Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Koliek en geen water willen drinken..iemand ervaring?

Actief Forumlid Antine's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Koliek en geen water willen drinken..iemand ervaring?

Mijn verzorgpaard Kiara, een kwpn van 22 jaar heeft eergisteren een hele erge koliek aanval gehad. De boer vond haar om zeven uur in de ochtend liggend in haar inloopcontainer. Meteen de dierenarts gebeld die haar een spierverslapper heeft gegeven. Ik was er vrij snel, uit haar box gehaald en haar buik gemasseerd. De dierenarts gaf haar weinig kans. Later op de dag kwam hij weer en heeft toch parafine en water via een slang bij haar toegediend. Elke keer kwam ze toch omhoog, rondjes gelopen, gemasseerd en aangemoedigd. Aan het begin van de avond kwam hij weer, haar hartslag was gedaald, op de trailer zei hij en rondjes rijden. Hebben we gedaan, veel hobbels genomen en naar de kliniek. Daar kwam ze wat helderder de trailer af, twee keer beetje gemest.
    Ze moet nu blijven; ik ben gisteravond na mijn werk heen geweest om haar weer te masseren. Vlak daarna meste ze weer.
    Het grote probleem is dat ze niet wil drinken. Ik vermoed dat ze daarom ook koliek heeft gekregen. De mest was ook heel ingedroogd.
    Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat heeft de betreffende dierenarts gedaan?
    Ik dacht zelf aan water met appelsap of wortelsap erbij? of is dat heel raar?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Re:Koliek en geen water willen drinken..iemand ervaring?

Hè wat naar...heeft ze nu een infuus zodat ze vocht binnenkrijgt? Als ze al langer niet drinkt: check ook de waterbakken op stal?

Forumlid chayka194's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Gatverdamme, op de eerste plaats heel veel sterkte!

Chayton heeft ook een periode niet gedronken, ik heb toen eerst alle waterbakken helemaal schoon gemaakt, dat hielp niet, toen heb ik hem water door zijn voer gegeven, dus heel veel water met een beetje voer, dat nam hij wel... het leek een soort van trigger, want daarna teruggezet en toen dronk hij weer...

Ik weet niet of ze al mag eten, vanwege de koliek, maar anders zou je dat een klein beetje kunnen proberen?

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Wat een nare toestand Sap door het water lijkt me het proberen waard. Wat zegt de da van de kliniek over het drinken? Heeft ze ook andere uitdrogingsverschijnselen?
    Zou er iets in haar mond kunnen zijn waardoor ze liever niet drinkt?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Ze krijgt geen infuus. Iets in haar mond kan natuurlijk ook...ze lust wel graag hele waterige slobber, dat kunnen we natuurlijk ook proberen! Ze mocht gisteren heel klein beetje hooi eten van de dierenarts. Ze is vorige week nog naar de osteopaat geweest en de maand daarvoor naar de tandarts.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Wat akelig, sterkte. Water met wat appelsap of zo lijkt mij absoluut het proberen waard.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Als ze mag eten, zo nat mogelijk voeren. Dus natte slobber, geweekte brok en nat hooi. Op die manier krijgt ze in elk geval wat vocht binnen. Aangezien ze ondertussen mogelijk uitgedroogd is (waardoor het gevoel van noodzaak tot drinken weg kan raken!) is het ook zaak om te kijken of ze water met stroop (vaak lusten ze dat wel, gewone keukenstroop) en in overleg met de veearts electrolytenoplossing te geven.
    Test ook even hoe het staat met eventuele uitdroging door een stuk huid op de hals te pakken, omhoog trekken en deze los te laten. De huidplooi moet direct verdwijnen na loslaten, zo niet, dan veearts bellen. Een niet verdwijnende huidplooi geeft een mate van uitdroging aan en vereist medisch ingrijpen (vocht vis infuus of sonde toedienen).

De oorzaak van tekort drinken zou je kunnen zoeken in verandering van het water, ben je omgeschakeld van kraan-, bron- naar slootwater? Is het slootwater qua peil nog zoals voorheen? Het kan namelijk zijn dat nu er is omgeschakeld van winter naar zomerpeil, een dam in de sloot verderop die nu dicht is gegaan of door beregening elders dat het slootwater anders is van smaak, geur of kwaliteit. Voor kieskeurige drinkers kan dat een hele goede reden zijn om niet te drinken (heb er hier ook een die niet gediend is van slootwater ).
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Ik ga bij de boer vragen of het water anders is! Kiara is eigenlijk van mijn zus dus de communicatie naar dierenarts gaat via haar. Ik had slobber al doorgegeven aan haar om aan de dierenarts te vragen. Ze is een moeilijke eter..fussy girl. Dus als het water anders is zou dat heel goed kunnen. Ze krijgt nu vocht via slang paar keer per dag. Thanx voor de ideeën allemaal!

Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Ik ben vanmiddag na mijn werk weer naar Kiara gegaan om haar wat te masseren. Ze stond buiten in de paddock wat gras te snoepen van de kant. Na wat gemasseerd te hebben, ze was veel vrolijker dan gisteren, haar een halve emmer lauwig water aangeboden die voor haar klaarstond bij haar bos (er dreven wat zemeltjes en graantjes is dus volgens mij hadden ze er een klein handje slobber in gedaan) en ze dronk de emmer leeg. Weer een halve emmer aangeboden en weer leeg. Hoera!!

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Fijn, wat heeft ze jullie laten schrikken zeg. Goed nat blijven voeren, appeltjes enzo aanbieden. Hopelijk was het eenmalig
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ah gaaf!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forumlid chayka194's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2013
    Leeftijd
    35

Super nieuws!!! Hopelijk knapt ze nu snel op!

Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Ze is weer thuis! Gisteravond hebben we haar opgehaald bij Doeke vandaan Thanx nogmaals voor alle tips en steun

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Fijn dat ze weer thuis is!!
    Ik ga bij de boer vragen of het water anders is!
    Hier was ik nog even benieuwd naar? Omdat het zou kunnen verklaren waarom ze niet meer wilde drinken?

Aangemeld
    Jun 2013
    Leeftijd
    57
    Dagboek Berichten
    19

Mijn zus had het nagevraagd (over het water) maar er was nix veranderd zei ze. We hebben dus eigenlijk geen idee waarom ze geen water wilde drinken. We hebben nu haar waterbak in haar container gezet zodat ze wel rustig in haar box kan drinken...we houden het wel goed in de gaten nu.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten