De nutritional wisdom van een paard is ook lang niet zo goed als vaak wordt beweerd, dus het kan heel goed dat ze toch de planten eten die niet goed zijn voor ze.
De nutritional wisdom van een paard is ook lang niet zo goed als vaak wordt beweerd, dus het kan heel goed dat ze toch de planten eten die niet goed zijn voor ze.
There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.
Loof van de aardappel gaat bij mij op de composthopen, net als de schillen. Maar ik heb van beide weinig. En het gaat op hopen achter de draden. Daar kunnen de paarden niet bij.
Ik heb 1 berenklauw nu op mijn track staan. Die blijft ook gewoon staan. Mijn buurman heeft er wel 30. Die ene zeis ik om later, om te drogen. Verder heb ik op t Paradijs wel de kleine berenklauw en die wordt soms meegemaaid, en soms wordt hij wat groter, daar maak ik me niet zo druk over. Ik moet ook sloten, maar dat doen de loonwerkers hier.
Nou, dat klopt zeker, met een paard dat vrolijk aan de wolfsmelk stond te knabbelen.
Ik heb andere paarden ook van de bitterzoet zien eten, en ook van Jacobskruiskruid zag ik wel eens happen naar binnen verdwijnen. Ik vertrouw niet meer op het "gezonde verstand" van het paard en haal alles weg dat schadelijk zou kunnen zijn.
"Patria est ubicumque est bene." - Cicero
Ja dat kan ik ook bevestigen, fjord van mijn vriendin nam vrolijk een hap Taxus, Whoopie vertrouw ik wel wat dat betreft maar die is opgegroeid in een natuurgebied.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Wat ga je met gedroogde berenklauw doen Hester?
Ik heb inderdaad gezocht op kattenstaart (Heermoes) en kan alleen vinden dat het zenuwafwijkingen kan veroorzaken!!!!
Maar even goed opletten als hij nog eens buiten de deur 'snackt'
Het zaad van de berenklauw kun je gebruiken in cake enzo. Maar ik vind ze prachtig en zet ze binnen als ze gedroogd zijn.
- - - Updated - - -
kattenstaart is een paars bloeiende plant.
Ik vermoed dat je paardenstaart bedoeld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heermoes
Dit is ook een indicator voor een te zure grond.
aha, da's weer handig om te weten (paardenstaart, zure grond), ze groeien hier (helaas) best veel gelukkig niet op de wei. Er groeit hier in de wei wel veel klaver, het is witte klaver en geen bastaard, die laatse schijnt weer (nog) minder goed te zijn (dan witte).
En benieuwd hoe de zaadjes smaken, leuk om 's te proberen, heksencake!
Het valt me op dat er allerlei verschillende lijstjes met voor paarden giftige planten/bloemen in omloop zijn. Een groot deel komt overeen maar er zijn zeker ook verschillen. Dat maakt het wel lastig vind ik. Wat is nu waar.. Mijn aankomende paardjes zijn ook beide in groot natuurgebied opgegroeid. Maakt wel weer verschil natuurlijk als je beperkte ruimte hebt, en wat er binnen die ruimte voorradig is (minder keuzevrijheid, grotere kans wanneer iets wat minder goed is en veel aanwezig is toch gegeten wordt). Ik probeer toch een beetje te vertouwen op het instinctieve van mijn paardjes...en daarbij er goed op te letten dat een aantal planten die niet goed zijn niet gaan overheersen.
Bladwijzers