Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: constant naar mij toe draaien

  1. #1
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    constant naar mij toe draaien

    Hallo,

    Ik hoop dat jullie wat tips hebben over hoe ik dit kan corrigeren.

    Mijn pony draait constant naar mij toe.
    Ik begin altijd met de friendly game, doe die tussendoor ook veel en sluit er mee af.
    Maar als ik bijvoorbeeld de porcupine wil doen, draait ze al om me heen zonder dat ik haar aanraak op de achterhand.
    Even als voorbeeld, over het algemeen als ik voor haar sta is het prima, loop ik langs haar af draait ze om me heen.

    In principe negeer ik dit en ga door tot de oefening lukt, het idee porcupine snapt ze overigens wel!
    Maar duurt dit erg lang dan zet ik haar stil met de yoyo game. Hier reageerde ze wel op, maar op het moment dat ik verder wil gaan met de porcupine achter, heb ik hetzelfde probleem.

    Er zal vast al een topic over zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden.
    Hebben jullie tips?
    No one can teach riding as well as a horse.

  2. #2
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: constant naar mij toe draaien

    Wat doe je met de friendly game? Kun je wl naast haar staan in zone 3 en 4 zonder dat ze daar op reageert? Of vindt ze dat niet prettig? Wat is haar horsenality? Hoe reageert ze als je tijdens de friendly game haar achterhand aanraakt met stick of met bv een plastic zakje?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  3. #3
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: constant naar mij toe draaien

    Nee hoor als ik naast haar sta in zone 3 en 4 is er helemaal niets aan de hand. Ik kan haar overal aanraken.
    Ook met de stick!
    Plastic tasjes, gekke dingen zijn ook geen probleem, op, onder of naast haar.

  4. #4
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: constant naar mij toe draaien

    Kanhet zijn dat ze al weet dat je de porcupine game gaat doen, bv door je houding? En dat ze denkt, ik ga maar vast? Dan maakt ze er dus eigenlijk een soort driving van. Misschien afwisselend friendly en procupine doen, zodat ze niet weet of je nu naar haar achterhand gaat voor de porcupine of voor friendly? Dan kan ze er niet meer op anticiperen en alvast wegstappen maar moet ze echt wachten op wat jij doet.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  5. #5
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: constant naar mij toe draaien

    Ik denk het niet. Want het is niet alleen tijdens de parelli (porcupine), het is vrijwel altijd.
    Daarnaast doe ik veel variatie met haar, dus ik heb geen vast patroon wat betreft de oefeningen zeg maar. En qua houding, het is gefilmd en kan er weinig aan vinden.
    Overigens als ik afwisselend porcupine en friendly doe, draait ze ook naar me toe.

  6. #6
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re: constant naar mij toe draaien

    Misschien het filmpje hier eens plaatsen? Het is uit de beschrijving toch lastig om je een beeld te vormen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  7. #7
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: constant naar mij toe draaien

    Aan de hand van je beschrijving klinkt het als iets wat mijn pony ook deed (soms nog doet). Weet natuurlijk niet waarom die van jou het doet maar die van mij doet het omdat ze er gewoon niet van houd aangeraakt te worden. Friendly is prima maar porcupine vind ze maar niks en dan doet ze het maar gewoon alvast.
    Wat ik doe is friendly richting de achterhand, als ik daar ben ga ik van friendly over naar porcupine. Ik probeer maar 1 stapje per keer te vragen zodat ze leert dat ze niet altijd een heel rondje om haar voorhand hoeft te spinnen. Dan neem je in het begin het touw ook wat korter. Dan kan je haar aan de voorkant helpen als ze rondjes gaat lopen. Als na dat ene stapje doordraait en ze heel snel naar je toe draait (dat doet die van mij) moet je proberen wel contact te houden anders leert ze vluchten voor contact terwijl je wil dat ze leert te stoppen zodra je je friendly begint. Als ze er helemaal niks van snapt en alsmaar rondjes blijft draaien mag je haar best een beetje helpen door haar ondertussen zelf stil te zetten met het touw. Na een paar keer snapt ze het idee dan wel en kan ze het wel zelf.

    Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel en heb je er wat aan.

  8. #8
    Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    367

    Re: constant naar mij toe draaien

    Ik snap je post!
    Mijn pony vind het heerlijk om aangeraakt te worden, ze is ook erg knuffelig. Ze houd van lekker kriebelen! En ook de stick kan ik op elke lichaamsdeel van haat neerleggen of rubben.

    Ze is ontzettend aanhankelijk. Als ik de wei in kom komt ze altijd naar me toe. Als we bezig Ijn geweest en ik zet haar terug, probeert ze toch weer mee naar buiten te lopen. Het liefst kruipt ze in mijn kont.. Ze volgt me overal op de voet en moet haar 9 van de10 keer terugzetten omdat ze echt te dichtbij me staat.

    Ik probeer haar inderdaad met het touw op haar plek te zetten.

    Ik zal eens kijken of het lukt het filmpje te plaatsen, hij is bij mijn vader.

    Bedankt in ieder geval vast voor de reacties.

  9. #9
    Forum Meubilair ellen3's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    Frankrijk
    Berichten
    2.900

    Re: constant naar mij toe draaien

    Ik herken hetgeen je beschrijft over je pony.
    Hetzelfde was het geval met een van mijn ponies. Draaitol noemde ik haar.
    Net zo goed als dat bv de catching game een spel is, zou je er ook een spel van kunnen maken dat jouw vraag is; ik wil 1 oog zien en niet 2.
    Dit zou je kunnen doen met follow the rail in zone 3, want ze is OK in die zone. Je maakt van je GO hand een HO hand (stick in andere hand) en the game is don't turn and face me. Je vraagt alleen aan je pony .met het binnenoog bij je te blijven. Je hebt steun doordat de buitenkant je afbakening is. Probeert ze wel te draaien dan met Driving op haar plaats zetten en rust, misschien met gaap of kauw. Neem er de tijd voor.
    Als dit lukt dan creeer je een opstap als sweetspot en de volgende stap is dat je je pony vraagt te parkeren met zone 3. Ook hier weer je driving gebruiken. Lukt dit dan.... rust, neutral en kan je je Friendly doen vanuit zone 3.
    Je pony moet wel de Touch It pattern kennen, de opstap moet OK zijn. Een plek to be want daar is rust en zelf moet je ook op zero energy staan, tenminste als je pony doet wat gevraagd wordt en zo niet, dan weer in beweging zetten net zolang tot je het juiste antwoord krijgt op je vraag.
    Bij om je heen blijven draaien met een wiggel stilzetten. De kunst is dat je pony het verschil herkent tussen: er wordt niets gevraagd, neutral en er wordt wat gevraagd, energy.
    Misschien heb je er iets aan, in ieder geval succes met het vinden vd juiste oplossing.
    Ik hoor graag hoe je het uiteindelijk hebt opgelost bij je zwaan kleef aan

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •