Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Bitloze optoming voor longeren

  1. #1

    Bitloze optoming voor longeren

    Hallo allemaal,

    Mijn tinker ruin Minx begint slechte rug spieren te krijgen. Hiervoor hebben we een osteopaat laten komen omdat ik een westernzadel aan zou laten meten (wat nu uitgesteld moet worden). Allemaal goede tips gekregen, maar...
    Minx is nu 14. Pas beleerd op zijn 7e, en altijd bitloos geweest. Ik moet nu zijn rugspieren en buikspieren goed gaan trainen om het voor hem mogelijk te houden dat hij mij kan dragen. We moeten dus laag en diep longeren met het liefst een pessoa. Minx is een trekpaard dus hij is sowieso al liever lui als moe wat betreft longeren, maar hij is wel soepel en vind ik, erg lenig. Ik krijg het gewoon zonder hulpmiddel zo niet voor elkaar hem goed te laten werken. Ik wil persee bitloos blijven trainen en vroeg me dus af wat voor geschikte middelen (hoofdstellen) er zijn om bitloos te longeren.

    Ik dacht zelf aan een side-pull (ik gebruik een barefoot Amber maar die is daar te los voor) en ik kreeg een suggestie voor een be-nice halster.
    Minx is natuurlijk beresterk en moet me niet zo alles kapot trekken (zowel zijn neus als het tuig) als hij even zijn hoofd omhoog doet.

    Wat gebruiken jullie?

    Mijn excuses als er al een soort gelijk topic bestaat. Ik kon het zo niet goed vinden.

  2. #2
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Wat ik gebruik is alleen een touwhalster - en de grondoefeningen van Karen Rohlf. Daarmee kun je je paard prima gymnastiseren zonder allerlei hulpteugels. In haar boek (met bijbehorende DVD) staat dit prima uitgelegd .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Als je al bang bent dat hij de boel stuk trekt dan zou ik hem zeker niet vastzetten, een idee is misschien ook om met dubbele lijnen te longeren, omdat een lijn langs de achterhand kan lopen activeer je daar de achterhand mee net zoals je doet met een pessoa. Het is wel lastig om te leren maar als je het eenmaal onder knie hebt dan kun je daar je paard goed mee trainen. Een lesje kan dan prettig zijn.

    Ik denk dat het soort hoofdstel niet zoveel uitmaakt, je kunt ook losse neusriemen die je kunt gebruiken als side-pull kopen, die kun je in een bestaand hoofdstel gespen, Ik denk at het belangrijk is dat je de neusriem goed kunt afstellen, een goed halster werkt soms ook prima. Barefoot heeft er ook een in het assortiment.

    bv: http://www.hnhorsewear.eu/sidepull-basics.html
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Bitloos met een pessoa lijkt mij niet zo prettig.
    Dubbellonge kun je zeker overwegen en dan zou ik dit in een afgezette bak/longeerbak doen, dan heb je niet het stuurwerk.
    Dan kun je een sidepull wel gebruiken.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Waarom lijkt je dat niet zo prettig Dyonne.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Zou Hill therapy niet iets voor jullie zijn? Je schrijft dat hij longeren niet zo'n heel inspirerende bezigheid vindt, dus dan is laag en diep vastgebonden longeren misschien ook niet zijn favoriet.
    Met hill therapy wordt hiv wel sterker, gebruikt hij zijn hele lijf en het blijft mentaal hopelijk ook wat uitdagender.
    http://files.parelli.com/hilltherapy.pdf

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Omdat je bij een pessoa met een katrol werkt en als je die aan het bit klipt zit die niet tegen je paard aan, maar bij een sidepull bijvoorbeeld wel. Bij iets met gekruiste touwtjes lijkt hij mij niet fijn werken.

    Hill therapy klinkt prachtig, alleen moet je wel een hill hebben...

    - - - Updated - - -

    Overigens mijn ervaringen met pessoa zijn beter dan verwacht. Ik ben met tegenzin begonnen op advies van de dierenarts in verband met blessure, maar nu ik zie hoe goede uitwerking het heeft heb ik mijn mening wel bijgesteld. Maar dit is wel afhankelijk van je paard/pony. En je moet absoluut zeker weten dat een dier het lichamelijk aankan.

    Carwyn.jpg
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Hills kun je ook in Groningen echt wel vinden! Misschien niet zo'n mooi glooiende Parelli-heuvel als op het foldertje, maar wel iets met hoogteverschil. Talud van bruggetjes en viaducten, dijken etc. Daarnaast staat beschreven dat je ook hindernissen kun gebruiken om via het springen de rug en buik te trainen.

    Het vastbinden van een hoofd in de gewenste houding blijf ik een onnatuurlijk iets vinden. Iets met make vs want? Mijn menig is dat je een paard ook prima kunt trainen zonder dwangmiddelen, zoals Ans hierboven al beschrijft.
    Daarnaast vind ik het niet eenvoudig om een paard met de juiste aanleuning te laten lopen op een hulpteugel. Je kunt nu eenmaal niet voelen of ze ook echt contact maken. Als je zover bent dat je dat wel kunt beoordelen, heb je ook wel de kennis om een paard de juiste manier van bewegen bij te brengen zonder dat je dit soort dwangmiddelen nodig hebt.

    Dyonne, hoe maak jij van lopen met de Pessoa een game? Hoe geef je een release en hoe gebruik je de 4 fases? Ben erg benieuwd hoe je een Pessoa op een nh manier kunt gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Jorunn; 13-08-14 om 21:44.

  9. #9
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Ik woon niet in Groningen, dus geen idee. Springen mocht mijn pony van de dierenarts niet.

    Sja, ik weet niet of je er zo naar moet kijken als vastbinden. Als je die oordelen hebt zul je dat niet snel bijstellen. Mijn pony liep altijd al wel laag met zijn hoofd, maar gebruikte zijn rug niet. Overigens ben ik dit gaan doen puur op advies van de dierenarts. Hij liep al maanden gewoon aan de leadrope, maar daarmee ontwikkelde hij niet. En we waren beperkt in wat wel en niet mocht. Natuurlijk was alleen een band achter de achterhand ook een optie geweest. Meeste mensen vinden dat ik hem veel strakker moet zetten aan de voorkant, hij hangt hier altijd los, maar dat vind ik prima zo. (Zou ook met zijn hoofd hoog kunnen gaan lopen).
    Overigens zie ik het niet direct als NH-ding. Release krijgt hij vanzelf (niets zo consequent als touwtjes zei ik vroeger altijd, maar hier staan ze los genoeg en hebben niet echt veel werking) en als die stukje mooi laat zien is het disengage/draw en rust.
    Hij is een pony die vanaf het begin af aan hier lekker mee liep, anders was ik er ook niet mee doorgegaan. Maar als ik zie wat dit voor hem gedaan heeft, dan heb ik geen spijt. En sja, ik heb voor zijn gezondheid gekozen. En die pony loopt er eigenlijk graag mee. Hij kan best onzeker zijn en lijkt dit fijn te vinden. Overigens wisselen we wel veel van hand met een change of direction. Nu we wat verder zijn pakken we balkjes mee. In die zin is het niet anders dan een circling game.
    Maar ik denk dat dit niet de plek is voor die discussie. Waarschijnlijk zou ik met een andere pony dit niet doen. Maar het heeft voor hem en zijn blessure erg goed gedaan.

    Ik plaatste dit vooral als voorbeeld en dat ik dit niet graag aan een sidepull zou klippen, want dan komen de katrollen tegen het hoofd aan en verliezen ze de functie.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  10. #10

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Minx loopt graag (als hij los loopt) rondje met zijn hoofd hoog en overal heen kijkend. Of idioot hard bokkend in galop uit opwinding oid. Als ik werk aan de lead-rope, loopt hij wel leuk rondjes maar nog steeds te hoog met zijn hoofd om wat te kunnen bereiken.
    Springen wil hij eigenlijk niet. Hij rent er keihard op af en gaat dan op de noodrem. Een zweep is echt niet interessant! Haha. Trekpaard.. En balkjes vind hij geen probleem in twee te breken. Waarom je benen optillen als je er ook op kan staan.. argh.. Maar dat kan ik natuurlijk wel trainen. Als de mensen van stal me vergeven als er weer eens wat kapot gaat. Haha!

    Bultjes hebben we hier dichtbij ook niet echt. En dat wat er is, is niet denderend. Dan moet ik al met de trailer ergens heen. Maar als het kon, zou het denk ik wel een goed idee zijn en leuk om erbij te doen. Een keer wat anders, andere omgeving en toch leuk.

    Het vast knuppen van Minx vind ik ook geen leuk idee, maar ik heb geen andere oplossing die ik makkelijk een paar keer per week zo kan doen. Minx is lomp en sterk. Als hij uit balans is en zijn hoofd omhoog zwaait, ben ik bang dat hij zo alles kapot trekt als ik dat met mijn huidige hoofdstel doe. De side-pull die we nu hebben zit erg los om zijn neus omdat we western rijden en het eigenlijk zonder het hoofdstel zou moeten kunnen. Ik denk dan altijd dat losser hem lekkerder zit. Strakker is ook niet nodig. Bij ongelijke druk gaat de neusriem heen en weer als ik daar een hulpteugel of pessoa aan vast zou maken. Vandaar mijn vraag voor wat anders. Les krijg ik sowieso omdat ik totaal geen ervaring met dit soort dingen heb. Maar dan moet ik wel eerst een geschikte uitrusting hebben.

    - - - Updated - - -

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door prebalia Bekijk Bericht
    Zou Hill therapy niet iets voor jullie zijn? Je schrijft dat hij longeren niet zo'n heel inspirerende bezigheid vindt, dus dan is laag en diep vastgebonden longeren misschien ook niet zijn favoriet.
    Met hill therapy wordt hiv wel sterker, gebruikt hij zijn hele lijf en het blijft mentaal hopelijk ook wat uitdagender.
    http://files.parelli.com/hilltherapy.pdf
    Fijne link trouwens!

  11. #11
    Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Locatie
    Zoutkamp
    Berichten
    1.965
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Hihi, dat klinkt inderdaad niet echt als een springtalent

    Fijn dat je les krijgt, misschien dat diegene waar je les van hebt een goed advies heeft voor jullie? Zij kent jullie situatie het best lijkt me.
    ik zou zo geen hulpteugel weten die je goed kan gebruiken bij een sidepull. Heel misschien dat een goque wel zou kunnen. Die voorkomt dat het paard zijn hoofd omhoog kan doen.

    Hier oefen ik het klimmen op de dijk, is maar een paar passen maar het stimuleert wel een betere houding.

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Als je les krijgt zou ik het daarmee bespreken. En zeker als je geen ervaring mee hebt is het ook goed voorlopig alleen in een les iets te gebruiken.
    Dubbellonge zou zeker kunnen, dan is er ook ruimte voor het hoofd omhoog te komen. Maar dit is niet het meest eenvoudig als je dit nooit hebt gedaan.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne94 Bekijk Bericht
    Ik moet nu zijn rugspieren en buikspieren goed gaan trainen om het voor hem mogelijk te houden dat hij mij kan dragen. We moeten dus laag en diep longeren met het liefst een pessoa. <snap> Ik krijg het gewoon zonder hulpmiddel zo niet voor elkaar hem goed te laten werken. Ik wil persee bitloos blijven trainen en vroeg me dus af wat voor geschikte middelen (hoofdstellen) er zijn om bitloos te longeren. <snap> Mijn excuses als er al een soort gelijk topic bestaat. Ik kon het zo niet goed vinden.
    Je vindt niets omdat je waarschijnlijk de verkeerde zoekwoorden intypt. Probeer een " hulpteugels" ( want daar valt een pessoa onder), dan krijg je al meer hits

    http://www.nhforum.nl/forums/showthr...ke-hulpteugels

    www.nhforum.nl/forums/showthread.php/18057-bitloos-met-martingaal

    Je kern van je probleem zit in je denkwijze en (het ontbreken van) technieken. Je geeft aan het zonder hulpmiddel niet voor elkaar te krijgen. Vervolgens concludeer je : "DUS er moet een hulpmiddel (pessoa) komen". Terwijl je ook kan denken: "misschien kan ik wel LEREN, om zoiets zonder hulpmiddel voor elkaar te krijgen...." ( Werken aan je technieken dus).

    Promptertje gaf al aan (zie 1ste reactie), dat bitloos vw-nw longeren mogelijk is via grondoefeningen van Karen Rohlf. Daarmee kun je je paard prima gymnastiseren zonder allerlei hulpteugels. Verder heeft Chris Irwin ook veel zinnigs te melden in je paard voorwaarts-neerwaarts krijgen (zonder hulpteugels).

    Een paard bitloos longeren met een pessoa is volkomen zinloos, als je paard (bitloos) niet al onwijs nageeflijk is. Maar ja, met een nageeflijk paard, had je DA waarschijnlijk dit advies niet hoeven geven

    Als je nu iets aan je bitloze constructie gaat knuppen om je paard te dwingen (want daar komt het op neer) laag en diep te lopen, dan heb je grote kans, dat hij tegen druk in gaat lopen. Waarschijnlijk gaat hij (als hij zich niet lostrekt) dan in je bitloze hoofdstel hangen. En train je hem de komende tijd, om dwars door al jouw bitloos-hulpen heen te lopen. ( Met als gevolg, dat je tegen de tijd dat je weer rijden kan je bitloze hoofdstel kan weggooien).

    Bitloos en hulpteugels gaan gewoon niet samen. Als je perse bitloos/zonder bit wilt longeren, kan ik je aanraden om je te verdiepen in Karen Rohlf of Chris Irwin methodieken. ( Dus werken aan nieuwe technieken). En tot die tijd kan je bijvoorbeeld gewoon een goed passend bit voor je paard kopen. Maar ook dan is het werken aan "nieuwe technieken". Want het gebruik van bit en pessoa zal je ook rustig moeten introduceren en opbouwen......
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #14
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  15. #15

    Re: Bitloze optoming voor longeren

    Up-date.

    Bij ons in de bak kan ik op het moment niet longeren zo nat is die.
    We zijn naar het bos gegaan hier in de dorp. Er zit een klein heuveltje. We hebben daar wat grondwerk gedaan. Helaas voor ons staan er wel schotse hooglanders die het niet heel erg op prijs stellen dat Minx en ik op hun favo chillplek/voerplek werken. Na 5 minuten moesten we dus weg. Er lopen wat kalveren rond die erg nieuwsgierig zijn en de moeders zijn er niet zo blij mee dat wij in hun buurt zijn. Om ruzie met die mega horens te voorkomen zijn we maar verschoven. Haha!
    Het ging vrij goed. Het enige nadeel is nu wel dat Minx gaat snoepen en geen mooie ronde cirkels maakt maar 6 hoeken of halve maantjes.
    De longeerhulp hebben we maar in de kast gelegd. Had hem al aangeschaft en wil hem toch maar voor de zekerheid bewaren.
    Ik ga me vandaag even wat meer inlezen over Karen Rohlf!
    Yeah! Haha.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •