Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Het prille begin...start level 1

Jannepauli
    Guest

Het prille begin...start level 1

Ik heb vandaag m'n level 1 pakket ontvangen en ben de komende dagen wel zoet met lezen en dvd's kijken.
    Toch alvast een vraag aan de meer 'ervaren parelliers':

hoe hebben jullie de eerste stappen aangepakt?

- trainde je iedere dag?

- doe je eerst één oefening en zorg je ervoor dat die 'perfect' is voordat je met de volgende begint?

- zoniet, doe je de oefeningen allemaal 'een beetje' en besteed je extra aandacht aan de games die niet meteen lukken, in willekeurige volgorde?

- hoeveel tijd besteed je aan de oefeningen ( gemiddeld)?

- deed je je oefeningen in een bepaalde, begrensde ruimte ( roundpen oid)

- op welk punt ben je hulp gaan inroepen of heb je je vaardigheden laten beoordelen en zo ja, hoe en door wie?

- hoe lang heb je over je level 1 gedaan?

Zou - zonder er een 'wedstrijdje' van te willen maken, dit een onderwerp voor een poll zijn?

Re: Het prille begin...start level 1

Gefeliciteerd ! Wat ik in een eerder stadium in de beginperiode al heb gezegd, zou ik hier nog 's willen herhalen: knap van je dat je de stap wilt/durft te zetten, om ondanks al je ervaring die je al hebt opgedaan, toch van "nul af aan" ergens opnieuw aan te beginnen. Klasse !

Ik denk zeker dat mensen je hierin handreikingen kunnen bieden, en ik hoop dat ze dat ook zullen gaan doen.

Ik weet van Niek destijds alleen nog te herinneren dat hij heel ver ging in het oefenen met Bjorn, qua tijdsduur en de "eisen" die hij vooral aan zichzelf stelde. Hij was beslist niet makkelijk voor zichzelf. Nu valt de situatie van destijds met nu niet te vergelijken, ook omdat hij mentaal enorm is gegroeid en "Lazmir" een totaal ander paard is, maar hij gaat er nu heel anders mee om!

Tot slot: ik denk niet, maar dat zeg ik puur vanaf de zijlijn, of dit onderwerp nu 1,2 3 geschikt zou zijn voor een poll. Want wat zou je dan precies willen weten ? En wat kun jij er dan mee ? Het zal uiteindelijk toch op jouw eigen (leer)ervaringen en groeimomenten aan komen, daar voegt een poll niets aan toe, ben ik bang.

Ik denk veel eerder dat de ontdekkingsreis die je nu gaat maken op zich al veel boeiender zal zijn dan de uitslag van een poll.

Vanaf deze plek wens ik je in ieder geval een leerzame reis toe en dat het concept van Parelli je mag brengen wat je er van hoopte dat het je zou brengen.

Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Kun jij niet gewoon wat minder vragen per post stellen

Ik ben domweg begonnen, met het volkomen verkeerde paard (jonge hengst!), ik trainde niet elke dag maar 1-2 keer per week (al merk je dat je al gauw games in de gewone dagelijkse omgang gaat gebruiken), ik wilde het redelijk perfect hebben voordat ik verder ging (een fout die ik nu niet meer zal maken, daardoor ben ik er jaren mee gestopt, omdat ik het té perfect wilde hebben), ik heb werkelijk geen idee hoeveel tijd ik per oefening besteed.

Ik deed het grondwerk in een vrij grote paddock, het rijden gewoon in de bak of op de trainingsbaan, ik heb 3 keer les van Eddy gehad (die kwam toen nog "losse" lessen aan huis geven en dat vond ik ideaal), een keer les is zeker aan te raden omdat je dan de "privéprobleempjes" die nét niet in de boekjes staan kunt oplossen, en mijn level 1 is doordat ik jaren gestopt ben een vrij langdurig project geworden . Heb het nou nóg niet , al zal het nou niet lang meer duren.

Over L2 ga ik een stukkie korter doen heb ik me voorgenomen, dat wil ik volgend jaar afronden.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Jannepauli
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antilopa
    Gefeliciteerd ! Wat ik in een eerder stadium in de beginperiode al heb gezegd, zou ik hier nog 's willen herhalen: knap van je dat je de stap wilt/durft te zetten, om ondanks al je ervaring die je al hebt opgedaan, toch van "nul af aan" ergens opnieuw aan te beginnen. Klasse !

Ik denk zeker dat mensen je hierin handreikingen kunnen bieden, en ik hoop dat ze dat ook zullen gaan doen.

Ik weet van Niek destijds alleen nog te herinneren dat hij heel ver ging in het oefenen met Bjorn, qua tijdsduur en de "eisen" die hij vooral aan zichzelf stelde. Hij was beslist niet makkelijk voor zichzelf. Nu valt de situatie van destijds met nu niet te vergelijken, ook omdat hij mentaal enorm is gegroeid en "Lazmir" een totaal ander paard is, maar hij gaat er nu heel anders mee om!

Tot slot: ik denk niet, maar dat zeg ik puur vanaf de zijlijn, of dit onderwerp nu 1,2 3 geschikt zou zijn voor een poll. Want wat zou je dan precies willen weten ? En wat kun jij er dan mee ? Het zal uiteindelijk toch op jouw eigen (leer)ervaringen en groeimomenten aan komen, daar voegt een poll niets aan toe, ben ik bang.

Ik denk veel eerder dat de ontdekkingsreis die je nu gaat maken op zich al veel boeiender zal zijn dan de uitslag van een poll.

Vanaf deze plek wens ik je in ieder geval een leerzame reis toe en dat het concept van Parelli je mag brengen wat je er van hoopte dat het je zou brengen.

Gerard
    Dank je wel Gerard, voor je inspirerende woorden.
    Ik weet zeker dat ik mezelf vele malen zal tegenkomen .. maar, naast mijn paardenliefde ben ik een 'vorser' van de menselijke geest (vooral die van mezelf ) en ik vind het al een eerste uitdaging om te bezien hoe je je bagage kunt achterlaten.

Een poll .. ach, 't was zomaar een opkomende gedachte - meer in de zin van inventariseren van ervaringen. Daar kun je wellicht in het eigen proces niet zoveel mee maar soms kan de ervaring van anderen een soort houvast of handvat zijn, een kader. Maar het was verder ook niet zo van belang!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jannepauli
    - trainde je iedere dag?
    Nee

doe je eerst één oefening en zorg je ervoor dat die 'perfect' is voordat je met de volgende begint?
    Nee, als je dat zou doen dan zou je na het beeindigen van L1 je L3 hebben

zoniet, doe je de oefeningen allemaal 'een beetje' en besteed je extra aandacht aan de games die niet meteen lukken, in willekeurige volgorde?
    Ik heb elke game gedaan totdat ie wel redelijk ging, niet teveel stilgestaan bij games die slechter gingen. Daarvoor een les genomen.

hoeveel tijd besteed je aan de oefeningen ( gemiddeld)?
    Ik oefende meestal een half uur ofzo per keer aan grondwerk, zo'n 3 a vier keer in de week en daarna ging ik rijden (L1 rijden dan), dit alles in de bak.

Ik heb les gehad ivm probleem met sideways en porcupine en dat ging daarna stukken beter. In totaal heb ik ong. 2 tot 3 maanden over L1 gedaan.[/quote]
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

tjah ik ga hier om 1 reden niet op antwoorden .Tis beter als je erzelf achter komt.Veel staat omschreven in de lvl 1 .Iig alles wat je moet weten.Het klinkt hard maar het is voor je savvy (en band met je paard) beter als je het zelf uitvind.Al deze dingen kom je ervarings gewijs wel tegen.En daar leer je veel meer van (en het is leuker) dan dat wij het gaan voorzeggen.Je moet een eigen "ritme" in dingen vinden niet die van andere overnemen.

Verwacht geen "stoere" liberty dingen.Tis de basis zie het ook zo het hoeft niet perfect voor lvl 1 wees trots met elk goeie stapje van je paard .

Hulp inschakelen tjah eddy is de beste keus en direct de duurste.

Ik heb trouwens een jaar gedaan over m`n lvl 1 wegens gezondheids problemen.Ik troost me trouwens maar met de gedachte dat ik 1 van de eerste was in NL
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

- trainde je iedere dag?
    Ik ook niet. Keer of 2 per week. Susan was mijn verzorgpaardje. (maar ik mocht ongeveer alles met haar doen wat ik wilde)

doe je eerst één oefening en zorg je ervoor dat die 'perfect' is voordat je met de volgende begint?
    Zeker niet! Je paard vervelen is een grote zonde, in de zin dat dat echt zonde is voor allebei. Alleen van de friendlygame is belangrijk dat die goed gaat voordat je in de andere games de stick gaat gebruiken als duwend/drijvend verlengstuk van je arm. Paard mag er absoluut geen angst voor hebben.

zoniet, doe je de oefeningen allemaal 'een beetje' en besteed je extra aandacht aan de games die niet meteen lukken, in willekeurige volgorde?
    Ja zoiets.

hoeveel tijd besteed je aan de oefeningen ( gemiddeld)?
    Erg wisselend. Ook iets van rond half uur tot uur.[/quote]

Ik heb heel lang gedaan over level 1. Officieel ongeveer 2 jaar ofzo? Er waren wat issues die de voortgang niet bepaald bespeodigden, zullen we maar zeggen.

May the horse be with you!

Janne, ik wil hier iets aan toevoegen.

[quote="niek"]tjah ik ga hier om 1 reden niet op antwoorden .Tis beter als je erzelf achter komt. Veel staat omschreven in de lvl 1. Iig alles wat je moet weten. Het k]

Toen ik de opmerking van Niek las, kwam er ineens weer een gesprek met Marieke van heel recent naar boven.

Het klinkt inderdaad misschien bot, maar wat Niek zo kort en bondig neer zet is wel wat ik vanuit dat gesprek met Marieke op kon maken de kern van de (nieuwe) filosofie van lesgeven bij Pat Parelli.

Marieke vertelde dat cursisten onlangs (tijdens één van de zomerkampen) weleens verzucht hadden dat Eddy hun "maar liet aanmodderen".

De filosofie daarachter was echter dat een cursist beter eerst ergens tegen aan kon lopen dan op voorhand ergens "voor/tegen beschermd zou worden". Het had een tweeledige functie: in de eerste plaats kon je dan werkelijk jezelf tegen komen / tegen grenzen aanlopen en in de tweede plaats bood het de ruimte om zelf op ontdekkingsreis te gaan.

Wanneer een individuele cursist dan voor zichzelf ontdekte dat zijn/haar aanpak geen effect sorteerde dan kon hij/zij altijd om advies/raad bij Eddy terecht.

Samengevat kwam het er simpelweg op neer: loop eerst zelf tegen dingen aan, kijk of je er een oplossing voor kunt vinden (dan onthoud je het ook langer) en als je er niet uitkomt kun je altijd bij de "Meester" terecht.

Ik hoop niet dat het je zal ontmoedigen en dat je op de ingeslagen weg voort zult willen blijven gaan. Maar ik denk dat dát wel snor zit !

Gerard
    Mijn levensmotto: "Today is the Future of Yesterday and the Past of Tomorrow, so why didn't we live in the Present Time, Here and Now?" (Eén van mijn stellingen in mijn afstudeerscriptie)

Jannepauli
    Guest

Mafhaf schreef: Alleen van de friendlygame is belangrijk dat die goed gaat voordat je in de andere games de stick gaat gebruiken als duwend/drijvend verlengstuk van je arm. Paard mag er absoluut geen angst voor hebben

Dat is dus al één van de eerste dingen waar ik tegenaan zal lopen! Blijkbaar is Pauli door haar vorige eigenaren (?) bruut behandeld met de zweep.... je hoeft maar een longeerzweep te pakken en ze schiet met 50 km per uur weg! Dat is haar eerste, intuitieve reactie.
    Nu ben ik wel in staat om haar dan naar me toe te laten komen en ik kan haar dan ook met de zweep overal aanraken, het touwtje over haar rug, benen, hals en hoofd strijken, maar toch..

Jannepauli
    Guest

Gerard schreef: Samengevat kwam het er simpelweg op neer: loop eerst zelf tegen dingen aan, kijk of je er een oplossing voor kunt vinden (dan onthoud je het ook langer) en als je er niet uitkomt kun je altijd bij de "Meester" terecht.

Ik had de reactie van Niek ook wel in die zin begrepen hoor!

Het is ook niet zo dat ik in de reacties van anderen 'steun' zoek - het was echt meer bedoelt om een soort van 'kader' te hebben hoe anderen die eerste stappen zijn gaan nemen. Succes van een bepaalde onderneming ligt in een goede voorbereiding denk ik maar, en het is altijd handig te wteen waar anderen tegenaan liepen.

Maar, ik ben me er héél goed van bewust dat het "ons" proces is ( van Pau en mij) en je hebt me wellicht inmiddels al leren kennen als een eigenwijze tante , die graag haar eigen weg gaat - dus het zal wel goed komen!

Nou dat klinkt alsof je dat dus al overwonnen hebt. Mooi!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Mafhaf schreef: Alleen van de friendlygame is belangrijk dat die goed gaat voordat je in de andere games de stick gaat gebruiken als duwend/drijvend verlengstuk van je arm. Paard mag er absoluut geen angst voor hebben

Dat is dus al één van de eerste dingen waar ik tegenaan zal lopen! Blijkbaar is Pauli door haar vorige eigenaren (?) bruut behandeld met de zweep.... je hoeft maar een longeerzweep te pakken en ze schiet met 50 km per uur weg! Dat is haar eerste, intuitieve reactie.
    Nu ben ik wel in staat om haar dan naar me toe te laten komen en ik kan haar dan ook met de zweep overal aanraken, het touwtje over haar rug, benen, hals en hoofd strijken, maar toch..
    Hetzelfde had Amon, pak vooral die longeerzweep niet iets te snel op want hij was verdwenen in de achterste hoek van de bak.
    Vanaf het eerste moment acepteerde hij de stick als totaal iets anders, en kon ik van dag 1 zelfs helicopteren boven hem (string boven zijn hoofd zwaaien)
    Amon is nooit bang geweest van de stick, hij lust hem letterlijk rauw
    Dus op de een of andere manier "zien" ze het verschil.
    www.crystal-carving.com

Jannepauli
    Guest

[quote="Mafhaf"]Nou dat k]

Ja, maar ze blijft een bommetje...!

By the way, jouw nieuwe (?) onderschrift: heb je het boek van Bill Dorrance gelezen (True Horsemanship through feel)?

Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005

Bij een paard dat angst heeft voor de carrot stick helpt het om de CS altijd bij je te hebben. Ook als je haar uit de wei gaat halen, gaat poetsen etc. Het moet gewoon worden dat je haar altijd en overal met de CS kan aaien. Dus niet denken: vandaag ga ik 'parellien' en friendly game doen, maar bij alles wat je doet die CS mee en haar daar mee aanraken. Klinkt misschien overdreven, maar het werkt wel. Oberon was vroeger panisch voor zwepen, nu kan ik met de CS de meest rare kapriolen uithalen en hij verblikt of verbloost niet.

Nog 1 andere opmerking: wees niet te perfectionistisch. Blij zijn met iedere kleine vooruitgang.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

By the way, jouw nieuwe (?) onderschrift: heb je het boek van Bill Dorrance gelezen (True Horsemanship through feel)?
    Jazekers, 2 jaar terug ofzo. Ik wilde hem weer eens gaan herlezen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten