-
Actief Forumlid
problemen met stroomapparaat; welk stroomapparaat hebben jullie?
Wij hebben op de wei een stroomapparaat (lichtnet) aangesloten die een output zou moeten geven van 11000 volt.
Na alles aangesloten te hebben, krijgen we echter op de draad die direct aan het apparaat zit niet meer dan 4000 volt aan output.
We hebben 3 aardpennen aangesloten, 1 van 1,5 meter aan de bakrand en 1 van 2 meter + 1 van 1 meter in de slootkant een paar meter verderop. Het toevoegen van de aardpen van 2 meter in de slootkant + ander draad als verbinding naar de aardpen verhoogde de output van 2000 naar 4000 volt.
Dit is echter nog lang niet genoeg.
Waar kan het aan liggen dat er zo weinig spanning op de draad staat? Zouden we nog langere aardpennen nodig hebben? (2 meter was de langste die we konden krijgen, en de slootkant lijkt me ook vochtig genoeg) Of kan het ergens anders aan liggen?
Heeft iemand tips om meer spanning op de draden te krijgen?
Edit:
We zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat het probleem bij het stroomapparaat ligt, en zijn aan het rondkijken voor een nieuwe.
Wat voor apparaat hebben jullie hangen bij welke afstand aan omheining? En hoe bevalt dat, krijgen de paarden echt een goede klap stroom als ze tegen het draad komen?
Ik ben aan het twijfelen tussen een apparaat met 5 Joule ontladings energie, of 1 met 8 Joule onladings energie. Ik weet niet helemaal zeker hoeveel ontladingsenergie (icm spanning) er nodig gaat zijn om Misa het ontsnappingsmonster uit de naastgelegen groene weide te houden. Maar aangezien het prijsverschil meer dan 100 euro is, vind ik het ook zonde om een sterker apparaat te kopen dan we nodig hebben...
Laatst gewijzigd door Eefje; 09-07-14 om 23:30.
Reden: titel aangepast
-
Forum Meubilair
Re: problemen met stroomapparaat
Heb je veel stenen in de grond?
Bij ons zorgt dat ook voor een slechtere spanning. De oplossing is dan om meer en evt. langere aardpennen te nemen (in elk geval langer dan 1 meter). Ze moeten meen ik wel op een bepaalde afstand van elkaar staan; ik heb er hier 3 (of 4?) met telkens 1,5 meter ertussen.
Als de grond straks eens goed nat is na een flinke regenbui en je hebt dan wél meer spanning, dan weet je dat je aarding niet goed genoeg is.
Heb je verder misschien veel begroeiiing tegen je draden aan?
Veel breuken in de draden en/of de draden aan elkaar geknoopt?
Teveel draadlengte voor wat je apparaat kan leveren?
-
Forum Meubilair
Hoeveel spanning levert je apparaat, als je hem meet zonder dat hij aangesloten is op je omheining? (dus direct 'kortgesloten' naar de aarde (zou dit wel via een stukje grond meten)
Never underestimate the Universe
10% korting bij
EquiPlay met code: 10%eraf
-
Actief Forumlid
We hebben zand als ondergrond, met nauwelijks stenen. De 2 lange aardpennen staan een meter of 4 uit elkaar, de korte staat 1 meter na de 2e lange aardpen.
Toen we water over de aardpennen hadden gegoten leverde dat niet meer spanning op helaas.
Het grootste deel van de omheining is net vernieuwd, en niet geknoopt maar vastgezet met de daarvoor bedoelde houdertjes. Er zitten nog slechte delen in de omheining, misschien kan ik morgen eens testen wat er gebeurd als ik de bak (waar het apparaat zit) loskoppel van de rest.
Veel begroeiing is er gelukkig niet meer, we zijn weken bezig geweest met snoeien en maaien. Er zal vast hier en daar een grassprietje tegenaan staan, maar ik ben gisteren alles nagelopen en ik vond geen struiken etc meer die tegen het draad kwamen.
Het apparaat zou geschikt moeten zijn voor 40 km (= 10 km in praktijk), en al hebben we veel draad, dat redden we niet
Evi, we hebben het apparaat aangesloten op een schakelaar en vanaf daar naar het hek (makkelijk aan en uit zetten). Als we gingen meten tussen de schakelaar en het hek (losgekoppeld van het hek) gaf de meter 4000 V aan. Voor de schakelaar meten lukte niet, dan ging het apparaat niet aan. Als ik de site van Gallagher goed begrijp komt dat door een ingebouwde beveiliging tegen overload.
Laatst gewijzigd door Eefje; 02-07-14 om 22:14.
-
Forum Meubilair
Als je direct bij het apparaat meet, vlak bij de aardpen en je hebt dan nog maar 4000V denk ik dat het apparaat niet helemaal goed is. Zelfs met de omheining aangesloten moet er veel meer op staan aan het begin (ook met veel begroeiing of lekstroom).
Ik heb maar 1 aardpen van nog geen 1m in de grond en heb zo'n 8000V aan het begin.
-
Forum Meubilair
Is het een nieuw apparaat?
Zo ja, dan zou je wellicht bij je leverancier navraag kunnen doen?
Toen ik destijds mijn apparaat niet goed aan de praat kreeg ben ik erg goed geholpen door de (internet)winkel waar ik hem had gekocht. Was een Duitse winkel. Zelf heb ik namelijk ook niet zo erg veel verstand van stroomapparaten dus sorry, ik ben bang dat ik je nu ook niet meer verder kan helpen...
Oh ja behalve dan dat ik denk dat "wat" water over de aardpennen gieten niet zo veel zal helpen. Ik merk bij mijn apparaat dat hij duidelijk beter functioneert (lees: niet meer mekkert dat de aarde niet goed is) als het een tijdje echt goed geregend heeft, en de grond dus echt verzadigd is. Bij een klein buitje merk ik dat effect niet.
-
Actief Forumlid
Het is helaas geen nieuw apparaat. Ik vrees dat we toch naar een andere moeten gaan kijken 
Het tikje wat nu op de draden staat is genoeg voor Vinur en Veulen, maar zodra Misa er bij komt moet er echt een goede klap stroom op staan als we niet willen dat hij op verkenning gaat...
-
Forum Meubilair
Je mag de mijne wel een dagje lenen om te kijken of je dan met de huidige aansluiting wel genoeg stroom op de draad hebt.
Ik heb hem van weidezaun, dus weet je gelijk of je een zelfde kunt kopen, of een sterkere nodig hebt.
Stuur maar ff een pb naar Aruba als je langs wil komen om hem te lenen (mits je de jouwe wel bij mij hangt dan)
-
Forum Meubilair
Oh ja, Weidezaun, daar komt de mijne ook vandaan!
-
Actief Forumlid
We zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat het probleem bij het stroomapparaat ligt, en zijn aan het rondkijken voor een nieuwe.
Wat voor apparaat hebben jullie hangen bij welke afstand aan omheining? En hoe bevalt dat, krijgen de paarden echt een goede klap stroom als ze tegen het draad komen?
Ik ben aan het twijfelen tussen een apparaat met 5 Joule ontladings energie, of 1 met 8 Joule onladings energie. Ik weet niet helemaal zeker hoeveel ontladingsenergie (icm spanning) er nodig gaat zijn om Misa het ontsnappingsmonster uit de naastgelegen groene weide te houden. Maar aangezien het prijsverschil meer dan 100 euro is, vind ik het ook zonde om een sterker apparaat te kopen dan we nodig hebben...
-
Forum Meubilair
Re: problemen met stroomapparaat; welk stroomapparaat hebben jullie?
Ik heb deze: http://www.weidezaun.info/weidezaung...0_i2_532_0.htm
Hoe lang mijn omheining is weet ik niet precies... Eens schatten:
Het perceel is ongeveer 200 meter lang en 45 meter breed. Dat is met 3 draden omheind, en dan heb ik nog een binnenomheining (paddock paradijs), ook met 3 draden, en er is nog een soort longeervierkantje van 11 x 11, met 4 draden omheind.
Het rekenwerk mag je verder zelf doen, ik ben net wakker. 
Hier staat ongeveer 8000V op, bij veel begroeiing (brandnetels) wordt dit wel minder, maar er staat nu op de binnenomheining vrijwel overal gras tegen de onderste draad en dat is geen probleem.
Mijn paarden blijven hiermee makkelijk binnen, maar ik heb er tegenwoordig overdag helemaal geen stroom meer op staan omdat ze sinds we hier wonen helemaal geen uitbraakpogingen meer gedaan hebben...
Ik weet niet hoe je Duits is, maar je kunt ook voor advies bellen naar weidezaun. Ze hebben mij daarmee destijds ook goed op weg geholpen!
-
Actief Forumlid
Dat is inderdaad een van de apparaten die ik aan het overwegen ben. Dank je wel!
Wij hebben ongeveer 2x zoveel aan omheining (5 km), en ik vrees dat we dan te weinig spanning overhouden icm 5 joule ontladingsenergie.
-
Forum Meubilair
Hou ook rekening met de juiste draad. De een geleid beter dan de ander. Straks koop je een duur apparaat en verlies je een hoop met verkeerd draad.
-
Actief Forumlid
We hebben expres draad gekocht met een hele lage weerstand (0,1 ohm/meter), en alle verbindingen zitten netjes met verbindingsstukjes.
-
Forum Meubilair
Oh die verbindingsstukjes van weidezaun zijn echt bagger trouwens! Die roesten binnen de kortste keren weg.
Forum Rechten