Vraagje:
Hebben jullie ook dat na het rijden je duidelijk bij de beugelophang plekken ziet zoals hier op de foto?
Iemand tips hoe ik dat kan veranderen?
Ik heb stevige dikke inlages in de grandeurpad. Als ik dunnere erin heb is het net zo.
![]()
Vraagje:
Hebben jullie ook dat na het rijden je duidelijk bij de beugelophang plekken ziet zoals hier op de foto?
Iemand tips hoe ik dat kan veranderen?
Ik heb stevige dikke inlages in de grandeurpad. Als ik dunnere erin heb is het net zo.
![]()
Welk zadel heb je? En hoe lang gebruik je dat al? Hoeveel rij je ermee?
Bij Moon zag ik dit ook wel eens onder mijn Freeform, maar niet zo extreem. Het kan betekenen dat het zweet onder de beugelophanging door de druk door de pad naar buiten getransporteerd wordt. Maar kan ook betekenen dat er zoveel druk staat dat je paard daar niet zweet. Het is in ieder geval een teken dat er op dat punt duidelijk meer druk staat. Of dat teveel is, is zo niet te zeggen.
"A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli
Hm dat vind ik wel een beetje dubbel.... Zijn het drukplekken of zweetplekken? Het lijkt voor mij nat te zijn en dus zweetplekken.
Als het paard daar onder je zadel kan zweten hebben ze tegen mij ook wel gezegd dat dat juist goed is, want dat er dan blijkbaar plaats is om te zweten en dus niet extreem veel druk is. Als het zadel echt veel te hard drukt op een bepaalde plek zou je dan dus meer zweet er rond moeten zien en minder op de plek zelf.
De plekken zijn wel best mooi verdeeld over het hele zadeloppervlak. Wat het dan ook precies wil zeggen, volgens mij is dat positiefBehalve in het midden dan...
Take the time it takes, so it takes less time.
Het is een barefoot cherokee.
Heb dit eigenlijk altijd gehad ook op een Fries en een andere fjord die het zadel op hebben gehad. De fjord kreeg witte haren na een tijd. De Fries had nergens last van.
Ik heb er op Hjala nog maar een paar keer mee gereden aangezien we pas bezig zijn.
de plekken zijn wel nat, maar voordat het echte drukplekken worden waar ze last van gaat krijgen wil ik natuurlijk voorkomen. De beide fjorden zijn wel echt heel erg schoftloos de Fries had wel behoorlijk schoft. Misschien heeft dat nog invloed?
Ik zou een deskundig iemand om advies vragen, mi moet de afdruk overal hetzelfde zijn, feit dat je afdruk juist afwijkend is onder de beugelophanging zou mij zorgen baren.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Dit lijkt me inderdaad niet goed, zo te zien zijn de plekken waar je beugelophanging zit/waar jouw achterste zit, droog, toch? Dat betekent dan inderdaad dat daar teveel druk komt.
En dat komt doordat je zadel de druk niet goed verdeelt.
Het zou ook nog kunnen helpen om zitles te nemen. Toen ik begon met het rijden met een barebackpad, had Atli ook altijd zulke afdrukken in zijn rug (maar dan kleiner omdat een bbpad de druk nog minder verdeelt dan een Barefoot). Vervolgens heb ik goed leren zitten, en heeft hij nooit meer zulke afdrukken na het rijden (en ook geen gevoelige rug meer).
Ik zou hier dus zeker deskundige hulp bij vragen, en wel van een zadelpasser, en van een goede instructeur, bv. Centered Riding.
Dankjulliewel. Hier zit idd precies de beugelophang.
Ik denk dat het een goed idee is om opzoek te gaan naar een boomzadel (het liefste western) in combinatie met zit les! Dat is altijd goed! Is alweer een tijd geleden dat ik dat gehad heb!
Er zit een goede instructrice in Breda Liza weet niet waar je paarden straks komen te staan, Angele van Tilburg, kijk maar eens op haar site.
Groetjes Janneke
Gun jezelf
Gun jezelf de liefde en het geluk
Gun jezelf het geld dat je toekomt.
Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden
Bladwijzers