Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Wat oefen jij, op buitenrit?

  1. #1
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Wat oefen jij, op buitenrit?

    Ben jij tijdens het buitenrijden vooral met de rit zelf bezig? Of heb je ook nog tijd en aandacht voor extra oefeningen?

    Met 'gewone' gezellige buitenritten ben ik vooral aan het kletsen en ben ik nauwelijks bezig om iets te trainen. Zonde eigenlijk, want het geeft juist een mooie gelegenheid om aan wat kleine dingetjes te werken.

    Sinds mijn weekje bij Anna ben ik heel bewust bezig om CEO op ieder moment te kunnen inbuigen. Niet helemaal in een one rein stop, maar enkel met stelling links of rechts terwijl hij rechtdoor loopt. Vandaag merkte ik dat dit nog een extra positieve bijkomstigheid heeft: het helpt hem om te ontspannen!

    Enthousiast over deze ontdekking heb ik er nog een oefening aan toegevoegd, die bovendien wel praktisch was op het moment (CEO is sneller dan Shaf): afremmen/stoppen op een stick-hulp. Zo werd het 'saaie' bekende stuk naar huis ineens veel interessanter. En voor we thuis waren, snapte CEO dat hij moest stoppen bij een paar tikjes op zijn borst

    Wat voor oefeningen doen jullie tijdens een buitenrit?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #2
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Leuk topic... Hier was ik net over na aan het denken... op de camping is het nu druk en dan zit iedereen bij de bak te kijken... Dus dan rijd ik niet graag en ga ik het bos in.

    In stap doe ik buigen links en rechts. In draf ben ik vooral bezig met snow recht stellen. Hij wil nog al eens scheef gaan draven omdat hij de begrenzing van de bak mist.

  3. #3

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Galopwissels, ideaal voor lange rechte stukken.

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Actief draven, met achterhandgebruik en contact. Soms sbw of travers. En ik wil weer wat meer aandacht gaan besteden aan stilstaan en transities op ademhaling, dat raakt buiten een beetje in de slop.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Ik oefende altijd van alles, inbuigen, steling vragen, schoudervoor.schouderbinnen, schijnovergangen. Veel slalom en zijwaarts op brede paden. Oefenen met focus, ademhaling.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Op dit moment nog niet zo zeer fysiek bezig met training als ik buitenrij, nu gewoon echt nog met het mentale plaatje bezig.
    Achter een ander aan kunnen rijden geheel confidance en dan ook nog naar mijn hulpen kunnen luisteren in alle gangen,en straks wil ik dat ook voorop kunnen.
    Een soort voorbereiding zodat we ooit alleen kunnen, maar door de mulle stukken word automatisch fysiek ook wel stukjes getraind
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Locatie
    Schimmert
    Berichten
    1.255
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    O, kijk, dit is ook weer heel handig voor nieuwe inspiratie!
    Ik oefen vooral veel stretchen, lekker lang en laag stappen en draven (galop wil nog niet zo). Verder inderdaad op zit simpele galopwissels op de rechte lijn en daarmee meteen ook transities alleen op ademhaling en zit.

  8. #8
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    31
    Berichten
    1.591

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Wat een ideale timing is dit topic voor mij; kan wel wat inspiratie gebruiken.
    Met Bofix oefen ik eigenlijk niet iets (maar het zou zeker een goede toevoeging zijn, want het begint eentonig te worden).
    Met Finally oefen ik tegenwoordig om op kop te rijden, zodat we binnenkort ook alleen het bos in kunnen. Vooral vertrouwen dus; zowel in hem als in mezelf en dat we dat samen kunnen
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  9. #9

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Vooral rijden 'zonder' teugels proberen we vaak op buitenrit. Als wij in het bos zijn is het vaak rustig, dus dan kan dat. Als het drukker is, dan pak ik mijn teugels er weer bij. Ik ben vooral bezig met voelen hoe mijn paard beweegt. En van daaruit stelling vragen, achterhand er recht onder zetten, iedere overgang die we maar kunnen bedenken (behalve van een flinke galop naar halt, dat is te moeilijk ). Af en toe een stapje wijken. Maar boven alles vooral genieten van een buitenrit, en lekker boscrossen.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Hmmm...op buitenrit ben ik ook voornamelijk bezig met kletsen en ervoor zorgen dat ik mijn teugel zo los mogelijk laat en uitstraal dat het heerlijk ontspannen is allemaal! Al moet ik wel bijsturen zo nu en dan...soms vindt hij iets eng en zet zijn eigen approach en retreat in gang , hij draait om. Ik draai hem dan door en zo komen we er dan vaak toch voorbij. Ik wil proberen kleine stukjes eens alleen op pad te gaan. Kleine stukjes. Hek uit om te beginnen . Echt alleen buitenrijden vind ik niet safe.

  11. #11

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Ik heb één dressuur-liefhebbend-paard, die wil wel graag allemaal moeilijke pasjes oefenen en eindeloos zoeken naar een fijne houding, dat doen we lekker in de wei. In het bos gaan we dan vooral lekker lang en recht om daar de balans en conditie in te krijgen. Hij vindt lichtrijden in galop bv echt ontzettend tof, dan vindt hij dat hij heeeeeel hard mag scheuren. Dus hij traint zijn conditie en ik train mijn balans, win-win

    En het andere peerd is er een die vrijwel alles wat op "trainen" lijkt bij voorbaat stom vindt. Dus dan gaan wij op buitenrit en doen we allemaal "kun-jij..?" spelletjes. Kun jij een heel steil heuveltje op en af en in balans blijven, mooi zijwaarts langs die grote boom die daar toevallig ligt, heel hard die heuvel op galopperen, achteruit een bruggetje over... enz. Ofwel, dan verpak ik gym bewuste oefeningen in bos objecten zodat ze niet eens door heeft dat ze eigenlijk heel goed aan het oefenen is
    Surrender to fun!

  12. #12
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Leuk topic!
    Aangezien wij geen bak hebben en Fen van onze kleine paddock niet gemotiveerd raakt doe ik vanalles tijdens een buitenrit. De heenweg naar het recreatiegebied is 2 km, met bijna het hele stuk een brede berm. Daar doen we tempowisselingen, Game of Energy, zijwaarts in 3 gangen, en (pogingen tot) schouderbinnenw. en travers. En vooral voelen, voelen en meebewegen, hoe beweegt Fen, hoe beweeg ik, hoe kan ik een of beiden verbeteren als dat nodig is. Zitten op links, zitten op rechts en de bijbehorende buiging in Fen. Ook stappen met contact en daar rust in vinden is ideaal buiten te oefenen, heel wat km's om te wachten tot Fen zich overgeeft aan het contact en voor mij om te wachten en niet vanalles te vragen.
    In het bos vraag ik bijvoorbeeld op het ruiterpad in de bochten de juiste stelling en ook de juiste galop per bocht, wij hebben daar een leuk slingerpad voor en Fen ziet het al helemaal als pattern
    Oh en weave om een bomenrij, gewone weave is wat saai dus doen we hem meestal door de voorhand om te zetten op een beetje dressuurmatige manier.

    - - - Updated - - -

    Oh en als we met anderen rijden dan doen we ook wel haasje over, soms omdat het gewoon nodig is. Fen heeft bij sommige paarden heel erg het idee dat ze moet racen...
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  13. #13
    Actief Forumlid sterre's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2013
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    38
    Berichten
    2.167
    Dagboek Berichten
    82

    Re: Wat oefen jij, op buitenrit?

    Leuk topic dit!

    Met Bailey ben ik vaak best wel trainingsgericht bezig.We rijden op afstand of op snelheid (in feite een bijzonder lange maintain gait/direction and follow the trail), en kortere rondjes maak ik vaak galoptraininkjes van of we doen onderweg dressuurmatige oefeningen als overgangen, frame behouden, stelling/buiging, schoudervoor, pasje wijken enzovoorts.

    Als ik beide pony's meeheb buiten (rijpaard Bailey en handpaard Wente) mag Bailey op zijn superzelfstandige modus dieselen en kan ik me vooral op Wente en haar praatjes focussen, dat gaat prima!

    Voor Wente is het rijden in het bos heel erg nieuw! Ik focus met haar op overgangen (buiten draaft ze graag zo hard dat de wind door haar manen kan wapperen), altijd kunnen inbuigen en follow the trail. Dat laatste is een hele uitdaging, want zij slaat het liefst allerlei paadjes in onderweg, en richting huis wil ze eigenlijk liever niet... ze vindt het veel te leuk
    Voornemen met haar is om ook wat patterns in het bos te gaan oefenen, ik denk dat ze dat erg leuk zal vinden!

    Een groot oefenpunt voor ons is het samen met anderen rijden. Ik rijd bijna altijd alleen.
    Samen met anderen rijden kunnen we (zowel ik als de pony's) best heel lastig vinden. De laatste tijd ga ik weer wat vaker met anderen op pad, dat is ook wel heel erg gezellig moet ik zeggen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •