Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 37

Topic: Voerbeloning LBI

  1. #16

    Re: Voerbeloning LBI

    Mijn paardje werkt ook echt voor een voedselbeloning. Ik heb het gekoppeld aan 'Goed', maar geef niet altijd bij dit woordje een brokje...
    Verder ben ik consequent in mijn benadering. Als mijn paardje erom vraagt, geef ik niks en ook moet ik blijven bewaken dat hij het brokje netjes aanneemt en niet aan mijn hand komt of likt. Dat laatste wil hij wel tussendoor nog wel eens proberen, maar ik blijf dat negeren.
    Ik vind zelf het werken met voedselbeloning heel erg krachtig, mits goed gebruikt...
    equinespirit.nl

  2. #17
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Voerbeloning LBI

    mij wordt geleerd nooit! met voedsel beloning te werken, de beloning is de release, ten allertijde, respect op de eerste plaats. Je paard zal je vroeger of later altijd domineren om maar wat voedsel te krijgen. Aldus...
    En Lbi of Lbe , merk helemaal geen gemis van het belonen met voedsel, des te minder mis ik de trukendozen, opdringerigheden etc. Consequent zijn en blijven, en zelf inventief genoeg zijn, zijn waardevollere basissen dan voedsel. Naar mijn mening

  3. #18
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voerbeloning LBI

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bob11180 Bekijk Bericht
    Je paard zal je vroeger of later altijd domineren om maar wat voedsel te krijgen.
    Ik werk met mijn hengst al járen met voedselbeloning. "Later" zal dan nog moeten komen, want ik herken hem totaal niet in dit zinnetje .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #19
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Voerbeloning LBI

    Never say never, don't always say always... hmmm, wie zei dat ook alweer
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #20
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voerbeloning LBI

    Was dat niet de man wiens vrouw ik in filmpjes ook regelmatig "cookies" aan haar paarden zie uitdelen ?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #21
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Voerbeloning LBI

    Hmm mm, ik hou van voedsel beloningen, het werkt onwijs goed en idd, soms doen m'n ponies dominant. Maar komt dat door de voedsel beloning, of was m'n timing niet goed?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #22
    Forumlid Eros's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2015
    Locatie
    Castricum
    Leeftijd
    35
    Berichten
    57
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Voerbeloning LBI

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bob11180 Bekijk Bericht
    mij wordt geleerd nooit! met voedsel beloning te werken, de beloning is de release, ten allertijde, respect op de eerste plaats. Je paard zal je vroeger of later altijd domineren om maar wat voedsel te krijgen. Aldus...
    En Lbi of Lbe , merk helemaal geen gemis van het belonen met voedsel, des te minder mis ik de trukendozen, opdringerigheden etc. Consequent zijn en blijven, en zelf inventief genoeg zijn, zijn waardevollere basissen dan voedsel. Naar mijn mening

    Je paard staat hoger in rang als hij denkt jou te kunnen domineren om voedsel te krijgen, dan is er dus duidelijk iets niet goed in de basis...
    Belonen met voedsel begint met leren voedsel te weigeren, consequent zijn en blijven heb je dan dus overgeslagen als het paard gaat domineren.
    Precies zoals saar zegt, iets mis gegaan in de timing van de mens..

  8. #23
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Voerbeloning LBI

    interessant onderwerp he


    Momenteel leer ik van Mikey en ik denk dat hij heel veel weet, hij is 6 jaar bij Pat geweest, voordat Linda (die idd wel cookies voert, vooral vanuit friendly game principe, kijk maar eens goed) 'erbij' kwam,

    anyway haha

    ik keur niks af, val niemand aan, maar!!! mij wordt geleerd dat wanneer je dingen aanleert met voedsel, je idd snel resultaat hebt (klinkt beetje als de normal wereld bijna, gaat het om snel resultaat, of wil je een echt duidelijke band met je paard?) , echter, je paard zal op slimme wijzen ( en paarden zijn echt wel zoveel slimmer dan wij) toch vaker proberen die beloning te krijgen,hierbij heb ik het dus niet over duidelijk en opzichtig dominant gedrag (als je dat hebt ben je al redelijk laat zal ik maar zeggen
    maar dmv een oefening wat minder maar sneller te doen (dominantie), een trucje te doen ( een bepaalde oefening waar hij zeker van weet, een voedsel beloning te krijgen, dus dominantie )

    hele kleine dingen die wij mensen amper zien, laat staan voelen, maar het paard dus wel bewust doet, om maar die voedsel beloning te krijgen.

    der is niks mis mee! tis een methode, maar niet de mijne, noch hoe ik het hier leer denk er eens overna zou ik zeggen.

    om ook de andere kant van het verhaal te geven:

    ik geef voedsel beloning op stal (inloop stal) als ik al een tijdje sta te 'chille' met mijn pony ofzo, en dan uit het niets, tadaaa heb iets lekekrs voorjou

    zomaar.... omdat ik je leuk vind

  9. #24
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Voerbeloning LBI

    Hmmm, nee, ik wil er niet meer over nadenken. Voor ik begon aan voedsel beloningen heb ik het lang zonder gedaan, maar begon ik altijd m'n sessie op min 1. Want m'n ponies staan met z'n vieren en om drie sta-in-de-weg's weg te hebben, voer ik die hooi. Dat betekent dat m'n pony die mee komt om te trainen, altijd de extra voerbeurt mist. Dat begint niet lekker, tenzij ik iets heb om de motivatie op te wekken. Een stukje appel, een brokje ofzo. Voor ons werkt dit, in onze situatie.

    Dat lekker uit het niets gaat volgens mij niet zo op, Bob. Of je moet altijd iets op zak hebben, of je onderschat het reukvermogen van je paard.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  10. #25
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik heb me verdiept in Parelli, en daarnaast ook in clickertraining. Ik ken dus de argumenten van beide. En vervolgens kijk ik wat wel en niet bij mijn paard werkt en maak ik een keuze. Soms gebruik het één en soms het ander. Ik zou zeggen Bob, verdiep je eens in clickertraining, doe er eventueel ervaring mee op en kijk dan nog eens naar je argumenten. Dan zul je zien dat daar een oplossing voor is. Denk er eens over na zou ik zeggen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  11. #26
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik kijk ook naar meerdere kanten ipv één. Starheid brengt je meestal niet verder, het individuele paard bekijken wel. Ik heb de voedselbeloning bij RBE en LBE gebruikt, bij beide gaf het zeer positieve resultaten. En als het paard opdringerig wordt, dan heb je zelf iets niet goed gedaan. Daar kun je ook eens over nadenken
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  12. #27
    Actief Forumlid VisibreTeam's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2013
    Locatie
    Genderen
    Berichten
    322
    Dagboek Berichten
    63

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik lees altijd van erg veel mensen (overal) dat ze niet met voedselbeloning willen werken vanwege "dominantie", "dan word ik een voerdoos", "hij moet het voor mij doen niet voor het voer" of "hij word happerig/valt aan/word agressief".

    Natuurlijk heeft iedereen zijn methode! Maar ik prefereer altijd R+ boven R-, omdat dat voor mij en veel verschillende paarden goed werkt. Zeker in de aanleerfase van nét iets moeilijkere oefeningen, en al helemaal bij het vrijheidsdressuur. Vooral omdat bij het VD de pressure en release een lastig ding is die heel veel kennis en vaardigheid kost van de trainer, en niet altijd even motiverend is voor het paard.

    (Even kort over R+/R-:
    R+ is positive reinforcement, het belonen door iets toe te voegen (een bixje, aai, knuffel, woorden)
    R- is negative reinforcement, het belonen door iets weg te nemen (been weg bij aansporen, druk weg bij wijken etc)
    verdieping op R+ en R- http://www.visibreteam.nl/r-r/ )

    Het paard is de ontvanger en beslist dus wat hij graag wil 'verdienen'.
    Aangezien de meeste paarden toch wel graag iets om te eten hebben, word er tijdens R+ training vooral gewerkt met voedsel (al dan niet met clicker erbij als 'bridge')
    Door het paard te leren dat de 'bridge' (clicker of codewoord zoals 'ex') de beloning oplevert kun je heel exact timen op het gewenste gedrag. Je leert dus eigenlijk niet iets aan, maar je nodigt je paard uit om met jou mee te denken en mee te zoeken naar het juiste 'antwoord' dat die click oplevert.

    Een paard dat je correct bij de basis begint: dus voerweigeren, respect voor ruimte, eten echt pas NA de bridge; zal leren om netjes met eten om te gaan, zal niet bedelen, gaat niet zomaar alles uit de kast trekken om snoepjes 'uit de automaat' te halen. Hij leert namelijk dat hij pas wat krijgt na een juist antwoord op JOUW vraag. Natuurlijk zijn paarden graag enthousiast en willen ze laten zien hoe GEWELDIG ze wel niet zijn, maar als jij consequent bent in je hulpen en commando's dan krijg je geen 'lastig' gedrag. Zelfs het steigeren is wanneer het correct op commando is hartstikke veilig

    Iedereen heeft zijn eigen manier van trainen, maar altijd gebruik je een R+ of juist R- principe in de training

  13. #28
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik ben niet per se voor of tegen. Hangt inderdaad af van de situatie, het paard en voorál de trainer/persoon lijkt me. Ik ben wel van mening dat wanneer je met voerbeloning werkt je hetzelfde ook moet kunnen zonder het snoepje of hier op zijn minst naar toe werkt. Ik gebruik zelf ook regelmatig wel eens snoepjes maar de andere helft van mijn sessies helemaal niet en dan wil ik wel graag hetzelfde resultaat. Het snoepje is enkel iets extra wat het allemaal extra leuk kan maken. De release is inderdaad al de beloning.
    Dat je paard er dominant van kán worden is waar maar in hoeverre dat kan gebeuren hangt inderdaad af van of je al een goede basis hebt of niet. Een beginner zou ik ook niet snel met snoepjes laten werken omdat dat wel snel mis kan gaan. Aan de andere kant is dat soms misschien ook wel een fijn effect. Mijn heel erg RB paard wordt er inderdaad wel een beetje dominanter van (wat nog stééds heel beleefd is naar mij toe) en daar wordt ik juist heel blij van!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #29

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik werk graag met een snoepje als iets heel moeilijk is. Zoals met Poca toen we net begonnen aan het linksom galopperen (na een les van Mikey ). Na de linkergalop gaf ik vanuit het zadel een snoepje. Nu niet meer.

    Bij de vrijheidsdressuur oefeningen krijgt Poca altijd een snoepje bij het goede antwoord. Dat vind ik een mooie ruil. Die kunstjes vraag ik omdat ik het leuk vind. Om het leuk te maken voor Poca staat er dus wat tegenover.

    Ik ben akelig consequent. Ik beloon het juiste antwoord met het voor Poca bekende stemcommando. En pas als Poca daarna op gepaste afstand stil blijft ststaan, krijgt ze een snoepje.

    De mensen die ik les geef, raad ik af met voedsel te belonen omdat dit doorgaans beginnende horsemanshippers zijn waarvan het paard nog niet goed wijkt voor druk (yoyo game) en waarbij ze zelf niet consequent zijn. Dat vind ik een gevaarlijke combinatie.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #30
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Voerbeloning LBI

    Ik vind met voedsel belonen heel fijn. Ik vind het een negatief idee om alleen vanuit het weghalen van druk te werken. Daarin ben ik afgelopen jaren alleen maar versterkt nu ik zie hoe ontzettend veel positiever mijn paarden onder het zadel zijn geworden. Een paard heeft geen reden om dingen voor je te doen, hij ziet het doel niet. door kriebeltjes en koekjes, laten ervaren vanontspanning in hun lichaam, anbieden van fijne omgevingsprikkels (stukje de wereld zien) en natuurlijk ook pauzes en releases creeer ik een situatie waarin het paard er ook wat aan heeft en mij linkt aan al die fijne dingen en daarom net dat stapte extra voor mij zet.
    Het hele dominant idee bij voer is ook gekoppeld aan het idee dat een paard constant uit zou zijn op het veranderen van de rangen en lineaire rangen, maar als ik in de kudde kijk hier is dat totaal niet het geval. opvoeding/(veiligheid) en training vind ik twee verschillende dingen. Bij opvoeding beloon ik niet met voer. Bij training wel. Waar de lij it tussen training en opvoeding is per paard en situatie verschillend.
    Ik vind dat Linda alleen maar positieve dingen heeft gebracht in het programma. Vernieuwing, verdieping. Pat is ook niet heilig. Misschien wist hij voor die tijd ook niet beter? Als hij er nog tegen was geweest zou hij Linda niet zoveel materiaal over voedselbeloning laten uitbrengen. (En mij maakt het persoonlijk verder niet zoveel uit wat Pat ergens van zou denken )
    Ohja, de opmerking dat Linda alleen uit Friendly beloningen geeft vind ik pure onzin. Dan valt iedere kriebel en beloning onder friendly en dus een release ook. Maakt me niet uit onder welke noemer, maar als zij haar paard een koekjegeeft bij het vernissen van de pasage dan isdat wel degelijk een beloning voor een prestatie.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •