Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: voerbeleid toetsen

  1. #1
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    voerbeleid toetsen

    Hallo allen,
    Ik heb niet direct een specifieke vraag, maar ik zou het fijn vinden om wat feedback te krijgen op mijn voerbeleid. Lisa en Kira zijn nu 6 weken op mijn landje. Ik kan ze nog niet de beweging bieden die ik wel zou willen, want kan nu beperkt wandelen. Bij samen wandelen ben ik afhankelijk van anderen die mee willen. Daarbij is Lisa alleen een wat angstig paard en zijn zij en ik samen eerst goed aan het werken aan een stabiele relatie waarin ik mij een goede leider kan tonen wanneer zij angstig is voor we echt de weg op gaan. Met Kira is dat makkelijker.
    Lisa is 1.51 en woog toen ze hier kwam (met meetlint geschat) 380 kilo. Kira is 1.30 en woog toen ze hier kwam 335 kilo. Ik geef ze 4 à 5 uur weidegang per dag, ‘sochtends +/-twee uur van +/- 7:00 -9:30 en ‘smiddags 2-2,5 uur van +/- 13:00-15:30. Daarnaast geef ik ze ’s avonds rond 22:00 3 kilo hooi per paard (waar Lisa als leider van de twee het merendeel van zal eten). Ze krijgen veel takken tussendoor en ik geef ze, niet dagelijks maar wel meerdere keren per week, twee a 3 handjes geweekt bietenpulp/zemelen/lijnzaad/zeewier mengsel geïnspireerd door het boek van Nicolette Hebing want Lisa heeft zomereczeem. Eerder gaf ik ze wat meer hooi, zo’n 4 à 5 kilo per dag, ergens ‘smiddags nog een netje en ’s nachts wat meer maar ze neigen al wel naar te dik worden en heb dat vervangen door wat stro (de bietenpulp heb ik al behoorlijk omlaag gebracht naar die 2-3 handjes ivm het gewicht).
    Ik ben veel thuis aan het werk wat dit beleid mogelijk maakt. Wanneer ik voor werk van huis ben, ben ik nog zoekende hoe het te doen. Ik heb ze een keer de dag op de wei gelaten, en ook een keer een klein stukje weiland wat al afgegeten was gegeven dat ze verder hebben kaalgeschoren. Lisa heeft dan wel meteen meer jeuk. Maar dag en nacht op de 64 m2 paddock voelt niet goed. Over het algemeen gaat het heel goed, hun vachten zijn stukken mooier dan toen ze kwamen, ook Lisa’s manen hebben een mooie groeispurt gemaakt.
    Ik ben toch benieuwd naar ideeen/ reacties van jullie. Dingen waar ik niet aan denk. Vind het fijn als jullie mijn voerbeleid ‘toetsen’ Ik heb hun gewicht van nu helaas niet (meetlint was niet van mij).

    De bedoeling is trouwens van het tracktorpad een track te maken, wat ik ze geleidelijk laat kaal eten. En evt in een later stadium wil verharden. Op die manier wil ik ze wat meer bewegingsvrijheid geven.
    Laatst gewijzigd door tschat; 14-09-14 om 17:50.

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: voerbeleid toetsen

    Wordt het niet eens tijd dat je je eigen gevoel en oog volgt, gaat genieten van je paarden zonder elke keer te twijfelen aan je eigen oordeel? Fouten maken hoort bij leren en leren hoort bij nieuwe situaties. Zonder foto's van je paarden kan ik niets zeggen over of je voer werkt. Ik weet niet de kwaliteit van je wei, van je gras, weet niet hoe snel je paarden groeien van wat je voert. Iedereen die wel reageert, doet dat vanuit eigen context en jouw situatie is uniek dus heeft het oordeel vna een ander zeer beperkt waarde.

    Kijk en voel aan of ze meer nodig hebben. Hoe minder verschillende voedermiddelen je voert, hoe meer overzicht je hebt. Verder; volg je gevoel en accepteer dat ondanks al je beste inzet je fouten zal maken en blijven maken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: voerbeleid toetsen

    Hoi saar, ik volg mijn gevoel ook hoor (heb ze zojuist nog evne op de wei gelaten, ze vroégen er echt om, en sjeesden erin ik vind het leuk om mijzelf te blijven afvragen hoe dingen beter/leuker kunnen, en de aard van dit forum is discussie. Dit is gepost meer uit nieuwsgierigheid dan onzekerheid.

  4. #4
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: voerbeleid toetsen

    Ik ben het eens met Saar.
    Volgens mij ben jij iemand die nadenkt en observeert, leest en kritisch is. Ik denk dus dat je heel goed je eigen plan kunt trekken.
    Wel wil ik je meegeven (omdat ik zelf 2 eczemers heb) dat eczeem in verschillende gradaties voorkomt, en gras idd een grote invloed kan hebben op de jeuk. Maar vaak blijft het compromissen sluiten omdat je eenmaal moet roeien met de riemen die je hebt. Dus probeer vooral uit wat werkt voor jou en je paarden.
    Het kan trouwens ook best zijn dat na de komende winter, als ze meer gesetteld zijn en de verhuis-stress weg is, de eczeem ook weer minder wordt.

  5. #5
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: voerbeleid toetsen

    Dank je wel Marion, wat je schrijft zie ik als een compliment. Dankzij die eigenschappen ben ik gekomen waar in ben, in en buiten mijn werk. Ik hoop het! dat de eczeem nog wat minder wordt na de winter. Dat zou zo fijn zijn voor het paardje.

  6. #6
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: voerbeleid toetsen

    Goed voeren blijf ik ook nu nog steeds een van de moeilijkste dingen vinden, kan mij voorstellen dat je daar onzeker van word. Maar idd je eigen gevoel volgen en vooral goed kijken hoe ze eruit zien en in "hun vel zitten"emotioneel. Je bent in ieder geval heel bewust en kritisch aan het voeren, ik heb niet veel tips. Als je werkt dan kunnen de paarden in de avond op de wei maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben lijkt mij, ook kun je proberen de paarden s, nachts op de wei te zetten, dan is het fructaangehalte in het gras veel lager misschien kunnen ze dat dan wel aan? Een kwestie van uitproberen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  7. #7
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: voerbeleid toetsen

    Dank Janneke voor je meedenken, gisteravond met de knollies op de wei dacht ik ook: geen mugjes, ook fijn voor Lisa. Ik denk met wat je zegt dat goed voeren een van de moeilijkste dingen is, je de spijker op zijn kop slaat. Het is zo bepalend en basaal (en wíj bepalen het voor het paard). Ben inderdaad zoekend naar de mentale-fysieke balans; ik merk dat lekker lang op de wei ze mentaal goed doet (geen verveling), maar gezien gewicht en eczeem kan dat gewoon niet. Echt tijd voor een track !

  8. #8
    Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Locatie
    Chaam
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.169
    Dagboek Berichten
    11

    Re: voerbeleid toetsen

    Een stuk strookbegrazing geven voordat je naar je werk gaat, is misschien ook wel fijn?!
    Hebben ze toch eten, maar wel beperkt.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: voerbeleid toetsen

    Ik merk dat het ook erg fijn werkt als je hier en daar van die snoeprandjes hebt die je af en toe toegankelijk kunt maken, ik heb van die hoekjes op de wei die ik af en toe open zet, zoals achter een hek wat altijd openstaat waar ze dan niet bij kunnen, een gedeelte van de mesthoop die al snel weer begroeid, dat soort stukjes. Die zet ik dan bij voorkeur af terwijl ze staan te eten zodat ze het niet zien, die komen ze dan onverwachts weer tegen, vind ik altijd een leuk idee.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10

    Re: voerbeleid toetsen

    Dieet wat jij beschreef heb ik ook gevolgd, en daarmee verder gaan studeren op wat voer doet op jeuk.
    Inmiddels al tijdje ermee gestopt, niet omdat het niet werkte. Maar omdat paarden gewoon vet worden van pulp.

    En tijdje terug bleef een van mijn dames nog steeds te dik. En ik snapte niet waarom. Al het voer weer uitgeplust, en zo kwam ik tot de conclusie dat zemelen ook een dikmaker is. 100 gram zemelen is goed voor 143 kilocalorieën.
    Bij haar ben ik nu gestopt met de zemelen, en eindelijk krijgt ik het onder controle.

    hier ook 1 eczemer, en zij komt niet meer op het gras. Bij voorkeur nooit meer.

    Als je echt alles goed wil doen, moet je alles laten uitmeten.
    Of dit uiteindelijk rendabel is geen idee, Grond onderzoek kan je altijd laten doen.
    En wat je erop brengt.
    Hier vinden ze het gras niet te eten. Waar het aan ligt geen idee.
    We wonen op klei grond(jij ook toch ?) En wordt bemest met varkens mest. Maar alle paarden en dat zijn er nu 8 kiezen liever voor hooi of kuil dan gras.

    Volg je gevoel, en fouten maken doen we allemaal.

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: voerbeleid toetsen

    Oei Marjo word er bemest met varkensmest, dan heb je kans op hele vervelende besmetting door een bep bacterie, ik weet de naam zo even niet, heeft Whoopie ook gehad en sindsdien sukkelde ze nog meer met haar gezondheid.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12

    Re: voerbeleid toetsen

    Ik heb hier helaas niks over te vertellen.
    aangezienn ik op een varkens bedrijf sta, ontkom ik er nog minder aan.

  13. #13
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: voerbeleid toetsen

    Klopt dat ik ook op kleigrond woon. Hier geven de paarden de voorkeur aan het gras boven het hooi. Er groeit bij mij naast gras heel veel van-alles (boterbloem, knopkruid, klaver, weegbree, eiken en pruimenscheuten (die uit het eerdere hout ontspruiten) etc). Praktisch alles wordt opgegeten behalve de boterbloemen. Het land (wei en eerder de pruimenboomgaard) is 4 jaar geleden voor het laatst met kunstmest bemest. Ik ben bezig met composteren van paardenmest en zoveel mogelijk tuin-en-groentenafval (dat laatste is echter toch een schijntje vergeleken bij de hoeveelheid mest, zoveel eten we niet...). Ik stuitte gister op een boekje van Wim Schippers (veldgids hoe een kruidenrijk grasland te maken o.i.d.) daar hoop ik goede info voor het bewerkstelligen van een divers kruidenweiland uit te halen. Het hooi wat ik nu heb is denk ik nog te rijk, niet stengelig genoeg en ik zie bijna geen aren van uitgebloeide grassen. Heb inmiddels een andere hooi-man die echt mooi hooi maakt en ik hoop bij hem af te kunnen nemen als ik plek heb voor opslag.
    Goh, niet gedacht dat zemelen ook zo'n dikmaker is, goed om te weten.

    Vandaag begonnen met herinrichting zodat ik het tracktorpad geleidelijk aan (via strookbegrazing) bij de paddock kan voegen.

  14. #14
    Forum Meubilair tschat's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Varik
    Berichten
    2.878

    Re: voerbeleid toetsen

    Inmiddels is het pad langs de wei (voormalig tracktorpad) tot zo'n 100 meter afgegeten (nog zo'n 50-70 meter tot eind perceel te gaan) door de schapen en de paarden. Aan het eind van het perceel staan wat pruimen bomen, een mooie rustplaats en inmiddels heb ik van velen gehoord dat pruimenhout geen kwaad kan (de paarden wél voor de bomen ). Het geluk is dat de eerste eigenaar (de tuinder) dit pad (ook) als tracktorpad gebruikte en onder het gras ligt puin/d (hé, dit icoontje doet-ie automatisch!) wat hij toen gestort heeft om het begaanbaar te houden. We merkten het al met paaltjes slaan dat we niet makkelijk door kwamen. Halverwege het pad ligt een stuk beton, wat ik al zo graag wilde gebruiken. Daar kan ik een voerplaats van maken. Heb goede hoop dat het pad goed droog blijft (het loopt af in een greppel) in de herfst/winter. De paardjes blij met 64m2 paddock en in ieder geval zo'n 150 meter hopelijk hard blijvend pad. Plan is een lus door de wei te maken, als een omgekeerde P, wie weet kan dat deze herfst nog als het zo mooi droog blijft als nu. Voelt stukken beter zo...paarden blij, ik blij ...
    Laatst gewijzigd door tschat; 14-09-14 om 17:54.

  15. #15
    Actief Forumlid Liza23's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Locatie
    Chaam
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.169
    Dagboek Berichten
    11

    Re: voerbeleid toetsen

    Dat is een fijne verassing van de tuinder!
    Ik ben blij voor jou en je paarden

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •