Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Wond in de kootholte

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Wond in de kootholte

Boti heeft net voor het transport naar Nederland een wond opgelopen in Spanje. Hij zit in de kootholte. Zijn vorige eigenaar heeft het te laat gezien, waardoor de wond nu niet gehecht is. Ik behandel de wond nu met honingzalf en zonder verband. Voor de honingzalf spoel ik de wond goed af. Vervolgens doe ik er een hele dikke laag zalf op.

Ik behandel de wond niet echt volgens het boekje, dat wil zeggen verbinden en stalrust geven. Ik laat Boti lekker bewegen, hij is veel te jong om compleet stil te zetten en verbinden bij een jonge hengst is geen succes.

Nu ik de wond niet verbind en Boti toch blijft bewegen, zou het zo wel mooi gaan genezen? Ik merk wel dat de wond zonder verband meer uitdroogt en dat is niet ideaal. Zou ik het beter met iets anders kunnen behandelen of zou ik het op een bepaalde manier toch moeten proberen te verbinden? Nu trekt Boti het verband eraf. Of tenminste, de eerste keer dat er verband om zat deed hij dat. Ik was toen bij Rupa erg tevreden over Equiade,zou dit meer uitkomst bieden dan honingzalf? wond boti.jpg

Ik hoop op jullie advies. Ik wil het zo goed mogelijk doen, maar ik heb Rups toen helemaal niet laten bewegen met de wond en die werd doodongelukkig. Dat wil ik niet meer.

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Wond in de kootholte

Kan het niet als nog gehecht worden? Quando heeft ooit eens een kleiner vergelijkbaar plekje op zijn hoefbal gehad. Daar heb ik verder weinig aan gedaan. Het is wat dikker gebleven, geen witte haren. Ik heb hem gewoon buiten laten lopen. Het bleef wel een week of 2/3 broos en scheurde wel eens open.
    Ik denk dat als je het zo laat, dat het wel geneest maar niet helemaal gaaf word en je altijd blijft zien dat er een wond heeft gezeten. De rand aan de onderkant blijft dan dik. Ik weet niet of je dat erg vind? Anders zou ik er een dierenarts naar kunnen laten kijken. Ik heb geen ervaring met goede zalfjes, mijn ervaring is juist dat je het beter kunt laten drogen. Geen zalfjes tenzij het ontstoken is.

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Dankje Laura! De dierenarts heeft gekeken. Die zei dat hechten niet meer kon. Hij raadde m aan om de wond te behandelen met Vetramil of Mesitran omdat dit juist wildvlees zou voorkomen. De wond mocht absoluut niet droog worden zei hij. Ik ben ook wel bang dat het nu lelijker gaat genezen. De wondranden zijn alleen wel te ver uit elkaar om te hechten.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Heeft de dierenarts ook vertelt dat het afgespoten moest worden? Dat vind ik onlogisch klinken namelijk. Niet droog dus niet zonder zalf snap ik, maar afspuiten van open wonden kan ook de genezing remmen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid BEAUBA's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Dit paardje is ook met honigzalf behandeld : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1128670&
    Volgens mij staan er meerdere verhalen over behandelingen met honingzalf op bokt .
    Over Balki , m'n SuperShet :
    Nee hoor , hij is niet dik .
    Hij zit gewoon vol met karakter .

Ik vind de wond er niet fijn uitzien eerlijk gezegd. Nu ben ik geen veearts, maar ik heb van mijn moeder geleerd dat het vlees, wil het helen, wel doorbloed moet zijn. Ik vind het er op de foto erg bleek uitzien.... Bij Sjaak is vorig jaar een melanoom weg gehaald, gehecht, maar na 3 weken volledig opengereten. Die heb ik ook behandeld met Mesitran, niet de zalf maar de gel. Ik heb als advies gehad goed schoon maken, korsten eraf tot bloedens toe en dan de zalf erop. De kleur van de wond (hier bijna weg trouwens) is het beste te zien op deze foto. Sjaak heeft helemaal geen wildvlees overgehouden, wel een klein litteken
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Ik zweer bij Equaide. Ik zelf, maar ook de dierenarts, stond stomverbaasd van het effect op de wond van Floris en op het toen al aanwezige wildvlees. Het verdween echt! Beterschap en sterkte met weer een wond....
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Bedankt voor de reacties!! Op deze foto is het inderdaad nog licht van kleur. Ik heb het idee dat het nu wel wat donkerder is. Ik zal donderdag eens een nieuwe foto maken.

De wond op de foto na de melanoom is inderdaad heel mooi rood.

Zelf ben ik ook wel erg tevreden over Equiade, dat ging bij Rupa erg goed ook. Floris heeft toch ook niet echt een enorm litteken, Cora?

Saar: afspuiten niet, maar schoonspoelen wel. Het probleem in deze zijn de niet optimale omstandigheden. Boti staat op stal en het zit laag in de koot. Het is een jong dier en hij krauwt zijn hele stal ondersteboven. De wond is dus serieus vies iedere dag. Of zou jij dat anders doen om het schoon te maken? Beatadine werd me wel afgeraden om schoon te maken.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heb je geen schoon (niet modderig) weiland waar hij buiten kan lopen?
    Of mag hij nu niet bewegen vanwege de wond? In dat geval lijkt het me ook niet bevorderlijk voor de genezing, als hij de hele stal ondersteboven krauwt...?

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik zou wel willen, maar ik heb me verloren gezocht naar een plek waar hij nu buiten mag. Die is er simpelweg niet hier in de buurt. Bij Ali zou het mogen, maar daar staat nog steeds geen stroom op de omheining. Die komt er wel, maar dat kan nog wel even een paar weken duren. Dan vraag ik mezelf af of het niet teveel stress is voor Boti om hem misschien voor 2.5 of 3 maanden nog te verhuizen naar een andere plek. Straks is mijn eigen plek af en dan is het probleem opgelost en kan hij wel lekker buiten, maar dat duurt nog zeker tot begin volgend jaar.

Dat maakt de situatie ook zo lastig op het moment. Eigenlijk zou Boti langer in Spanje blijven, maar dat ging niet meer omdat hij steeds uitbrak (daar staat geen stroom op de omheining).

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Nee, als je de wond hebt gezien, die echt HUGE was, heeft hij er een keurig litteken aan over gehouden. Het is ook best mooi glad. Ik smeer het nog steeds regelmatig in om het soepel te houden en ik zie er ook nog steeds iets aan veranderen ( Hij heeft er 1 in de sprong en 1 op zijn koot).
    Misschien zou je daarmee ook minder hoeven schoonmaken, want ik heb echt gezien hoe mooi de wond van Equaide werd. Goed doorbloed en schoner. Bij Floris zat er natuurlijk wel verband om. Na de kliniek heb ik het zonder verband in de wei gebruikt.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Misschien is verbinden dan toch een optie, om de wond schoner te houden? Twee paarden bij Moon in de wei hadden een soortgelijke wond maar dan meer achter op de koot. Bij beide werd het toch verbonden, ook op aanraden van de dierenarts.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Kun je deze wond niet verbinden en dan ducktape er omheen doen, ik heb gezien bij paard met een hoefzweer dat dat op die manier verbonden werd en dan bleef het toch een dag zitten, het paard was wel wat rustiger dan jouw jonge hengst natuurlijk.
    Verder vind ik groene leem zalf (bv van groene os)ook altijd goed werken in die zin dat je er gewoon een flinke klodder op kunt smeren en dat het er goed op blijft zitten ook wanneer ze in nat gras staan, het beschermt dan in ieder geval tegen invloeden van buitenaf. Maar ik weet niet of leem goed werkt voor wat diepere wonden, het mag in ieder geval niet ontstoken zijn omdat je het afsluit en het eronder kan gaan broeien anders. Misschien kun je ook eerst wat honingzalf erop doen even laten intrekken en dan wat groene leem erover smeren.

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat een vervelende huisvestings-situatie Margot. Dat is inderdaad verre van ideaal zo.
    Als hij echt nog 2,5 of 3 maanden op stal moet staan, dan zou ik persoonlijk wel overwegen om hem voor de periode ergens anders heen te brengen, waar hij wél buiten kan. Moet hij nu echt dag en nacht op stal staan, of kan hij overdag wel naar buiten...?
    Ik zou me in ieder geval kunnen voorstellen dat hij een verband wél zou laten zitten, als hij zich niet zo zou vervelen op stal en hij zijn energie ergens anders op kan richten...?

Verder heb ik geen ervaring met diepe wonden, dus daar kan ik je verder geen goede raad over geven helaas...

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

De situatie is rot zo. Al is Boti er zelf gelukkig wel ok onder. De planning was dat hij lekker in Spanje zou blijven tot de plek waar hij daarna zou mogen wonen af was. Dit is ook echt niet mijn stijl om hem zo te stallen, maar mijn vriend in Spanje belde me op dat hij voor de zoveelste keer uitgebroken was en of ik hem alsjeblieft zo snel mogelijk naar hier wilde halen. Overdag komt Boti niet buiten waar hij nu staat. Nu moet ik zeggen dat ik dat voor een paar maanden niet zo erg vind. Ik ga nu maar vragen of bij Ali op stal stroom op een van de weien zou kunnen. Dan kan hij daar hopelijk met Ali op de wei. Het is geen paard om overal neer te zetten helaas. Hij is al te oud voor de meeste kuddes en veel mensen zijn toch als de dood voor de stempel hengst. Ik heb echt overal gezocht, maar ik kan niks vinden. Als iemand iets weet is die tip meer dan welkom!!

In Spanje liet Boti zijn halster al niet om, dus ik vrees dat verband ook op de wei niet zou gaan.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten