Duss... Ik heb misschien een probleem... Al zou het stiekum wel leuk zijn als het zo is; ik heb er alleen helemaal geen verstand van...
Is mijn paard drachtig? En zo niet, wat zijn die bulten dan???
Afgelopen vrijdag was ik zoals altijd bij de paarden, het viel me op dat bij mijn merrie (Bow) het wat dik was voor haar tepels. Weinig aandacht aan besteed, want het zag er niet geirriteerd uit, en ze was ook niet meer gevoelig dan normaal rond haar uiers. 'Morgen maar even kijken, dan wil ik haar toch helemaal gaan wassen....'
Zaterdag even goed gekeken, een paar hoeven ontweken, omdat mevrouw er niet erg van gediend was (heeft ze altijd al gehad)... Het lijkt niet geirriteerd, niet meer gevoelig dan anders, geen bulten of dergelijke, erg soepel (niet het harde van oedeem zeg maar).
Maar ja, wat is het dan? Tot op het moment dat een vriendin zegt; "is ze niet drachtig van die tinker?"
In het kort: Vanaf half juli tot eind augustus hebben mijn paarden in een kudde gestaan met o.a. een tinkerruintje, hij was erg verliefd op Bow, en heeft er meerdere keren bovenop gezeten. Dit was eind augustus, daarna zijn dit van mij apart gezet wegen rugproblemen etc door het dekken. Daarna toch maar naar een andere wei toe gegaan, aangezien de fysio duur genoeg is...
Maar die tinker is gecasteerd, dus dat zou niet kunnen? Of zou dat niet goed gegaan zijn?
(Hier vanuitgaande zou ze dus al tussen de 9 en 10 maanden zitten?)
Nu terugdenkend, is het me niet opgevallen dat ze extreem hengstig geweest is na die tijd. Toen nooit vraagtekens bij gezet, want in de winter laat ze het altijd veel minder zien, en daarna zijn we nog een paar keer van stal gewisseld ivm te zware bak, voerschema waar ik me niet in kan vinden etc... Dus misschien dat ze het daardoor ook minder liet zien.. Of zou ze niet hengstig geweest zijn?
Zondag kwam mijn bijrijdster voor mijn ruintje; zij is dierenarts (voor de huisdieren, maar heeft natuurlijk ook de lessen voor de paarden gehad), die even laten kijken naar de 'bulten'. Na een beetje voelen etc, dacht ze dat het wél uierweefsel kan zijn... Uhhh dat zou betekenen dat ze toch drachtig is?
Maar verder, qua buik, lijkt ze helemaal niet drachtig; tsjah ze heeft een buikje die ik niet weggetrained krijg. Maar om nou te zeggen dat dat een drachtige buik is? Nee niet echt...
Het zou wel haar eerste veulen zijn, misschien dat dat er mee te maken heeft?
Zijn er hier mensen die verstand hebben van het drachtige paard? Ik kan op internet weinig vinden; wel veel over veulens en het aftellen; en ontelbaar veel uier-foto's. Maar ik zou zo graag een fotodagboek zien dat je per week of maand kan volgen wat er allemaal gebeurt..
Ik weet dat de snelste en duidelijkste manier om erachter te komen is, om haar te laten scannen/ opvoelen. Maar daar heeft ze een gruwelijke hekel aan, dus ik denk dat ik dat niet laat doen. Daarbij als het er zit, kan het er in dit stadium toch maar op een manier uitkomen, en dat is hopelijk levend en wel. Het zou voor mij alleen wel fijn zijn om te weten waar ik op moet letten, wat zijn de Do's en Don'ts?
Stiekem hoop ik dat het 'loos alarm' is; heb ik tijd en geld voor een veulen? Kan ik er uberhaupt afstand van doen als het er is?
Maar als het loos alarm is, wat zijn die verdikkingen dan?
En dan nu foto's; anders kan je al helemaal geen uitspraken doen natuurlijk........
Zijaanzicht van zondag (08-06-2014)
'Uiers' van zaterdag (07-06-2014) met die bulten goed zichtbaar...
Dank voor het lezen, alvast bedankt voor de reacties. Al lucht het sowieso op dat ik het weer even 'kwijt' ben, het blijft toch in mn hoofd malen..
En als het hier helemaal niet hoort, hoor ik het ook graag..
Bladwijzers