Hallo,
Ik heb een King zonder ijzers plan en zou het fijn vinden om te weten wat jullie ervan vinden. Voor de volledigheid zal ik jullie eerst de voorgeschiedenis vertellen voordat ik bij mijn plan aankom:
Ik heb mijn paard (volbloed), King Size, al 12 jaar en hij hij heeft in die 12 jaar vrijwel altijd ijzers gehad. Toen zijn hoeven na een zomer op de wei heel slecht waren heeft hij een keer 1 winter zonder ijzers gelopen omdat er eigenlijk nauwelijks meer ijzers onder konden. Hij stond toen 's nachts op stal en overdag een een uur of 5-6 in de buitenbak. Er is geen natuurlijk/traditioneel bekapper bij geweest, omdat zijn hoeven niet te lang werden en hij goed liep. Ik heb die winter alleen in het zachte zand van de buitenbak gereden en helemaal niet over straat en dat ging prima. Toen hij echter in het voorjaar het land weer op mocht begonnen zijn hoeven gelijk heel erg te brokkelen en zagen er binnen 2 weken niet meer uit. Aangezien ik ook wel graag weer met hem de straat op wilde zijn er toen weer ijzers onder gegaan.
Afgelopen voorjaar heb ik ook een poging tot ijzerloos gedaan en heb Marquis hoefschoenen gekocht. In het begin liep hij op zijn blote voetjes heel erg op eieren, maar dat werd na een maandje al beter. Op het zachte liep hij toen prima en op een harde ondergrond zonder kiezels redelijk. Ook toen is er geen natuurlijk/traditioneel bekapper bij geweest omdat mijn hoefsmid (die wel een voorstander was van zonder ijzers, met hoefschoenen was vanwege de slechte staat van zijn hoeven) zei dat er toch niks te bekappen zou zijn omdat zijn hoeven nauwelijks groeien. De hoefschoenen waren echter geen succes, King vond ze vreselijk, en ging na een tijdje ook kreupel lopen ermee. Hij heeft altijd hele slecht groeiende hoeven gehad, met slechte hoornkwaliteit > brokkelen, dus ik had er weinig vertrouwen in dat ik zonder hoefbescherming over straat zou kunnen rijden, vanwege de slijtage, dus toen zijn er weer ijzers onder gegaan.
2 maanden geleden liep hij rechtsvoor kreupel. De DA zag toen op rontgenfoto's van de ondervoet: "een afwijkende vorm van het hoefbeen en enige bemerkingen van het straalbeen", waarschijnlijk voorzaakt doordat hij rechtsvoor een platvoet heeft. Het plan was toen: "zowel voor als achter de voet zo steil mogelijk zetten zonder de voet-as te breken. Beslag: voor> makkelijk over de teen laten rollen door ijzer veel opzet te geven, ijzer met 2 zijlippen, leren zool met siliconen." Het idee was dat door de siliconen er meer druk zou komen te staan op de achterkant van de hoef waardoor het daar sneller zou gaan groeien, waardoor de stand van de hoef beter (steiler) zou worden. Hij liep met het nieuwe beslag en 2 weken stappen over harde ondergrond idd niet meer kreupel en heeft nog steeds datzelfde beslag.
Over 2 weken krijgt hij een inloopstalletje samen met 2 andere paarden, tenminste als alles volgens plan gaat, stal moet nog opgeknapt worden en de paardjes moeten wat vriendelijker tegen elkaar zijn dan ze nu zijn.... Hij staat nu 18-19 uur per dag op stal, maar dan kan hij dus dag en nacht rondlopen daar (bos/weide). Ik wil hem nog steeds het liefst zonder ijzers, maar wil nog wel buitenritten kunnen maken, want alleen maar in de bak vind ik (en hij) saai. Om naar de duinen of naar een bos te kunnen gaan moet ik wel over straat rijden, dat is onvermijdelijk, hoewel er wel gelukkig veel ruiterpaden lopen langs de wegen in Wassenaar. Omdat hij de voorijzers ook vanwege die kreupelheid heeft is het denk ik niet verstandig om die nu al eraf te halen. Ik had nu zelf het volgende plan bedacht: zijn achterhoeven zijn beter dan zijn voorhoeven, ik zou hem achter zonder ijzers kunnen zetten, bij wijze van proef. Dan kan ik uitproberen of zonder ijzers, maar wel over straat, kan bij King. Dit keer wel onder toezicht van een natuurlijk bekapper. Waarschijnlijk gaan zijn hoeven wel beter groeien toch, als hij 24/7 buiten kan lopen? Als zijn achterhoeven nou goed blijven zonder ijzers kan ik misschien dan over een tijdje ook voor de ijzers eraf halen.
Wat vinden jullie van dit plan? Vandaag komt namelijk de hoefsmid om hem achter nieuwe ijzers te geven, dus ik zou eventueel vandaag al achter de ijzers eraf kunnen laten of kan ik dat beter doen als hij zijn inloopstal heeft en dus wat meer beweging?
Ik hoop dat ik jullie niet te veel verveeld heb met dit (lange...)verhaal, bedankt voor het lezen en voor eventuele adviezen!
Groetjes, Lon
Bladwijzers