Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

  1. #1

    Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Nog geen uur lid en nu al een vraag...
    Mijn paard staat in een grote weide met een ander paard, we hebben geen bak tot onze beschikking. Nu was ik van plan om gewoon met paaltjes en draad een ronde 'paddock' af te zetten in het weiland op een stukje waar het gras bijzonder kort is.
    Is het een probleem dat het andere paard dan in de buurt is denken jullie?

    En vraag 2, in Pocket guide 1 (oude levels) op bladzijde 18 staat de volgende zin die ik niet goed weet te vertalen.
    "If you do have to get your horse during the time you're working through the next lesson, please enter his yard, pen or paddock and DO NOTHING directly with him for between 10 to 15 minutes before starting your session.

    Deze zin staat na de opdracht een half uur in je paards omgeving te zitten, vlak voor de start van les 3. Nu begrijp ik het niet goed, wordt er bedoeld dat ik, de volgende keer dat ik iets met Cees wil gaan doen, hem eerst pak, dan in de prikpaddock zet en dan 10 minuutjes wacht? Of wacht ik eerst 10 minuutjes in het weiland voordat ik hem daar uit haal? In het tweede geval strookt dat niet helemaal met de waarschuwing dat je deze oefening niet direct nog een keer moet doen ivm mogelijk verkeerd omgaan met spelen van je paard..

    Hopelijk kan een van jullie ervaren NH'ers dit zomaar voor mij ophelderen

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Als antwoord op je eerste vraag, ik denk niet dat het een probleem is dat er een ander paard naast staat als jullie bezig zijn. Zo ben ik ook begonnen, gewoon in de wei tussen de andere paarden, zelfs zonder tussendraadje. Nu is ieder paard anders, het kan best zijn dat Cees zijn aandacht liever bij zijn vriendje houdt dan bij jou, dat is dan wat extra uitdaging. Maarja, je moet soms roeien met de riemen die je hebt

    Die zin betekend volgens mij dat als je de volgende les (ik weet even niet meer welke dat is, heb mijn boekjes na uitlenen nooit teruggekregen) wil gaan doen met je paard en je moet hem daar voor naar een andere ruimte brengen, dus bijvoorbeeld naar je zelfgemaakte roundpenn, dat je dan eerst een kwartier niks bij je paard doet en dan pas start. Maar het is wat lastig interpreteren zo zonder mijn boekje bij de hand, en mijn kennis is wat aan het verstoffen geloof ik, ai ai ai
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Dat denk ik ook ja. Zodat je paard niet elke keer als je hem uit de wei haalt meteen wordt overvallen door het idee 'ojee, we moeten weer aan het werk!'. En zodat hij misschien na twee of drie keer niet meer mee wil naar de paddock of de bak. Gewoon eerst even chillen. Maar als je het gevoel hebt dat je paard zich dan juist gaat vervelen, zou ik daar niet te strikt mee omgaan. Mijn paard wil juist graag bewegen als hij in de bak is, dus dan laat ik hem lekker bewegen.

    En of een paddock in de wei werkt: ik denk het wel. Beetje afhankelijk van je paard en van je weidegenoten, maar normaal gesproken moet het wel lukken. Probeer uit te vinden met welke oefeningen je je paard snel geconcentreerd krijgt, zodat hij zich niet laat afleiden door de andere paarden.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Delden, Twente
    Leeftijd
    60
    Berichten
    8.020
    Dagboek Berichten
    60

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Ik speel ook altijd met een ander paard erbij. Vaak ook zonder draadje ertussen. Ik vind het geen probleem. Je hebt inderdaad soms even een extra uitdaging, en soms zelfs een paard dat in de weg loopt, maar zo worden ze ook zelfstandig.
    Aan jou inderdaad de schone taak om het bij jou leuk te maken, dat het niet alleen maar voelt als werken, maar ook als spelen en alle aandacht.
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Volgens mij moet je die zin als volgt zien: als je paard niet naar je toekomt maar jij hem moet gaan halen, dán moet je eerst een kwartiertje wachten voor je iets met hem gaat doen. Komt hij direct naar je toe, dan kun je gelijk beginnen met wat je wilde gaan doen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    O ja, dat kan natuurlijk ook. Het eerste pakket staat me niet meer zo voor de geest, maar het klinkt wel logisch zoals Ans het zegt. En dan klopt het dus ook dat je per paard en per situatie kan bekijken of je dit toepast of niet.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  7. #7

    Re: Locatie bij gebrek aan bak en kwartiertje wachten?

    Kijk dat is heel verhelderend, bedankt! Ik doe er toch maar een draadje tussen, maar Cees is niet zo afgeleid door andere paarden geloof ik. Zijn weidegenootje plakt wel bijzonder aan hem. Hij komt helaas ook nooit naar mij toe, alleen de laatste 2 meter, dus dan zal ik hem eerst even laten relaxen in de prikwei en goed opletten of hij zich gaat vervelen. Bedankt voor de antwoorden, de volgende vraag zal vast niet lang op zich laten wachten..

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •