Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Tips bij buikpijn/koliek

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Tips bij buikpijn/koliek

Gisteravond is de DA bij Birket geweest. De buren belden dat ze veel aan het rollen was, maar in het uur dat ik er geweest ben heb ik hier weinig van gezien (behalve dat ze veel zand op haar lijf had zitten).
    Wat ik wel heb gezien; ze was wat slomer dan normaal, iedere 20 minuten ging ze met haar achterbenen gestrekt staan, trok haar buik iets op, ging flemen, ontspande dan weer, liep een rondje en ging weer rustig ergens staan. Ze heeft in die tijd een keer gemest; niets bijzonders aan te zien. Niet bezweet, normale ademhaling.
    DA heeft uitgebreid geluisterd; iets verhoogde hartslag en iets drukkere darmen dan normaal. Ze heeft injectie met een langwerkende pijnstiller en buscopan gehad en werd daarna gelijk rustig, geen symptomen meer gezien.
    Vanochtend wat eerder uit mijn bed gekomen om haar even wat langere tijd te observeren; eigenlijk alles rustig en ze heeft ook een keer gemest. Mijn moeder is aan het begin van de middag even gaan kijken en toen liet ze weer hetzelfde zien als gisteravond.
    Ik heb telefonisch overleg gehad met de DA en aan de hand daarvan mijn moeder naar de praktijk gestuurd om een oraal middel op te halen (en direct toe te dienen) en mest in te leveren voor onderzoek. Daar ben ik net voor terug gebeld: bijna geen zand in de mest, maar wel eitjes van wormen. Ik kan vanavond nog een wormspuit ophalen en toedienen. Dan lever ik ook direct mest van Caitlin in voor onderzoek.

Hebben jullie nog tips? Bijvoorbeeld om de buikpijn nog iets te verlichten?
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Tips bij buikpijn/koliek

Wat vervelend Annelies. Wat ik altijd doe is gekookt lijnzaad geven, ik denk dat is fijn voor de slijmvliezen, zorgt voor een geode doorstroming, met warm water is het ook fijn voor de buik lijkt mij.

Verder zou je wat massage kunnen geven, er liggen accupressuurpunten op de blaasmeridiaan, die ligt ongeveer een handbreedte van de ruggengraat af. Je kunt deze masseren met een borstel met noppen als je zoiets hebt of met de palm van je hand steeds druk geven en zo steeds opschuiven. Ik weet niet of ze last heeft van gas, boven de anus onder de straart zit een accupressuurpunt als je hier lichte druk opgeeft met bv je duim ongeveer 7 tellen dan gaan ze vaak winden laten.
    Ook zitten er accupressuurpunten op de kroonrand boven de hoeven, ook daar kun je op ieder punt zo,n 7 tellen druk geven, ze zitten middenvoor, in de kootholte en tussen deze punten op ieder kwart om zo maar te zeggen ook. Als je er op googeld (equine accupressure ) dan kom je soms ook wel filmpjes tegen. Hopelijk heb je er iets aan.

Succes,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Ik gebruik altijd Colosan bij lichte kolieken, werkt heel snel verlichtend.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Actief Forumlid alytuiere's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Leeftijd
    38

Colosan heb ik inderdaad woensdag ook van de assistente mee gekregen en dat verlicht gelukkig wel iets. Ik geef haar nu al een paar dagen bietenpulp met warm water en gekookte lijnzaad en je massage tips helpen ook goed Janneke. Dankje!
    Ze heeft echt van die buikkramp aanvallen,maar ik heb wel het idee dat ze minder worden. Ik heb haar sinds gisteravond niet meer zien flemen, al gaat ze nog wel in gestrekte stand staan af en toe. Ze is alerter, ligt minder, heeft weer interesse in andere dingen. Haar buik is nog wel opgetrokken/verkrampt, maar ze is weer enthousiaster met eten. Gisterochtend plukte ze af en toe wat gras of hooi en de bietenpulp ging echt in een slakkentempo (meestal at ze maar de helft op). Vanochtend was de emmer met 10 minuten leeg. Ik kon ook zo de colosan en wormkuur in haar mond spuiten terwijl ze lag. Vanochtend was ze het niet eens met het spuitje colosan.

Het is zo sneu om te zien ook.
    liefs, Annelies

Trainingsdagboek
    Wie nimmer dwaalt, wordt nooit verstandig.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja dat kan ik mij voorstellen Annelies, hopelijk reageert ze goed op de wormspuit en is ze snel weer de oude.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten