Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: reageren op longeersingel?

  1. #1

    reageren op longeersingel?

    Ik weet niet of dit helemaal het juiste forum is maar ik heb geen zin in 'gewoon flink op zijn flikker geven dan went hij wel' reacties vandaar

    Ik heb een verschrikkelijk leuk paard, uiteraard , keurig beleerd en gedraagt zich ook prima onder het zadel. Geen protest niks! Maar nu ben ik hem aan de longeerlijn aan het trainen met bijzet, de longeerhulp, voor zijn bespiering. Dat gaat ook prima. Maar als ik een longeersingel om hem heen doe gedraagt hij zich als een rodeo paard. Vooral in galop. Hij doet het ook zonder bijzet, dat maakt niks uit. Hij geeft een ontzettend afkeer van het ding, ik snap daar eigenlijk niks van helemaal omdat hij onder zadel prima loopt. Ik zet hem natuurlijk niet heel strak. Heeft iemand hier enig idee waarom hij daar zo op reageert??

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: reageren op longeersingel?

    Sommige paarden reageren op de longeersingel omdat het druk op de wervels kan geven, een zadel geeft daar vrijheid omdat er kussens zijn die een kanaal vormen, bij de meeste longeersingels heb je dat niet en dat kan problemen geven, mijn paard reageert er ook altijd op.

    Wat je kunt doen is je paard eens gewoon longeren met het zadel op als je wilt kun je ook bijzetten met behulp van het zadel als je dat nodig vind , kijk eens of dat verschil geeft blijft hij dan toch reageren dan is er iets anders aan de hand. Wat je overigens ook kunt proberen is om te kijken of je paard wel positief reageert als je het longeert zonder singel hoe gaat het dan?

    Overigens kun je je paard ook zonder bijzet en longeersingel aan de lijn gymnastiseren, misschien vind je paard dat wel leuker/prettiger. Als je daar meer over wilt weten dan zijn er hier wel mensen die daar meer over kunnen vertellen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: reageren op longeersingel?

    Helemaal eens met mijn voorgangster, de longeersingel drukt aardig op de wervelkolom. Ik gymnastiseer ook zonder hulpteugels en dat gaat eigenlijk prima
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  4. #4

    Re: reageren op longeersingel?

    Dank voor jullie reacties!

    Eigenlijk reageert hij precies zo op longeren met zadel en is er geen probleem bij longeren zonder singel..

    Ik dacht dat hij longeren met zadel vervelend vond omdat het zadel iets klappert zonder ruiter, zoals veel westernzadels, maar ik gok dat het meer de singel is die hij onprettig vindt.

    Rijden gaat trouwens prima, das dan toch eigenlijk gek?

    Alvast bedankt!

  5. #5
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: reageren op longeersingel?

    Ik ga nu even een aanname doen. Is je paard western ingereden door iemand die daar al lang ervaring mee heeft? Het is mij in de loop der jaren opgevallen dat bij western beleren, input vanuit het paard niet echt gewaardeerd wordt. Een hengst mag bijvoorbeeld nooit hinniken, alle paarden moeten in deze visie de hele tijd braaf zijn onder het zadel. Het wordt heel mooi "willingly guided" genoemd geloof ik, op mij komt het over als "kop dicht en meewerken". Niets mis mee als je daar van houd, maar het lijkt dat je paard nu ineens wél feedback geeft op een singel rond zijn buik, en aangezien er niemand op zit...

    Nogmaals, het is een aanname van mijn kant. Het hóeft niet zo te zijn, maar wellicht kun je eens kijken of hij misschien last heeft van een singel en het alleen zonder ruiter durft te uiten. Maar ik kan er uiteraard helemaal naast zitten
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  6. #6
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: reageren op longeersingel?

    Interessante invalshoek van Promptertje! Zou idd best kunnen.
    Een andere mogelijkheid om naar te kijken: probeer eens een andere singel?

  7. #7

    Re: reageren op longeersingel?

    @promptertje. Hij is erg netjes beleerd. Zeker niet door een old-schooler die idd vaak vooral bezig zijn met elk initiatief uit het paard te stampen. Paard is onder het zadel erg ontspannen juist, neusje mooi laag. Dat doet hij niet als hij ergens last van heeft lijkt me..

    Andere singel heb ik niet, ik wil wel rondkijken of ik 1 kan lenen van een stalgenootje.

    Dank voor de tips!

  8. #8
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re: reageren op longeersingel?

    Fijn dat hij netjes beleerd is, ik heb dat helaas anders gezien bij anderen. Je paard geeft iets aan. Ik ga nog eens verder denken. Als je er op zit, drukt het zadel iets omlaag en komt de singel misschien iets minder strak te staan als wanneer er niemand op zit? Lastig hoor, konden ze maar even praten hè ?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •