Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: gymnastiseren van de ruiter

  1. #1
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    gymnastiseren van de ruiter

    Met rijden loop ik er tegenaan dat ik nogal scheef ben. Bochtjes gaan de ene kant op dan ook een stuk soepeler dan de andere kant op.
    Nu weet ik vrij weinig van het menselijk lichaam en welke spieren ik kan trainen enzo.

    Hebben jullie tips voor oefeningen om mezelf wat te gymnastiseren? In de eerste plaats om minder scheef te worden, maar ook om gewoon wat soepeler te worden.

    Ik ben benieuwd

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Tai chi , yoga, pilates Op zich zijn voor het rijden je "core spieren"heel belangrijk (buik en rugspieren), ik denk dat veel bewegingsvormen goed zijn, versterkende oefeningen, lenigheid, zwemmen lijkt mij ook prima.
    Op you tube kun je best veel filmpjes vinden over bv hoe je yoga kunt doen. In de bibio zijn ook veel boeken verkrijgbaar over allerlei oefeningen die je kunt doen om fit te blijven.

    Karen rolph heeft op een van haar dvds hier ook een stukje over geschreven, dat je ook in je dagelijkse leven aan je "scheefheid"kunt werken, meestal doe je veel dingen met de bv r kant, denk aan vegen, stofzuigen, maar ook zijwaarts zitten in de bank bv, ga deze dingen maar eens met de andere kant doen, zeer moeilijk vind ik, maar op die manier train je wel je minder sterkte kant.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Inderdaad jezelf eraan wennen dingen ook met de andere kant van je lichaam te doen. Tegen scheef zitten kreeg ik het advies om een paar rondjes met de arm aan de inzakkende kant omhoog te rijden. Daar ga je minder scheef van zitten maar word je op zich niet soepeler.
    Wat wij bij ruiterfit geregeld doen zijn oefeningen waarbij je schijnboxt, goed voor je kracht en souplesse van je bovenlijf. Ik denk wel dat bij veel oefeningen geldt dat het goed is als je een voorbeeld hebt, dat hoeft niet persé een trainer te zijn, je kunt inderdaad ook zoeken op youtube. Ik denk ook dat als je zo wilt trainen dat het ook echt zoden aan de dijk zet het verstandig is dat georganiseerd te doen. Is ook beter voor je motivatie.

    - - - Updated - - -

    O ja, volgens Wendy Murdoch helpt elke dag een paar minuten hoelahoepen heel goed. Op haar site vind je trouwens nog meer leuke oefeningen!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    YouTube Pilates, bijvoorbeeld van Erica van Stralen, die legt goed uit hoe en wat. En in plaats van een stoel op een grote skippybal zitten achter de computer verbetert ook de balans. Bovendien nodigt het uit tot meer bewegen op je werk, ik ging in ieder geval al snel proberen of ik ook in kleermakerszit op de bal kan zitten zonder te vallen...

  5. #5
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Jezelf trainen los van je paard is een optie, samen trainen om de bochtjes makkelijker te krijgen lijkt me wijzer. Zoek een goede zit-instructrice (er zijn er behoorlijk wat op het moment) die jullie verder kan helpen.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Grappig dit topic op dit moment, ik ben net terug van mijn eerste Pilatesles in een klein klasje (5 dames). Ik wilde een betere houding (ik trek mijn schouders snel op en zak in elkaar, gechargeerd gezegd) en Pilates leek me hier het juiste antwoord op. En dat klopt! De lerares zag direct waar het bij mij aan schort. We hebben vooral de juiste techniek doorgenomen vandaag (fijn dat daar zoveel aandacht voor is!) en er kwam dus nog geen zweetdruppel bij kijken. Na een les of tien zal ik eens posten wat het me opgeleverd heeft. Ik heb wel eens zelf iets geprobeerd, maar dan sluipen er toch altijd fouten in je houding in. De lerares laat je bewust ook "foute houdingen" aannemen om even te voelen waar dan ongewenste spanning komt, zodat je leert hoe de juiste houding aan moet voelen. Ik vond het een aanrader
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Dank voor alle antwoorden!
    Ans, ik ben heel benieuwd naar je ervaringen!
    Verder ga ik vanavond even op internet zoeken naar de dingen die jullie genoemd hebben.
    Saar, samen met paard hieraan werken zit ook in de planning. Maar nu nog even niet, omdat ik eerst wat basic dingen verbeterd wil hebben. Ik heb het er tijdens een les al eens met Eef over gehad en zij vond het op dat moment meevallen, dus niet eerste prioriteit. Maar kan natuurlijk zelf al wel beginnen!
    Georganiseerd iets doen werkt voor mij meestal ook het beste. Maar op dit moment past dat niet echt in mijn week. Die zit vol met andere activiteiten helaas. Vanaf november weer iets meer tijd, dus dan misschien wel mogelijkheden.

  8. #8
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Ik ben zelf dol op yoga. En hierbij besteed je ook veel aandacht aan het rechtmaken van het lichaam. Daarnaast verbetert je balans ook erg, wat natuurlijk ook fijn is bij het rijden. (Ik kan nog veel meer voordelen opnoemen maar dan wordt het een soort reklame praatje ).

    Ik heb sinds een paar maanden een super leuk yoga-kanaal op YouTube ontdekt 'Yoga with Adriene'. Adriene is echt te gek, ben helemaal fan van haar Er staan heel veel video's op haar kanaal. Als je nog niet bekend bent met yoga kan je bijvoorbeeld eens met de 'yoga for beginners' serie starten. Zie: https://www.youtube.com/channel/UCFKE7WVJfvaHW5q283SxchA

  9. #9
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Hier de sportmasseur
    Ik kan je een sportmassage van tijd tot tijd echt aanbevelen! Zeker als je zoekende bent kan het ondersteunend heel erg fijn werken als je lichaam fijn en los is voor je begint, of die je lichaam kan ondersteunen na een training zodat je niet vervolgens alsnog drie dagen scheef loopt door de spierpijn.

    Een basisconditie is een goede basis voor alles ; iedere dag een half uur wat doen, of dat nu wandelen, hardlopen of fietsen is. Langer mag natuurlijk ook.
    Scheefheid is inderdaad erg goed om al veel mee bezig te zijn door je handelingen aan de andere kant te doen. Van simpele dingen als tandenpoetsen tot het vasthouden van je computermuis.

    Simpele rekoefeningen of versterkende oefeningen kunnen ook heel waardevol zijn, afhankelijk van hoe je in elkaar zit, zeg maar.
    Voor mij zijn het rekoefeningen, omdat bij mij veel pezen standaard te kort zijn of te strak staan, maar er zijn net zo goed mensen die allerlei lichaamsdingen dubbelklappen en juist té flexibel zijn. Verschilt van persoon tot persoon dus.

    En ja, de hoelahoep! Supergoed, je moet er even doorheen, want vroeger-toen-we-klein-waren eek het zo simpel maar nu is het ECHT heel lastig. Zeker twee kanten op! En manoman, WAT een spierpijn die eerste dagen. Oioioi. Maar daarna is alles oké. En het is absoluut effectief, als je het dagelijks ingepland krijgt. Het is wel een praktisch iets dat je in je huiskamer kunt doen, weer of geen weer.
    Wel even de glazen van de bijzettafel halen voor je losgaat

    Deze site heeft fijne hoops en goede service: https://sportbay.nl/

    Ik heb hier een massagetafel en als je een een rondje Veluwe wilt fietsen moet je het maar laten weten

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    De hoela hoep, ik heb een hele tijd terug alweer een keer een hoepel gekocht, maar het lukt mij echt niet, het is maar zo'n plastic ding weet niet of dat nog uitmaakt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Het schijnt dat jeals volwassene een vrij zware nodig hebt, anders lukt het niet, maar ik heb er geen ervaring mee.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #12
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Oh, hier lukt het hoelahoepen nog heel goed, leuk om te weten dat het ook nog goed voor je is
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  13. #13
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Wat voor hoepel heb je Ans?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  14. #14
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    De goedkoopste die de speelgoedwinkel had
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  15. #15
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: gymnastiseren van de ruiter

    Ik heb zon "echte" zware grote hoepel, geinig om te doen hoor en goed voor de abs, maar ik bleef er maar blauwe en beurse plekken van houden dus ben er uiteindelijk mee gestopt (ook omdat ik het dodelijk saai vond ). Of het echt voor het paardrijden hielp kan ik niet direct zeggen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •