Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 25 van de 25

Topic: Gezonde dikmakers gezocht.

  1. #16
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Mijn stalgenootje is voor haar oude pony die steeds schommelde met het gewicht dit jaar begonnen met Pavo speedibeet, en volgens mijn ziet ze daar goede resultaten van.
    Podo Grow zet ook wel lekker aan heb het gevoerd toen ik falcon net kocht en die groeide als een gek,hij heeft het gehad totdat hij 3 was en toen ben ik op ander voer overgestapt.
    Hopelijk vind je snel de goede voeding, wel zo fijn als ze weer lekker aankomt
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  2. #17
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door NickySophie Bekijk Bericht
    Senior prior. Van subli

    Paard van stalgenoot heeft gebits problemen.
    Hier mogen ze Max 3 x 3 kilo per keer van hebben ongeweekt.
    Geweekt is dat nog stukken meer.
    Of luzerne.
    Ik zie hier senioris prioris staan ongeweekt.. Naar mijn weten moet dit altijd geweekt met water? Of de samenstelling moet inmiddels veranderd zijn. Ik voer het al een tijdje niet meer. Maar het zet wel goed aan en ze eten het ook goed.

  3. #18
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ik denk dat ze geweekt bedoelt? Als je 3 kg weekt wordt dat een flinke emmer, en dan zijn ze wel even bezig met opeten denk ik?

    Ik voer inderdaad ook de speedibeet, erg makkelijk en dat helpt wel iets.

  4. #19

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ik bedoelde dat ze 3 kilo 3 x daags mogen hebben als mag, dit is ongeweekt gemeten inderdaad. Maar dit week je dan natuurlijk eerst voor je het geeft. Wij zetten het de nacht van de voren elke keer klaar. Inmiddels is paard gelukkig hier naar 2 x daags.
    En paard van stalgenoot is 30 min aan het eten. En krijgt daarnaast nog een flinke berg luzerne.

    Soms is het kiezen op delen als een paard moet aankomen.
    Nadeel van speedibeet is dat vrij eenzijdig is. Je kan ook 50/50 doen, senior prior en speedibeet.

  5. #20
    Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    32
    Berichten
    7.191
    Dagboek Berichten
    43

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    3KG voeren in 1 keer lijkt mij wat veel. Wat ik heb geleerd dat is een paard ruimte voor zo'n 2kg heeft in zijn maag.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.


  6. #21

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Hoe doen ze dat met hooi dan, hier eten ze wel meer dan 3 kilo in 1 x op.
    Zal wel passen want paard eet het nu al tijdje. Praat hier overigens wel over paard wat 750 kilo of misschien wel meer zou moeten wegen.

  7. #22
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    ik voer nu 3 x per dag een emmer van 1,5 a 2 kilo droog voer. Soms is dat dus geweekt (bietenpulp/slobber). Ze hapt het niet snel weg ofzo, en is echt wel even bezig. Ik wil ook niet te grote porties voeren ivm haardarmen, maar zal eens vragen op de kliniek wat die aan hoeveelheid adviseren. Ze staat wel in een kudde, en haar steeds een (half-) uur apart zetten vindt ik ook niet echt een optie. Ik blijf er nu gewoon bij staan, en dan eet iedereen braaf haar eigen ding haha

  8. #23

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Bij mensen is het ook zo dat je beter meer van het gezonde kan eten dan naar de mc donads stappen wanneer je aan wil komen. Daarom zou ik niet voor standaard brok of muesli kiezen, het is met name gebaseerd op garnen en graanbijproducten. Slobber staan al helemaal ver van de natuur van een paard.

    Paarden zijn gemaakt om vezels, ruwecelstof en eiwit te verteren. Eventueel olie, daar kunnen paarden to bepaalde mate ook goed mee overweg. Ik voer zelf Fibra, ben ik zelf heel tevreden over en is ook geschikt om paarden wat voller mee te krijgen.

    Nog een heel belangrijk punt is dat je het beste 1 product kan kiezen. Wanneer je meer verschillende dingen voert moet het verteringsstelsel zich steeds aanpassen aan andere producten. Dat brengt onrust in de darmflora waardoor het rendament van je voer omlaag gaat!

  9. #24

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ik heb ook een jong paard in de groei met flink ondergewicht. Vanuit de kliniek in Utrecht werd mij seniores priores aangeraden en dan moest ik niet naar haar werkelijke gewicht voeren, maar juist naar haar streefgewicht. Hier zat 100 kilo verschil in, dus in verhouding geef je dan meer.
    Omdat je niet wilt dat ze verder op haar spierweefsel inteert is een goede olie echt heel fijn om te geven. Ik gebruik zelf de olie van de blauwe hengst afgewisseld met gewone olijfolie.
    Mijn paard kreeg uiteindelijk ontzettend teveel jeuk van de seniores priores en daarom ben ik overgestapt naar geweekte (ivm slokdarmverstoppingsgevaar) Wiesencobs pre alpine en de fetura. Dit werd voor mijn paard de basis van haar voeding, omdat ze zelf te weinig hooi weg kon kauwen. Voor de vitamines kreeg ze metazoa broxxx en de hp 23 en daarnaast nog gewone mineralen supplementen waar ze op dat moment behoefte aan leek te hebben.
    Dagelijks kreeg mijn paard 6 emmers, zodat er nagenoeg elke 3-4 uur weer buikvulling was en je niet ineens een gigaportie hoeft te geven om wel aan de daghoeveelheid te komen, naast het hooi wat altijd beschikbaar was. Daarnaast binnenzetten of deken als het echt rotweer is, zodat ze geen energie verspillen aan het warmhouden van zichzelf.
    Er is overduidelijk een verschil met een half jaar geleden, maar nog steeds is ze niet op gewicht. Wel zie je heel goed dat ze nu reserve aan het aanmaken is en spierweefsel opbouwd. Op dit moment staat er alleen gras op haar menu, want ze weigert elke vorm van bijvoeding (uitgezonderd een paar rozenbottels die ze als snoepje wel waardeert). Om die reden heb ik besloten dat ik haar het maximale aan voeding/kruiden etc wil aanbieden, zodat ze zelf kan pakken waar ze behoefte aan heeft. Binnenkort gaat ze daarom naar een begrazingsgebied.

  10. #25
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Hoe is het met Beebs? Al wat aangekomen?
    Bij Hilbert werkte de olie averechts. Alles gleed er zo weer uit.....
    Als het weer kouder wordt, zou ik een deken om doen. Niet vanwege de toeristen. Maar dat ze dan haar energie beter kan gebruiken voor wat vet kweken ipv warmte.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •