Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: vraagje 45ft lijn

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    vraagje 45ft lijn

    Hallo allemaal.

    Mijn paardje begint wat meer te spelen en ik merk dat ik dan wel wat meer lijn zou kunnen gebruiken. Dus ik ben alvast een beetje gaan rondkijken naar een 45ft lijn.

    Maar ik moet zeggen dat ik die lasso er niet heel prettig uit vond zien. Heel stug, dun en van nylon. Dus nou vroeg ik me af; snijd dat niet gigantisch? Niet alleen voor je handen maar ook voor je paard als je m een keer om de hals doet?

    Ik had begrepen dat t lasso touw was omdat met dat andere touw de lijn veel te zwaar wordt. Maar zou je dan niet haast nog beter die lijn van equiplay kunnen kopen? Of een bergbeklimmerstouw? Dat is ook dun en licht maar veel soepeler en van katoen of polyester en dat snijd minder dacht ik.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de 45ft lijn en wat de voordelen zijn van een lasso ten opzichte van een ander materiaal.

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: vraagje 45ft lijn

    De lasso is het enige soort materiaal waarmee je over 15 meter afstand nog een beetje kunt 'slingeren'. Alle andere touwen redden dat gewoon niet. Tot 10 meter kan nog met een finesse lijn.
    Nu is het de vraag of je dat wil, dat je op die afstand nog meer dan een fase 1 nodig hebt (ik zeg ja, om te voorkomen dat je paard denkt 'nu ben ik buiten bereik'.). Voor al het andere gebruik ik zelf liever een dunnere lijn. Ook omdat het gewicht van de lasso over de grond niet zo fijn is wanneer je paard het in de circling game een flink stuk over de grond moet slepen (en dan die signalen weer moet leren negeren).

    Bij een lasso heb ik trouwens altijd handschoenen aan, omdat ik het materiaal erg vervelend vindt. Bij het paard heb ik geen ervaring dat het zou snijden. Als je het snel ergens langs trekt waarschijnlijk wel. Maar in gebruik vind ik de lasso wel fijn als je écht de ruimte hebt.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re: vraagje 45ft lijn

    Ik vind de lasso's een drama om mee te werken en als je paard evoelig is vind ik ze vaak teveel sleep-druk geven zeg maar. Ik vind zelf een featherline van 12 meter fijn. Daar hebben ze het minst last van en tegen de tijd dat je aan de lasso gaat werken heb je genoeg technieken in je rugzak om zonder slingeren te kunnen in mijn ogen.

  4. #4
    Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Locatie
    Heemskerk
    Leeftijd
    37
    Berichten
    5.846
    Dagboek Berichten
    105

    Re: vraagje 45ft lijn

    Ik vind de lasso een zo zo ding, lekker voor op plekken waar je ruimte hebt maar in de bak gewoon te lang.
    Verder draag ik altijd handschoenen en heb ik hem gewoon aan het halster vast, niet om de hals vind ik ook geen fijn idee op de een of andere manier.
    Verder wel blij dat ik hem heb, met een groot paard soms wel fijn om hem lekker de ruimte te kunnen geven betreft beweging.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

    Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

    Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: vraagje 45ft lijn

    Ik heb mijn lasso zelden gebruikt. Maybel had een hekel aan alles wat nieuw was en zeker zo'n stug ding.
    Sja, en ik ben van het ontwijken dan. Ik had een 10m. featherline waar ze prima mee liep.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: vraagje 45ft lijn

    Ik heb de lasso sinds kort in gebruik, maar dan als longeerlijn, om hem wat soepeler te krijgen en omdat onze longeerring te groot is voor de 22 ft. Ik vond het altijd een onding, maar nu ik hem wat vaker gebruik beginnen we al wat meer vriendjes te worden - en ga ik hem binnenkort ook voor het grondwerken gebruiken. Ik heb geen handschoenen aan omdat mijn paard niet trekt, en Beyond reageert goed op fase(s) 1, dus ik heb hem ook niet nodig voor al te veel geslinger.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  7. #7
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: vraagje 45ft lijn

    Had zelf altijd een beetje een haat-liefde verhouding met de lasso. Vond het uiteinde niet fijn om vast te houden en als je eens wat korter wilde cirkelen bleef de rest van de lasso altijd wel ergens aan hangen (als je met obstakels speelt). Heb nu gewoon zo'n honden-hunterlijn en dat werkt prima. Fijn uiteinde (net zoals de nieuwe parelli leadropes met een lusje) en het touw is dun en licht. De communicatie verloopt ook prettiger omdat ik sneller kan zijn in het verkorten en verlengen van de lijn.
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2010
    Locatie
    Drachten
    Leeftijd
    30
    Berichten
    250
    Dagboek Berichten
    18

    Re: vraagje 45ft lijn

    Dank jullie wel voor de reacties! Hij heeft dus zn voor en nadelen merk ik. En een beetje je eigen voorkeur wat voor lijn je gebruikt dus

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •