Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Gezonde dikmakers gezocht.

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Gezonde dikmakers gezocht.

    Onze Beebs krijgt op dit moment een aangepast dieet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk aan te komen. Op dit moment zou er nog rond de 100 kg aan mogen/moeten. Dit alles veroorzaakt door haar zware koliek incl. opname in de kliniek.

    Momenteel krijgt ze;

    s'morgens; halve voerschep bietenpulp (ongeweekt)= dus halve emmer
    Daar een halve-3/4 voerschep slobber doorheen

    s'middags; hele voerschep basisbrok met een handje muesli (voor rustig kauwen :P)

    s'avonds; halve voerschep bietenpulp (ongeweekt dus weer) met óf 3/4 schep brokken erdoor óf 1 voerschep slobber erdoor.

    Daarnaast krijgt ze onbeperkt goed hooi en water. Ook deels weidegang, maar sinds een paar dagen ivm de regen niet meer.

    Ik voer een NAF vitaminen supplement erbij voor de volledigheid.

    We willen haar vanaf dit weekend overzetten op merriebrok ipv de basisbrok.

    Iemand nog tips om haar weer op gewicht te krijgen met voeding? Ze mag nog niet bewegen (als in; longeren , wandelen enz, maar staat dus wel 24/7 buiten)

  2. #2

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Senior prior. Van subli

    Paard van stalgenoot heeft gebits problemen.
    Hier mogen ze Max 3 x 3 kilo per keer van hebben ongeweekt.
    Geweekt is dat nog stukken meer.
    Of luzerne.

  3. #3
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Zo dat klinkt heftig, arm dier!

    Ik zeg ook seniores priores, werkt hier altijd als een trein. Misschien nog olie daarbij voeren?
    En anders cornmuesli van Marstall, daar hoor ik ook goede verhalen over.

  4. #4
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ja de slobber die ze nu krijgt is inderdaad ook zoiets (alleen dan van PAVO). We zijn de bietenpulp nu aan het 'opvoeren'tot inderdaad 2 x 2 kg met een aanvulling erdoor (anders lust ze het niet haha)


    Qua olie, aan wat voor soort denken jullie dan? Ik hoor wisselende dingen van appelazijn tot maïsolie namelijk. Vindt het wel moeilijk om dan een goede keuze te maken.

  5. #5
    Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    apeldoorn
    Berichten
    623

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Maiskiemolie is een goeie ja. Maar ik ga altijd zonnebloemolie omdat dat veel goedkoper is, werkt ook prima. Overigens eet 1 van mijn paarden haar voer pertinent niet als er olie door zit, maar dat is ook een hele moeilijke eter.

    Voordeel van Seniores tov pulp vind ik dat al mijn moeilijke eters het heerlijk vinden en het wat meer voedingswaarde lijkt te hebben tov bietenpulp.

  6. #6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Pas op met bietenpulp. Voor scheve verhouding. Vaak moet je er zemelen bij naast voeren.
    Senior prior zit veel meer in. En zet meer aan.

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Hier wel een voorstander van olie. Ook omdat ik voorzichtig ben met suikers en dergelijke.
    Meestal heb ik gewoon zonnebloemolie, maakt in voedingswaarde weinig uit met maiskiemolie volgens mij.
    Wel rustig opbouwen,.

    Verder weet ik dat in de Cobwereld ook wel gerst veel wordt gebruikt. Luzerne kan ook natuurlijk.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Bedankt voor de tips! We gaan beginnen met zonnebloemolie. Luzerne hebben we voor de koeien wel staan, dus ik zal eens kijken of ze dat lekker vindt.

  9. #9
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Rene Wielens mailen/bellen en je laten adviseren over goed voer. Beter een goede brok, dan allerlei losse extras is mijn idee.
    http://www.rwdh.nl/

  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    48
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Waar ze in mijn ogen toch altijd gewoon het best van groeien, is lekker in de wei
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max Bekijk Bericht
    Onze Beebs krijgt op dit moment een aangepast dieet om zo snel mogelijk zoveel mogelijk aan te komen. Op dit moment zou er nog rond de 100 kg aan mogen/moeten. Dit alles veroorzaakt door haar zware koliek incl. opname in de kliniek.
    Ik snap dat ze aan moet komen, maar vanwaar de haast? Had de kliniek verder nog tips?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #12
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ik zeg helemaal niet dat ik haast heb. Maar het is wel beter dat ze nu 'zo snel mogelijk' (op en verantwoorde manier MOGELIJK dus) goed gewicht bijzet. De kliniek geeft als advies onbeperkt ruwvoer, bietenpulp en merriebrok. Eventueel aangevuld met een vitaminebrok, maar ze kreeg al NAF vitaminen afgelopen jaar, dus dat blijven we voeren.

    Ze ziet er nu (nog steeds)dusdanig mager uit dat ze eigenlijk dus uit zicht moet staan, of een deken om. Dit was nog erger, maar toch. Terwijl we al een aantal weken (7 dacht ik) een voerbeleid hebben om haar te laten aankomen. Vandaar mijn vraag of er nog iemand een tip heeft.

  13. #13
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max Bekijk Bericht
    Maar het is wel beter dat ze nu 'zo snel mogelijk' (op en verantwoorde manier MOGELIJK dus) goed gewicht bijzet.
    Maar waarom dan? (Ik heb geen streepje op de o met deze laptop)


    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door caroline-max Bekijk Bericht
    Ze ziet er nu (nog steeds)dusdanig mager uit dat ze eigenlijk dus uit zicht moet staan, of een deken om.
    Is het vanwege haar uiterlijk? Is er risico dat mensen de DB gaan bellen?
    Is het voor haar een optie om haar in het gras te zetten?
    Laatst gewijzigd door E.Zanden; 15-08-14 om 19:38.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #14
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    47
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Podo Grow is een brok die ook goede dingen doet voor oudere paarden die moeilijk op gewicht blijven, verder is merriebrok een optie met een scheut gewone zonnebloemolie erover. Als je niet wilt kledderen met olie (want dat geeft echt bende!) is gekookte lijnzaad een fijne bron van olie (en goed voor de darmen, aangezien het een filmpje op de darmwand legt en dus beschermt). En hier hebben we Annabel snel en verantwoord op gewicht gekregen met een brok van Dodson & Horrell op basis van olie als energiebron in plaats van veel suikers, deze voeren we nu trouwens nog omdat het zo goed bevalt (ook mijn zeer gevoelig op de darmen zijnde Kate heeft geen problemen ermee). Dit is de de "Build-up Condition Cubes"-brok, vandaag besteld bij Rene Wielens is een paar dagen later in huis. Voor de bezorgkosten hoef je het in elk geval niet te laten .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  15. #15
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Gezonde dikmakers gezocht.

    Ik zal Rene inderdaad bellen morgen. Die noemde Nienke07 ook al

    De podo grow krijgt ze nu sinds gister ipv gewone brok. Ze kan op dit moment niet op de wei (maar dat stond ze tot afgelopen week wel)

    Reden dat ze aan moet komen;

    Ze is nu veel te mager. Ze is ook heel veel spiermassa kwijt en heeft energie nodig om weer te groeien en de spieren weer aan te maken.

    Ze is nog jong en mager zijn is (volgens mij) nooit gezond, maar zeker niet voor een jong groeiend paard.

    Ze staat in het zicht van toeristen ( die gelukkig inmiddels meestal gewoon aan de deur komen), en dat vindt ik inderdaad vervelend. Bang voor de DB ben ik niet, want ik zou dan zelf op huisbezoek moeten haha. Onze ervaring is (met o.a Olivia) dat veel mensen niet weten wat er met een dier is en dan snel in een soort paniek schieten. Nu hebben we Olivia veel een deken om gehad, maar bij Beebs is dat nog even kijken of dat lukt. Ze is heel gevoelig en ik wil haar niet onnodig ( nou ja, voor het zicht) frustreren met een deken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •