Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Bang onder het zadel

Bang onder het zadel

Soms heeft Orchid van die dagen dat ze een enorme energie-bom is en van alles schrikt, van specht tot vallend blaadje.
    Zodra ik opstap begint het, en zodra ik afstap houd het op.
    Teminste gedeeltelijk dan, ik kan haar aan de hand wel langs dingen leiden die ze eng vind, maar onder het zadel gaat dat erg moeizaam..
    Ik heb het id dat ze mij als ik haar aan de hand leid me wel als leidster ziet, maar als ik erop zit ze het id heeft dat ze alleen is?
    Als ik er bv. op zit en ze vind iets eng en ze wil er absoluut niet langs is dat meteen over als ik er naast ga lopen, of als ik blijf zitten en mijn vader ernaast gaat lopen.
    Als ik blijf zitten gaat ze er uiteindelijk ook wel langs, alleen dan echt veel moeizamer.
    Is er een manier om dit op te lossen?

Jannepauli
    Guest

Re: Bang onder het zadel

Mijn eerste gedachte is dat jouw paard misschien weinig zelfvertrouwen heeft - daar zul je misschien aan moeten werken door haar voldoende vrijheid te geven om 'eigen beslissingen' te nemen en te belonen als dat goed gaat. Het is al heel positief dat ze uiteindelijk toch ergens langs wil lopen, ook als jij erop zit, ze wil dus haar best doen. Geduld hebben in zo'n situatie is belangrijk en vooral goed belonen ( met de stem) als ze een stap in de goede richting doet!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Volgens mij leer je het paard meer zelfvertrouwen te geven door heel veel passenger te oefenen in de bak.
    Herken Amon wel een beetje in het verhaal. Het heeft ook met je eigen spanningen in het zadel te maken, tenminste dat geldt voor mij.
    Door hem veel vrij te laten tijdens het rijden in de bak en veel friendly en rustpunten krijgt hij ook veel zelfvertrouwen.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid memphis's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

hallo orchid,

ik heb ook zo'n paard, Memphis is ook heel snel weg als ze ergens bang voor is (vooral geluiden achter haar) en daardoor heb ik al een aantal keren lelijk zandgehapt.
    ik heb Eddy tijdens mijn level 1cursus in Oosterwolde gevraagd wat ik daaraan moet doen, ik wilde graag een (aantal) oefening(en) om mijn paard dapperder te maken als ik niet voorop loop (om bv de trailer in te gaan of langs iets engs.) en het voor haar dus al duidelijk is dat ze mij mag volgen.
    wat dat is een onderdeel van het probleem: je leiderschap is fysiek niet meer zo duidelijk aanwezig als je erop zit.
    zijn antwoord was: leer je paard op de grond enge dingen overwinnen terwijl jij ernaast loopt in zone 3. daar zit je later ook in het zadel.
    daarbij stuur je je paard met de carrotstick op de overgang van de hals/schoft (de stick ligt daar passief, zoals bij short range circling) en op het moment dat hij langs of door of over het object moet waar hij angst voor heeft, drijf je met de stick door op zijn kont te tappen.
    (in fases, eerst zacht, daarna harder tot/met fase 4)
    voor de duidelijkheid: het paard draagt een touwhalster en jij hebt in je andere hand de leadrope.
    mijn paard heeft een mening.

Bedankt voor jullie reacties
    Laatst stonden er tijdens de buitenrit 'ineens' dakpannen in van dat enge folie, maar ze ging er langs met enkel aanmoedigen met stem, na ik een paar dagen eerder een beetje grondwerk had gedaan!
    Ze ging eerst een pasje naar achter, maar toen ik zei dat ze maar eve moest snuffelen en kijken en er dan voorzichtig langslopen deed ze het ook nog!
    Hihi, *happy*

Bladwijzers

Forum Rechten