Als een soort spin off van de vorige discussie (op zoek naar een definitie van Normal) zou ik het leuk vinden om van jullie te horen waarom je je als NHer zou willen omschrijven. Ik neem tenminste aan dat de meeste forumleden zich als zodanig omschrijven?
Hoe ben je er mee in aanraking gekomen? Waarom sprak je dat zo aan, dat je besloot om je erin te verdiepen? Wat is er veranderd sinds die tijd?
Ik zal mijn eigen vragen trachten te beantwoorden:
Ik had een jong paard en was op zoek naar een manier om haar duidelijk te maken dat:
a) als ik op haar rug zou gaan zitten, dat niet iets was om zich over op te winden, maar gewoon weer iets 'raars' dat die tweebener verzon en
b) dat ik daar vandaan net zo goed met haar in gesprek kon gaan over van alles en nog wat, als wanneer ik op de grond stond.
Ik kwam erachter dat er een 'natural horsemanship' stroming bestond, die naast het rijden ook aandacht besteedt aan voorbereidende grondoefeningen en voor de hand liggende zaken, als je paard leren dat dat enge nauwe ding op wielen best wel meevalt. Ik herkende een heleboel 'dingen'... heel vroeger, als tiener, heb ik veel vrije (en ook veel officieel niet-vrije) minuten doorgebracht op een boerderij waar ook een aantal pony's rondliepen. Er liep ook zat jong spul rond (elk jaar werden er wel twee of drie veulens geboren) en elke zomer reden 'de meiden' er dus twee of drie 'in' (nee, niet de veulens, maar de inmiddels opgegroeide veulens van de jaren daarvoor!). Wat ik mij van die tijd herinnerde kwam erg overeen met wat ik nu las over NH. Niet dat het toen allemaal zo uitgedacht was.. je deed gewoon een dotje.. no big deal.. niet voor ons, de meiden en ook niet voor de pony's. Ik ben (helaas) zo oud dat ik nog kan schrijven dat ik 'te pony' over de zandheuvels van de A15-in-aanleg heb gereden... dat deed je gewoon. Hoofdstelletje/halstertje en 'gaan met die banaan'!
Met die erfenis van toen en na meer dan tien jaar zonder paard doorgebracht te hebben, kwam ik terecht op een manege. Ik keek mij daar, zeker in het begin, de ogen uit. Dekens, ijzers, allerlei touwtjes en dingetjes aan hoofdstellen, zadels, bandages, tig verschillende soorten bitten, nog meer dan tig verschillende soorten voer (?.. ik dacht dat gras en hooi en wortels enzo...). Ik heb daar zo'n vier jaar doorgebracht.
Maar dat is en was mijn (paarden)wereld niet. Ik besloot een 'eigen stek' te zoeken, waar ik de dingen precies zo kon doen en laten als *ik* dacht dat goed was.
Vervolgens kwam ik NH tegen.. via boeken, internet, discussielijsten, clinics, enz. Wat ik toen niet kon omschrijven, kan ik nu wel zo omschrijven... het was voor mij eigenlijk een soort van terug naar 'af' gaan... voor wat betreft de wijze waarop ik vind dat (mijn) paarden 'moeten' leven en voor wat betreft de wijze waarop ik met mijn paarden omga.. op de grond of op hun rug.
Er is en blijft echter niets of niemand, van welke stroming dan ook, aan wiens 'regels' ik me houd... ik doe, net als vroeger, gewoon een dotje en mijn paarden laten me wel blijken wat ze er van vinden.
Hahahaha... ik kom er al schrijvende achter dat ik eigenlijk een stomme vraag stel.... voor mij bestaat er eigenlijk helemaal niet zoiets als 'dit is NH en dat niet'! Hoe kan ik jullie dan vragen waarom je 'er' voor gekozen hebt??????
Ik laat de titel lekker zoalstie is en de vragen ook ... want ik weet dat er voor velen wel zoiets is als NH en dat dat voor hen ergens voor staat.
Ik hoop overigens wel dat we hierover kunnen praten, zonder dat er allerlei narigheden over en weer gespuit gaan worden. Ik ben niet op zoek naar het verschil tussen NH en wat dan ook... ik ben op zoek naar wat NH voor *jou* heeft toegevoegd of veranderd in het omgaan met je paard. Voor mij was het dus een terugkeer![]()
Bladwijzers