Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 37

Topic: Voerbeloning LBI

  1. #1
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Voerbeloning LBI

    Hoi allemaal,

    Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken, dus toch maar eens een topic aangemaakt
    Toen ik Femme een half jaar geleden kocht en grondwerk deed merkte ik al dat zij erg te motiveren is met voedsel. Hoe klein ook, Femme is blij! Op dat moment werkte het belonen met voedsel echter averechts. Femme werd opdringerig en haalde haar hele truukendoos naar boven die ze met haar vorige eigenaresse heeft aangeleerd . Pasje hier, pasje daar, buiging hier buiging daar. Ik zette Femme op dat moment uit mijn ruimte, maar ze bleef opdringerig. Kon niet eens richting haar schoft lopen of ze stond met haar neus alweer bij mijn jaszak. Daarom besloten om eerst aan de band te werken en geen voedselbeloningen meer te geven.

    Nu we een half jaar verder zijn ben ik langzamerhand toch weer begonnen met de voedselbeloningen, omdat ik merk dat Femme er ontzettend hard voor wil werken. Oefeningen zoals de circling-game of de sideways oefeningen pakt ze véél sneller op. De truukendoos blijft inmiddels achterwege, maar soms wil ze nog wel eens opdringerig zijn. Als ik een oefening aan heb geleerd met brokjes kan ze daarna nog om me heen blijven plakken.
    Voorheen sleurde Femme me mee naar alle grassprietjes die ze kon vinden, maar inmiddels hebben we een ''Gras'' en een ''Hoog'' geïnstalleerd Ben dan ook al erg tevreden met hoe het nu gaat, maar ik denk dat we nog best de puntjes op de I kunnen zetten.


    Wie werkt hier nog meer met voedselbeloningen? (met een LBI paardje? ) en hoe passen jullie dit toe? Hebben jullie bijvoorbeeld ook een commando verbonden aan de beloning? En hoe vaak beloon je dan?
    Laatst gewijzigd door Rachel-; 20-09-14 om 21:10.

  2. #2

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik deed het heel soms met mijn LBE verzorgpaard, die toch ook behoorlijk op voedsel gericht kon zijn. Ze leerde in elk geval opvallend veel sneller als er voedsel was Maar ik had haar wel geleerd dat er alleen iets te halen viel nadat ik met mijn tong klikte (dus eigenlijk een soort clickertraining zonder clicker). Dat hielp erg tegen het opdringerige wat ze eerst wel eens had als er eten in de buurt was. En als ik iets nieuws leerde beloonde ik vaak, tot ik het idee had dat ze het echt wel snapte, dan beloonde ik enkel de uitzonderlijk goed uitgevoerde oefeningen en dergelijke. Wel langzaam afbouwend natuurlijk, niet van het ene op het andere moment niets meer geven.

  3. #3
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Voerbeloning LBI

    Dankje voor je reactie! En klikte je dan met je tong precies op het moment dat de oefening goed uitgevoerd werd of klik je met je tong als je een brokje gaat pakken?

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Voerbeloning LBI

    De clue, (klik, een woord, of klikken met je tong, wat je ook maar gebruikt) geef je op het moment dat het paard het goed doet. Als het paard eenmaal weet dat die clue begekent dat hij een beloning krijgt, gaat hij die clue als beloning zien en dat is juist het handige, je kunt je beloning precies timen op het moment dat je paard het goed doet. En dat gaat veel sneller en preciezer dan het uit je zak halen van je beloning. Dat er dan even een momentje zit tussen de klik en het brokje is niet erg, je paard vergeet dat echt niet!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5

    Re: Voerbeloning LBI

    Inderdaad wat senta zegt, ik deed het op het moment dat ze het juiste deed. Dus het vormt een bridge tussen het aangeven wat goed is en het daadwerkelijk geven van de beloning.

  6. #6
    Actief Forumlid TwarresNoah's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2014
    Locatie
    Alkmaar
    Leeftijd
    33
    Berichten
    101
    Dagboek Berichten
    35

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik werk met Twarres soms ook een dagje met voerbeloning. Maakt het werken soms iets makkelijker. Het opringerige kan hij ook hebben dan zet ik hem ook uit mijn ruimte. En ik werk idd met de clicker anders blijft hij maar graaien en opend hij zijn trucedoos. Maar af en toe met voerbeloning werken vind ik prima! Als het werkt
    Er is geen beter leven dan een goei!!

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik werk sinds kort ook met voedselbeloningen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen maar het werkt fantastisch! Wat een motivatie ineens bij mijn paard.
    Ik werk idd met een beloningsgeluid en zorg dat ze op afstand blijft. Wat echt heel goed werkt tegen opdringerigheid is het aanleren van niet eten. Je houd het snoep voor en je paard mag het pas pakken als je het beloningssignaal geeft. Werkt geweldig. Ik kan met handen vol voer voor haar neus staan en ze vraagt nergens om en wacht tot ik het signaal geef.

  8. #8
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik werk (bijna) altijd met voedsel, zeker omdat ik fanatiek vrijheidsdressuur train.

    Maar ik begin wel ALTIJD met de 'basic' van netjes afstand houden en pas aannemen wanneer ik het beloningssignaal geef (click/stem).

    Zelf heb ik eigenlijk nooit last gehad van opdringerige paarden, maar ik train ook echt de eerste sessies vooral op beleefdheid en afstand. (heb overigens al met bergen paarden gewerkt, natuurlijk waren er wel opdringerige paarden bij, maar dat is gewoon om te buigen )

    Ik weet niet of linkjes delen mag?
    Maar op mijn site heb ik een uitgebreid stuk staan over het werken met voedsel en click:
    http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

  9. #9

    Re: Voerbeloning LBI

    Aha, hier heb ik wat aan. Ben ook een beetje aan het stoeien met de voedselbeloning. Paard kan ook heftiger gedrag gaan laten zien. Ik wil de voedselbeloning minder inzetten, misschien alleen om hem even bij de les te krijgen en later nog een keer onverwachts.

    - - - Updated - - -

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door tabitiboe Bekijk Bericht
    Ik werk sinds kort ook met voedselbeloningen. Nooit gedacht dat ik dat ooit zou doen maar het werkt fantastisch! Wat een motivatie ineens bij mijn paard.
    Ik werk idd met een beloningsgeluid en zorg dat ze op afstand blijft. Wat echt heel goed werkt tegen opdringerigheid is het aanleren van niet eten. Je houd het snoep voor en je paard mag het pas pakken als je het beloningssignaal geeft. Werkt geweldig. Ik kan met handen vol voer voor haar neus staan en ze vraagt nergens om en wacht tot ik het signaal geef.
    Hoe leer je dan dat het paard het pas mag pakken op jouw click? Zet je hem dan terug ofzo?

  10. #10
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re: Voerbeloning LBI

    @FreyaSilver, daar is dus het 'voedselweigeren' een belangrijke oefening voor. Daarmee leer je je paard dat hij pas eten mag aannemen naar de click.

    Dit leer je aan door met gesloten hand voedsel aan te bieden en pas te clicken als het paard er af blijft of zelfs helemaal wegkijkt. Na de click mag je paard zelf het lekkers aannemen.
    Voor de click horen ze er dus af te blijven. Gaat voedselnijd en bedelen érg goed tegen en ze leren gelijk dat de click betekend 'nu krijg je iets'.
    Die click kun je weer gaan koppelen uiteindelijk aan goed gedrag (bijvoorbeeld via het targetten) en dat ze dus op de click iets goed doen, en dan iets lekkers krijgen

  11. #11

    Re: Voerbeloning LBI

    Thanks! Ik had ook al even op je site zitten lezen

  12. #12
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re: Voerbeloning LBI

    Hoop dat je wat hebt aan de info op mn site Als je meer wil weten over clickertraining mag je ook altijd een berichtje sturen hoor, geen probleem!

  13. #13

    Re: Voerbeloning LBI

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door VisibreTeam Bekijk Bericht
    Hoop dat je wat hebt aan de info op mn site Als je meer wil weten over clickertraining mag je ook altijd een berichtje sturen hoor, geen probleem!
    Dankje, ik heb voorlopig mijn handen vol aan mijn Parelli programma, maar wie weet.

  14. #14

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik merk bij verron dat hrt wel werktals ik bijvoorbeeld aan het rijden ben en hem tussendoor beloon maar als ik hem zoals laast iets nieuws wil leren, in dit geval op het blok staan met de voor benen, en daar snoepjes bij gebruik dat dat niet zo'n succes is. Het op het blok staan was zo aangeleerd maar vervolgens ging hij uit zichzelf op de boomstam staan en zelfs bijna op de plastic opstap. Belonen na goed gedrag doe ik dus niet met een snoepje. Maar tussendoor als hij braaf is onder het zadel of bij andere dingen waar niet het doel het snoepje word doe ik het wel maar niet standaard. Ook krijgt verron het snoepje pas als hij hier geen aandacht meer voor heeft.

  15. #15

    Re: Voerbeloning LBI

    Leuk om te lezen hoe de paarden verschillend met voedselbeloning omgaan! Mijn LBI Lego doet enorm zijn best voor een klein korreltje muesli. Ook houd ik hem uit mijn ruimte, hoewel ik hem niet opdringerig vind. Ik gebruik de beloning bij de opwarming. Als hij warm gedraaid is, dan krijgt hij alleen een voedselbeloning als hij iets uitzonderlijk goed doet. Anders word ik een cookiedispensor!

    Lego heeft ook een trukendoos, maar als hij iets doet als ik niks van hem vraag, negeer ik hem met een neutrale houding. Als ik iets van hem vraag en hij doet iets anders, dan stop ik zacht maar duidelijk zijn actie en herhaal mijn vraag. We moeten nog veel leren, dus ik volg dit topic met veel belangstelling!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •