Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Is mijn paard drachtig? En zo niet, wat zijn die bulten dan???

*nieuw*
    Aangemeld
    May 2014
    Dagboek Berichten
    3

Is mijn paard drachtig? En zo niet, wat zijn die bulten dan???

Duss... Ik heb misschien een probleem... Al zou het stiekum wel leuk zijn als het zo is; ik heb er alleen helemaal geen verstand van...

Is mijn paard drachtig? En zo niet, wat zijn die bulten dan???

Afgelopen vrijdag was ik zoals altijd bij de paarden, het viel me op dat bij mijn merrie (Bow) het wat dik was voor haar tepels. Weinig aandacht aan besteed, want het zag er niet geirriteerd uit, en ze was ook niet meer gevoelig dan normaal rond haar uiers. 'Morgen maar even kijken, dan wil ik haar toch helemaal gaan wassen....'

Zaterdag even goed gekeken, een paar hoeven ontweken, omdat mevrouw er niet erg van gediend was (heeft ze altijd al gehad)... Het lijkt niet geirriteerd, niet meer gevoelig dan anders, geen bulten of dergelijke, erg soepel (niet het harde van oedeem zeg maar).
    Maar ja, wat is het dan? Tot op het moment dat een vriendin zegt; "is ze niet drachtig van die tinker?"

In het kort: Vanaf half juli tot eind augustus hebben mijn paarden in een kudde gestaan met o.a. een tinkerruintje, hij was erg verliefd op Bow, en heeft er meerdere keren bovenop gezeten. Dit was eind augustus, daarna zijn dit van mij apart gezet wegen rugproblemen etc door het dekken. Daarna toch maar naar een andere wei toe gegaan, aangezien de fysio duur genoeg is...
    Maar die tinker is gecasteerd, dus dat zou niet kunnen? Of zou dat niet goed gegaan zijn?

(Hier vanuitgaande zou ze dus al tussen de 9 en 10 maanden zitten?)

Nu terugdenkend, is het me niet opgevallen dat ze extreem hengstig geweest is na die tijd. Toen nooit vraagtekens bij gezet, want in de winter laat ze het altijd veel minder zien, en daarna zijn we nog een paar keer van stal gewisseld ivm te zware bak, voerschema waar ik me niet in kan vinden etc... Dus misschien dat ze het daardoor ook minder liet zien.. Of zou ze niet hengstig geweest zijn?

Zondag kwam mijn bijrijdster voor mijn ruintje; zij is dierenarts (voor de huisdieren, maar heeft natuurlijk ook de lessen voor de paarden gehad), die even laten kijken naar de 'bulten'. Na een beetje voelen etc, dacht ze dat het wél uierweefsel kan zijn... Uhhh dat zou betekenen dat ze toch drachtig is?

Maar verder, qua buik, lijkt ze helemaal niet drachtig; tsjah ze heeft een buikje die ik niet weggetrained krijg. Maar om nou te zeggen dat dat een drachtige buik is? Nee niet echt...

Het zou wel haar eerste veulen zijn, misschien dat dat er mee te maken heeft?

Zijn er hier mensen die verstand hebben van het drachtige paard? Ik kan op internet weinig vinden; wel veel over veulens en het aftellen; en ontelbaar veel uier-foto's. Maar ik zou zo graag een fotodagboek zien dat je per week of maand kan volgen wat er allemaal gebeurt..

Ik weet dat de snelste en duidelijkste manier om erachter te komen is, om haar te laten scannen/ opvoelen. Maar daar heeft ze een gruwelijke hekel aan, dus ik denk dat ik dat niet laat doen. Daarbij als het er zit, kan het er in dit stadium toch maar op een manier uitkomen, en dat is hopelijk levend en wel. Het zou voor mij alleen wel fijn zijn om te weten waar ik op moet letten, wat zijn de Do's en Don'ts?

Stiekem hoop ik dat het 'loos alarm' is; heb ik tijd en geld voor een veulen? Kan ik er uberhaupt afstand van doen als het er is?
    Maar als het loos alarm is, wat zijn die verdikkingen dan?

En dan nu foto's; anders kan je al helemaal geen uitspraken doen natuurlijk........

Zijaanzicht van zondag (08-06-2014)

'Uiers' van zaterdag (07-06-2014) met die bulten goed zichtbaar...

Dank voor het lezen, alvast bedankt voor de reacties. Al lucht het sowieso op dat ik het weer even 'kwijt' ben, het blijft toch in mn hoofd malen..
    En als het hier helemaal niet hoort, hoor ik het ook graag..

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re: Is mijn paard drachtig? En zo niet, wat zijn die bulten dan???

Hoe lang was die pony gecastreerd?
    Ik vind dit er niet drachtig uitzien. Dit vocht lijkt ook voor het uier te zitten.
    Zijn de flanken gevuld?
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Dit heeft mijn merrie ook, die is niet drachtig. Ze heeft dit vooral rond hengstigheid.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Naar mijn idee ziet ze er niet drachtig uit (buik en uiers).
    Er is inderdaad een verdikking te zien in het klierweefsel maar dat kan allerlei oorzaken hebben (hormonen, ontsteking, ...)
    Vier jaar geleden is mij merrie schijnzwanger geweest: tonnetje rond, uier en véél melk ... maar geen veulen

De uier zet vooral achteraan uit, bij jouw paard is de verdikking te zien voor de tepels.
    Indien ze er last van heeft is het geen slecht idee om de dierenarts even te laten kijken.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Dat ziet er niet drachtig uit. Qua uier kan het komen van hengstigheid, maar bij mijn Elsa (nooit veulen gehad, net 4 jaar) ziet het er ook zo uit. Olivia (wel veulens gehad) heeft 'standaard' een vrij groot uier. Als je je erg zorgen maakt zou je haarvoor de zekerheid kunnen laten scannen door een dierenarts.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Lijkt wel wat zucht voor het uier, maar het uier en de spenen zijn gewoon "leeg". Zeker spenen worden veel grote bij dracht, vergelijk dat maar met de foto's die je hier in het topic ziet. M'n merrie (nooit een veulen gehad) heeft dit soort zucht na veel gras.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Geen verstand van drachtigheid, maar ruinen die dekken is niet uitzonderlijk , daar hoeven ze geen hengst voor te zijn. Als iets afwijkt van het normale en het is blijvend dan is het misschien toch verstandig om even contact te zoeken met een dierenarts.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

*nieuw*
    Aangemeld
    May 2014
    Dagboek Berichten
    3

@ Dyonne
    Qua castratie van die pony; weet ik niet precies. Toen hij continue aan het dekken was hebben we het wel gevraagd; vlak voordat de pony bij de eigenaresse kwam was hij gecastreerd. Ze had hem al een tijd voordat hij bij onze kudde kwam; dus het zou geen ‘stom ongelukje’ kunnen zijn omdat hij net gecastreerd was.
    Wat misschien nog wel zou kunnen is dat er maar 1 bal verwijderd is bij de castratie, of dat er nog een deel achtergebleven is, die op een dusdanige positie in het lijf zit dat het nog wel vruchtbaar is. Voordat de pony bij onze kudde kwam heeft hij in een ruinenkudde gestaan, dusdat zou een reden kunnen zijn dat het nooit ontdekt is.
    Het vocht lijkt inderdaad voor de uier te zitten, maar het blijkt wel uierweefsel te zijn..
    Qua flank lijkt het wel voller dan normaal, maar nog niet typisch drachtig.

@ Maritje1991 & Caroline-Max
    Komt dit dan voor bij elke hengstigheid, of afen toe eens een keer? Mijn merrie is nu 10, heb haar ongeveer 7.5 jaar en ze heeft het nog nooit eerder gehad. Vind haar ook niet hengstig op het moment; er zijn drie ruinen in de kudde en die jaagt ze allemaal weg. (zegt natuurlijk niet veel over hengstigheid, maar normaal is ze tijdens de hengstigheid een allemansvriend)
    Hoe lang duurt het meestal voordat het dan weer weg trekt? Dan kan ik dat als richtlijn aanhouden.

@ Zytha
    Hormonen zou altijd kunnen; Verandert de hormoonhuishouding rond hun 10e jaar ook? Want als het niet een 'standaard' verander moment is, dan lijkt me de kans een stuk kleiner.
    Ontsteking betwijfel ik, omdat er niets op duid dat er een ontsteking in zit. Maar misschien nog een beginfase van een ontsteking, dus hou het zeker in mijn achterhoofd.

@ Saar
    Het voelt niet aan als zucht, een teveel gras heeft ze ook niet gehad; ze is licht gevoelig voor spierbevangenheid, dus wordt goed in de gaten gehouden. Jaren geleden stond ze op meer gras, en toen heeft ze zoiets ook nog nooit gehad (maar kan natuurlijk altijd plots opkomen).
    Uier en spenen lijken nog wel leeg, maar vanaf wanneer begint dat normaal bij een drachtige merrie te vullen?

@ Whoopie
    Ik weet dat er genoeg ruinen zijn die dekken,daarom had ik ook niet de link gelegd tussen die bulten en dracht. Totdat een vriendin dat zei en we bij het terugrekenen erachter kwamen dat het, in theorie, mogelijk zou kunnen zijn.
    Daarbij hoor je de vreemdste verhalen dat een paard 2 jaar na de castratie het voor elkaar gekregen heeft om met succes te dekken, of dat niet de hele bal, of beide ballen verwijderd zijn met de castratie en het paard daarom nog vruchtbaar is etc. Hoeveel waarheid daar in zit weet ik niet, maar het houd me wel bezig op het moment.

Ze heeft er verder geen last van, en zal haar absoluut geen plezier doen met de dierenarts, dus als het niet per se hoeft,doe ik het liever niet… (lang verhaal, maar opvoelen etc ga ik alleen nog laten doen als het echt niet anders kan.....) - Of zijn er nog andere manieren om te testen zonder op te voelen?
    Dank jullie voor alle reacties. Ik vind het wel fijn dat eigenlijk iedereen verwacht dat mijn merrie niet drachtig is. Geeft toch een stukje rust. En heb nu een aantal opties die ik goed in de gaten ga houden.
    Mochten er nog andere opties zijn hoor ik ze graag

Ik vind het er ook niet uitzien alsof ze drachtig is, maar even ter info: een paar weken geleden is bij ons op stal volkomen onverwacht een veulentje geboren. Niemand had iets gemerkt of gezien, ze had geen dikke buik en toch kwam er een prachtig volgroeid veulen uit. Dus het kan zomaar gebeuren….
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Mijn merrie had echt gevulde spenen, waar je ook melk uit kon knijpen. Toen ze nog drachtig was een druppel, later echt een stroompje. Jou merrie ziet er niet drachtig uit, maar dat zegt niet alles... Wat je kan proberen is de buik te observeren/voelen. Mogelijk voel je het veulen trappen.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Het trekt bij mijn paarden helemaal niet weg, beetje minder soms maar ik ga dat niet elke dag checken Ik zou gewoon voor de zekerheid een scan laten doen, en als ze inderdaad niet drachtig is gewoon niets doen. Als een hengst gecastreerd wordt en er is maar 1 bal verwijderd dan wordt dat altijd vastgelegd volgens mij, en dan zou de eigenaar dat dus ook moeten weten.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    19

Het komt wel vaker voor als een vorige eigenaar heeft laten castreren en dan paard verkoopt. Dan verzwijgen ze het klophengst gedeelte nogal regelmatig. Dat vroeg mijn dierenarts mij over Takoda of die niet gecastreerd was toen ik m kocht. Nee Die bleek later een hermafrodiet te zijn
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

mijn 2merries hebben deze bulten ook
    een is wel drachtig want voel het veulentje vaak schoppen en de andere niet
    weet iemand hoelang mijn pony drachtig zou kunnen zijn
    mvg 100_3536.jpg100_3539.jpg100_3533.jpg

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Hallo Lisa welkom op het forum. Ik denk niet dat iemand vanaf een foto kan zien hoe lang je merrie drachtig is. Daarvoor kun je beter een dierenarts raadplegen of nagaan wanneer ze gedekt is.

Wil je je ook nog even voorstellen in het voorsteltopic?
    Dankjewel!
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ik vind paard/uier niet ogen als drachtig. Je hebt urinetesten voor merries..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten