Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

Ik zat een beetje te denken over snowdon zijn stijfheid.
    Maandag hebben eva en ik een buitenrit gemaakt. het zag er lichamelijk zo uit:
    Wandelen over de oprijlaan (+/- 5 min)
    draven naast de fiets (+/- 15 min)
    rijden in de polder veel stap en iets draf 1 galopje over zware mulle ruiterpaden (+/- 1 uur)
    stappen aan de hand (+/- 10m)
    draven aan de fiets (+/- 15 min)
    stappen aan de hand (+/- 5 min)

Gisteren was snow weer behoorlijk stijf voornamelijk LA. Dit heeft mij wel even doen nadenken over de opbouw van een sessie. hij heeft veel spieren moeten gebruiken die hij (nog!) niet veel en graag gebruikt (in het mulle zand) en door alle beweging zullen er ook veel afvalstoffen zijn vrijgekomen) In de NH hebben we het wel vaak over de mentale opbouw, maar hoe zit dat met de lichamelijke opbouw van een sessie.

Ik heb wel een leuk stukje gevonden bij het stukje gymnasitseren van Liesbeth Jorna gevonden maar ik ben heel benieuwd wat jullie doen aan warming-up en cooling down?

Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    41

Re:opbouw sessie zowel lichamelijk als mentaal

Ook een interessant onderwerp
    Ik ben er wel mee bezig, let er op, maar weet er eigenlijk niets van. Ik doe het allemaal een beetje op gevoel, en goed kijken naar mijn paard. Hoe loopt ze op dat moment, is ze snel buiten adem, hoe loopt ze de dag erop, energieniveau, ...

Ik vind het zelf heel moeilijk om ook maar iets te zeggen over wat jij gedaan hebt als je er niet bij vertelt wat je in de dagen, weken en maanden daarvoor van fysiek werk hebt gedaan. Daar hangt toch ook grotendeels vanaf of het wel/niet te veel was en of het goed opgebouwd was in de sessie zelf.
    Als je paard de dag erop heel stijf loopt is dat volgens mij sowieso wel feedback dat het iets te veel was, maar een klein beetje stijfheid kan volgens mij dan weer niet zo veel kwaad. Het hangt er allemaal zo vanaf...
    Take the time it takes, so it takes less time.

Is dat de gehele activiteit voor 1 dag ?

Wat zijn je activiteiten normaal de rest van de week ?
    Want als je dit ineens doet, kan ik mij indenken wat je best veel van hem vraagt.
    Hij hierdoor stijf wordt.

Ik laat Wien eigenlijk altijd eerst een kwartiertje goed doorstappen voordat ze meer moet. Als ik met lichamelijke dingen bezig ga, probeer ik meestal eerst even te gymmen. Nekje flexen, sideways/achterbeen-onderstap-dingen en beide kanten sbw (na het stappen). Hoeveel en hoe we verder km's maken verschilt. Op de terugweg ook weer kwartier goed doorstappen em gymdingetjes. Ik laat Wien dan meestal op de weg stappen, de berm is bij ons vaak te zwaar.
    Volgens mij kunnen spieren niet in 5min opwarmen, ook niet als het paard de hele dag buiten staat. Dan lijkt mij spierpijn/stijf lopen na een best intensieve fietstocht (Wien-maatstaven ) wel logisch.

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    38
    Dagboek Berichten
    105

In de bak warm ik meestal op met follow the rail of cirkels alla liesbeth jorna, gewoon in stap en in draf en misschien ook wel een galopje.
    Als ik daarna zie dat hij er mentaal goed is stap ik op, daarna stap ik eerst wat en draaf dan gewoon aan.
    Rij mijn figuren en als hij goed warm en soepel is doen we een galopje, ik rij in de bak nooit langer dan een half uurtje vanwege zijn jonge leeftijd.

Als ik het duin in ga wandel ik eerst 10 minuutjes over de weg(want zolang is het wandelen), in het duin stap ik op en stap dan eerst een flink stuk.
    Wij hebben hekken vanwege de wilde ponys en hooglanders en vanaf dat punt draven we meestal tot het mulle galop stuk, dat stappen we weer tot we een volgende drafje aan kunnen.
    Ik voel meestal een beetje de tempo aan, is het nog zoekende uit balans dan stappen we door tot het in balans is en dan kunnen we weer draven.
    Soms rolt hij door naar galop vanwege onbalans maar is ook weer fijn terug te rijden, hoe mijn rondjes buiten zijn ligt ook wel een beetje aan het rondje wat we rijden.
    Mulle padden zijn gewoon wat zwaarder en voor paarden die dat nog niet gewent zijn is stijfheid denk logies of normaal, net zoals wij in de sportschool aan iets nieuws beginnen en de volgende dag spierpijn hebben.
    De liesbeth oefening op de cirkel is wel een fijne oefening, ik doe hem eigenlijk wel 4x per week om het lijf in balans te houden.
    Ik merk weinig stijfheid op bij falcon, en anders gewoon na een zware rit(voor snow dan he) een dagje rustig aan met wandelen bijvoorbeeld.
    Zo aan je schema te zien vind ik het niet te veel, maar ik ken snow niet zoals jij hem kent dus dat kan natuurlijk anders zij.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

110 minuten zijn op 10 minuten na, 2 uur.

Persoonlijk vind ik dat veel, gezien zijn conditie, de jouwe en zijn spierproblemen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Als dat voor 1 dag was, vind ik het ook wel erg veel. Dat kun je IMO beter over 3 dagen verdelen. Of was het over meerdere dagen verdeeld?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

ik had inderdaad ook wel het idee dat het wat te veel was...
    maar mijn topic was eigenlijk bedoeld om te kijken hoe mensen hun (training/speel)sessies opbouwen... zo dat ik beter en gerichter zijn spieren kan trainen zonder spierpijn
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Voor ik ga rijden, warm ik altijd op met grondwerk. Ik vraag dan ook alle gangen, eerst lekker wat stappen. Als de kans er weer in zit dat het mooi weer is en we weer wat buiten kunnen rijden, probeer ik dat altijd wel wat op te bouwen door de week ervoor meer grondwerk te doen en te rijden. Voordat ik op buitenrit ga, grondwerk/rijd ik altijd wel even in de bak. Als dat niet kan, loop ik er het eerste stuk naast en vraag soms onderweg wat dingetjes. Maar eigenlijk zijn we zelden langer dan 1 uur buiten dus heel veel opbouwen hoeft niet. Ligt er een beetje aan wat je van plan bent dus. Hoelang je ongeveer bezig denkt te zijn. Zou ik met Droo een buitenrit van 3 uur willen gaan doen, dan zou ik dat toch zoveel mogelijk opbouwen. Realiteit is echter ook dat je soms gewoon zin hebt om naar buiten te gaan en je ook weleens langer weg bent dan je in gedachten had (zeker als je met meerderen bent). In dat geval zou ik nog wat meer aandacht schenken aan de cooling down. Zorgen dat je het laatste stuk voldoende stapt. En eventueel ondersteunen met kruiden na het rijden, wat massage of met warm water afsponsen ofzo denk ik.

Hangt dus helemaal af van wat je paard gewend is. Hoelang en hoe vaak je meestal bezig bent of rijdt
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    43

Ik denk dat de opbouw die je gekozen hebt goed is (warming up onbelast en niet op zware ondergrond, dan spieren training en daarna weer onbelaste cooling down). Alleen dat het te lang duurde. Vooral het lopen door het zware zand was waarschijnlijk te lang (vraagt natuurlijk veel van de achterhand en buikspieren). Als je nou gewoon heel kort begint kan je het steeds verder opbouwen en merk je ook waar de grens ligt.

Oja, mijn ervaring is ook dat mulle paden echt zwaar zijn voor de paarden. Je kan er dan ook voor kiezen om in de berm te gaan rijden (voorlopig). Of eerst lichamelijk wat meer trainen met bijvoorbeeld balkjes lopen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat doe je verder met Snow, gemiddeld in een week?

Afgelopen maand heb ik CEO veel fysiek getraind, maar dat bleef bij 5 minuten stappen naar de bak, 10 minuten gymmen op de cirkel en dan max 20 minuten totaal aan galop/springwerk (plus pauze's) even laten grazen en uitstappen naar huis. Omdat ik de dag erna altijd een relax-dag had, heb ik niets van spierpijn gemerkt.
    Aan de andere kant: 2 maanden terug was ik met Sandra op vakantie en reden we 2-3u per dag (90% stap), plus nog een speelsessie. Ook toen geen tekenen van spierpijn.

Maar ik denk dat je Snow niet zomaar kunt vergelijken met een willekeurig ander paard. Hij heeft een geschiedenis van spierproblemen, toch?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Opwarmen ligt eraan wat we gaan doen: als het puur bewegen om het bewegen is, dan eerst 10-15 minuten stappen. Vervolgens een half uur intensief werken (bijvoorbeeld 10 minuten draven, 10 minuten galopperen en weer 10 minuten draven) en daarna weer uitstappen.

Als we grondwerk gaan doen of rijden met wat meer precisie: dan op de grond opwarmen tot hij calm, cool en connected is. Tijdens leersessies bewaak ik dit, als ik hem kwijt dreig te raken dan grijp ik daar zsm op in. Na afloop weer een poosje stappen, dat kan bijvoorbeeld mooi gebruikt worden voor stick to me.

ik vind de bodemgesteldheid heel belangrijk: als de bodem zwaar en droog is (dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden), dan is het werk aanmerkelijk korter dan bij een goede, stevige bodem. Op heel mul zand zal ik nooit iets doen, veel te bang voor peesletsel.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Mmm... voor een paard met spierproblemen in zijn voorgeschiedenis vind ik dit wel veel als het niet de normale (lees dagelijkse) gang van zaken is. Toen Kate herstellend was van haar spierbevangenheid was de opbouw in stapjes van 5 minuten per sessie (stappen) en als er 15 minuten gestapt kon worden, zonder problemen onderweg (tempovertraging, stijfheid of korte passen) kwam er tussen de stapsessie door een stukje van een minuut draven, uitbouwend naar 5 minuten. Kortom, voor een half uurtje lange lijnen was ik 2-3 weken opbouwen verder . Plus dat het dagelijks moest, zodat de spieren in beweging bleven. Daarbij uiteraard letten op voeding (géén suikers, dus ook geen gras!).

Deze mate van arbeid kan prima voor een paard met een geschiedenis met de spieren, mits rustig opgebouwd en dagelijks een gelijke hoeveelheid aan beweging. Ga jezelf maar na, als je eens per week anderhalf uur in de sportschool gaat staan en dan ook begint vanaf bijna niets met anderhalf uur, dan heb je daags erna gruwelijke spierpijn. Bouw je het echter op en sport je dagelijks, is anderhalf uur een makkie en geeft amper spierpijn .

Overigens bouwen wij hier op met losstappen totdat paardlief soepel aanvoelt, dan draven tot zelfde mate van soepelheid. Daarna gerichte arbeid en naarmate de inspanning uitstappen. Kan dus iedere dag anders zijn, met koud weer hebben ze vaak meer instappen nodig om de spieren soepel te krijgen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Bedankt allemaal,

Ik vind het lastig te bepalen wat snow wel of niet kan.

Hij heeft een geschiedenis met spierproblemen in die zin dat hij veel moeite gehad heeft om de afvalstoffen uit zijn spieren te krijgen, waardoor hij stijf werd.
    Ik heb heel lang juist rustig aan gedaan, en daar werd hij zeker niet beter van. Hij loopt in stap trouwens altijd goed, in draf recht door naast de fiets ook.

Ik ga het er ook even met mijn juf over hebben maandag.

Hij liep vandaag met werken aan de hand trouwens weer een stuk beter. Ook in draf op de cirkel.

Het blijft lastig.....

Kan het ook liggen aan dat je niet langdurig een bepaald patroon aan houdt.
    Waardoor hij een stevige basis conditie heeft.

Sinds nicky spier bevangen is geweest, ben ik mij veel bewuster van haar lijf.
    Maar ik ben erg blij dat ik zoveel rijdt, want dat heeft haar tijdens het herstel enorm gesteund.
    En inmiddels rijden we alweer flink wat kilometers.
    Eigenlijk zou ze elke dag wat moeten doen, maar met die enorme regen val is daar geen beginnen aan.

Ik probeer nu eerste 15 min stevig door te stappen , alle spieren warm.
    Met koud weer heb ik tegenwoordig een uitrij deken, dit helpt haar heel veel. Hoe normal dit ook klinkt.
    Maar zij hoeft dan minder zelf te doen, en gaat hierdoor prettiger lopen.
    En dat 15 min warm lopen lukt niet altijd. Want Nicky heeft daar zelf een andere mening over
    Na die 15 min gaan wij vooral hard, en bij uitstappen wisselt het wel eens, maar gemiddeld 10 tot 15 min.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten