Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Trailer laden

  1. #1

    Trailer laden

    Orchid wil dus absoluut niet meer op de trailer.
    Ik zal de geschiedenis even uitleggen:
    We hadden haar naar de hengst gebracht om te laten dekken, ze wou prima de trailer op, stond er in 5 minuutjes al op.
    Dat ging de voorafgaande keren net zo simpel, al was ze al erg lang niet meer op de trailer geweest.
    Toen we haar na een weekje weer op wouden halen wou ze ineens absoluut niet meer op de trailer, dus wij het tussenschot even opgeschoven dat het wat ruimer was en een beetje kalmerend praten en dan proberen de trailer op te laden.
    Maar dat werkte dus niet.
    Aangezien ze er vrij veel op stal had gestaan dacht ik dat ze wel eens vervelend kon zijn door een energie-overschot , dus ben ik even een paar rondjes gaan draven aan de hand met dr.
    Dat vond ze wel leuk.
    En toen weer verder gegaan met trailerladen, ze deed er al 1 voetje op, dus ik haar goed belonen, een 2e voetje was ook ok.
    En dan ineens volop in de achteruit.
    Ze leek het echt eng te vinden.
    En toen hebben ze (eigenaren van de hengst en m'n vader) iets gedaan wat ik dus absoluut niet wou, er met z'n allen omheen gaan staan de een een zweep in de hand en de rest wat in de handen klappen en schreeuwen als ze er een voetje opzette, en tikjes geven met de zweep ed..
    Naja dat gaf dus 100% een averechts effect, wat ik ook al had gezegd, ik weet precies wat Orchid doet bij pure dwang, hoofd omhoog en precies dat doen wat je niet wil.
    Dus dat heb ik ook altijd vermeden.
    En het werkte met rust en geduld vrijwel altijd, tot nu..
    Naja toen begon het te regenen en hebben we de trailer half in de binnenbak gezet, en dan de deuren dicht, en dan vanuit de binnenbak maar weer verder.
    Naja een berg geduld en rustig praten verder kwam het er nog steeds op neer dat ze echt absoluut niet wou.
    Ze vond het gewoon eng.
    En zeker als er iemand achter haar ging staan, of er schuin naast.
    3 uur verder werd het nog niks, dus hebben we haar in haar box gezet en zijn naar huis gegaan...
    Ze heeft toen een kalmerend middel gekregen en we zijn het de volgende dag weer gaan proberen.
    Weer vanuit de binnenbak, omdat dat een stuk rustiger was en er minder was te zien voor Orchid.
    Eerst weer even geprobeerd zoals altijd, gewoon proberen erop te lopen met dr.
    Naja dat vertikte ze dus, en toen hebben we een ander ponytje opgehaald die heel makkelijk de trailer in kon lopen.
    Dus dat ponytje in de trailer en dan Orchid erin proberen te doen.
    Werd al wel iets beter, maar ze kwam niet verder dan 2 voetjes.
    Toen is ze van achter iets aangedrukt en stond ze er zo in.
    Alleen dan weer iets wat ze absoluut niet leuk vind, als een gek naar de trailer rennen om zo snel mogelijk de buis erachter vast te doen Daar werd Orchid ook erg bang van.
    Onderweg was ze vrij rustig, alleen wel -zo als anders- ontzettend kijkerig (naar achter en uit de raampjes).
    De keren daarop wou ze ook absoluut niet op de trailer.
    Ik vermoed dat er iets is geweest in de trailer wat ze eng vond (misschien evenwicht verloren?) en toen wou ze er niet meer in, en met die dwang behandeling is ze alleen banger geworden.
    Wat voor oefeningen kan ik met haar doen om te zorgen dat ze de trailer niet meer eng vind?
    Ik heb al verscheidene dingen met haar gedaan als langs dingen lopen die ze erg eng vind (witte piepschuimblokken), en ook over een wit touwtje heen lopen (vind ze ook eng ).
    Eerst probeerd ze dan vaak in protest te komen, maar als ik er tegelijk met haar overheen ga en haar aanmoedig doet ze het altijd
    Zijn er meer oefeningen die ik kan doen voordat ik weer rustig aan de trailer begin?
    Is best lastig, omdat we zelf geen trailer hebben, we lenen wel eens een van vrienden van ons...

  2. #2
    Jannepauli
    Guest

    Re: Trailer laden

    Jeetje... de reden waarom je paard de trailer niet meer in wil is wel duidelijk .. ze is er absoluut niet op voorbereid en het is al vanaf de eerste keer een rot-ervaring geworden.. - wat zou je zelf doen in zo'n geval na een beangstigende ervaring..

    Ik kan je helaas niet op een Parelli-manier helpen ( zover ben ik nog niet, gisteren pas met 'lezen' begonnen) maar ik heb het trailerladen altijd zo aangepakt:

    De trailer eerst een paar dagen in de buurt van de stal zetten zodat ze aan dat 'ding' kunnen wennen. Vervolgens er eens naar toe lopen met het paard - achterklep open - en alleen maar kijken. Het paard is zo nieuwsgierig, die gaat echt wel snuffelen en snuiven wat zich daar bevindt.
    Als de nieuwsgierigheid van het paard bevredigd is, dan is het voldoende - verder niks doen en weer weglopen. Later op de dag nog eens herhalen.
    De volgende keer zelf de klep oplopen ( je hebt je paard aan het leidtouwtje) en zodra hij bereid is om met jou een stapje op de klep te doen ( zonder dat je staat te trekken of ontzettend je best staat te doen om'm te overtuigen) hem meteen belonen en vertellen dat-ie braaf is. Probeer 'm dan een stapje verder te krijgen. In de meeste gevallen lopen ze er vanzelf in.
    Ik zal het verhaal niet al te lang maken maar het geheim is denk ik: tijd nemen. Alles moet in rust gebeuren en het paard mag niet in een situatie gebracht worden dat-ie iets tégen zijn zin doet.
    Al;s je het paard eenmaal zo ver hebt dat-ie rustig de trailer in en uit loopt, ga dán pas 's een keer een klein stukje rijden met de auto. Niet meer dan een rondje van een minuut of vijf. En zo voer je het langzaam op.

    Nou.. dit zal wel niet volgens Parelli zijn maar ik denk dat ook volgens die methode één ding centraal zal staan: neem de tijd en rust!

    Maar.. om je paard nu te laten vergeten dat de trailer een eng wiebelend ding is waarbij je geslagen wordt, waar mensen staan te gillen enzovoorts, kun je misschien het bovenstaande eerst proberen - het paard laten ontdekken dat dat ding echt zo eng niet is.
    Succes!

  3. #3

    Re: Trailer laden

    Ja tuurlijk kan ik me dat indenken, vind het zelf ook hartstikke rot, maar ik had gewoon geen f*** in te brengen toen En mijn vader dacht dat die mensen het daar wel ok deden, die hadden immers zoveel ervaring met paarden...
    Bah baal er nog steeds van.
    Ik kan alleen moeilijk oefenen omdat we zelf geen trailer hebben..
    Zelf wou ik ongeveer op de manier die jij omschreef aan de slag gaan, gewoon lekker alle tijd nemen.
    Het heeft ook absoluut geen haast ofzo, ik rijd geen westrijden en ga evenmin naar de manege en ik kan les krijgen bij de buren in de bak.

  4. #4
    Jannepauli
    Guest

    Re: Trailer laden

    Ja joh.. het zijn vaak de mensen die 'zo ervaren' zijn dat ze vergeten dat een paard een levend wezen is. Jammer dat het zo gelopen is.
    Maar, als je de kans krijgt om b.v. bij je buren ( als die tenminste een trailer hebben) toch wat te gaan oefenen in een rustig tempo, dan zou ik dat zeker doen. Want stel je voor dat er onverhoopt iets met je paard zou gebeuren en dat je naar een kliniek moet... dan kan het beter maar alvast gewend zijn. er is ook een manier om het paard alvast te wennen aan smalle doorgangen, door bv in de rijbak een obstakel te maken waar hij tussendoor moet lopen, dus net een soort trailer, maar dan zonder dak erop. Met wat balken, een zeil, een houten flonder etc. kun je alvast gaan oefenen.

  5. #5
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Trailer laden

    Hier vind je wat info over trailer laden op de Parelli manier, zo heb ik het mijn amper laadbare paardje ook geleerd, met héél veel geduld zoals Jannepauli ook al zegt: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

  6. #6

    Re: Trailer laden

    Hoi,
    Ik heb zelf ongeveer hetzelfde probleem als Orchid. Mijn merrie ging in het begin de trailer vrij makkelijk in. Maar wat me steeds al opviel, was dat ze nooit at in de trailer (hooinet onaangetast, maar ook uit de hand eten op een snelle, ietwat schichtige manier). Daarbij kwam ze steeds ietsje zweterig (niet heel nat, maar toch) uit de trailer.
    Op een gegeven moment wilde ze er niet makkelijk meer in. Mijn vader is geen man van geduld, zeg maar, dus die pakte meteen een longeerlijn, en dat werkte inderdaad. Die keer.
    De volgende keren ging het steeds ietsje moeilijker. En uiteindelijk is het helemaal misgegaan. Ze wilde niet, en buiten mijn schuld om (ik had geen enkele inbreng!) werd ze met veel geweld de trailer in gedwongen. Gevolg: ze wil nu helemaal niet meer. De laatste keer heb ik geweigerd om aan "dwang"praktijken mee te werken, ik heb gedreigd desnoods lopend met haar naar huis te gaan, en uiteindelijk is het na 1 1/2 uur met redelijke rust gelukt...

    Helaas heb ook ik niet de beschikking over een auto/trailer combi, zodat ik niet makkelijk kan oefenen. Ik wil nu eerst gaan oefenen met kennissen die een vrachtwagen hebben, kijken of ze daar wel op wil. En een meisje van stal heeft aangeboden om het samen met haar pony te proberen, wellicht dat de mijne er dan achteraan wil.

    Ben erg benieuwd hoe dat zal gaan. Mijn merrie kan zo koppig als een ezel zijn, en laat zich niet "chanteren" met paardevriendjes, biks, etc. Ik zou het liefst een maand lang oefenen, oefenen, oefenen, maar ja...moet je wel de kans voor hebben natuurlijk...

    Het engst vindt ze volgens mij als de stang erachter gaat, of de trailerklep dicht: dan kan ze niet meer zelf beslissen of ze erin of eruit wil. Zal dus wel echt met claustrofobie te maken hebben, in combinatie met slechte ervaringen. "Gewone" nauwe doorgangen vindt ze nl geen probleem...

    Net als de topicstarter: alle tips welkom!!!
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  7. #7

    Re: Trailer laden

    Hee joh wat knap en volhardend dat je tegen alle dwang bent ingegaan en dat het je gelukt is je paardje zelf te laden na zulke ervaringen! Petje af!

    May the horse be with you!

  8. #8
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: Trailer laden

    Als ik dit allemaal zo lees ben ik bang dat ik met Sunny daar ook naar toe gaat! Pfff hoop het niet natuurlijk maar ook ik heb geen eigen trailer en kan er, als het nodig is, eentje lenen. Ben ook geneigd dat als ze erop staat gelijk de stang erop te doen. tja... korte termijn oplossing natuurlijk.
    Morgen hebben we weer een trailer actie, gaat m vanavond halen. Ben benieuwd hoe het morgenochtend lukt! Ik heb in ieder geval de tijd, we hebben geen afspraak ofzo, ja met familie maar die houden er wel rekening mee!

    Ook ik heb een merrie die niet zomaar ergens instinkt en zich niet laat lokken door worteltjes ofzo...

    Ben benieuwd!

    Sterkte in ieder geval en ik blijf dit topic volgen, steek er wellicht wat van op! Als ik het maar herkenning...
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  9. #9

    Re: Trailer laden

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Hee joh wat knap en volhardend dat je tegen alle dwang bent ingegaan en dat het je gelukt is je paardje zelf te laden na zulke ervaringen! Petje af!
    Dank je...had echt ruzie met m'n ouders daarover, maakt het niet makkelijker.
    't Jammere is: dan heb je haar er eindelijk in met liefde en geduld (VEEL geduld), en dan moet ook meteen de stang erachter en rijden maar. Ik snap het wel, wie gaat er nou weer uitladen om het vervolgens weer 1 1/2 uur te gaan proberen. We waren elders, en moesten dus naar huis toe. Maar ja...voor de langere termijn was dat natuurlijk wel beter geweest. Ze kwam nou weer licht vochtig de trailer af, dus de stress is er nog steeds. Volgende keer kan ik weer opnieuw beginnen...
    Ik hoor mijn ouders nou al: Dat softe gedoe werkt niet, vorige keer duurde het ook eeuwen, het gaat nu niet eens beter...stang/lijn/bezem/trekken/....etc etc etc.
    Always Look on the Bright Side of Life!!!

  10. #10
    Jannepauli
    Guest

    Re: Trailer laden

    Laat je niet kisten Roadracer - dat softe gedoe helpt namelijk wél!
    ik zou het iedereen willen aanraden, probeer als dat kan van kennissen/vrienden eens een weekje een trailer te lenen - als je uitlegt dat het is om je paard aan het laden te wennen mag dat vast wel. En dan gewoon je tijd nemen. Alle tijd die je nu investeerd krijg je later dubbel en dwars terugbetaald door een makkelijk te laden paard.

    Dat verhaal van die stang doet me aan iets denken wat ik nog niet zo lang geleden meemaakte. Ik was bij een stal om iemand les te geven en daar stond op het terrein een eenpaards-trailer,heftig heen en weer te schudden, veel gebonk en gedoe. Alles zat dicht, achterklep, de raampjes - groot spektakel. Geen mens in de buurt. Ik ben eerst gaan kijken: het was een kleine witte Arabier, drijf- en drijfnat van het zweet, ogen weggedraaid, schuim op de mond.. volledig in paniek.
    "Bassje" zat binnen aan de koffie - en op mijn vraag wat er aan de hand was en wist hij wel dat z'n paard stond te spoken..zei hij "Ja hoor, ze moet wennen om op de trailer te staan" ....
    Hmm.. nou moet je mij maar liever niet echt boos maken: ik heb hem gezegd dat hij de keus had: of hij haalde het paard zelf van de trailer, of ik zou het doen. En dan wel NU METEEN! Na 5 minueten flink tegen elkaar uitpakken heeft hij het armedier, totaal over de rooie, van de trailer afgehaald. Al weer zo'n held die het wel even hard zou aanpakken..

  11. #11
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Re: Trailer laden

    Ik heb wel eens professionele trailertrainingen gezien. Dat ging met heel veel rust en geduld en ieder stapje werd beloond met de stem. Ook zelf moet je rustig blijven, ga ervan uit dat het lang duurt en neem de tijd. Verspreid dit ook over meerder dagen. Om aan de stang te wennen, deden een longeerzweep achter de kont en lieten hem dan steeds achteruit lopen tegen de zweep en dan weer naar voren, zodat gewend raken aan een stang erachter.

    Als echt niet lukt, kun je altijd nog trailer laden laten doen doen door http://www.balingehof.nl (no cure no pay, dus dat is handig )

  12. #12

    Re: Trailer laden

    Hey hartstikke bedankt voor alle reacties!
    Kan het idd altijd laten doen door een 'expert'
    Ga gewoon even kijken of ik de trailer nog even kan lenen ofzo..
    Ze vind het trouwens niet eng om omhoog te lopen naar iets dat ze niet kent, ze wandelde ook zo onze loods in..

  13. #13
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Trailer laden

    Heb je de Troublefree Trailerloading dvd van Parelli al eens bekeken? Erg leerzaam! Je kunt hem bij Eddy kopen of via Ebay. Dat laatste heb ik gedaan. Mijn stalgenootje had ook vreselijke problemen bij het trailer laden. Ik heb met haar de 7 Games geoefend. Daar is hard mee aan de slag gegaan. Na 2 weken is ze met het trailer laden begonnen. De eerste keer duurde het 2,5 uur. De volgende dag binnen een half uur. En nu loopt haar paardje er zo op. Voor mij een bewijs dat een investering in de 7 games de moeite loont.
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  14. #14

    Re: Trailer laden

    Nee niet gezien, wel van plan het te kopen
    Ben nog niet zo thuis in NH, ben me er eigenlijk pas sinds kort echt in aan het verdiepen

  15. #15
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Trailer laden

    Ik heb precies hetzelfde gehad met Fenna, de eerste paar keer op de trailer gingen goed. Maar ergens is ze een keer in paniek geraakt blijkbaar. Want toen ik in mei naar een cursus wilde zijn we 5 uur bezig geweest om haar in de trailer te krijgen (met pauzes uiteraard) zonder resultaat. Gelukkig had ik wel het zeggenschap over hoe het gebeurde, buiten wat spontane, ongewenste acties van de boer dan.... Maar ik kon het niet alleen en de hulp had er weinig gevoel voor helaas.

    Ik heb toen 2 keer 'trailerles' gehad en dat hielp heel goed. Een tijdje terug heb ik zelf een oude trailer gekocht eigenlijk vooral om te oefenen en af en toe een uitje te maken. Het gaat nu redelijk goed, ze loopt mee en ik kan een touwtje achter haar kont doen zonder dat ze in paniek raakt. Ze eet nu zelfs hooi in de trailer, dat heeft ze nooit gedaan.
    Binnenkort ga ik het op de parelli manier doen, dan heb ik de dvd Troublefree Trailerloading in huis . Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan!

    Maar een les is heel erg aan te raden, gewoon om je paard over de allerergste angst heen te helpen zodat je zelf verder kan oefenen.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •