Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: vertical flexion

vertical flexion

Ik las in de boekjes van level 2 over vertical flexion dat het in het begin niet geeft als je paard te diep met zijn hoofd loopt. Het gaat om de soft feel. Snap ik.
    Maar even uit pure nieuwsgierigheid.... hoe breng je dat hoofd nu uiteindelijk wel omhoog en voor de loodlijn; op een parellimanier? Is er iemand daar al aan toe en wat zijn je ervaringen? Zou ik graag willen weten.

Groetjes, Marleen

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: vertical flexion

Hey wat grappig om deze vraag nu op het forum te zien! Vandaag was ik aan het dagdromen op mn werk en vroeg me presies hetzelfde af. Ben dus erg benieuwd, al vraag ik me af of een fjord uberhaupt te diep KAN lopen
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Oh ze kunnen allemaal makkelijk te diep lopen. Vraag Maaike maar (Sjobrend kan dat ook wel doen).

In level 3 mag je 3 gangen binnen de gang gaan vragen (dus langzame stap, medium stap en vlotte stap) ik denk dat je het daarmee wel op kan lossen, door wat aktievere stap (draf, galop) te vragen als je paard te diep gaat lopen. Maar ik ben pas eind level 2, dus don't shoot me!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik weet het niet alla Parelli en ik vroeg het me ook altijd af want Nacino wil het wel eens doen, ook wanneer de teugels lang zijn Eddy zei eens: dan zijn je teugels te lang maar hij kan het ook wanneer ze niet korter kunnen.
    Wim zegt: binnenbeen, vibrerend binnenbeen! Dat doe ik dan maar En het werkt maar om eerlijk te zijn vroeg ik me (later natuurlijk, altijd te laat ) af waarom..

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ik zou hier echt niet te vroeg mee beginnen, het komt uitvoerig in het level 3 pakket ter sprake, omdat je het dan pas kan doen, dus take the time it takes! Dat hoofd gebogen is niet het belangrijkste hé. Als je bij het begin van level 2 zit moet je daar absoluut nog niet aan denken!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik denk dat je vertical flexion zoals uitgelegd in eind L2 begin L3 moet zien als een test van de porcupine game. De juiste hoofdhouding heeft denk ik meer te maken met de activiteit van de achterhand en de mate waarin je paard deze onder het zwaartepunt kan plaatsen. Hoe meer verzameld je paard is des te beter komt zijn hoofd omhoog. Dta gebeurt eigenlijk automatisch. Een correcte hoofd-hals positie bereik je vanuit het activeren van de achterhand en niet door te prullen aan de voorkant. (jaja ben bezig met het lezen van "Gymnasium des pferdes" )

Ow en wat betreft fjorden en te diep kunnen lopen aanschouw the big yellow submarine
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Bedankt. Ik weet wel hoe het moet op de dressuurmanier en ik weet ook dat ik er nog niet aan toe ben op de parellimanier,maar ik wilde uit nieuwsgierigheid gewoon weten hoe parelli het diep lopen oplost. Ik begrijp zijn principe; net als met galop, eerst maak je je ook niet druk om de 'goede' galop, als hij maar aanspringt op zachte hulpen. Pas later zorg je dat je kunt gaan leren aanspringen in de 'goede' galop. Zo staat vertical flexion dus ook in het boekje.... eerst de soft feel, hoofdhouding nog niet belangrijk. Maar goed, lang verhaal kort.... hoe krijgt parelli het hoofd dan mooi opgericht in dat latere stadium?

Geen zorgen, ik neem de tijd it takes!

Groeten, Marleen

Aangemeld
    Apr 2004

Hij zegt alleen maar dat als je je handen op de goede hoogte houdt je paard vanzelf zijn hoofd goed heeft. Verder wordt er niks uitgelegd over hoofdhouding. Wat eigenlijk ook wel logisch is aangezien je na L3 (en met het nieuwe pakket na L2 blijkbaar) je basis hebt gehaald en verder kan in de disipline van je keuze. Een nagefelijk paard hebben is dan wel handig, maar de hoofdhouding is per disipline anders.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Aangemeld
    Nov 2004

@ Maaike, ik bedoelde met te diep lopen eigenlijk dat de derde halswerfel het hoogste punt is, maar het hoofd achter de loodlijn. Zie je vaak op wedstrijden. Sjo loopt staat hier ook te diep, maar ook erg laag.

Aangemeld
    Apr 2004

Ow, je bedoelt een valse knik! Dat is van het forceren van je paard maw geen gelul in de krul (volgens mijn dresuurboek dan)

Aangemeld
    Nov 2004

hihi ok ik zit niet zo in die termen zo blijkt maar weer. Maar die valse knik vind ik erg moeilijk op te lossen! Het (ex)paard van mn zus had de neiging om gigantisch achter de teugel te kruipen. Het was niet geforceerd maar ze liep graag zelf zo (gevoelige mond waarschijnlijk, ontweek elke vorm van druk op de teugels) Met veel lang te rijden is dit wel wat beter geworden.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2004

De oprichting is het gevolg van een sterker wordende/meer dragende achterhand. Je kunt dat hoofd wel kunstmatig naar boven gaan sjorren maar dan is het een kunstje ipv rijkunst. Gewoon lekker doorgaan met gymnastieken etc en dan komt het vanzelf wel.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

een hals die gebroken is bij de 3e wervels (of welke dan ook) lijkt mij altijd het resultaat van te veel druk op de teugels, het paard zoekt een uitweg en gaat dan maar een eigenlijk heel vervelenden houding voor hemzelf aannemen.
    Oprichting is het gevolg van een dalende achterhand, maar ik denk niet dat diep gaan het tegenovergestelde is van oprichting.
    Eerst rijd je je paard gewoon nageeflijk, waarbij de nek ook het hoogste punt is. Als je dat voor elkaar hebt, kan je pas gaan denken aan verzameling (en oprichting).

Ik denk dat het voor je paard gewoon een kwestie is van de comfort zoeken in de goede positie ( en een hele lichte druk op de teugels, en een hele goede zit ). nageven is uiteindelijk alleen maar een porcupine. Ik doe nageven alleen nog maar in stilstand en achterwaarts. Toen ik dit voor het eerst oefende wilde ze ook wel eens denken: "bedoel je achteruit? hoofd naar beneden? ik geef gewoon pas comfort als ze op een normale hoofdhoogte nageeft.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door cornelie
    De oprichting is het gevolg van een sterker wordende/meer dragende achterhand. Je kunt dat hoofd wel kunstmatig naar boven gaan sjorren maar dan is het een kunstje ipv rijkunst. Gewoon lekker doorgaan met gymnastieken etc en dan komt het vanzelf wel.

Helemaal mee eens! Geloof het of niet, er komt een moment waarop je paard dit vanzelf aangeeft...heb het tot nu toe één keer mogen meemaken in galop. Het voelt echt heel anders, heel erg licht. Ik had toen geen 'concentrated reins' en ik vroeg er ook helemaal niet om.

Inderdaad, gewoon lekker doorgaan met die oefeningetjes van Parelli en geniet ervan als je paard zelf zijn/haar weg zoekt en zichzelf gaat oprichten...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Inderdaad, gewoon lekker doorgaan met die oefeningetjes van Parelli en geniet ervan als je paard zelf zijn/haar weg zoekt en zichzelf gaat oprichten...
    Alleen Parelli doet, zelfs in level 3, weinig oefeningen die uiteindelijk leiden tot oprichting.

Bladwijzers

Forum Rechten