Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Hoefontsteking?

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Hoefontsteking?

Natiya staat met 2 vriendjes in de weide. Ongeveer 3 weken geleden stond ze plots van de ene dag op de andere enorm mank. Dierenarts bijgeweest en die vermoedde heel erge hoefontsteking.
    Medicatie (Butagran) voorgeschreven voor een week. Ze verbeterde, maar nog niet volledig ok. Nog een week langer medicatie geven.
    Ze voelt zich veel beter: in stap zie ik niks meer (maar ik ben niet goed in manken herkennen), draf heb ik idee dat ze nog wat kort/anders loopt. Ze spurt wel weer door de wei. De draf leek ook beter en beter uit te zien. Laatste keer medicatie was vorige week vrijdag.

Vandaag zijn we de paarden gaan verweiden en daarbij wandelen we veel over zandweggetjes met steentjes. Ze mankte hier wel. Viel eerst op als ze even bijdraafde, maar na stukje liep ze langzaam en wat moeilijk.

Hebben mensen hier ervaring met een hoefontsteking? Geneest dat traag? Had ze ok moeten zijn? Tuurlijk haal ik binnenkort de dierenarts er weer terug bij als het nodig is. Maar weet niet of die zoveel kan betekenen nog, ik had echt idee dat het sowieso rustig nog aan het genezen is, maar nu twijfel ik.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: Hoefontsteking?

Wat bedoel je precies met een hoefontsteking? Een hoefzweer? Of hoefbevangenheid?

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Ik weet het zelf niet zo goed. Ik was niet bij het dierenartsbezoek. Het is geen hoefbevangenheid.
    Hij had onderzocht en ook wat weggesneden voor zover ik begrepen heb. Maar het zou dieper in het leven zitten. Misschien hoefzweer, maar in elk geval ontstoken. En ze had veel pijn.
    Toen ik medicatie ging bijvragen en even over diagnose begon, was erge hoefontsteking antwoord.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Als ze zijn gaan snijden dan vermoeden ze een hoefzweer. Over snijden zijn de meningen verdeeld maar ik sta dat nooit toe bij een zweer. Het is proces wat moet voltooien alvorens het openbreekt. 3 weken is aan de lange kant voor een zweer maar het zou heel diep kunnen zitten... Cos stond van de een op de andere dag enorm mank, apart gezet, DA erbij, foto's, pijnstilling etc. Ik zag alweer drama's maar niets kunnen vinden. na drie dagen checkte ik zijn manke voet en rook het voor ik het zag. Zweer was doorgebroken (zonder snijden). Het was een mooi gaatje en Cos was per direct weer helemaal OK.

Zweren kunnen lang duren... Ik zou wel echt even doorvragen wat ze bedoelen met 'erge hoefontsteking', vooral als je zelf dan eigenlijk nog niets weet . Sterkte ermee!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Misschien dat in België de term voor hoefzweer anders is als in Nederland?
    Voor mij klinkt 'hoefontsteking' in elk geval nogal vaag, bij 'hoefzweer' snap ik wel waar het om gaat.
    Als een hoefszweer diep zit, dan kan het best even duren voordat de zweer er echt uit komt. Een paard kan daar dan superkreupel van zijn en echt op 3 benen lopen.
    Van de andere kant kan het ook zijn dat je er niks van merkt: op gegeven moment had Menglöd een gaatje in haar hoefwand, vlak onder de kroonrand. Volgens de hoefsmid was dit een hoefzweer geweest, die reeds was doorgebroken en genezen. Ik heb daar niks van gemerkt, en Menglöd in de weken ervoor ook gewoon kunnen rijden!

Ik zou inderdaad ook even doorvragen bij de dierenarts. Laat hem maar uitleggen wat hij nu precies bedoelt, en hoe lang het mag duren. Dan weet je wat meer!

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Dank je wel allebei. Vandaag samen met Marjolein gekeken. Ze vindt inderdaad ook dat ze goed loopt in de weide. In draf eerder beetje voorzichtig dan onregelmatig. Op verhard voorzichtig en in de kiezeltjes inderdaad manken. We hebben nu gevonden waar gesneden is en dat is inderdaad aan de voorkant van de hoef bij de rand. Daar is nog niks uitgekomen en stinkt ook niet. Ze denkt dat ze owv. het snijden op de steentjes pijn heeft, maar verder vond ze het goed eruit zien. Ik heb mijn bekapper gecontacteerd. De anderen moeten toch bekapt en denk dat ik naar hem ga luisteren wat hij ervan vindt. En dan misschien toch de DA nog eens contacteren.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Butagran is buut? Dat lijkt mij bij een zweer niet verstandig. Dus misschien wordt er toch iets anders met hoefontsteking bedoeld.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Even van het net geplukt...
    Butagran Equi

Indicaties

Het product is geďndiceerd voor de behandeling van musculoskeletale condities waar pijnbestrijding en een reductie in de bijkomende ontsteking nodig is, bv. bij kreupelheid door osteoartritis, bursitis, laminitis en ontsteking van de zachte weefsels, vooral waar continue mobiliteit gewenst is.
    Het is ook waardevol bij het inperken van postoperatieve ontsteking, myositis en andere ontstekingen van de zachte weefsels.
    Het product kan gebruikt worden als antipyreticum in gevallen dat dit aan te raden is, zoals bij virale luchtweginfecties.

Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Dagboek Berichten
    134

Option liep ook opeens mank op een been, bleef ook op het land liggen toen ik aankwam (normaal is hij eerder bij het hek dan ik), dierenarts erbij gehaald. Die sneed de zweer toen open, het spoot eruit!
    Voordeel van opensnijden is dat de druk er wel direct af is en hij dus ook direct weer normaal liep! Daarna heb ik nog wel een week moeten weken in de Biotex zodat er geen vuil in de wond zou komen.

Bladwijzers

Forum Rechten