Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 74

Topic: Paddock (paradise) vormgeven & maken

  1. #1
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Jeuj! Eindelijk is het dan zover! Sinds januari zijn we bezig geweest met het kopen van een boerderij met op een perceel van zo'n 4300 m2 en vorige maand hebben we de sleutel gekregen.

    Nu zijn we druk bezig met verbouwen van het huis en we gaan nu ook starten met het gereed maken van de paddock. Onderstaand een Google Earth overzicht van het perceel... We hebben de luxe dat er, nu er veel aan het huis verbouwd en aangelegd moet worden, e.e.a. van elektra en water naar de paddock doorgetrokken kan worden.



    Uitgangspunten:
    -> Geschikt voor 2-4 paarden (pony's)
    -> Paddock heel belangrijk omdat ik ze niet constant op gras wil hebben, paddock = basis huisvesting;
    -> Aan de buitenzijde van de huisweide wil ik een track maken;
    -> Zomerweide kan in de buurt hopelijk gehuurd/gepacht worden, aan huis willen we vooral de randvoorwaarden in orde hebben;
    -> I.v.m. beperkt gras zal het hele jaar door hooi gevoerd worden;
    -> Er komt een waterleiding zodat ik in de paddock automatische drinkbakken kan maken;
    -> Er komt elektra zodat we niet met oplaadbare accu's hoeven te werken qua stroom.
    -> Er komt een schuilstal/inloopstal/hooiopslag/zadelkamer in het bosje en er wordt zo'n 300 meter gefundeerd en verhard (dat mag op dat perceel gelukkig, in de weide niet).
    -> Een deel van de bomen gaat/moet weg en veel 'lage struiken' ook om de rest meer ruimte te geven en om goed te kunnen verharden en ruimte te maken voor de stal.
    -> Er wordt vrijwel dagelijks mest geruimd.

    De offerte voor de schuilstal en de verharding ligt inmiddels bij de werkmannen en daar hoop ik volgende week meer duidelijkheid over te hebben.

    Waar ik verder al aan gedacht heb:
    - contact met een goede hooileverancier waar ik binnenkort kan gaan kijken;
    - 3 slowfeeder netten bestellen om tussen de bomen te bevestigen voor 24/7 hooi;
    - Bekeken waar ik een partij weidepalen kan bestellen;
    - Met de overburen (boeren) contact op nemen over mestafvoer, zij hebben eerder aangegeven dat dit via hen kon;
    - Automatische drinkbak anti-vries met bal;
    - Kruiwagen is gehaald en mestvorken zijn besteld.

    Ik vind het leuk om hier een topic bij te houden vanaf startpunt (zal ook komend weekend wat foto's maken) en te laten zien wat we gerealiseerd krijgen. Hebben jullie tips, aanbevelingen, zaken die ik glad vergeten ben en die wel geregeld moeten worden alvorens de paardjes aan huis zouden komen?

    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #2
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Gefeliciteerd!
    Je hebt al veel gedaan en uitgedacht.
    Wat leuk dat je een paddock hebt tussen de bomen in. Dat is een mooi gezicht, en geeft veel schaduw en breekt de wind.
    Is de basishuisvesting een "kale" paddock? Je track is dus wrs niet het hele jaar door begaanbaar? Om ze te stimuleren meer te lopen zou ik proberen ergens een pad te maken dat altijd begaanbaar is (zand/verhard) en dan twee paddocks/paddockjes.
    Werk in het begin veel met prikpalen want geheid dat jouw plannen toch anders uitpakken in de praktijk en dat je na een tijdje wat wilt veranderen.
    Ben je al op het paddockparadijsforum geweest? Ik dacht het wel toch?

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Gefeliciteerd,ik reageer later even als ik op de computer werk.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Leuk zeg, gefeliciteerd!

    Een tip:

    Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt, maar ikzelf ben superblij met mijn zadelkamer in mijn bijkeuken, waar het nooit vriest en niet vochtig is. Ik zie dat jij je zadelkamer bij de stal hebt voorzien; ik neem aan dat die niet verwarmd is? Als je ergens een droge, vorstvrije ruimte zou kunnen gebruiken voor je zadelkamer, dan scheelt dat heel veel voor je tuig! Ook mijn schapenvacht is nu nooit meer vochtig en dus altijd gewoon bruikbaar.

  5. #5
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wat ik heb gemerkt is dat de afwatering heel belangrijk is in je paddock maar ook op de paden, zeer belangrijk dat die goed op "afschot"liggen en dat het water ook ergens naartoe kan. Jij hebt ook kleigrond daar toch dan is het helemaal belangrijk. Waar je ook rekening mee" moet" houden is dat een lange track leuk is maar je moet wel kunnen uitmesten, daarom zou ik altijd zorgen dat je een pad hebt waar jij met je kruiwagen kunt lopen en waar de paarden niet kunnen komen, als het eenmaal modder is dan is er geen doorkomen aan.
    In de praktijk zie ik de paarden niet eens zoveel gebruik maken van de track , maar het word wel snel een rommeltje. Persoonlijk zou ik juist daarom de paarden in de winter bij voorkeur lekker op de wei laten lopen in ieder geval een groot deel van de dag.

    Volgens mij heb je de boel goed op een rijtje, zijn er mensen bij jou in de buurt die paarden op deze manier houden dan zou ik eens gaan kijken daar leer je denk ik veel van.

    Ik zou wel zorgen dat je de grote wei tenminste als je strookbegrazing oid wilt doen zo indeelt dat die makkelijk toegankelijk is vanaf meerdere kanten zodat je die makkelijk kunt opsplitsen, ik word altijd een beetje simpel van dat gedoe met prikpaaltjes waar je natuurlijk niet aan ontkomt, maar toch.

    Ik vind het prettig om de keuze te hebben of ik binnen of buiten voer, als het regent of er is veel zon/ongedierte dat voer ik de paarden liever binnen anders buiten, de netten daar heb ik dan graag verharding onder als dat mogelijk is, dit ivm modder en zand wat ze mee oppeuzelen als ze de restjes van de grond eten. (rubberen matten kan natuurlijk ook).

    Leuk hoor, maar idd wat Marion al schrijft in de praktijk kom je er achter wat wel of niet werkt.

    Je hebt je paard vorig jaar toch ook bij iemand aan huis gehad of niet , toen hebben jullie toch ook heel veel samen aangelegd, heb je daardoor een beetje een goed beeld van hoe je het wel of juist niet wilt.?

    Heel veel succes en plezier, leuk om je verhaal te kunnen volgen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  6. #6
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Dank jullie! Wat betreft afwatering, die neem ik zeker mee! Ook zal ik aan de aannemer vragen of de zadelkamer geïsoleerd kan worden/vorstvrij gemaakt kan worden.

    Cos heb ik inderdaad al aan huis gehad bij een vriendin. Daar heb ik zeker heel veel van geleerd, wat ik wel wil en ook wat ik anders zou willen. Voor mij is het nu heel belangrijk dat stal en verharding (ook onder meerdere voederplekken verharding) er goed uitziet en goed aangelegd wordt, ik ben bezig met goed hooi waar ik ook nog een analyse van wil laten doen en de automatische anti-vries waterbak zal ons denk ik veel gesleep schelen in de winter.

    Op de weide staan nu nog koeien en in de winter wil ik ze daar alleen op als ze het niet kapot lopen. Het is gewoon beperkt qua ruimte dus ik ben er heel zuinig op. Ook dat zal de praktijk nog moeten uitwijzen, is een track om de hele weide handig etc. Vandaar ook dat we wat betreft (binnen)paden eerst met paaltjes gaan werken.

    En ja, ik heb ook gepost op het Paddock Paradise forum. Daar lees ik vooral heel veel wat ik allemaal meeneem in overwegingen. Heerlijk, als die mensen die al ervaring hebben in wat wel en niet werkt!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Ik zou in elk geval als max 3 grotere pony's of 4 kleintjes aanhouden. Dan heb je genoeg gras voor voorjaar/zomer iedere dag een klein strookje gras voor de leuk as je ze inderdaad vanaf meerdere kanten togag geeft zodat je de begraasde delen zsm weer af kan sluiten.

    Leuk en spannend zo'n eigen plekje indelen! Veel om aan te denken maar super om te doen.
    Zelf vind ik altijd een apart pad voor de kruiwagen e.d. heel fijn want door de modder is een drama. Een pad van paddockroosters langs het hek (buitenzijde) werkt bijvoorbeeld goed.

  8. #8
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Inmiddels zijn we een poosje verder en hebben we wat meer info over een aantal zaken ingewonnen. Goed, grof beton laten storten incl. Lichte fundering, draadmatten, bekisting en storten blijkt peperduur. In ieder geval veel duurder dan ik had gedacht . We wilden in de toekomst een kleine gedraineerde piste van 12x24 laten maken in de weide maar dat had als nadeel dat er toch weer gras ingeleverd moest worden en er moet toestemming gevraagd worden bij de gemeente, en dan weet je maar nooit wat het antwoord wordt...

    Afgelopen maand hebben we een flink aantal bomen gerooid. Veel waren slecht/dood en er stonden 3 grote esdoorns en die durf ik gewoon niet te laten staan met al die vergiftigingen de afgelopen 2-3 jaar. Nu is er in het bosje, door het rooien van de bomen, plek gekomen voor een bakje van +/- 14x 20. Bak zal gebruikt worden voor grondwerk, rechtrichten, en cirkel en longeerwerk, dus die afmeting is voor ons prima. Tevens kan hij bij de paddock betrokken worden en hoeven we al een deel minder te verharden. Meer gras over en fijn om in de paddock te hebben .

    Dan willen we de stal/zadelkamer/hooiopslag in 2 delen gaan maken. Dus op 2 verschillende plekken in de paddock komt dan een stuk verharding van zo'n 40 m2 en we willen dan door de paddock nog een pad leggen van grove stelconplaten zodat we overal goed bij kunnen met de kruiwagen en voor de voeten van de paarden. Bij de hooiopslag komt dan ook een kleine overkapping zodat ze meerdere schuilplekken hebben.

    Ik ik zal komende week eens wat foto's maken van de huidige situatie!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Leuk ben benieuwd hoor ook hoe je het omheinen hebt gedaan wat voor materiaal je hebt gekozen en waarom. Het klinkt alvast goed!!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Er is nog niet omheind... Omdat we nu het woonhuis volledig zijn aan het verbouwen is de paddock doorgeschoven naar het voorjaar. Maar ik zal dan zeker ook updaten met foto's etc. hoe we het hekwerk doen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #11
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Nou, we zijn inmiddels alweer even verder. Water en elektra is al doorgetrokken richtig de paddock. Gister zijn ze met hekwerk om het huisperceel begonnen en dit is hetzelfde hekwerk als we om de hele paddock willen. De weide willen we met houten boerderijhek gaan afzetten en beukhaag/haagbeuk zodat het niet zomaar 'bereikbaar' is voor honden van anderen.

    Zoals het er nu naar uitziet verhuizen wij zelf in de eerste week van januari en komen de paarden rond april. Dat ligt er ook een beetje aan wat het weer gaat doen omdat er nog een stuk verharding komt, de bak nog aangelegd moet worden en het hekwerk nog in orde gemaakt moet worden. We hebben heel veel bomen weg moeten halen helaas. Een aantal waren echt niet meer goed of niet OK gegroeid en zouden een gevaar gaan vormen. Een aantal hele grote bomen bleken esdoorns te zijn en dat risico wil ik helemaal niet gaan lopen dus die zijn er ook uit gehaald. In totaal wel 20 bomen van dunne kleine, tot echt grote dikke stammen.

    Een vraag die ik al aan jullie heb, hoe zit het nu met de breedte van de paden? Cos komt met een of twee pony's van vrienden aan huis te staan waar hij het goed mee kan vinden. Mijn bekapper zegt dat die paden 2 meter zouden kunnen zijn. Het zou namelijk niet de bedoeling zijn dat de paarden elkaar kunnen passeren maar juist 'drijven' om zo de beweging en meters erin te houden. Klinkt logisch maar ik lees toch ook wel anders.

    Bijgaand het ontwerp zoals ik het nu een beetje in mijn hoofd heb en wat we ermee willen. Ook foto's van nu en de spullen die we willen gebruiken. Uiteraard super als er nog tips/toevoegingen do's & dont's van jullie komen .

    Foto 1: de tekening zoals ik die een beetje in mijn hoofd heb nu. Een deel van het pad wil ik ook graag verhard hebben met kiezel voor de slijtage van de voeten.


    Foto 2:
    Vandaag aan de gang met afzetten van het huisperceel. Het 'bosje' hierachter wordt de paddock. Het was eerst veel meer bos, maar ja, het is niet anders... Dit is ruim 1300 m2. Linksachter komt de gedraineerde bak(je) en rechts tussen de bomen de schuilstal. Zadelkamer komt rechtsonder en wordt 'gekoppeld' aan ons tuinhuisje.


    Foto 3:
    Dit wordt de schuilstal van 4 x 3. Daar komt nog een 'box' van 3 x 3 aan vast als hooiopslag waarschijnlijk.


    Foto 4:
    Dit zou ik wel graag willen als voersysteem maar ik twijfel of ik ook nog van die grijze bakken moet halen om hooinetten in vast te maken. Ik heb het idee dat ze hiermee niet genoeg 'van de grond eten' en geen natuurlijk hoofd en lichaamshouding hebben bij het eten...


    Foto 5:
    De boombescherming zodat niet alle overgebleven bomen aangeknaagd gaan worden. Nog niet besteld maar dit systeem lijkt me handig, het valt niet zo op en het is niet al te duur.


    We willen op meerdere plekken nog wat verharden (sowieso de stal en hooiopslag) maar ik wil eerst eens een jaar gaan kijken waar ze veel staan en wat de meest natte en modderige plekken worden. Dan hebben ze in ieder geval al een verharde inloopstal en een gedraineerde zandbak waar ze in de winter kunnen staan.

    Ook worden er nog bomen aangeplant. Sowieso nog wilgen en misschien nog wat andere soorten die veilig en voedzaam zijn. We zijn ook in gesprek met andere bewoners in de straat die ons waarschijnlijk een zomerweide willen verhuren van nog zo'n 3000 m2. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Ik zou ze (alleen met het gras aan huis) in de zomer zo'n 3 uurtjes per dag op het gras willen en verder het looppad open houden en 24/7 goed hooi erbij. Een weide erbij zijn meer uurtjes gras per dag, hoop dat dat doorgaat!

    Ik heb dit bericht ook op het PP forum gezet maar hier zitten ook weer andere leden en alle advies is welkom!

    - - - Updated - - -

    De tekening is overigens niet correct op schaal. Bak is kleiner in het geheel .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Als je obstakels op je pad legt, bedenk dat wel van te voren hoe je ze neerlegt, dat je er wel met je kruiwagen nog langs kan.
    Ik zou hooinetten in kisten vastleggen. Het lijkt me dat er op de foto nog best veel geknoeid en vertrapt wordt.
    Een 2 m breed pad lijkt mij te krap, ik zou gaan voor 3 m. Of je moet regelmatig verbredingen aanleggen. Ze gaan toch proberen te keren, of lopen tegen elkaar in waardoor ze moeten passeren.
    Wat een mooi boombeschermingsraster!

  13. #13
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wauw, mooie plannen! Ik zou ook eerde voor 3m kiezen voor de paden, 2m lijkt me krap. Klein bakje hoor, rijden lijkt me min of meer onmogelijk, weet je zeker dat je niets iets groter wilt hebben?
    Ikzelf ben ook meer voorstander van bakken en daarin de netten om inderdaad die natuurlijk houding erin te houden.
    Mijn pony's hebben een paar maanden gegeten zoals op je foto, dat ging prima, maar geen idee wat die houding doet op de lange termijn.

    Gave stek, en hóe gaaf dat je dit straks aan huis hebt!
    Always put the relationship first!

  14. #14
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Dank voor de tips! Bakje is er vooral voor grondwerk, academische rijkunst en cirkelwerk. Bij Jossy heb ik met Cos in een piste van 12 x24 gewerkt (daar doet hij ook alles in) en dat ging prima. We willen liever niet nog meer bomen weghalen...

    En ik ben enorm dankbaar dat dit mogelijk is aan huis! Hihi. Ik realiseer me amper dat we daar gaan wonen en dit allemaal gaan doen...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  15. #15
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wat een gaaf plekje!

    Wij hebben paden van 8 tot 10 meter breed.
    3 meter lijkt mij heel krap. Ik zou zeggen het pad moet zo breed zijn dat een lagere in rang de leider makkelijk kan en mag passeren, zonder door diens bubble te moeten.
    Dan kom je al snel op minimaal 5 meter breed, als de paarden het goed met elkaar kunnen vinden. Bij een wisselende of minder stabiele kudde heb je bredere paden nodig.

    Wat is het idee achter die hele kleine bak? Rijden gaat je daarin niet lukken, tenzij je een shet hebt misschien. 23x13 is iets groter dan een halve grote volte.
    Als longeer/grondwerk bakje zou het misschien net kunnen.

    Wij hebben afgelopen zomer ons pp aangelegd. Als ik je 1 tip mag geven; bedenk van tevoren heel goed en kritisch wat je wilt en hoe je dat in de praktijk fijn kan gebruiken.
    Van tevoren een tijdje extra nadenken en schetsen zorgt ervoor dat je het maar 1 keer aan hoeft te leggen en niet na een jaar de boel weer om moet gooien.
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •