Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: cross rope bridles, heeft iemand ervaring daarmee?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

cross rope bridles, heeft iemand ervaring daarmee?

Cross-Rope-Bridle

Als je paard braaf luisterd naar je been, zit en stem is het heerlijk om bitloos te rijden. Een touwhalster is licht en comfortabel te dragen voor je paard.

Het verschil tussen de Cross-Rope-Bridle en het touwhalster, is dat de Cross-Rope-Bridle een zijdelingse werking heeft. Doordat de 2 losse lussen onderaan onafhankelijk kunnen bewegen heb je meer controle dan met een touwhalster waar de teugels aan 1 lus zitten.

Het idee komt van Bianca van Marion: http://www.cross-rope-bridle.com . Op deze site kun je nog veel meer lezen over de werking van de Cross-Rope-Bridle.

De Cross-Rope-Bridles worden gemaakt van hetzelfde 6 mm. touw als de touwhalsters. Kijk dus bij kleuren, voor de beschikbare kleuren!

Dit kwam ik tegen op internet *** heeft iemand ervaring met de cross rope bridles en wat vinden jullie ervan?

mij lijkt het wel een goede tussenstap voor overgang bit naar bitloos.

groetjes Elianne
    The darkest hour is befor it get light!!!

Re: cross rope bridles, heeft iemand ervaring daarmee?

ik heb er eentje en bij mijn paard maakt het geen enkel verschil met een touwhalster.
    Maar andere mensen vinden het een heerlijk ding om mee te rijden, zit meer stuur en rem op dan met een touwhalster, zeggen ze

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door haflingergek

Dit kwam ik tegen op internet *** heeft iemand ervaring met de cross rope bridles en wat vinden jullie ervan?

mij lijkt het wel een goede tussenstap voor overgang bit naar bitloos.

groetjes Elianne
    Toen ik wilde overstappen naar bitloos heb ik me een tijdje verdiept in alle verschillende mogelijkheden. Uiteindelijk heb ik de LibraRB geknoopt, de uitleg daarvoor staat op http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel . Ik denk dat die ook wel onder de term cross rope valt, de teugels kruisen zich bij dat halster ook. Uiteindelijk heb ik daar maar een paar keer mee gereden. Ik vond het niet zo prettig rijden, vooral vanwege de dunne teugels en ook omdat sturen een beetje lastig was ermee. Je kan er naar mijn mening niet mee rijden zoals je met bit rijdt, iets wat wel op de site staat. Ik heb nu een leren bitloos hoofdstel van http://www.ruitersportshop.com . Daar kon ik zo mee wegrijden, ik heb er ook al buitenritten mee gemaakt, ging allemaal perfect (moet er wel bij zeggen dat ik wel een braaf paard heb). Mijn doel is wel om uiteindelijk met touwhalster te gaan rijden, maar zover zijn we nu nog niet.

ik heb net ook een bitloos hoofdstel binnen, ik heb hem alleen uit Duitsland want die bij ruitershop.com waren niet groot genoeg. Ik ga hem gebruiken voor het werk in tuig (boomslepen) en blijf rijden op een touwhalster, tot ik zover ben dat er een bit in mag van parelli, dan heb ik weer een probleem, want ik heb nog nooit een gebroken bit van 18 cm gezien.....

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik heb met zo'n libraRB ofzo gereden, wat nogal lijkt op dit ding. Veel stuur, geen rem. Ik vond het maar niets
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Lon, kan je met je bitloze hoofdstel dan wel rijden alsof je met bit rijdt? Wat is het verschil in werking tussen jouw bitloze hoofdstel en de libraRB? Bitloze hoofdstellen hebben toch ook van die gekruiste banden onder de kin door?

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Lon, kan je met je bitloze hoofdstel dan wel rijden alsof je met bit rijdt? Wat is het verschil in werking tussen jouw bitloze hoofdstel en de libraRB? Bitloze hoofdstellen hebben toch ook van die gekruiste banden onder de kin door?
    Bij een bitloos hoofdstel ziet het er zo uit (dit is die van Emiel Voest, maar die is in principe hetzelfde):

Het 'kruispunt' zit dus onder de Kin. Bij druk op de teugels komt de neusriem strakker om de neus te zitten. Mijn paard reageert hier goed op, zelfs mijn bijrijdster die niet zoveel rijervaring heeft kan er prima mee overweg. Zij rijdt precies hetzelfde als ze met bit zou doen.
    Bij de LibraRB gaat de ]http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/pix/photos/jovarna1.jpg[/img] Druk op de teugels > druk op de neusriem & druk achter de oren. Mijn paard reageerde hier niet zo goed op, was lastig te sturen. Bijkomend nadeel van dit hoofdstel is dat je geen ors kan doen, want dan gaat ie scheef zitten.

ik heb vanmiddag voor het eerst even gereden met het bitless bridle, maar ik merk ecvht geen verschil met sturen en remmen met de crossrope en het touwhalster.... zal wel aan mij liggen hoor

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je voor je uitleg Lon.
    Dat je geen ors kan doen met de LibraBR, lijkt me echt helemaal niks! Hartstikke gevaarlijk, om precies te zijn.
    Blijft je bitloze hoofdstel wel goed zitten bij de ors?

Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Blijft je bitloze hoofdstel wel goed zitten bij de ors?
    Ors ben ik nog aan het aanleren en oefen ik alleen nog maar met touwhalster. Als ie het met touwhalster eenmaal goed doorheeft zie ik niet in waarom het met het bitloze hoofdstel niet zou werken, het zit iig heel stabiel om het hoofd. Zoals ik al zei heb ik een heel makkelijk paard, hij is met het bitloze hoofdstel heel goed onder controle te houden, dus dat de ors er nog niet zo goed in zit is met dit hoofdstel volgens mij niet gevaarlijk.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Dat bitloze hoofdstel (merotisch hoofdstel) heb ik een tijdje mogen testen. Ik vond het fijn rijden, alleen was de rem en achterwaards even zoeken (jammer dat het een aansnoerend effect heeft, en niet alleen de druk naar achteren zoals met halster). De ors is te doen, maar je moet ook de buitenteugel wat aannemen wanneer je meer druk nodig hebt, anders trek je dat ding uit zn verband. Ik zou er gerust mee buitenrijden, en je carrotstick als support voor de ors gebruiken indien nodig. Een vroegere stalgenoot reed ermee met dr paard prachtig aan de teugel.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    De ors is te doen, maar je moet ook de buitenteugel wat aannemen wanneer je meer druk nodig hebt, anders trek je dat ding uit zn verband.
    Ja dat bedoelde ik dus, dat maakt het bitloze hoofdstel toch minder geschikt voor en ors. Ik weet wel dat een ors eigenlijk een reflex zou moeten zijn, maar in een "oh nee" situatie moet ik echt wel wat druk op mijn binnenteugel zetten (en mijn stick gebruiken als support) om hem om te krijgen. Want als hij het eenmaal in zijn hoofd heeft om te gaan stuiteren/scheuren, krijg je dat niet altijd zomaar weer uit zijn hoofd. Een hoofdstel dat dan gaat schuiven is niet echt handig. De buitenteugel erbij houden om de druk gelijk te houden werkt ook niet goed denk ik, je reageert supersnel en bovendien heb ik al de stick (zweep) in mijn buitenhand.
    Hmmm. Misschien dan toch maar geen bitloos hoofdstel voor ons.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik heb ook een cross-rope-bridle. Ik vond die juist fijner omdat Odes nog niet zo lang onder het zadel is. De LibraRB gaat schuiven als je wilt remmen. Ik vind dat bij de cross-rope-bridle iets meer stuur zit dan bij een touwhalster. Maar bij paarden die alle hulpen al goed kennen, kan ik me voorstellen dat je het verschil niet merkt.

Bladwijzers

Forum Rechten