Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: vraagje ivb het inrijden/zadels en parelli int algemeen...

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

vraagje ivb het inrijden/zadels en parelli int algemeen...

mijn vraag luid als volg...ikzelf ben nog niet begonnen aan parelli waarom niet tjah daar is maar 1 hele simpele rede voor ik heb geen eigen paard en als je afhankelijk bent van een verzorgpaardje dan gebeurt het niet zo snel.... wel wil ik dus in de toekomst 2 veulentjes kopen bijde rond de leeftijd 5 a 6 maanden (als ze dus bij de fokkerij verkocht worden) nu vraag ik me af of in elk level grondwerk staat. wat met achter elkaar (afhankelijk van waar het dier aantoe is en de leeftijd) kan doen dus kan je level 1+2+3 kopen (met benodigheden) en alleen het grondwerk doen en het rijden even achterwegen laten omdat het niet nog niet bereden kan worden?? of kan je echt pard verder met level 2 als je ook het rijden gedaan hebt??? want volgensmij moet je bij L1 al beginnen met rijden...maargoed daarom dus de vraag...

tevens heb ik de vraag maar volgensmij moet ik DAT bij exames vragen...
    hoogswaarschijnlijk kan ik alleen examen doen in parelli level 1 2 en 3 als ik ook met hier dier rijd, of gaat het dus voornamelijk over het grondwerk..en kun je toch feedback krijgen als je dus nog een aantal maanden/jaar(en) niet kan rijden aangezien het nog een veulen is?? misschien beetje onduidelijk...

ps ik zal het diertje niet overvragen hoor!! maar ik wil vanaf het begin een goede start.en toch net wat meer weten van de parelli mensen...omdat ik ja niet alles kan weten aangezien ik de boeken nog niet gelezen heb.

tevens nog 1 laatste vraag....
    het zadelmak maken en inrijden...tjah als je veel paarden hebt (manege of fokkrij ofzo) heb je vele maten zadels en soorten zadels en meestal is er altijd wel eentje die goed is voor een paard. nu vraag ik me af. HOE kun je er nu achter komen hoe groot je zadel moet zijn...want kan me voorstellen dat als je een paard zadelmak moet krijgen je moeilijk weet ik veel hoeveel zadels op kan leggen als het nog nooit eentje op zijn rug heeft gehad...tevens is dat als je een 2derhandse koopt (voor alleen in het begin) al helemaal moeilijk om te weten of het zadel wel past....
    dus iemand tips ivb met het kopen van het eerste zadel voor een groen paard??? en misschien nog tips over welk merk of wat dan ook???

alvast heel erg bedankt voor je antwoord.

de redend dat ik dit vraag is omdat ik gewoon even wat meer wil weten en mijn twijfels over dit alles weg wil hebben...zowiezo heb ik meer vertrouwen in jullie omdat jullie dezelfde intesse hebben (Nh en parelli enzo)

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: vraagje ivb het inrijden/zadels en parelli int algemeen.

nog steeds niemand die me op 1 of alle vragen antwoord kan geven???

Ik waarschuw maar van tevoren:ik zal weer bot zijn.Het id wat jij hebt van inrijden lijkt wel uit een penny strip te komen.Het is daarom ook heel onverstandig als jij dat paard zou inrijden.Heel simpel en meschien heel hard maar het is niet alleen voor de veiligheid van je paard maar ook van jou.

Qua zadels snap ik helemaal niet waar je je ideen vandaan haalt..Ik heb nog nooit iemand een paard zonder zadel zien inrijden dat gebeurt alleen in de penny en in hollywood films.Er is geen zadel dat op ieder paard past dat echt goed is.Boomloos komt nog het dischtbij de rest zal nooit perfect op ieder paard passen.

Als laatste toevoeging : Ga eerst is echt boeken lezen en laat je niet lijden door films en penny achtige boeken.Kom dan terug en je lees je vragen nog is..Vrijwel zeker dat je dan op elke vraag een antwoord hebt
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

bericht was perongelijk dubbel

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

nou dan toch even dit:
    ik snap gewoon je commentaar niet..

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door niek
    Ik waarschuw maar van tevoren:ik zal weer bot zijn.Het id wat jij hebt van inrijden lijkt wel uit een penny strip te komen.Het is daarom ook heel onverstandig als jij dat paard zou inrijden.Heel simpel en meschien heel hard maar het is niet alleen voor de veiligheid van je paard maar ook van jou.
    het enige dat ik vraag HIER is of in parelli 1 t/m 3 grondwerk zit die je achter elkaar kunt volgen of kun je gewoonweg niet verder met 2 als je met L1 nog niet gereden hebt..en heb je de voledige L1 uit kun je dan pas naar L2?? of kan men dus het rijden overslaan (tot het groot genoeg is) en gewoon uit elk boek (afhankelijk van wat het diertje aankan uiteraard!!!!) doorgaan met grondwerk...dat is dus het enige met betrekking tot rijden en eigenlijk heb ik het niet niet eens over het rijden..nou mijn eigen paard inrijden ga ik wel degelijk doen..zowiezo wil ik niemand op mijn paard hebben. zeker niet als het jong is... zowiezo zijn hier in de buurt alleen traditionele trainers dus die komen al helemaal niet bij mijn paardjes. dus inrijden ga ik wel degelijk doen wat je ook zegt...kwa rijden heb ik genoeg ervaring dat te doen en heb al vaker paarden ingereden en zo op een fokkerij dus ga me niet vertellen dat ik dat niet kan! alleen op de weg van parelli heb ik het nog niet gedaan..tevens reed ik een paard meestal in op een vrij vriendelijke manier alles zonder dwang zonder zweep en zonder bit. uiteindelijk kwam het bit wel en de zweep werd alleen gebruikt voor correctie en eerlijk gezegt corigeer ik nooit met zweep. gewoon weg omdat ik altijd het al niet eens was met die hele methode maar had nog nooit van nh gehoort...toen ik het eindelijk hoorde was ik dol blij dat ik toch wel gelijk had al die jaren (vanaf mijn 7de)

Qua zadels snap ik helemaal niet waar je je ideen vandaan haalt..Ik heb nog nooit iemand een paard zonder zadel zien inrijden dat gebeurt alleen in de penny en in hollywood films.Er is geen zadel dat op ieder paard past dat echt goed is.Boomloos komt nog het dischtbij de rest zal nooit perfect op ieder paard passen.

dat van het zadel heeft iemand me vertelt op paardentips.nl......nou jammer dan zal ik wel op een filmset geweest zijn maar ik heb het al enkele keren gezien en nee niet in een of ander pennyboekje (en zeg gelijk maar ff dat ik die AL HEEL LANG NIET MEER LEES) ik lees nu alleen boeken waar je iets uit kan leren enzo...en ik kijk zelde films met paarden die worden ingereden.maargoed heb het dus in levende lijven gezien(maar dan word er alleen gebruik gemaakt van een singel die rondom gaat en waar stijgbeugels aanzitten...)tevens zeg ik ook NIET dat ik een dier wil inrijden zonder zadel en vraag dus raad hoe men het moet aanpakken bij een dier dat nog nooit in zijn leven een zadel opheeft gehad en je dus een geschikt zadel moet vinden...daar waar normaal word ingereden hebben ze namenlijk zoveel zadels dat altijd wel eentje past maar als eigenaar van 1 of meerdere paarden heb je niet alle maten in huis liggen. en of er dus iemand tips heeft van welk merk goed is enzo...

Als laatste toevoeging : Ga eerst is echt boeken lezen en laat je niet lijden door films en penny achtige boeken.Kom dan terug en je lees je vragen nog is..Vrijwel zeker dat je dan op elke vraag een antwoord hebt
    sorry kan dr niks aan doen heb een zeer slecht humeur door omstandigheden en dit is de druppel (ben gewoon frustreerd) ik lees talloze boeken die waanzinnig goed zijn..ik houd HELEMAAL NIET van lezen de enige boeken die je aan me kwijt komt zijn boeken waar men wat van kan leren of die zinnig zijn...
    die films kijk ik zelde of nooit en ben oud genoeg om film en waarheid te onderschijden kom nou ey..penny las ik toen ik 7 was en ben al heel lang gestopt ik vond het gewoon leuk en ben nooit in mijn leven een penny meisje geweest..ik heb van nature al een waanzinnig goed gevoel met paarden en meestal werd ik op de moeilijke paarden of jonge paarden gezet omdat ze bij mij wel rustig werden en gewoon luisterden....een paard heeft nog nooit bij mij gebokt (ja eenkeertje dan toen ze niet in galop wou een sprongetje en toen ging ze) ik gebruik nooit mijn zweep al heb ik hem omdat hij toen der tijd in de manege verplicht was maar heb leren rijden zonder. tevens rijd ik al vele jaren niet meer op een manege maar op prive paarden van andere mensen.... maargoed ga me eigenlijk ook niet verdedigen je denkt en zeg maar.
    en sorry dat ik je commentaar niet begrijp en tevens ....hoe durf en kun je zeggen dat ik eens echte boeken moet lezen..ken je mij??? NEE
    weet jij wat ik doe? NEE weet jij waar ik me mee bezig houd? NEE
    weet jij wat ik lees? NEE dus snap niet hoe je iets kunt aankaarten zoals de penny en films

PS: sorry als ik een beetje fel in de aanval ga! echt sorry maar ik erger me gewoon aan zoon opmerkingen ...zeker als je helemaal niks van een persoon weet dat is gewoonweg invullen wat jij denkt dat het is...natuurlijk op internet gebeurt dit snel. maar niks wat hier staat verwijst naar de penny of een of andere film(s)... en een forum is om je twijfels weg te nemen en dingen te vragen en daarom vraag ik het hier omdat ik meer vertrouwen heb in antwoorden van mensen van hier dan antwoorden van andere mensen uit andere forums...

tjongejonge, je schreeuwt niet alleen door je tekst vet te zetten maar je plaatst het ook nog es dubbel.......
    als je een slecht humeur hebt, kan je je beter op iets anders afreageren dan op een forum, dat is niet echt slim......

bij jou in de buurt zitten diverse stallen die zich met (P)NH bezig houden, zoek maar eens naar Arnaud met savvy stables en naar Pien (van het andere forum waar jij ook actief bent), misschien zitten ze niet bij je om de hoek, maar toch zeker wel in de buurt!

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

dat dubbel ging perongelijk en dat dik gedrukt had ik eigenlijk gedaan als het fout zou gaan met dat quote maar dat is goed dus kan dat vetgedrukte weghalen...ja pien woont redelijk in de buuurt (toch nog 45 min rijden ZEKER als het niet meer is want dat is tot maastricht en zij zit net over de grens...in schinnen of waar is ook een stal maar dat zijn gewoon 5 mensen die daar samen stallen hebben (een eigenaar met zijn paard en die verhuurt nog andere) die daar hun paarden via nh bezighouden zoiets ieder geval....misschien is dat die arnaud wel.weet het even niet...
    ja ik heb een slecht humeur altans een beetje...maar normaal reageer ik dat op helemaal niemand af maar ik irriteer me gewoon soms aan andermans antwoorden (nouja reacties) zeker als ze totaal niks van me weten (ook reacties die bij andere gezet word hoor) tuurlijk iemand mag zeer zeker zijn mening uiten hoor..maar dat van de penny enzo slaat nergens op..(zeg dit nu eerder als voorbeeld he omdat ik anders nu even niks weet) men weet niet wat een ander leest....wie weet leest iemand vrij proffecionele boeken die wel een paar vragen heeft omdat de meeste boeken nou eenmaal niet over het hele nh gebeuren gaat....zowiezo dat hele penny gebeuren en dat soort boeken zijn leuk voor kindere maar geen realitijd.
    maar dan nog ik wil gewoon niemand anders die mijn paard inrijd helpen kan ja altijd maar niet zelf gaan rijden..weet ook niet waarom ik dat heb maar is gewoon zo...een vriendin mag als het dier al oud genoeg is en genoeg weet en kent best even in de wei rijden hoor..maar zal ook nooit van mijn leven een verzorgster nemen...(zeg ik nu wel maarja als je echt in tijdnood zit kan het altijd gebeuren maar mijn bedoeling is van niet) ik laat iemand anders mijn honden ook niet uitlaten. maargoed sorry voor die felle reactie (komt er zowiezo feller uit dan ik wou....) ik heb gewoon echt veel moeite mijn vragen door te schrijven goed te uiten en schrijf vaak de verkeerde dingen op of op een verkeerde manier waardoor ik verkeerd beoordeelt word....en verkeerd begrepen...en andere mensen dus iets eruit opmerken ofzo wat ik niet bedoelde....
    ik ben gewoon beter in het praten van mensen dan met schrijven met mensen.... ben gewoon gefrustreed meer niet sorry

groetjes mij...tevens heb ik toch al een beetje een antwoord op bepaalde dingen

Dont kill the messenger is het eerste wat me te binnenschiet aangezien er vast wel iemand anders dit had gezegt.Ik ga dit niet allemaal ontwarren. Punten en hoofdletters ontbreken.Maar ik zal 1 puntje pakken wat ik toch wel erg sprekend vind.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door alexandraM
    vraag dus raad hoe men het moet aanpakken bij een dier dat nog nooit in zijn leven een zadel opheeft gehad
    Je zegt ervaring te hebben met paarden inrijden maar je weet niet eens hoe je dit moet aanpakken ?.Neeh dan vraag ik me inderdaad af wat voor boeken je leest.

Je weet niet eens wat voor zadel je wil gebruiken voor het inrijden.Is het dan vreemd dat ik een vraagteken plaats bij jou kennis van zaken als het gaat om inrijden.

Je zegt niet te weten wat nou echt goede merken zijn.Het lijkt me dat als je paarden inrijd etc je enig besef hebt van hoe een zadel moet liggen waarvoor het dient en vooral waneer het past of niet.
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

Ja dat weet ik ook...Maar meestal krijg ik daar een zadel aangeraden (door de fokker) en 9 van de 10 keer past die ook goed...hoe dat komt geen idee...en dan doe ik de rest...maar hij heeft dus heel veel zadels daar liggen en dus makkelijker om een goed passent zadel te vinden...
    Maar als ik het eerst met de trailer, weet ik veel waar heen moet rijden en zadels moet passen of als het een 2derhands zadel is (want iedereen raad me aan te beginnen met een 2derhandse omdat hij al snel niet meer zal passen) en tjah via internet is het al helemaal onmogelijk om dan een passend zadel te vinden. Of ieder geval te weten rond welke maten ik moet zoeken voor het dier....Kwa wanneer is een zadel goed en wanneer niet weet ik het wel...maar de aankoop van een zadel voor een jong groen paard daar heb ik werkelijk geen verstand van...ja oke kan er enigsins inkomen.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik wilde me eigenlijk helemaal niet bemoeien met deze discussie (mijn god nee) maar heb je wel eens gehoord van een passervice? Dan kun je ook de mogelijkheden bespreken hoe het zadel wat je op het oog hebt aan te passen is, wanneer het paard zich begint te ontwikkelen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005

ja maar dat geld toch alleen voor de zadels die je daar nieuw koopt???
    of kun je ook als je bijv: op marktplaats.nl eentje tekoop ziet die je bevalt door middel van foto dat doen

zoals ik al zei heb nog nooit een zadel gekocht in mijn leven.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Je kunt met een verkoper afspreken dat hij het zadel opstuurt, zodat je het kan passen, en retour sturen wanneer het zadel niet past. Zo heb ik mijn zadel ook gekocht, maar dan via dit forum.
    Als je werkelijk zoveel kijk hebt op zadels zoals je vertelt, weet je welke boommaat je paard ongeveer nodig zal hebben, zodat een passend zadel vinden niet zo moeilijk zal zijn.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Ladies and gentleman, ik ben geen moderator maar wel een ouwe zeur, dus ik ga toch iets zeggen. Ik vind dat er ernstig ingevuld wordt voor Alexandra. Okee ze heeft geen idee hoe je een paard moet inrijden op zijn parelli's, maar wie van ons had dat wel voordat ze eraan begonnen? Ik niet in elk geval. De andere vragen die ze stelt zijn misschein niet zo duidelijk, maar dan kun je ook verduidelijking vragen zonder haar tot pennyschap te veroordelen, ja toch niet dan?

Dus: laten we een beetje welwillend ten opzichte van elkaar zijn, zoals we hier tot nu toe altijd zijn geweest. Laten we proberen te bergijpen wat de vraag is, eventueel verduidelijking vragen zonder zelf alles in te vullen en een beetje lief zijn voor elkaar. Horsemanship through life, je weet wel (Rashid)

De oude zeur dankt u allen van harte!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Oh gelukkig mafhaf, ik wilde zo'n zelfde soort reactie schrijven maar je was me voor
    Volgens mij kwamen de meeste mensen hier op het forum als NH-beginners en vroeg iedereen de oren van elkaars hoofd. Ik denk dat dat komt door enthousiastme, je wilt zsm zo veel mogelijk leren. Het liefst zonder jarenlange boekenstudies
    En ook al heb je meer ervaring, een passend en goed zadel blijft altijd lastig (volgens mij weet jij daar ook alles van Niek )

Met Parelli kun je heel geod beginnen met een jong paardje, zonder dat je perse hoeft te rijden. Er zijn meer mensen hier op het forum die dat doen. Eind dit jaar komt er zelfs een cursus speciaal voor mensen die (nog) niet kunnen rijden op hun paard, alleen maar grondwerk dus.
    Met dat grondwerk kan je zover komen als je wilt, al is het verstandig de moeilijkere oefeningen pas te doen als het paard geestelijk en lichamelijk wat volwassener is (korte draaien, veel denkwerk, etc.).

Tsja, met zadels kan ik je alleen maar aanraden wat je zelf ook al wist. Koop geen dure nieuwe voor je jonge paard. Ik had dat wel gedaan, het zadel kon namelijk heel goed aangepast worden (nieuwe boom, etc.), maar nu blijkt dat Fenna te breed is geworden voor de breedste boom . Dus het zadel in de verkoop.... Als Fenna 6 is zijn we al aan ons derde zadel toe, dure grap!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

En dan nog iets...

Ik ben jarenlang een trouwe Penny-lezer geweest (en nog kan ik het niet laten er een te lezen als ik hem toevallig tegenkom ) en ik hoop m.b.v. Parelli mijn Pennydromen waar te kunnen maken!!!
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten