Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Tips voor grotere cirkels

  1. #1

    Tips voor grotere cirkels

    Als ik Fjalar longeer, dan loopt hij graag op een heel klein cirkeltje. Veel verder dan een halve 22ft lijn gaat hij vrijwel nooit. Dit leek me nooit zo goed voor hem dus loste ik dat altijd gedachteloos op door zelf ook grote cirkels mee te lopen zodat die van hem ook ruimer werd.

    Nu heb ik m'n voet geblesseerd en loop ik even niet zoveel en valt het opeens wel heel erg op hoe "vast" z'n kleine cirkeltjes zijn. Ik kan hem wel naar buiten sturen, maar dat moet ik dan iedere paar stappen herhalen en daar zijn dan steeds grotere gebaren voor nodig. Hij wil gewoon echt heel graag kleine cirkels. Misschien toch eens een plan om daar wat aan te sleutelen! Ik weet alleen niet zo goed hoe, m'n grondwerk creativiteit is ernstig weg gezakt...

    Hebben jullie tips? Hoe kan ik subtieler cirkels vergroten? En vooral: hoe kan ik er spelletjes van gaan maken dat er voor hem ook nut in zit om grote cirkels te lopen?
    Surrender to fun!

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Mogelijk iets met points? Heb je een idee waarom hij die kleine cirkels maakt. Kan dat onzekerheid zijn?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Ik dacht ook aan points. Met pionnen kun je heel makkelijk duidelijk maken wat je wilt.
    Geef Fjalar zelf de verantwoordelijkheid om er omheen te gaan, of niet, maar dan moet hij nog een rondje

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Of iets waar hij op de cirkel tussendoor moet lopen bv 2 balken, en dat nog een keer herhalen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: Tips voor grotere cirkels

    ik doe met Loda dit soort dingen wel eens als spelletje om het interessant te houden op de cirkel; dan zet ik ong 5/6 pionnen neer in een cirkel net iets kleiner dan 22ft. Dan geef ik loda de verantwoordelijkheid om achter de pionnen te lopen, (don't make me pick up the stick, soms tag ik achter haar de pion als ze hem mist, soms geef ik echt een cirrectie om weer naar buiten te gaan) of juist binnen alle pionnen. En dan als variatie af en toe om een pion buitenom en terug vragen. Op de lange termijn heb je zo ook nog een leuke wave Loda is af en toe moeilijk te boeien op de cirkel, maar dit helpt vaak heel erg om haar meer op mij gericht te krijgen

    Wat ook nog kan helpen misschien, is belonen op een grote cirkel, door bijvoorbeeld bij de pionnen rust te geven in plaats van bij jou, zodat ze leert dat ze ook comfort vindt aan de rand van de cirkel?

  6. #6

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Ja, dat zou ik ook doen: met behulp van pionnen afstand inbouwen. Eerst gewoon dichtbij jou en dan steeds een stukje opschuiven.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  7. #7

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Waarom hij het doet? Tja.. Vroegah was hij heel erg RB-i en was ik al lang blij ALS hij liep, dan maar een klein cirkeltje en meelopen. Dat is een beetje onbewust zo ingesleten ben ik bang. Het was eigenlijk gewoon lastiger om een grotere cirkel te vragen dan te accepteren dat ik meeloop

    Zo RB-i is hij nu al lang niet meer, maar hij gaat nog wel onmiddellijk op de handrem erop lopen als ik hem uit z'n vaste "comfort-cirkel" vraag. Hij wordt er een beetje ongerust van en vindt daarnaast obstakels gewoon echt niks aan (niet eng, meer teveel gedoe). Ik weet dus nooit zo goed of ik hem nou juist een beetje meer uit moet dagen of juist langzaam aan en veel rust bij obstakels. (En misschien is mijn twijfel daarover wel juist de oorzaak van zijn handrem inmiddels, want gewoontes...) Misschien van allebei een beetje en gewoon een tijdje passive persistent volhouden dat grote cirkels en objecten echt heel interessant kunnen zijn?

    Ik ga ik ieder geval eens aan de slag met jullie ideeën. Marion, dat zijn wel leuke afwissel spelletjes inderdaad, dank je.
    Surrender to fun!

  8. #8
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Ik heb nog even een andere insteek voor je: in plaats van te focussen op het groter maken van de cirkels, zou je kunnen werken aan een 'friendly spot' op afstand van jou, dus dat hij ook op afstand van jou, zich veilig en ontspannen voelt. Je allow is immers een 'friendly game'.
    Met Shafaï heb ik dit wel eens toegepast, niet met circling, maar om meer afstand te creëren in sideways en yoyo zonder dat hij aan het eind direct weer terug wilde (aka: alleen dicht bij mij als rustpunt zien)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #9

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Dat is een goeie! Heb vandaag eens gekeken hoe het daarmee zat. De friendly spot is toch wel duidelijk met zijn hoofd in mijn armen bij voorkeur
    Op afstand lijkt hij toch wel steeds een beetje dichterbij te willen en bij iedere "goed zo" is hij ook altijd alweer half terug. Vandaag eens gespeeld met sideways van me af en dan rustig wachten tot hij daar mentaal en fysiek echt lekker ontspannen stil stond en dan weer sideways terug.

    Hoe heb jij dat met Shaf precies aangepakt?
    Surrender to fun!

  10. #10
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Tips voor grotere cirkels

    Met Shaf heb ik tonnetjes gebruikt (iets groter dan pionnen en ik kon er soms nog een snoepje op leggen voor extra motivatie, alhoewel dat niet helemaal het idee is van de oefening).

    Eerst point-to-point op afstand erheen en daar stoppen. Later sideways of achterwaarts erheen en daar ook telkens minimaal een minuut laten staan.

    Op een gegeven moment was de sideways-richting-een-ton zo sterk bevestigd, dat als ik zonder tonnetje sideways vroeg, hij niet meer op mijn 'life down' reageerde, maar gewoon nog 20 meter sideways doorliep. Niet helemáál de bedoeling, maar in elk geval geen away-TOWARDS meer
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  11. #11
    Actief Forumlid Bob11180's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2013
    Locatie
    Didam
    Leeftijd
    43
    Berichten
    113

    Re: Tips voor grotere cirkels

    corner game!

    op de cirkel die je nu gewend bent, laat je hem draven, tot je voelt of ie vraagt om pauze te houden, en dan de pauze in een hoek houden, de pauze zo lang laten zijn dat je paardje comfortabel in de hoek is.
    elke dag uitbreiden met meer hoeken, en de hoek dichtst bij de uitgang als laatste doen.

    Je kan ook idd met pionnen werken, binnen de pionnen draf (discomfort) en buiten de pionnen (de grote cirkel), stap (comfort)
    Maar in dit geval denk ik dat cornergame het beste werkt, en dan heb je er met rijden ook profijt van

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •