Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Topic: Voerbeloning LBI

  1. #31
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voerbeloning LBI

    Helemaal eens met Mera. Er zijn meerdere Parelli-instructeurs die mij totaal niet aanspreken, maar Linda en Silke bijvoorbeeld wél. Die gaan iets minder uit van het idee "het paard moet respect voor mij hebben" en wat meer vanuit "het paard moet er plezier in hebben om voor mij en met mij iets te doen". Ik zal er nog eens iets aparts aan toe voegen; zolang als ik Beyond heb, gedraagt hij zich naar wat hij is; een hengst. Daar hoort ook het "happen" bij als je iets rond zijn hoofd wil doen. Hij bijt nooit echt, ik heb nog nooit een wondje of blauwe plek opgelopen, maar dat happen zit in zijn natuur, kijk maar naar twee hengsten/ruinen samen aan het spelen: continu naar elkaars hoofd happen, het is een spel.

    Ik heb geprobeerd dat af te leren door te negeren (geen enkel effect), door te blocken (dan gaat hij kijken of hij toch niet sneller en slimmer kan zijn) en door duwen/een tikje geven (ook dan gaat hij kijken hoe hij nog slimmer kan happen). En toen dacht ik: snoepjes! Daar is hij gek op. Hij kreeg een snoepje als ik hem rustig over zijn hoofd kan aaien, zonder dat hij een poging doet om te happen. Eerst een snoepje na 1 korte snelle aai, en dat steeds uitgebouwd. Nu kan ik hem rustig over zijn hele hoofd aanraken zonder dat zijn lippen van elkaar gaan. Dus in plaats van dat hij happeriger wordt omdat ik met voerbeloning werk, heb ik hem het happen afgeleerd dmv voedselbeloning
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  2. #32
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Voerbeloning LBI

    Goh dat is bijzonder Ans.
    Ik sta er iedere keer weer versteld van hoe ongelofelijk gemotiveerd een paard kan raken als er een voedselbeloning wacht, het plezier wat Whoopie dan uitstraalt, ze vind het helemaal geweldig en wil van alles voor mij doen, dat is toch goud waard.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #33
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Voerbeloning LBI

    Heb er nog eens over nagedacht, hoe paarden onderling in de kudde werken.
    Ik zie nooit een paard een ander paard belonen met een voedsel dingetje, dat zegt mij toch wel genoeg.

    Ze geven elkaar de release, of net als bij nieuwe paarden in de kudde, mag je mee eten, mss als laatste, mss met anderen....

    Ik ben nog wel gevoelig voor het de vraag waarom je paard inderdaad voor je zal 'werken' maar inprincipe beloon je hem al met eten, onderdak etc etc (plus dat ene uurtje per dag ...
    en ik denk dat als je het goed aanpakt, het paard het sowieso niet als werken ziet... maja nu kom je al snel in de discussie of je dan überhaupt wel paard moet rijden...

  4. #34
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik denk dat een paard zijn onderdak en portie hooi of gras niet als 'beloning' ziet maar voor gegeven aanneemt.

    Wat betreft voedsel als beloning. Nee, paarden gebruiken dat onderling niet. Maar gedrag dat ze van elkaar leren is maar een deel van het leren dat een paard doet. Paarden staan qua gedrag nog dicht bij hun voorouders, dat merk je oa doordat verwilderde paarden, bv in de US of Australië uitstekend in staat blijken om in het wild te overleven. Voor wilde paarden en andere dieren geldt dat je zelf voedsel moet zoeken. Deels ontwikkelen ze het gedrag dat je daarvoor nodig hebt instinctief, deels leren ze dat van hun moeder of kuddegenoten en deels vraagt het vaardigheden die je als dier zelf (verder) moet ontwikkelen.
    De beloning voor effectief voedselzoekgedrag is.... voedsel en daarmee betere overlevingskansen, een betere gezondheid enz enz. Dat is de reden dat belonen met voedsel bij enorm veel diersoorten zo ontzettend goed werkt en ook bij paarden.

    Met het argument dat paarden onderling dat niet doen kan ik niet zoveel. Ik ben geen paard. Natuurlijk moet ik mijn best doen als mens om zo goed mogelijk bij zijn belevingswereld aan te sluiten omdat ik niet van hem mag verwachten dat hij zich in mij kan verplaatsen. Natuurlijk is love, language and leadership enorm belangrijk.
    Maar waarom ik dan geen gebruik zou mogen maken in de training van zo ongeveer de belangrijkste motivator die de natuur kent, dat zie ik niet. Paarden maken onderling niet alleen gebruik van het wegnemen van druk maar af en toe ook van het toedienen van straf, een rake trap als een collega niet reageert op een naar achter gedraaid oor, een beet oid. Dat stukje communicatie onderling nemen we toch ook niet over 'omdat paarden onderling het nu eenmaal ook zo doen?'
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #35
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Voerbeloning LBI

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta Bekijk Bericht
    Paarden maken onderling niet alleen gebruik van het wegnemen van druk maar af en toe ook van het toedienen van straf, een rake trap als een collega niet reageert op een naar achter gedraaid oor, een beet oid. Dat stukje communicatie onderling nemen we toch ook niet over 'omdat paarden onderling het nu eenmaal ook zo doen?'
    uhmm... fase 4?! (of eigenlijk, 1,2,3,4..)

    persoonlijk merk ik hier dat bij alle paarden karakters, het 'trainen' zonder voedsel beloning net zo goed werkt, ik keur het dus niet af, maar zie hier het voorbeeld dat je het dus ook niet hoeft te gebruiken en daarmee alle nadelen ervan ermee gelijk uitsluit. En de' voordelen' van voedselbeloning (meestal sneller resultaat, of blijere pony (of eig eigenaar??)) die blijken dus te niet te doen.

    er zijn veel voorstanders van belonen met voedsel, ik ben meer een tegenstander, is leuk voor de discussie toch?

  6. #36
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voerbeloning LBI

    Natuurlijk is dat leuk voor de discussie! Het zorgt ervoor dat je je eigen argumenten en motieven weer eens goed overdenkt. En zolang beide partijen zeggen "ik vind" in plaats van "het is een feit", is het alleen maar leuk om verschillende punten naast elkaar te leggen.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #37
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.739
    Dagboek Berichten
    19

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik heb jaren zonder voedselbeloning gewerkt. En me toen toch laten overhalen om het wel te doen. Ok ik geef toe dat ik soms verkeerde timing heb en vooral heel blij was om eindelijk een paard te hebben dat iets wil doen voor me. En dus ik moet nu wel gaan werken aan wat meer respect. Maar zelfs zoals het nu is, ben ik zooo blij dat ik wel voor voedselbeloning gekozen heb. Ik kon mijn paard enkel maar dwingen om dingen te doen door altijd naar hoge fases te gaan. Ja ook als je niet harder gaat, maar ze slimmer gaat zoeken. En mijn paard liet duidelijk merken dat hij het maar stom vond en probeerde meer en meer me slimmer af te zijn om het toch maar niet te hoeven doen. Al was het maar gewoon een metertje yoyo.

    Het is nu onmogelijk want omdat ik variabel beloon, gaat hij er heel lang mee doorgaan en dooft het gedrag minder snel uit. Maar ik had iedereen wel eens willen zien die mijn paard had willen trainen zonder voedselbeloning. Ik twijfel er niet aan dat het aanleren zou gelukt zijn, ik ben wel 100% zeker dat er nooit een echt goed of mooi resultaat behaald zou zijn. En dan bedoel ik dat hij de oefeningen juist en gewillig uitvoert. Niet dat hij de oefening gedwongen juist doet en de trainer erom haat. We kunnen nog heel veel leren samen, maar ik hoor steeds meer en meer dat mensen mijn connectie zo mooi vinden. En net dat was ontzettend moeilijk te bereiken op momenten dat ik iets van hem wou.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •