Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Pardoes heeft at liberty ontdekt-en neemt het er van

Actief Forumlid sanne2's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Pardoes heeft at liberty ontdekt-en neemt het er van

At liberty ging met Pardoes tot nu toe erg goed. Waarschijnlijk omdat hij dacht dat hij nog aan het halster liep.

Maar nu heeft hij precies door wanneer hij niets om heeft. En zo lang jefriendly met hem doet vindt hij het best, maar zo gauw je iets van hem vraagt, zie je hem kijken... zoef!

Nu is Pardoes aartslui, dus ik denk dat hij er vanzelf genoeg van zal krijgen. We doen de catching game met hem en na een paar minuten reageert hij daar op en komt op een drafje terug.

Is dit gewoon een kwestie van de langste adem en stug doorgaan met de catchinggame? Of moeten we het discomfort voor hem groter maken wanneer hij wegrent? Of moeten we misschien weer helemaal terug naar het halster?

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: Pardoes heeft at liberty ontdekt-en neemt het er van

Als je paard meer dan 2x binnen 1 'sessie' wegloopt, kun je beter weer even terug naar on line.
    Het helpt ook om eerst wat meer dingen aan de 22ft leadrope te doen, op grotere afstand dus.
    En HEEEEEEL veel friendly en gewoon rondwandelen zonder iets te vragen. At Liberty vraag je al snel teveel van je paard.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ga helemaal met Callippo mee, heel veel friendly, en helemaal uitgebreid als je paard zelf naar je toe komt. Gisteren weer liberty gedaan, en sideways ging voor geen meter, ik denk dat ik te onduidelijk was. Elke keer weg paard .

Even weer halster omgedaan, paard dacht "aha bedoel je dat" en daarna ging het at liberty ook goed. En mocht ze even buiten mijn bereik komen, dan via catching game weer terug en friendly, friendly, friendly.

Ik vind het echt zo leerzaam en leuk om door mijn paard op mijn eigen onduidelijkheid gewezen te worden .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    May 2005

@Callippo: Die 22 ft leadrope heb ik net bij jou besteld

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

het kon toch ook niet zo goed blijven gaan
    Je hoort natuurlijk ook eerst met de 22ft lijn geoefend te hebben, maar ja, als je die niet hebt....
    idd heel veel friendly doen en gewoon goed de catching game blijven doen (=heel veel discomfort als hij z'n kont naar je toe draait, heel veel friendly als hij naar je toe komt).

Ik vraag me trouwens af of iedereen z'n paard gelijk aan de lijn doet als hij meer dan twee keer wegrent?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Ehn... nee dus. Maar ik denk dat het wel slim is om dat te doen als je nog niet zover bent. Niet lullig bedoeld, maar je kan op een gegeven moment wel inschatten of er een lijn aan moet of dat je het at liberty kan fixen. Maar dan moet je het ook wel daadwerkelijk kunnen fixen...

May the horse be with you!

Aangemeld
    May 2005

Haha, Sanne wil weer eens te snel. Pas op de plaats dus en Pardoes moet weer gewoon een halstertje om.

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Het zal heir wel veel weerstand oproepen, maar in dat geval zou ik een join-up doen. Het paard laten weten op wleke plek hij staat in jullie relatie en dat de plek bij jou de plek is waar hij het minst hoeft te doen. Zodra hij bij je weggaat zonder dat je het vraagt emot ie immers flink bewegen. Mijn ervaring is dat dat zeer snel en effectief werkt en maar een keer of drie nodig is.

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ehn... nee dus. Maar ik denk dat het wel slim is om dat te doen als je nog niet zover bent. Niet lullig bedoeld, maar je kan op een gegeven moment wel inschatten of er een lijn aan moet of dat je het at liberty kan fixen. Maar dan moet je het ook wel daadwerkelijk kunnen fixen...
    ja zo doe ik het ook. Maar dan ligt het aan de oefening. Je moet natuurlijk eerst wel catching game hebben gedaan, zodat het paard wel weet dat de comfort bij jou is. en natuurlijk niet verwachten dat je precies hetzelfde kan als on-line.

sanne, ik denk dat je met je at-liberty vooral moet focussen op de oefeningen die wel gaan, zoals friendly, lopen met friendly, achterhand wegdriven. Als hij dan af en toe wegrent, dat oplossen met de catching game. Zodra dat goed gaat, kan je af en toe wat toevoegen, zoals een stapje achterwaarts.

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

[quote="Fellor"]Het zal heir wel veel weerstand oproepen, maar in dat geval zou ik een join-up doen. Het paard laten weten op wleke plek hij staat in jullie relatie en dat de plek bij jou de plek is waar hij het minst hoeft te doen. Zodra hij bij je weggaat zonder dat je het vraagt emot ie immers f]

Ik vraag me alleen af wat je eraan hebt om hem "flink te laten bewegen" Da's namelijk precies niet wat je wil, je wilt dat hij bij je komt. Een join-up lijkt meer op wegjagen.
    Ik wil dat een paard vanaf het begin de comfort bij me kan vinden. Als je moeilijkere dingen gaat vragen at-liberty, zal je paard altijd wel eens wegrennen, maar de bedoeling is dan niet dat je hem alleen maar weer te pakken kunt krijgen, maar dat je hem in volle galop weer terug kunt laten komen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zie het verschil eigenlijk niet zo tussen de catching game en een join up... Bij de catching game stuur je het paard toch ook weg en laat je hem bewegen, tot hij je signalen van overgave laat zien?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik ben zowel van de join up als van de catching game op dat punt niet erg gecharmeerd. Ik breng liever een uitspraak van Bernie in de praktijk (hij was in ieder geval de eerste waarbij ik daar op gewezen werd): zorg dat het leuk is bij je, zodat je paard bij je wÃ*l zijn. Dat werkt in mijn geval het beste, als ik Danny "weg jaag" zie ik haar het eerste kwartier bij wijze van spreken niet meer terug, daar raakt ze van overstuur. Door veel friendly game te doen en haar niet gelijk weg te sturen als ze naar me toe komt, ook als dat niet de bedoeling is, komt ze op de geringste uitnodiging en moet ik echt gek doen wil ze echt weg lopen. Maar ieder paard is weer anders, bij een ander zal een join up / catching game wel effect hebben.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik vind een join-up heel iets anders dan de catching game. De catching game gebruik je als je paard zelf weg rent. Je legt druk op de achterhand, waardoor hij disengaged en naar je toe komt. Ik jaag juist niet weg en ik laat haar juist niet bewegen, ik probeer haar zo snel mogelijk weer terug te krijgen, zodat ik veel friendly game kan doen.

Bladwijzers

Forum Rechten