Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Letsel aan paard van enorme hagel?

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Letsel aan paard van enorme hagel?

Hallo,

Een gekke vraag misschien maar ik weet zelf niet zo goed wat ik moet denken/doen... Jullie hebben daar in het "verre Nederland" misschien wel gehoord van de niet zo leuke grapjes die het weer met ons uithaalt. Zon, regen, onweer, ... en hagel. En dan gaat het niet zo maar over hagel maar over HAGEL!

Vorige nacht stond Sofie helaas buiten op een open weide zonder schuilplek toen er onverwachts een fel onweer overtrok daar met enorme hagelstenen. De plastieken doorzichtige golfplaten van de stal op 20 meter van waar ze stonden zitten vol gaten omdat de hagel er gewoon door is gegaan, auto's in de buurt zijn wat geblutst, tuinmeubels doorzeefd,...

Om jullie een idee te geven...

10407571_10204390307184713_4939798981676465186_n.jpg
    10336839_10204390262983608_2901968948385908530_n.jpg

Uiteraard voel ik me enorm rot over het feit dat ze op zo'n moment zonder schuilplek stonden en ze dus die hagelstenen over zich heen gekregen hebben. Vandaag heb ik Sofie grondig nagekeken. Ik was bang voor haar rug maar ze vond het niet erg als ik die masseerde, er heel hard op wreef of duwde. Nee, dat vond ze juist leuk! Ze liep ook gewoon goed.

Nu maak ik me toch nog steeds een beetje zorgen... Kan het dat ze hier gewoon ongedeerd van weg wandelen of is er toch kans op letsel dat op het eerste zicht niet echt zichtbaar/merkbaar is. Over rijden vraag ik me bijvoorbeeld af of dat nu wel een goed idee is. En zo niet, hoe lang laat ik dat best? Of mag ik toch maar gewoon vertrouwen op wat Sofie aangeeft van pijn?
    Maar ik vind het zo'n ongelooflijk gek idee dat ze hier niets aan over gehouden zou hebben als de hagel ongeveer daarnaast door plastieken platen heen ging...

Geen idee of iemand hier ervaring mee heeft aangezien het natuurlijk wel iets érg uitzonderlijk is maar misschien heeft iemand wel wat meer kennis over de fysiek van een paard dan ik?
    Take the time it takes, so it takes less time.

Forum Meubilair Cora's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    61
    Dagboek Berichten
    60

Re: Letsel aan paard van enorme hagel?

Hoi Marie, toen ik het hoorde van die grote hagelstenen heb ik me inderdaad afgevraagd of paarden daar letsel van zouden kunnen krijgen.
    Ik denk dat als je de hele rug afgevoeld hebt en ze geen pijn aangeeft, je gewon wat verder kunt proberen. Ik zou me kunnen voorstellen dat ze wat beurse plekjes kan hebben, maar als jij niks aan haar merkt, zal het vast meevallen. Ik zou gewoon rustig iets met haar gaan doen ( eerst eens een beetje grondwerk) en kijken hoe ze beweegt en hoe ze daarbij kijkt, en vertrouwen op wat ze aangeeft.

Staat ze anders niet in dat weitje? Want zonder schuilstal in die hitte is toch ook niet fijn?
    Ik kan me je schrik goed voorstellen, maar kennelijk is ze echt een bikkel!!
    Happiness is not a destination, it is the road to travel

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

De paarden wisselen nu erg vaak van wei en dat is een wei waar ze geen schuilplek hebben. (komt hopelijk wel! maar ja, het is niet mijn stalling.... ) Als het erg slecht weer is of overdag erg heet wordt worden ze voor dat moment dan wel op het stuk met de schuilstal gezet. Dit had helaas niemand zien aankomen en dus waren ze niet verzet. Tijdens het onweer zelf durfde niemand zen huis uit komen en daarna waren er wel mensen maar was het natuurlijk te laat.

Ik heb Sofie dus wel al even in de 3 gangen laten lopen en dat zag er goed uit. Alleen in galop keek ze boos maar dat kan ook gewoon aan haar liggen

Ik krijg ook een beetje de indruk dat ze gewoon echt een bikkel is Ik zal er maar op vertrouwen dat ze het zelf wel zal aangeven. De komende week gewoon wat extra opletten dus!
    Take the time it takes, so it takes less time.

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Jeetje wat een noodweer Ik kan me goed voorstellen dat je daarvan schrikt.
    Wel fijn dat Sofie er goed vanaf gekomen is.
    Als ik jou was zou ik lekker een paar daagjes gaan wandelen of rustig wat (gymnastiserend) grondwerk doen. Paarden kunnen heel hard zijn als het om het aangeven van pijn gaat. Liever een dag te veel rustig aan doen dan er te snel weer op stappen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Die hagel was wel erg heftig! Hoe is t nu met haar?

Bladwijzers

Forum Rechten