #19
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: hoeven krabben

    Borstelen doe ik ook zelden! Zou ik juist hun door het rollen opgespaarde laagje zand/modder weghalen welke ze beschermt tegen vervelende steekbeesten. Soms even om contact te maken, en Lisa vindt het heerlijk als ik haar manenkam en staart bewerk met rosborstel (zomerexzeem). Gister waren het dan ook twee moddervrouwtjes toen ik in de wei kwam, haha zo grappig om te zien.

  5. #20

    Re: hoeven krabben

    Ik doe het ook altijd als ik iets met Zita ga doen, voor en na, omdat je hier ook heel veel steentjes en ander spul tegenkomt. Soms komt dat ook muurvast klem te zitten in de straalgroeven of witte lijn. Ponylief heeft één keer een hoefzweer gehad en dat was net nadat ik een keer haar hoeven vergeten was uit te krabben na het rijden, kan toeval zijn geweest maar misschien ook niet.

  6. #21

    Re: hoeven krabben

    Elke keer wanneer ik op stal ben. Mest in straal groeven tast namelijk de hoeven aan.

  7. #22
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: hoeven krabben

    Hier ook heel weinig. Alleen als ik met wico op zandweggetjes gereden heb. Hij heeft van voor ijzers en dan zit er wel eens een steentje tussen. En bij Takoda af en toe om het hoefjes geven te onderhouden.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

  8. #23
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: hoeven krabben

    Die van mij staat ook op zand, maar dat stopverf zandlaagje komt er helaas niet in. Ze loopt ook (redelijk veel) over een verhard betonnen gedeelte, waar het zand weer uit de hoeven valt, door de contractie van de hoef (het is dan ook vrij los zand, strandzand). En hoewel er elke dag uitgemest wordt loopt ze toch redelijk wat over of door mesthoopjes, vooral op de betonplaat wordt dat makkelijk uiteen gelopen. Mest vind ik wel noodzakelijk om uit de hoef te halen. Met droog weer doe ik het misschien twee keer per week, met nat weer ongeveer om de dag.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  9. #24
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: hoeven krabben

    oei, ik doe dat ook maar hoogstens 1 keer per maand ofzo, nu zei mijn bekapper net dat je beter krabt na de buitenrit in plaats van voor! (misschien enkel in mijn geval, hij weet hoe lui ik ben op dat gebied)

  10. #25
    Actief Forumlid fluffyfox's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    41
    Berichten
    151

    Re: hoeven krabben

    Dagelijks en ook nog altijd nadat ik in de bak ben geweest. Nosey vind het heel vervelend als (bij vochtig weer) er zand/aarde in zijn hoeven blijft zitten. Hij gaat ook keurig net buiten de bak stilstaan zodat ik even de harde vulling eruit kan halen.
    Gekwalificeerd NH instructeur. Hulp/les? Stuur even een pb of kijk op FB.
    "Nosey Horsemanship" omdat je samenwerken niet alleen kan doen!

  11. #26
    Actief Forumlid wendyjj's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2012
    Leeftijd
    25
    Berichten
    217
    Dagboek Berichten
    11

    Re: hoeven krabben

    Alleen voordat we gaan rijden. Om bij diesel zijn wei te komen moeten we altijd eerst een stukje door het bos dus het heeft sowieso geen zin om dat de hoeven na het rijden nog uit te krabben. In de winter krqb ik zijn hoeven vaker uit omdat het best modderig is in de wei en dan kan ik beter chekken op rot straal enz.

  12. #27
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: hoeven krabben

    Sinds kort verplicht elke keer als we de binnenbak verlaten (vanwege nieuwe bodem). Meestal krabben we meer zwart weidezand eruit dan wit bakzand
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  13. #28
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: hoeven krabben

    Vandaag krabte ik voor het eerst veulenhoefjes, Silver River lag heerlijk voor pampus languit op zijn zij in de zon, kon ik mooi zijn ieniemini hoefjes bekijken en krabben, hij liet dit allemaal 'oogluikend' toe (half geloken ogen van de slaap), tot hij van schrik ineens klaarwakker werd van een stevige bries van moederlief..

  14. #29
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: hoeven krabben

    Na gisteren schoot meteen dit topic door mijn hoofd.
    Waarom hoeven krabben?

    Van de week een rit gemaakt met Bailey naar de manege. Een half uur over de openbare weg, een uur daar, en dan een half uurtje terug. (zie ook mijn dagboekje)
    Niets geks, niets raars gemerkt onderweg.
    Terug bij huis getwijfeld.... zou hoeven checken noodzakelijk zijn?
    Toch gedaan (zoals altijd), en daar trof ik zo'n hele nare indraai-schroef-moer aan, zoiets als de rechtse van deze maar met vier haken/inkepingen aan de buitenkant die zich al in Bailey's hoef gedraaid hadden, best diep ook wel. Zat naast de straal in de zool gedraaid .
    Ben een minuut of 10 bezig geweest om de schroef eruit te krijgen.
    Resultaat was een flink gat, schroef had zich echt al flink ingegraven. In zo'n korte tijd!
    Gelukkig was het niet gevoelig en liep hij ook gewoon prima na het uithalen van de schoef, maar het heeft niet veel gescheeld. Nog iets dieper en hij had er flink kreupel van kunnen zijn of zijn geworden.





    Dat bevestigt weer waarom ik dus echt altijd even check, al is het maar zo kort.
    Niet om te schrapen en te pulken, maar vooral zodat je er in dit soort situaties dus WEL op tijd bij bent en het WEL opmerkt. Want even dagelijks de hoeven checken is een kwestie van minder dan een minuut en kan hierbij echt wel uitmaken.

  15. #30
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.874

    Re: hoeven krabben

    Ha Sterre, gelukkig dat je er op tijd bij was zeg! Ik ben het helemaal met je eens, ik check de hoeven ook praktisch dagelijks, het is zo gepiept en je kan er een hoop ellende mee voorkomen. Ook meermaals gehad dat er een steentje, stukje glas in de groeve zat die schade in de zool had kunnen aanrichten of een hoefzweer (een van de meest voorkomende oorzaken van een hoefzweer leerde ik op de cursus is (net wat) te lange steunsels icm een steen).

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •