Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 45

Topic: Gebruik van graasmasker

  1. #1
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Gebruik van graasmasker

    Na even twijfelen dit topic maar bij voeding geplaatst. Ik vroeg me af hoe jullie een graasmasker precies gebruiken, als je het gebruikt natuurlijk Ik vind dat Sofie, mijn haflinger, echt te dik wordt. Ze staat in een kudde van 8 en er wordt met strookbegrazing gewerkt. Ze krijgen dus iedere dag een strook gras bij, maar ik vind dat ze te veel krijgen. Dat minderen heb ik al proberen aankaarten maar loopt moeilijk. De nieuwe strook gras komt er steeds 's ochtends bij. Ik heb al een graasmasker, de Greenguard, en ik weet dat ze er goed mee op de wei kan staan. Dat is dus geen probleem.

    Maar nu vraag ik me af hoe je hem best gebruikt qua tijd. Ik neem dat bijna niemand hem 24/24 aan laat, maar is het dan wel heel belangrijk om hem iedere dag aan te doen? Of kan je hem ook wel gewoon aandoen naargelang dat uitkomt, en dus bijvoorbeeld een dag wel en een dag niet afwisselen? Of denken jullie dat je paard dan de dag zonder graasmasker zijn "tekort" gaat proberen compenseren door nog meer binnen te schrokken?
    Kan je hem bijvoorbeeld zelfs ook gewoon eens een dag aan doen als dat uitkomt, of zit er wel best een regelmaat in? En dan zit ik ook nog met het feit dat ze 's ochtends gras bij krijgen en dus eigenlijk is het vooral nodig op dat moment. Als verder op de dag dat verse gras weg is kunnen ze de rest van de wei verder kort knabbelen, maar ik vrees dat dat met zo'n graasmasker bijna niet mogelijk is? Dan zou hij dus eigenlijk weer uit moeten?

    Kortom, een hoop vragen, bedenkingen, twijfels, ... Alle meningen, ervaringen en info zijn welkom!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Gebruik van graasmasker

    Ik gebruik hem niet, maar ik zou er wel regelmatig in houden en dan sowieso in de ochtend met vers gras omdoen.
    Door het wisselen krijg je een hele wisselende grasinname en dat lijkt mij niet wenselijk.
    Is het trouwens niet bespreekbaar 2x per dag een kleinere strook te geven?
    Dat gebruik ikzelf namelijk en zorgt voor nog iets meer regelmaat. Vaker is geen optie voor mij door werk etc.
    Voorheen haalde ik mijn gevoelige pony eraf als ik nieuw strookje gaf en dan later er weer op.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Gebruik van graasmasker

    Bij Moon doet de sh hem 's ochtends op en ik doe hem aan het eind van de middag af, dan kan ie nog een paar uur zonder staan. Ben met Dyonne eens dat regelmaat erg belangrijk is, dat geldt in het algemeen voor het voeren van paarden dus ook hiermee. Kort gras knabbelen gaat best met een graasmasker, misschien wel makkelijker dan heel lang gras eten.
    Overigens ken ik ook iemand die hem een dag wel doet en dan een dag niet, eenvoudigweg omdat het niet haalbaar is twee keer per dag op en neer te gaan. Ook dat gaat goed. En als paarden er eenmaal handig mee zijn kun je het eventueel ook 24 uur om laten, voor sommige gulzige eters werkt dat het beste,
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gebruik van graasmasker

    Mijn ervaring is ook dat kort gras geen probleem hoeft te zijn, lang gras is soms een probleem.
    Enige nadeel van lang gebruik van een masker is toch dat het masker hier en daar schuurplekjes gaat geven, daarom vind ik het fijn als het bv in ieder geval s, nachts af kan. Ik zou vooral kijken naar wat haalbaar is in deze situatie, het is altijd beter dan teveel grasinname.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Dankjewel voor jullie reacties!!

    Ze verschillende keren per dag een beetje gras bijgeven is niet mogelijk, in tegendeel, er wordt zelfs gesproken over dat nog maar om de 2 dagen te doen ofzo. En ik kan zelf ook niet 2 keer per dag gaan. Nu probeer ik dus uit te zoeken wat mogelijk zou zijn met het graasmasker met zo min mogelijk hulp van anderen want daar zal een hoop om geklaagd en gezucht worden áls het überhaubt al mogelijk is...

    Toch 24 uur aanlaten? Ik dacht dat niemand dat deed omdat dat toch echt niet aangenaam is voor je paard... Dat dat zelfs "niet mocht". Misschien is dat op termijn wel een optie. Het vervelende is gewoon dat de hoeveelheid gras die ze nu krijgen een beetje tussen de twee zit. Het is net te veel voor Sofie, maar ik weet niet of ze met 24u graasmasker dan wel genoeg te eten zal hebben. Dat moet ik dan misschien uitproberen. Ik neem aan dat als je het 24u aan zou willen laten dat je dat wel moet opbouwen?

    Ik snap wat jullie bedoelen over kort gras, maar in dit gevoel bedoel ik dan echt heel kort gras. Stel dat het gras echt heel kort is en ze gewoon zo ook al serieus moeten knabbelen, is het dan wel mogelijk om met het graasmasker nog wat te eten?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  6. #6
    Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Wierden
    Leeftijd
    31
    Berichten
    949
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Gebruik van graasmasker

    Misa heeft 24/7 een graaskorf om. Hij red zich hier echt prima mee en ik heb niet het gevoel dat het hem beperkt.
    Misa is er ontzettend handig mee en eet er alles mee. Kort gras, lang gras en hooi. Alleen wat langzamer dan normaal.

    Voor mij is het een ideale oplossing. Hij kan lekker bij zijn kudde blijven staan, eet de hele dag kleine beetjes, maar blijft toch op gewicht.

  7. #7
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Nooit last van schuurplekjes? En welke graaskorf heb je?
    Take the time it takes, so it takes less time.

  8. #8
    Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Wierden
    Leeftijd
    31
    Berichten
    949
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Gebruik van graasmasker

    Ik had voor Misa eerst een cob-maat, deze schuurde wel. Later heb ik een full gekocht en omdat deze vrij los, valt hij meer los om Misa zijn neus. Hierdoor krijgt hij van deze gelukkig geen schuurplekjes
    Ik heb deze:
    http://www.divoza.com/collectie/paar...smuilkorf.html
    Het enige nadeel aan deze is dat de onderkant vrij snel verslijt.

  9. #9

    Re:Gebruik van graasmasker

    Ik heb deze ook gekocht alleen met een bont rand tegen schuurplekken. Was 5 euries duurder.
    www.niettevermijden.com

  10. #10
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Dankjewel!
    Take the time it takes, so it takes less time.

  11. #11
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Gebruik van graasmasker

    Schuurplekken maakt denk ook uit van je pony. Mijn merrie had een flink gevoelige huid en had met een paar uur een halster om al kale plekken. Dus bij haar durfde ik lange tijd een graasmasker om niet aan.
    (Naast dat de hele kudde in paniek raakte en ik het geen fijn idee vond, dus met een half uur was het masker al af hier om nooit meer gebruikt te worden).
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  12. #12
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.815

    Re:Gebruik van graasmasker

    Sultan kreeg ook schuurplekjes van een cob-maat, maar van een full niet.
    Overigens kon hij het ding in 2 tellen aan flarden trekken, dus was niet echt een goeie optie voor hem helaas!
    A lot of people talk to horses, not many listen

  13. #13
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Gebruik van graasmasker

    Moon heeft ook een ruime full. Hoj heeft een gevoelig velletje dus ik was ook bang voor schuurplekjen maar tot nu toe gaat het prima. Ik heb een vergelijkbaar model als die van Elske maar dan van best friend.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #14
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    37
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Gebruik van graasmasker

    Mijn ervaring is ook dat ze erg handig zijn met dat ding, kort gras geen probleem en Jack werkt er zelfs hooi mee weg. Alleen heel hoog gras is moeilijk. Bij mij gaat ie 's morgens om met een strook gras geven en 's avonds af, dan staat ze op de paddock met hooi.

    Waar je wel even op moet letten als je hem 24/7 omdoet, is dat je wel iedere dag even het masker afdoet om schoon te maken. Soms blijven er plukken gras inhangen en door vet/vuil/haren/resten gras enz kunnen de gaten aan de zijkant langzaam dichtslibben. Ik borstel hem iedere dag even uit.

    Wat ik zelf een nadeel vind is is dat het een beperking in het contact met andere paarden is. Jack krijgt 's morgens of soms overdag even als er iemand is wel ook vaak even de tijd om zonder masker tussen de anderen te lopen zodat er ook gekriebeld kan worden.

  15. #15
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Gebruik van graasmasker

    Moon blijkt heel handig in kriebelen met graasmasker, ik heb het hem al verschillende keren zien doen. Dat geldt dus kennelijk niet voor alle paarden, is wel iets om even in de gaten te houden. (Net zoals het fijn is om zeker te weten dat je paard drinkt met een graasmasker om).
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •