Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 74

Topic: Paddock (paradise) vormgeven & maken

  1. #16
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Thanx! Zie boven het idee achter de hele kleine bak. We hebben het over D-pony's en er wordt niet 'dressuurmatig' flink mee gereden in de bak. Doel is grondwerk, gymnastiseren, cirkelwerk en onderdeel van de huisvesting waar de paarden kunnen spelen en chillen . 13x13 is prima longeercirkel en dan wat extra lengte erbij omdat het kan!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  2. #17
    Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Locatie
    Enschede
    Leeftijd
    36
    Berichten
    1.986
    Dagboek Berichten
    90

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Sorry, je postte toen ik net aan het typen was geloof ik.
    In dat geval is het prima toch, zolang je je er maar bewust van bent wat je wel en niet kan in zo'n bak zodat je geen spijt krijgt
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

  3. #18
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Haha, heb je helemaal gelijk in hoor! Breder kan niet i.v.m. de bomen en de plek waar de schuilstal/hooiopslag gaat komen. We mogen niet uitwijken naar de weide want dan gaan we met vergunningen etc. zitten terwijl we op het bosperceel onze gang mogen gaan. Als we nog een grote boom weghalen dan zou hij nog 3 meter langer kunnen worden maar ik twijfel of dat nog veel toegevoegde waarde heeft. Maar zeker zaken om echt goed over na te denken alvorens ze eraan beginnen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  4. #19
    Actief Forumlid Janna's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2014
    Locatie
    Delden
    Leeftijd
    23
    Berichten
    568
    Dagboek Berichten
    2

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wat gaaf! Onze paden zijn ongeveer 3 meter breed, die zijn bij ons ruim genoeg... Ze kunnen elkaar goed passeren. Maar, als je de ruimte hebt, kan je ze natuurlijk nog breder maken.

  5. #20
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Hier heb ik wel 5-6 meter nodig om ze te laten passeren.
    Momenteel is de smalste doorgang hier het hek van 3 meter tussen paddock en stal. En als Carwyn daar midden in gaat staan komt er geen pony meer zomaar langs.

    Op de weide heb ik altijd meter of 5-6 breedte pad (lengte afhankelijk van welk stukje wei de lopen). In de winter kunnen ze helaas niet op de weide.
    Hier een beeld van ons pad.


    Qua bakken, als ik geen LB-E's in de groep had in combi met buren, dan had ik zeker bakken gehad. Maar nu doen we het met hooinetten. Mijn lieve pony gooit de bakken op zijn kant en op zijn kop. En de buren worden daar wakker van..
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #21
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    In mijn kudde van 15 heb ik nu ook een 6 m breed pad, maar daar zitten dan ook een paar hele dominante paarden tussen.
    Toen ik nog een stuk of 10 paarden had staan, was 4 m genoeg.
    Als je gemoedelijke dieren hebt, dan lijkt 3 m me echt genoeg.

  7. #22

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Jamie Jackson (schrijver van het boek Paddock Paradise) zegt het er volgende over:

    De breedte van het pad beïnvloedt de snelheid en de mate van spanning/ontspanning van de beweging van het paard. Jaime Jackson beschouwt een breedte van 3 tot 4,5 meter als ideaal. Voor grotere paarden zullen de paden verhoudingsgewijs natuurlijk wat breder moeten zijn.
    Een te smal pad kan een claustrofobische werking hebben die de beweging afremt en het paard gespannen maakt. Een te breed pad werkt echter ook belemmerend op de beweging. Het effect van de duidelijk afgebakende, doorgaande route die uitnodigt om op ontdekking uit te gaan, gaat dan verloren en de paarden zien de te brede ruimte niet meer als een pad maar als een grote paddock waar ze vooral veel stilstaan.

    Zelf heb ik (gokje) 3,5 meter en de hoeken wel goed ruim, zodat ze goed door de bocht kunnen scheuren, iets wat ik zelfs mijn LB- i regelmatig zie doen samen met zijn vriendinnetje.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  8. #23
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Gaaf om te zien, hoe je het plant en vormgeeft!

    Ik heb paden van 5 meter breed en dat is in een (soms) wisselende kudde van 6 (met 1 agressief-dominante en 2 nerveus-onderdanige) wel praktisch. 2 meter lijkt me te smal voor de paarden om een lekker sprintje te trekken (dan kunnen ze elkaar ook niet inhalen bijv.) Als je zeker weet dat jouw kudde stabiel blijft op max 3 paarden, kun je wel met een smaller pad toe.

    Succes met al het werk!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  9. #24
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Als je veel op de cirkel werkt is 13 meter wel eigenlijk echt wat weinig om de spieren en benen van je paard te ontzien, maar mocht het niet anders kunnen dan is het al fijn dat je een plekje hebt waar je af en toe wat kan doen natuurlijk. Ik weet niet dat bij jullie zit, maar je bodem van je rijbak goed houden onder bomen is bijna onmogelijk. Je krijgt namelijk niet al het blad erdoor en daardoor slipt je bodem heel snel dicht, ook door algengroei. Misschen iets om rekening mee te houden bij de aanleg.

    Superleuk dat je een plekje aan gaat leggen, Ik volg mee, want ik ben momenteel ook dingen aan het aanleggen en inspiratie is altijd welkom! Succes!

  10. #25
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Cirkelwerk is voor mij niet op de grote cirkel, dus zou echt genoeg zijn om te werken. Vandaag gaan kijken en toch besloten om nog een boom weg te gaan halen, dan halen we waarschijnlijk net 15 x 30... Beter nu wat meer dan later spijt denk ik dan toch ook .
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  11. #26
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Inmiddels al weer even verder en tijd voor een nieuwe update .

    Dit wordt het zoals we het nu in ons hoofd hebben. Op 26 april verhuizen de paardjes hierheen en dan zou de bak, verharding, het hekwerk, de looppaden en hopelijk ook de schuilstal klaar moeten zijn. Komende weken gaat er dus hard gewerkt worden!



    Uitleg legenda:


    Schuilstal:


    Waterbak die als het goed is niet gaat bevriezen .

    Houten hekwerk van 1.20 m dat om de rechterzijde (om de weide) van het perceel geplaatst wordt


    Overzicht vanuit slaapkamerraam, zij zijn begonnen met de bak


    Locatie waar om het tuinhuis heen nog een verharde voerplek komt van 10m bij 5m.


    Hekwerk van 1.90 hoog dat om het huisperceel staat en ook om de paddock komt
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  12. #27
    Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Bodegraven
    Leeftijd
    36
    Berichten
    3.093
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wauw, gaaf zeg, je hebt het keimooi voor elkaar straks!

  13. #28
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Wow, dat ziet er geweldig uit! Ik denk wel dat je hooiopslag erg klein is, zeker als je daar ook nog tuig wilt opslaan. Als je los hooi voert kan een hooi hok ook erg stoffig worden. Hangt er ook vanaf of je alleen droog hooi gaat voeren of ook voordroog, dat je buiten op kunt slaan.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #29
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Ziet er gaaf uit zo, wat een werk nog he om het goed aan te leggen. Wat ik mij afvraag wat doe je met de looppaden in de pp, laat je dat gewoon zwart lopen, of komt er zand op wat op afschot ligt of...Zit je op kleigrond?
    Afgelopen winter en ook vorig jaar hebben we veel water gehad , ik zit op zandgrond maar de paden van het pp waren blub, in de praktijk betekent dit dat het niet word gebruikt, dan word de loopbare ruimte ineens wel behoorlijk gereduceerd, misschien iets om over na te denken dat je bv 1 lang pad op een of andere manier begaanbaar houdt zodat ze lekker een sprintje kunnen trekken. Of idd een extra stukje verharden, lastig want dat zijn wel behoorlijke investeringen bv zo'n pad goed begaanbaar houden.

    De inloopstal lijkt mij niet zo groot voor 3 a 4 ponys of zie ik dat verkeerd?

    Ik had gedacht dat er eigenlijk wel wat meer wei over zou blijven op zo'n stuk, maar dat gaat dan toch nog snel zie ik.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  15. #30
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    41
    Berichten
    459

    Re: Paddock (paradise) vormgeven & maken

    Hooiopslag valt wel mee. We voeren alleen hooi en de leverancier kan elke twee weken komen dus dat gaat prima gelukkig! De stal klein voor 3-4 paarden? Het is een inloopstal, wij zullen er waarschijnlijk meer in staan om droog te zijn dan de paarden . Op de stalling waar ze nu staan hebben ze 4 van die stallen voor 30 paarden. Staat er nooit een in. Daarnaast hebben ze natuurlijk nog beschutting van de bomen en ook beschutting bij de voerplek bij het tuinhuis. Ik wil ook niet voeren in de stal, lekker zoveel mogelijk buiten..

    Wat betreft de paden, we weten het nog niet. Het pad tussen de bak en de weide wordt mee gedraineerd met de bak. We zitten inderdaad op klei/leem dus dat zal wel nog een issue worden. Zand wordt moeilijk, dat mengt enorm snel. Er zijn ons maaskeien geadviseerd voor op bepaalde natte stukken, ik weet alleen niet of dat te glad wordt. We kunnen altijd nog delen van het pad verharden (willen we sowieso voor de kruiwagen) of laten draineren, eest kijken wat de natste delen gaan zijn.

    In zo'n week als deze zal het pad dicht blijven ben ik bang. Met zoveel regenval blijven ze dan in de bak met toegang tot de inloopstal...
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •