Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Join up & Parelli

Join up & Parelli

Ik weet niet of de Join-up in Parelli voorkomt...
    Maar wat mij nou leek, stel je bent gevorderd met Parelli en begint met een nieuw paard... Als er een nieuw paard in de kudde komt begint het met een join up.

Wat mij dan logisch leek is als je eerst een join-up doet en daarna het stappen plan van Parelli om je positie te behouden en je band te versterken.

Maar na mijn idee leg je met een join up toch een goede basis, vooral met paarden die wat lastig zijn. Als ze na de join up je in ieder geval vertrouwen kan je volgens mij ook veel beter op weg met Parelli...

Zomaar een hersenspinsel wat in me op kwam..
    Hoe denken jullie hierover?
    Those who can't dance, will blame it on the music

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Join up & Parelli

Ik ben niet zo'n fan van de join-up.

Ik denk nl dat als je een nieuw paard gewoon ergens in een paddock/bak/roundpen oid neerzet dat deze dan, als echt kuddedier, zelf op zoek gaat naar een kudde om bij aan te sluiten.

Als jij daar dus aanwezig bent dan zal het nieuwe paard vrijwel automatisch bij jou terecht komen .

Als die dan toch bij je is dan kun je gelijk wat beginnen met Friendly en wellicht wat andere games en zul je zien dat je eigenlijk al een Join-Up verkregen hebt (zonder dat je het paard weg hebt moeten jagen).

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Volgens mij doen ze dat ook wel hoor. Dan heet het de Catching Game, maar ik vind er niet zo veel verschillen in zitten.

Op de ParelliDVD Discover the CatchingGame word er ook een paar keer een catchingame gedaan met paarden die zich niet makkelijk laten naderen. Met een goede timing en een hoop savvy lijkt me dit een goede manier voor de eerste kennismaking met een paard wat zich niet laat vangen.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Met Shaf hebben we (Frans en ik) de eerste keer een catching-game gedaan. Gevolg was dat hij daarna in de wei al op 20m afstand te disengagen was en wist dat hij mij in de gaten moest houden.

Maar om nu te stellen dat een introductie in een nieuwe kudde altijd begint met een join-up, dat is toch niet echt zo.

Verschil tussen catching game en join-up is o.a. dat je met catching game meer nadruk legt op wegdrijven van de achterhand, dat je druk verminderd zodra je paard 1 oor/oog op jou richt en helemaal druk weg als hij met 2 ogen op jou gefocust is.
    Bij een join-up is het simpelweg x aantal minuten opdrijven tot je een teken van overgave ziet. Catching game is wat meer 2-richtings verkeer, vind ik.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

een kennismaking in de kudde begint volgens mij eerst met de drivinggame en porcupinegame. En omdat wij mensen roofdieren zijn beginnen wij met de friendlygame om even duidelijk te maken dat wij hele friendly roofdiertjes zijn.

En join-up zie je niet bij een kennismaking hoor. Tenminste... ik niet. Die wordt in een kudde weleens toegepast bij ongehoorzame jonge paarden. Maar die liepen er dan al wel een tijdje

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik denk dat je heel erg per paard moet kijken, als een paard al gelijk erg op jou gericht is als jullie samen los in de bak zijn dan vind ik hjet niet nodig. Is zijn/hjaar aandacht overal behalve bij jou dan zou de Catching Game best een goede optie zijn.

Achteraf had ik graag eerst het boek van Mark Rashid (zie de bieb hier) gelezen voor ik met Fen aan NH begon. Zijn aanpak spreekt mij wat dat betreft erg aan.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Bladwijzers

Forum Rechten