Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Hier ben ik ondertussen alweer een maandje hooi bijvoeren. Begonnen met 1 plakje in de avond laat, naast 2x per dag een strookje gras.
    Vaak doe ik dat op gevoel, zo krijgen ze ondertussen in de avond al wat meer en hebben ze vanmorgen een eerste plakje gehad naast het strookje gras.
    Ben er ook mee gestart om de overgang geleidelijker te maken, straks mogen ze niet meer op de wei in verband met de natte ondergrond hier. Maar ik merk ook dat ze er echt behoefte aan hebben. Hoe is dat bij jullie? En dan vooral waar de pony's in de zomer alleen van gras leven.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2
    Forum Meubilair jolies allures's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Frankrijk (Noord Dordogne)
    Leeftijd
    55
    Berichten
    3.125
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Wij hebben altijd hooi balen staan zoveel ze willen. Die van vorige winter stonden er nog en daar begonnen ze af en toe weer van te knabbelen ongeveer een week geleden. Voordat we op vakantie gingen, hebben we overal nieuwe rollen neergezet, zodat de oppas daar geen omkijken naar heeft.
    Andere jaren is dat ook op gevoel gegaan, als we zagen dat de weides leger begonnen te worden.
    Dire ce qu'il faut faire c'est bien, faire ce que l'on dit c'est mieux!

  3. #3
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Ik was in de logeerwei voor de shetjes al begonnen met hooi, ivm hoefbevangen en veel te dik. Dus heel beperkt op het gras en dan daarna op hun eigen stuk, met hooi.
    Omdat de wei van de F-jes ook steeds leger werd, en ze zo verlekkerd keken als ik hooi gaf, kregen zij ook af en toe een handvol. Meer niet.
    Nu op de eigen plek, hebben we weer gras zat. Dat ga ik vanaf vandaag in "strookbegrazing" geven. Ze krijgen nu dus geen hooi meer.
    De shetjes zijn mooi afgevallen en al behoorlijk fit , dus die kunnen nu wel wat meer gras hebben.

    Ik zal het hooi wel echt met handjes tegelijk gaan bijgeven en verhogen, over een tijdje. Fido en Milan zijn allebei wel gevoelig voor diarree, dus langzaam opbouwen.
    En dan beginnen met droog hooi en vooral voor de F-jes in de winter meer voordroog. Ik kan nl maar heel beperkt droog hooi opslaan.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  4. #4

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Hier stond Sophie het hele jaar op hooi.
    en de rest eet nu al fulltime hooi. Kwaliteit van gras is mega slecht hier.

  5. #5

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Op mijn vorige wei kregen de paarden ook al weken lang flink veel hooi (voordrong eigenlijk), omdat het gras niets meer was. Op mijn nieuwe plek krijgen ze op dit moment 's morgens en 's avonds een pluk hooi, omdat er nog gras genoeg is. Dat nog prima gras krijgen ze er nu in delen bij.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  6. #6
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Wij zijn nu juist een week geleden begonnen met 's avonds een beetje hooi bijgeven. 's Ochtends krijgen ze nog een strook gras bij. Ik geef ze 's avonds een plak hooi per paard bij maar wij werken met een beurtrol en ik vermoed dat ze van de rest voorlopig wat minder krijgen (3 plakjes voor 4-5 paarden ofzo).
    Take the time it takes, so it takes less time.

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Als het gras op is... óf als het land opeens heel nat is. Op het moment nog niet nodig, heb nog ongeveer een kwart hectare met 30+cm gras. Ze zijn momenteel lekker rond door een week 'vakantie' bij Aruba op de wei, dus ze halen nog genoeg uit het gras.
    Ik denk dat ik dit jaar, net als vorig jaar, weer tot eind oktober genoeg gras heb. Dan krijgen ze een week voordroog erbij en dan alleen nog 'restgras' om te knabbelen, met 24/7 voordroog beschikbaar.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Wij hebben ook nog meer dan voldoende gras, maar de voorpret van wéér een nieuwe slowfeeder verzinnen begint wel te komen (al is het natuurlijk geen goed teken dat ik de zoveelste slowfeeder moet knutselen, zou mooier zijn geweest als een eerdere gewoon nog heel zou zijn).

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Dorine, daar ben ik wel jaloers om hoor, hier lukt onbeperkt echt niet, dan groeien ze dicht.
    Ze krijgen ook geen hooi omdat ze eventueel te dun worden, maar vooral omdat ze er behoefte aan hebben. En het maakt de overgang geleidelijker.
    Zelfs als ik wel genoeg gras heb merk ik de behoefte aan hooi vaak in deze tijd van het jaar.

    Doriende, een goede slowfeeder vinden blijf je mee bezig denk.. ik zoek ook nog eens iets wat meer slow is eigenlijk, zodat ze meer uren eten hebben.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Hier voer ik ook al een tijdje hooi bij, ze gingen eerst overdag 3 uurtjes op het gras en tussendoor even niks en eind van de middag 1 plak hooi voor falcon en een halfje voor 2 shetjes.
    Nu het land kaal is staan ze van 8 tot 3 op het gras en dan eind van de middag begin van de avond het zelfde hooi rantsoen.
    We hebben nog een stukje land waar het gras tot je knieën staat, als ze daar straks op gaan is het weer 3 uurtjes overdag en eind van de middag weer hooi.
    Aangezien we een hoefbevangen gevoelige shet hebben werkt dit het beste, de mini,s komen wat terug in gewicht wat ook nodig is.
    Zolang het gras aanwezig blijft houden we dit aan, misschien in de winter zelfs wat langer op het gras aangezien we 4 verschillende weides hebben.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  11. #11

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Bij ons nu niet van toepassing omdat pony het hele jaar door hooi bij krijgt op een schrale weide... maar bij mijn vorige paard die in de zomer op gras stond moest er tegen september echt wel wat bijgevoerd worden, anders werd ze gelijk te dun. De ponies waar ze mee samen stond konden het zonder hooi wel tot halverwege november redden, maar dat waren ook echt van die "wordt al dik van één spriet gras"-types.

  12. #12
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Wij hebben voorlopig gelukkig nog meer dan genoeg gras. Nu nog even als strookbegrazing, totdat ze het pad rond zijn. Als ik merk dat ze er minder uit halen, dan krijgen ze wat meer gras per dag. De twee koudbloeden hebben daar meer dan genoeg aan, en de andere twee mogen overdag een paar uur op een van de weilanden.
    Zolang het niet gaat sneeuwen hebben we de komende maanden nauwelijks voordroog nodig denk ik.

  13. #13

    Re: Hooi bijvoeren, wanneer starten jullie daarmee?

    Hier doen ze ook nog op gras. Af en toe wisselen we wel van landje.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •