Mijn verzorgpaard Kiara, een kwpn van 22 jaar heeft eergisteren een hele erge koliek aanval gehad. De boer vond haar om zeven uur in de ochtend liggend in haar inloopcontainer. Meteen de dierenarts gebeld die haar een spierverslapper heeft gegeven. Ik was er vrij snel, uit haar box gehaald en haar buik gemasseerd. De dierenarts gaf haar weinig kans. Later op de dag kwam hij weer en heeft toch parafine en water via een slang bij haar toegediend. Elke keer kwam ze toch omhoog, rondjes gelopen, gemasseerd en aangemoedigd. Aan het begin van de avond kwam hij weer, haar hartslag was gedaald, op de trailer zei hij en rondjes rijden. Hebben we gedaan, veel hobbels genomen en naar de kliniek. Daar kwam ze wat helderder de trailer af, twee keer beetje gemest.
Ze moet nu blijven; ik ben gisteravond na mijn werk heen geweest om haar weer te masseren. Vlak daarna meste ze weer.
Het grote probleem is dat ze niet wil drinken.Ik vermoed dat ze daarom ook koliek heeft gekregen. De mest was ook heel ingedroogd.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat heeft de betreffende dierenarts gedaan?
Ik dacht zelf aan water met appelsap of wortelsap erbij? of is dat heel raar?
Bladwijzers