Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

  1. #1
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ik ben bezig met het oude level 2 pakket (is het blauwe volgens mij). Ik ben nu halverwege en ga beginnen met liberty. Er staat dat als je op dit punt bent aangekomen, je als het goed is je paard niet meer in de wei hoeft te pakken, maar dat deze uit zichzelf naar je toe moet komen. Als je paard dit niet doet, moet je meer oefenen met thresholds, undemanding time en moseying.

    Mijn paard (Tinker, LBI) kijkt nog niet eens naar me als ik naar haar toe loop in de weide. Ze loopt ook niet weg als ik het touw vastklik en ze loopt dan netjes mee.

    Nou moet ik bekennen dat ik te weinig undemanding time en thresholds heb gedaan (ze is ook voor vrij weinig bang, de dingen die ze wel spannend vind zijn een half uur lopen), dus daar zou het wel aan kunnen liggen.

    Als ik een steentje naar haar toe gooi in de weide omdat ze me negeert, negeert ze ofwel het steentje, of ze draait de verkeerde kant op, of ze kijkt of de steen eetbaar is.. Maakt dus weinig indruk.

    Om een lang verhaal kort te maken: is het echt zo dat als ik deze dingen vaker doe, ze naar me toe gaat komen in de weide, of zijn er ook paarden die gewoon niet naar hun eigenaar toe komen in de weide, ongeacht het Parelli-niveau?

    Ik wil namelijk voor mezelf niet de verkeerde verwachtingen kweken.

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ja, mijn paarden kwamen altijd naar me toe in de wei. Maar ik heb altijd extraverte paarden gehad, die zoiets hadden van "ha, wat gaan we doen ?". Of dat door undemanding time komt, zou ik niet kunnen zeggen, want vóór mijn Parelli-tijd deden ze dit ook al. Ik ging wel altijd regelmatig naar ze toe alleen om wat te aaien of wat lekkers te geven, ik haalde ze er niet altijd uit. En soms haalde ik ze wel uit het land maar deden we niets, gaf ik ze wat lekkers en mochten ze weer terug. Ik kan me voorstellen dat introverte paarden denken "ik sta hier best, je komt maar naar mij toe" - en dat je je pas zorgen moet maken als ze bij je weg lopen
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Nee gelukkig niet. Hij is zo blij met zijn fijne kudde dat hij daar fijn bij blijft staan. Genoeg gras dus ook niet echt hongerig. Zodra ik op 10 meter kom komt hij naar me toe en kan ik hem los mee uit het land nemen. Als hij wel hard aan komt lopen wordt het vaak tijd om te verweiden (honger), of is het heel slecht weer (regen). Wel gaat hij altijd blij mee en met terug zetten (breng hem altijd terug naar de kudde) looptjhij altijd weer mee tot het hek.

    Er is een periode geweest dat hij altijd op me af gehuppeld kwam, hij was toen doodongelukkig op een plek waar ze de kudde steeds wisselden. Ik ben dus erg blij dat hij dat niet meer diet en het vnl van zijn kudde heeft waar hij 23 uur van de dag mee staat. Overigens ben ik geen level 2 Parellier, dus wie weet is dat een groot verschil
    Een paard is een paard, laat hem dan ook in zijn waarde

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Hier komen ze altijd. Maar ja, ze krijgen maar beperkt gras, dus dat scheelt. Ze staan als het gras op is ook vaak gewoon in de paddock.
    Moet wel zeggen dat ik mijn merrie net een strook gras kon geven. En nog kwam ze zo uit het gras naar mij toe. Ondanks dat ze erg op eten was, ze was heel trouw. (Speelden in level 3 online).
    Andere kant, als er altijd genoeg gras is, dan willen ze er vaak ook wel uit als ze de aandacht positief ervaren.

    Moet wel zeggen dat ik natuurlijk regelmatig in de wei ben en dus niet altijd mijn pony pak. Ik heb met mijn merrie die in het begin weleens wegliep voor mij ook duidelijk gehanteerd dat ik haar er alleen uit haalde als ze naar mij toe kwam. Sinds die beslissing gebeurde het echt maar zelden dat ze geen zin had.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Denk dat dit meer gaat over loopt je paard niet van je weg, of toont hij op een andere manier "ongemak" bij je benaderen(wordt je uitgenodigd in hun persoonlijke ruimte?).

    Mijn eetmonsters komen op de wei niet echt naar me toe, ja de laatste meters willen ze soms wel overbruggen, maar nog even een hapje eten voordat ik er ben is erg belangrijk volgens hun.
    Maar ze nodigen me gewoon uit in hun persoonlijke ruimte, er is geen enkele spanning of wat dan ook en ik word ook vriendelijk begroet als ik er eenmaal ben. Op de paddock komen ze meestal wel, behalve als er hooi is, dan mag ik ze weer halen, zijn ze wel zo vriendelijk om als ik bij ze ben zich om te draaien en die laatste meters naar mij toe te overbruggen.
    Bowen loopt op de paddock zo los met me mee, Sultan meestal ook wel en Athena ook, dus dat zit wel goed.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  6. #6
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dorine Bekijk Bericht

    Om een lang verhaal kort te maken: is het echt zo dat als ik deze dingen vaker doe, ze naar me toe gaat komen in de weide, of zijn er ook paarden die gewoon niet naar hun eigenaar toe komen in de weide, ongeacht het Parelli-niveau?
    Als ik m'n ponies in een volle weide zet, komen ze de eerste twee uur echt niet. Het oude level 2 stamt uit de tijd dat Pat dacht dat paarden behoefte hadden aan
    safety - comfort - play - food. Voor mijn haflingermerries is dit echt safety - comfort - food - play. Voor liberty wil je wel meer connectie, ook in de wei en connectie komt van vertrouwen en veiligheid en dus toch eerst undemanding time, op zoek naar gevaarlijke dingen, samen grazen en dan je liberty oppakken.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  7. #7
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ik ga mee met Saar, maar wil er even aan toevoegen dat ieder paard anders is. Mijn merrie is heel erg herdbound geweest en was ook erg gevoelig op de energie waarmee je de wei in kwam en zo heeft ze een lange tijd gehad dat ze wegliep. Toen we op datzelfde punt in L2 aankwamen was dat verandert, ze bleef rustig staan als ik eraan kwam en dacht niet meer aan weglopen, maar komen deed ze ook niet. Toch was dat voor mij toen genoeg verandering om wel verder te gaan. Ze is ook niet het type dat uit zichzelf graag beweegt, ze moet nog steeds weleens overgehaald worden dat het ehct wel leuk is om mee te doen. Gelukkig komt ze het laatste jaar meestal wel de laatste meters en dat vind ik voor een lui paard wat graag bij de kudde blijft wel genoeg
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  8. #8
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ook mijn paard zal niet naar mij toe komen als ze net op een volle wei staat, ze zal eerder weg lopen vanuit de angst dat ze niet mag blijven grazen , staat ze langer op de wei dan komt ze wel mee of ze rent voor mij uit naar de poetsplaats, dat doet ze ook nog wel eens. Wat ik de laatste jaren wel vaak met opzet doe is even kroelen ook als ik niets met haar ga doen verder, en altijd even wachten als ik haar ophaal dus niet direct het halster om maar een tijdje samen staan even kriebelen dat soort dingen nog eens weglopen en dan haar pas mee vragen. Als ze niet echt iets te eten heeft dan komt ze mij wel opzoeken voor de gezelligheid. Maar als mijn energie niet goed is(moe,zorgelijk) dan heeft ze idd geen boodschap aan mij.
    Maar veel tijd samen doorbrengen is wel belangrijk denk ik.

    Wat trouwens wel kan helpen ook is niet naar je paard lopen, maar rustig in de wei rondlopen af en toe een stukje gras oppakken dat soort dingen, je gedragen als een grazer en je paard negeren, dan gaan ze denken he wat doet die daar, dat hielp bij Whoopie altijd wel, ook heb je wel een soort van" catching game" op die manier, je gaat achter je paard lopen(op afstand) als je paard ook maar enig sinds op je reageert dan stop je en doe je een stap terug, komt je paard je richting op of draait hij zich om dan loop je direct rustig weg.
    Laatst gewijzigd door whoopie; 26-08-14 om 20:33.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  9. #9
    Actief Forumlid Rachel-'s Avatar
    Aangemeld
    Aug 2014
    Berichten
    178
    Dagboek Berichten
    18

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Femme komt 9 van de 10 keer naar me toe als ik haar van een (ruime) afstand roep. Dit doet ze overigens al vanaf dag 1 dat ik haar heb. Ze is van zichzelf een erg aanhankelijk paardje en houd van aandacht. Ook als er nog voldoende gras is komt ze graag een knuffel en een brokje halen als ik haar roep. Ik beloon dit altijd met een klein brokje, want ik vind het o-zo-handig dat ik niet door de modder hoef te banjeren

  10. #10
    Actief Forumlid chevelle68's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2010
    Locatie
    Meijel
    Berichten
    1.662
    Dagboek Berichten
    134

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ik denk inderdaad dat het per paard afhankelijk is. Option komt al aan gegaloppeerd als hij mijn auto in de straat hoort. Dat is een vrolijk blij paard en altijd in om wat te doen.
    Alleen als het hard regent blijft hij mooi binnen (in zijn inloopstal) op mij wachten

  11. #11
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Bedankt voor de reacties. Maya is een paardje waarbij eten met stip op nummer 1 staat. Hoewel ze in de kudde staat is ze een redelijke einzelgänger. Meestal staat ze in haar eentje een stuk weg van de kudde te grazen, hoewel ze ook wel vriendjes heeft in de kudde. Als ik de weide in ga, kijkt ze of even op met haar oortjes naar voren en graast dan weer verder, of ze negeert me echt compleet.

    Vandaag ben ben ik weer even met de neus op de feiten gedrukt. Heb eerst undemanding time gedaan maar werd eigenlijk genegeerd (eerst at ze de hele longeercirkel rond, daarna ging ze staan slapen) en daarna mocht ze van mij nog een kwartiertje grazen in het hoge gras, wat een beloning is omdat ze normaal met graasmasker staat. Had tijdens de undemanding time wat meer interactie verwacht.

    Dua is maar weer veel vaker gaan doen.

  12. #12
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Zie je het als een negatief iets dat je "genegeerd" wordt? Is dat niet een vermenselijking van paardengedrag? Projecteer je dan niet wat jij graag zou willen op het paard, het idee als er geen directe interactie is dan hebben we geen goede band ofzo?
    Want als ik naar paarden kijk die echt goed op hun gemak zijn dan spenderen ze vele uren aan gewoon bij elkaar in de buurt staan grazen en slapen zonder directe interactie.

    Dat jouw paard lekker graast en gaat slapen betekend dat ze zich prima op haar gemak voelt met je. Ze stond niet in een hoekje met haar kont naar je toe, ze vond het niet nodig om je in de gaten te houden, ze was niet bezig met de andere paarden waar ze niet bij was. Dat is eigenlijk best wel positief te noemen!

    Probeer tijdens undemanding time de verwachtingen los te laten en vermijd het om verlangens te projecteren of gedrag te vermenselijken. Wees dus niet "teleurgesteld" als je paard niet half op schoot komt zitten, dat is leuk voor ons mensen, maar eigenlijk is het niet zulk heel beleefd gedrag vanuit het oogpunt van het paard
    Eigenlijk is een paard dat vlakbij je gaat staan slapen(of zelfs liggen slapen) een groter compliment dan een paard dat je persoonlijke ruimte in komt banjeren om eens te zien of hij een reactie los kan krijgen

    Het is undemanding time, geen zullen we wat doen time. Tuurlijk is het zeer zeker niet negatief als het paard nieuwschierig is naar je en je eens goed van top tot teen bekijkt/besnuffelt en doet, maar het is ook zeer zeker niet negatief als het paard gewoon zich prima voelt overal over en lekker graast en slaapt.
    Wat je als "negatief" kan beschouwen(puntje om aan te werken is misschien beter gezegd) is als het paard ongemak toont, de andere paarden erg in het oog houden, echt met de kont naar je toe staan, niet grazen(zeker als eten normaal op 1 staat!!), onrustig heen en weer blijven lopen of anders spanning in het lijf en dat soort zaken.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  13. #13
    Actief Forumlid dorine's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Leeftijd
    35
    Berichten
    119

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Ja misschien zag ik het wel wat negatiever in dan zou moeten. Alleen eerder als we undemanding time deden, kwam ze na een poosje toch wel bij mij staan en een beetje kriebelen en dergelijke. Dus ik had dat nu ook wel een beetje verwacht.

    Even een ander vraagje: kun je ook undemanding time doen als paard is aangelijnd (aan 22 feet lijn), of is het echt een voorwaarde dat paard los loopt? Paard eet namelijk alles wat los en vast zit, dus ook planten die wellicht niet goed zijn. Zo ook langs de randen van de longeercirkel en buitenbak.

    Ik dacht dan zelf aan grazen terwijl ik op de grond zit.

  14. #14

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Dat kan ook prima hoor. Undemanding is letterlijk: niets vragen. Als jij de ruimte van je paard iets beperkt door middel van een touw, maakt dat verder voor de 'oefening' niets uit. Mijn paarden vinden het bijvoorbeeld heerlijk om na het spelen of rijden gras of riet te eten in de berm. Dat is een beloning, maar ook undemanding time: we zijn samen, er hoeft niets. Dat zal je paard zeker weten te waarderen. Undemanding time kun je ook in de wei doen. Gewoon lekker samen 'hangen' kan overal en zal je band vast verbeteren.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  15. #15
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Komt jouw paard naar je toe in de wei?

    Onze undemanding time bestaat ook vaak uit grazen aan de hand, waarbij ik mijn paard redelijke vrijheid geef waar hij wil staan en waarheen hij wil lopen. Dat bevalt ons allebei prima .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •