Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 29 van de 29

Topic: vraagje ivb het inrijden/zadels en parelli int algemeen...

Re: vraagje ivb het inrijden/zadels en parelli int algemeen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    En ook al heb je meer ervaring, een passend en goed zadel blijft altijd lastig (volgens mij weet jij daar ook alles van Niek )
    Jup maar ik weet wel aan wat voor eisen een zadel moet voldoen (ik heb
    gewoon teveel eisen )En ik weet ook wel de standaard merken (ik kende alleen die dk en malibouds niet ).Maar ik zeg nergens dat ik jonge paarden inrijd.Als je zegt dat je dat doet neem ik aan dat je deze dingen toch wel weet.En ook hoe je dat soort dingen moet aanpakken (doelend op het stukje hoe je dat aanpakt met een paard dat nog nooit een zadel op heeft gehad) .Passervice enzo.Nu moet ik wel zeggen dat alleen passervice weet in de westernwereld.Maar voor dresuurzadels heb ik niet echt gezocht.

Wat ik met penny bedoelde is een beetje het gemak hoe over bepaalde dingen gepraat word en de type vragen.Het beetje zweverige beeld .
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Hahaha, ik maakte maar een grapje hoor Niek
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Hahaha, ik maakte maar een grapje hoor Niek
    He een duidelijke onderbouwing over het hoe en waarom ik iets zeg kan geen kwaad.Voorkomt misverstanden

Zoals ik wel vaker doe, kijk ik eerst naar het verloop van een discussie en reageer ik op een later moment als ik een aanknopingspunt vind.

En dat werd me hier aangereikt

Volgens mij kwamen de meeste mensen hier op het forum als NH-beginners en vroeg iedereen de oren van elkaars hoofd. Ik denk dat dat komt door enthousiastme, je wilt zsm zo veel mogelijk leren. Het liefst zonder jarenlange boekenstudies
    De opmerking van "Evenaar" snijdt op zich wel hout: ik denk inderdaad dat veel mensen hier op dit forum elkaar de oren van de kop gevraagd hebben. En daar is op zichzelf niks mee. De nieuwkomers pretenderen ook niet met de meest "originele vraag van de dag" te voorschijn te komen. En tot slot: een ieder die het hart op de eerste plaats voor het paard heeft kloppen en op zoek is naar Dé Manier om met je paard om te gaan die heeft in ieder geval het recht van antwoord. Dat staat dus voorop.

Alleen, alleen ......... een kritische kanttekening lijkt me toch wel op z'n plaats. (ik zou Gerard niet zijn als ik er geen kritische kanttekening bij zou plaatsen ) Dit is, even voor alle duidelijk, absoluut niet naar Alexandra persoonlijk bedoelt, maar een kanttekening in zijn algemeenheid.

Wanneer je als iets verder "ingewijde in de materie" bij herhaling vragen krijgt over één en hetzelfde specifieke item, waar even zo vaak bij herhaling antwoord op is gegeven, dan kan ik me voorstellen dat er bij een aantal mensen een vorm van ongeduld ontstaat: het is erg gemakkelijk om de vraag te stellen, er komt toch wel een antwoord. (In z'n algemeenheid wel te verstaan).

Wanneer je als nieuwkomer (wie het ook moge zijn, en nogmaals, in z'n algemeenheid) eerst eens grasduint in de historie van een forum, dan kom je voor de basisvragen in het algemeen wel een antwoord tegen. Het is in het algemeen met name de gemakzucht van nieuwkomers die voor irritatie zorgt.

De structuur van dit forum nodigt overigens uit naar het stellen van telkens terugkerende vragen: aan de ene kant de doorgaans uitnodigende sfeer, aan de andere kant de kennis van zaken die menigeen bezit.

Ik denk dat het goed zou zijn als er een soort van blok zou komen met 'FAQ's". Je wijst nieuwkomers er op een snelle manier de weg mee, "oudgedienden" kunnen het als soort referentiekader/naslagwerk gebruiken, en je voorkomt er de irritatie van de herhaling mee.

Ik denk dat dat komt door enthousiastme, je wilt zsm zo veel mogelijk leren. Het liefst zonder jarenlange boekenstudies
    Ook dat kan ik met je eens zijn, alleen als er ergens het risico in schuilt van "Grote Stappen, snel thuis" dan is het hier wel. Want met "Grote Stappen, snel thuis" loop je én/of het risico ergens onderweg te struikelen of je loopt het risico te snel aan zaken voorbij te gaan, dingen over het hoofd te zien. En daar ben je als ruiter noch als paard mee gediend.

Bovendien: als er ergens een materie/onderwerp is waar het opdoen van praktische ervaring van wezenlijk belang is, dan is dat toch wel van belang bij Natural Horsmanship, welke vorm ook je voorkeur heeft.

Tot slot: een onsje praktische ervaring weegt zwaarder dan een ton wijsheid ................... Zelfs ik ontkom er bij tijd en wijle niet aan

Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Wanneer je als iets verder "ingewijde in de materie" bij herhaling vragen krijgt over één en hetzelfde specifieke item, waar even zo vaak bij herhaling antwoord op is gegeven, dan kan ik me voorstellen dat er bij een aantal mensen een vorm van ongeduld ontstaat: het is erg gemakkelijk om de vraag te stellen, er komt toch wel een antwoord. (In z'n algemeenheid wel te verstaan).

Wanneer je als nieuwkomer (wie het ook moge zijn, en nogmaals, in z'n algemeenheid) eerst eens grasduint in de historie van een forum, dan kom je voor de basisvragen in het algemeen wel een antwoord tegen. Het is in het algemeen met name de gemakzucht van nieuwkomers die voor irritatie zorgt.
    En juist daarom antwoord ik ook bijna nooit op dit soort vragen, het irriteerd me niet maar ik heb ook geen zin om iedere keer weer hetzelfde te antwoorden. Meestal voelen anderen zich wel geroepen om te antwoorden en dan kan ik altijd nog mijn eigen inbreng geven.
    Dat heb ik ook in dit topic gedaan, toen ik vond dat het niet meer zo gezellig ging....

En over die ''grote stappen, snel thuis'' tsja, ik denk dat iedereen zichzelf daar een beetje voor moet behoeden. Maar als er ergens wel gepromoot word (kon even geen betere verwoording vinden) om voor alles de tijd te nemen dan is het hier wel. Wat ik bedoelde was dat je uit enthousiastme gewoon alles wilt weten en toekomstdromen/-plannen wilt maken. Vaak moet je die in de praktijk nogal bijstellen, maar ik wilde ook gelijk alles van iedereen toen ik net op het forum kwam. Enige verschil was alleen dat ik eerst alle oude topics heb doorgebladerd
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ha Evenaar, om misverstanden te voorkomen ........... ik denk sowieso dat we wat de kern betreft op één lijn zitten: de tijd nemen om door een leerproces heen te gaan om hetgeen je geleerd hebt je eigen te maken.

Inderdaad, als er ergens een forum is waar dit beginsel wordt gepromoot (lees benadrukt wordt) om voor alles de tijd te nemen, dan is het hier wel!

Wat je met enthousiasme bedoelde ervaar ik op zich als positief. De valkuil van enthousiasme is alleen dat je het nodig hebt om je in de materie te willen blijven verdiepen maar dat je tegelijkertijd door datzelfde enthousiasme weleens te snel zou willen kunnen gaan. En om daar nou 's evenwicht in te vinden ............................pffffffffff

Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Alexandra, ik begrijp je vragen. Allen raad ik je aan eerst verschillende boeken te gaan lezen. Je wilt in de toekomst 2 veulens kopen en die gaan inrijden, wat dus inhoudt dat je nog wel een paar jaar de tijd hebt om je eens goed te gaan verdiepen.

En misschien mag je al wat grondwerkoefeningen doen met je verzorgpaardje. Heb al vast wat ervaring als je met je veulens begint.

Er zijn op dit forum wel wat topics over boeken die worden aanbevolen. Als je tussentijds vragen hebt, horen we het wel

De meesten paarden vinden zadels de eerste keer helemaal niet zo eng hoor. De mijne deed geen stap en dit heb ik wel vaker gezien. Over waar je op moet letten met het passen van een zadel, zie http://www.horsemanship.org onder rijden en past mijn zadel? Succes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Nou, ik zal ook eens reageren. Hopelijk geen slecht humeur meer?
    Ja, je kan van alle levels eerst het grondwerk doen. Kijk eens naar de video 'A natural beginning' waar Pat Parelli met een pas geboren veulen aan de slag gaat. Volgens mij in de maandelijkse DVD's gaat dat steeds verder.
    Je kan altijd respons krijgen. Bij een instructeur door een video in te sturen, maar ik weet zeker dat mensen die zelf Parelli doen je ook wel tips kunnen geven, bijvoorbeeld hier! Savvy Stables is heel dicht bij jouw woonplaats, ik ga daar ook staan met mijn paard. Daar zijn meerdere mensen die Parelli doen.
    Wat het inrijden betreft, er zijn twee kanten aan. Ik ben zelf met Parelli begonnen met een onbeleerd paard, wel al wat ouder, dat scheelt, maar ik zou het niet weer doen. Nu ik met meerdere paarden Parelli heb gedaan weet ik echt zoveel meer, zoveel dingen van grote waarde zijn bij het beleren van een paard. Ze zeggen niet voor niets dat je het beleren van een paard pas mag doen nadat je je level 3 hebt gehaald. Niet dat ik dat al heb! Ik zou er goed over nadenken en bijvoorbeeld nu alvast Parelli gaan doen met je verzorgpaard, voordat je aan veulens gaat denken.

Forum Meubilair RebanKabriche's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Niek wat ben je toch een lekker ding! Je kunt dingen zo 'direct' verwoorden en als je dan Niek niet 'kent' dan schrik je wel ff

Ik moest daar aan in het begin ook aan wennen maar nu ik deze topic zo lees, lig ik al helemaal dubbel, je begint al zo mooi!
    Ik waarschuw maar van tevoren:ik zal weer bot zijn

Dus AlexandraM HIJ BEDOELT HET goed

by the way ik heb ook veel Penny's gelezen, mijn zusje heet zelfs Penny hahahaahaha
    Oordeel nooit te snel, je weet nooit wat de reden is als je er niet naar vraagt!

Ik lees ze nog steeds Is dat erg dan? Ik vind voorin dat shetverhaaltje zo leuk! Ach ja, en eigenlijk ben ik ook wel een penny, dus Alexanra schaam je maar niet hoor. Niek is ook een beetje een penny (hoe heette dat bij jongens ook al weer? Penno?), omdat ie veel slmilies gebruikt in zijn berichten haha

benny :+.Bedoel ook niet echt de boekjes ansich maar meer het beeld wat dat soort type boekjes geven van nh (films incluis)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    benny :+.Bedoel ook niet echt de boekjes ansich maar meer het beeld wat dat soort type boekjes geven van nh (films incluis)
    Jaaaa, lekker romantisch zwijmelen. Black beauty, seabisquit enz..
    Ik snap je punt Niek (maar vraag aan je vader even het verschil na tussen jongens en meisjes en romantische ideeën over paarden. Bijv. de prins op het witte paard, is echt een meisjesfantasie, ik geloof niet dat er veel jongens zijn die dromen over de prinses op het zwarte paard)

En daarbij vind ik het heerlijk om je een beetje te stangen (vind je het erg?)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Jaaaa, lekker romantisch zwijmelen. Black beauty, seabisquit enz..
    Ik snap je punt Niek (maar vraag aan je vader even het verschil na tussen jongens en meisjes en romantische ideeën over paarden. Bijv. de prins op het witte paard, is echt een meisjesfantasie, ik geloof niet dat er veel jongens zijn die dromen over de prinses op het zwarte paard)

En daarbij vind ik het heerlijk om je een beetje te stangen (vind je het erg?)
    ligt er aan ..En neeh ik heb nooit de gedachte gehad bij een prinses op een zwart paard....

Forumlid Tara's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    55

Hoi Alexandra,

Leuk dat je het op deze manier wilt proberen !

Enneh... Ik ben zelf reuze groen, en Tara ook al. Maar gelukkig zijn we nog steeds niet bont en blauw.
    (Hoewel, bij Taar weet ik dat niet. Bareback draven is echt een sadistisch tijdverdrijf )

Als je wel een beetje oplet op het soort oefeningen, merk ik dat je Parelli goed kunt gebruiken om een paardje in te rijden. Ik heb Taar sinds ze 1 jaar is, en ben dit jaar begonnen met inrijden.
    Natuurlijk zijn veel oefeningen helemaal nog niet geschikt voor een jong, ongetraind paard. De one-rein-stop uit galop, zoals gevraagd in level 1, is natuurlijk echt niet handig, als ze nog helemaal moeten leren in balans te lopen. Maar dat kun je zelf goed beoordelen met een dosis gezond verstand.

Linny weet ondertussen alles van m'n zadel-blues, da's echt veel lastiger dan het lijkt.
    Een boomloos is over het algemeen werkelijk het gemakkelijkste. Helaas had Taar de verkeerde bouw, en ben ik voor een thorowgood gegaan voorlopig. Maareh... Het meisje van de passervice heeft het wel moeilijk gehad. "Doe eens een paar rondjes draven", vroeg ze dan. Ehm, Taar had nog nooit meer dan een lange zijde gedraafd.

Achteraf kreeg ik van iemand te horen dat, als een paard net is ingereden, en dus nog niet helemaal bevestigd, dan kun je er met een nieuw zadel vanuit gaan dat je hem/haar opnieuw kunt inrijden. En dat hebben we dus gedaan. Weer twee weken oefenen

Ik hoop dat je hier wat aan hebt !

Groetjes,
    An
    If life was easy, where would all the adventures be?

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten