Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 45

Topic: Gebruik van graasmasker

  1. #16
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Speciaal dat hij een manier vind om dat te doen zeg Ik dacht dat kriebelen niet echt mogelijk was met zo'n masker, maar voor Sofie is dat gelukkig niet zo erg want ze doet dat sowieso ongeveer nooit met andere paarden; ik ben haar kriebelmaatje

    Ik ben alleen echt bang voor schuurplekjes aangezien ik de Greenguard vorige zomer eens 2 dagen heb aangedaan en ze toen meteen een wondje onderaan haar lip had... In dat geval moet ik dan misschien de graaskorf die jullie hebben aanschaffen maar daar heb ik voor de rest al wat meer negatieve dingen van gehoord.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  2. #17
    Actief Forumlid MegaMag's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    36
    Berichten
    465
    Dagboek Berichten
    1

    Re:Gebruik van graasmasker

    Dineke: ik zag inderdaad toevallig een foto in je dagboek van een kriebelende Moon mét masker, nadat ik mijn bericht geplaatst had!

  3. #18

    Re:Gebruik van graasmasker

    Whinney heeft hem ook om. valt netjes af (in gewicht) maar heeft er in nog geen maand tijd de hele onderkant eruit gewerkt. Ook vermoed de hoefsmid nu dat ze toch tegen bevangenheid aan zit. Ik zie Whinney door het graas masker altijd op het korte gras staan. Dit vind ik dan toch wel weer een nadeel. Zie haar liever op het lange gras staan ivm het fructaan. Wat is jullie mening erover?

    www.niettevermijden.com

  4. #19
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Gebruik van graasmasker

    Nu vash hem ieder avond 4 uur om heeft is er toch een plekje ter grootte van een kwartje (kennen we die nog ) net op zijn onderlip, aan de onderkant. Ik smeer er na afdoen van het masker wat equaide op, en het wordt iig niet erger, maar het lijkt me toch niet lekker. Tips? Als ik er iets zachts inplak, dan moet het zeker goed vast blijven zitten, anders wordt het nog erger natuurlijk. En het moet dun zijn.

  5. #20
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Gebruik van graasmasker

    Margriet, als een dier er gevoelig voor is zou ik grasbeleid wel wat veranderen. Mijn merrie kon echt niet meer dan een uur op een groter stuk gras, hoe kort het ook was. Pas toen ik strikte strookbegrazing en altijd dus lang gras gaf ging het goed.
    Dat beleid hanteer ik nog steeds, want het bevalt mij prima. Pony's eten veel gezonder gras en zijn beter op gewicht te houden.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #21

    Re:Gebruik van graasmasker

    Morgen ga ik de grote wei voor strook begrazing indelen. Hie staat het gras goed over de kie. Des te langer het gras des te beter heb ik altijd begrepen. Daar zit dan ook mijn vraag.... Als ik Whinney het graasmasker op laat houden kan ze dus niet van het lange gras eten wat eigenlijk qua fructaan beter is. Terwijl als ik haar het graasmasker op doen ze minder binnen krijgt maar wel van kort gras met meer fructaan.
    www.niettevermijden.com

  7. #22
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Gebruik van graasmasker

    Ziggy staat hier met korf om en die zie ik duidelijk de hoge stukken opeten.

  8. #23
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Gebruik van graasmasker

    Misschien even definiëren wat jullie onder "hoog of lang" verstaan. Echt lang gras, krijgen ze niet door het gaatje, omdat het omvalt als ze het willen pakken en dan dwars voor het gat komt te liggen. Gras tot 10 cm hoog bijv lukt prima. Zet je ze zonder graasmasker in een wei met lang gras en kort, dan gaan ze toch grotendeels voor het kortere gras.

    Er is onderzoek gedaan naar graasmaskers en ponies.
    http://hoofcare.blogspot.be/2011/06/...e-pasture.html
    Samenvatting uit de Levende Have:
    Onderzoek heeft aangetoond dat een pony zonder graasmasker ca. 0,8% van zijn lichaamsgewicht in drie uur eet. Voor een pony van 350 kg betekent dit dus 2,8 kg droge stof. Dit is ca. 17,5 kg gras/3 uur = 5,8 kg gras per uur. Met graasmasker eet een pony ca. 0,14% van zijn lichaamsgewicht in drie uur. Voor een pony van 350 kg betekent dit dus 0,49 kg droge stof. Dit is ca. 3,06 kg gras/3 uur = 1,02 kg gras per uur.
    Gemiddeld genomen zorgt een goed passend graasmasker voor een vermindering van droge stof opname met ongeveer 82%, in vergelijking met pony’s die vrij kunnen grazen. (1)

    Dankzij een graasmasker kan een paard meer uren in de wei doorbrengen dan anders het geval zou zijn. Zo krijgt het paard wel de langdurige graastijd en beweging die het van nature behoeft.

    Een graasmasker is niet voor elk paard dat op rantsoen staat een uitkomst. Al zou een paard met graasmasker op volgens de fabrikanten geen last moeten hebben met ademen, drinken of sociaal contact, sommige paarden verstijven van angst als ze het masker op krijgen en weigeren verder nog iets te doen. Andere paarden zien kans langs het masker heen te komen. In die gevallen kan het masker soms succesvol aan een halster worden vastgemaakt. Er zijn ook speciale halsters voor graasmaskers in de handel.
    (1) "The effect of wearing a grazing muzzle vs. not wearing a grazing muzzle on pasture dry matter intake by ponies”, Journal of Equine Veterinary Science, mei/juni 2011.



  9. #24
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Grappig dat dit topic weer naar boven schiet, ik wilde hier juist vandaag een update plaatsen Door dit topic heb ik dan toch maar beslist om mijn stalgenootjes om hulp te vragen zodat er een zekere regelmaat in zou zitten, anders was het voor mij niet haalbaar. Nu heb ik dus de regeling dat Sofie het graasmasker 's ochtends aankrijgt wanneer de kudde een strook gras bij krijgt en in de namiddag gaat hij weer uit. Tegen dan is het meeste nieuwe gras toch al op. Het is moeilijk om na een paar dagen uitspraken te doen maar ik heb toch de indruk dat ze zich al een beetje beter begint te voelen

    Sorry ik ga jullie forumnamen gebruiken want ik ben echt zo slecht in namen onthouden
    Amethist, is het dan niet mogelijk om ze steeds een klein strookje heel lang gras te geven? Grappig dat hij het gat zelf zo veel groter maakt. Een vriendin van mij heeft ook zo'n graasmasker maar haar pony wilde er niet mee eten. Toen heeft ze het gat zelf groter gemaakt en sindsdien gaat het goed. Misschien blijft het dan ook wel hierbij bij jou?
    Lila, de mate waarin een graasmasker de hoeveelheid gras beperkt hangt toch af van graasmasker tot graasmasker. Ik heb bijvoorbeeld een Greenguard, en daarbij zeiden ze zelf in de omschrijving dat deze 50% beperkt. Paarden eten dus nog maar de helft van wat ze normaal zouden eten.
    Take the time it takes, so it takes less time.

  10. #25
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Gebruik van graasmasker

    Hier krijgen ze echt lang gras dat uitgegroeid is. Helaas is er daardoor niet 24-7 gras. Maar door mijn indeling gaan ze eigenlijk als het nieuwe strookje op is gewoon terug naar de bak. Paar uur later kijken ze nog eens of er al nieuw gras is. En knabbelen soms wat. En dan in de middag nieuw strookje.
    Binnen een week zijn ze normaal gesproken weer van het grasstukje af waar ze stonden, zodat ze niet het aangroeiende gras eten.
    Het is misschien wat meer werk, maar zo heb ik wel gezonde pony´s.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #26
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Gebruik van graasmasker

    Ik vind lang en kort gras altijd een lastig punt. Van lang gras kunnen ze namelijk per uur veel meer eten dan kort gras, voor kort gras moet harder gewerkt worden en kunnen ze minder grote happen nemen. Daarnaast slaat gras het meeste suikers en zetmeel op in de stengel. Langstengelig gras kan dus meer calorieën bevatten per kilo dan kort gras dat vooral uit blad bestaat.
    Verder zit er verschil tussen kort gras en kort gras. Alleen gras dat heel erg kort is afgegraasd staat onder stress en kan niet goed groeien waardoor de suikers zich ophopen. Gewoon kort gras kan wel goed groeien en verbruikt dus zijn suikers beter. Wat te kort is en gewoon kort scheelt ook nog per soort.
    Niet om het jullie lastig te maken, maar de aanname dat kort gras dus meer fructose bevat en lang gras altijd beter is, klopt kang niet altijd. Dat is een te simpele voorstelling van zaken helaas.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  12. #27
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Gebruik van graasmasker

    Klopt, het blijft lastig. Door de jaren ervaring met een HB-pony heb ik ervaringen op gedaan hoe ik haar hier op het gras kon hebben. Maar kan mij best voorstellen dat een andere grondsoort weer anders is bijvoorbeeld.
    Bij ons groeit het gras zeer snel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #28
    Forum Meubilair Marie's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Locatie
    Gent
    Leeftijd
    30
    Berichten
    2.749
    Dagboek Berichten
    41

    Re:Gebruik van graasmasker

    Wat ik me afvraag over kort gras: als het heel kort is afgegeven en het moet daarna weer aangroeien krijg je dus stressgras waar veel suikers in zitten. Maar hoe lang blijft dat zo? Als je die wei daarna voor een maand gerust laat ofzo, is het gras tegen dan niet gekalmeerd? (ik kon even niet op een ander woord komen :P )
    Take the time it takes, so it takes less time.

  14. #29
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Gebruik van graasmasker

    Als het gras weer meer blad heeft kan het weer groeien, dus ja, dan is het niet meer gestresst, het is een tijdelijke toestand. Behalve dat te kort zijn een stressfactor is voor gras, zijn er nog andere factoren zoals te lage temperatuur, droogte of gebrek aan voedingsstoffen.

    Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat kort gras niet per definitie slechter is dan lang gras en dat lang gras soms zorgt voir ern grotere opname van suikers. Eigenlijk weet je dat alleen maar zeker door te meten wat het suikergehalte is en te bepalen hoeveel ze eraf grazen en dat is bijna niet te doen. Goed naar je paard kijken en uitvinden wat voor jouw paard werkt is eigenlijk de enige echte optie.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  15. #30
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Gebruik van graasmasker

    Magriet, mijn ervaring is dat ze in het begin teveel druk zetten, het eerste masker van Whoopie was ook in een week de helft groter nu kan ze een zomerseizoen met 1 masker.

    Ik heb vorig jaar de online cursus gedaan bij een Engelse uni als ik mij niet vergis weet de naam even niet, maar wat toen "verteld "werd is dat juist uitgebloeid gras de meeste suikers bevat, dat wist ik ook niet, het beste is dus eigenlijk een beetje een tussenlengte gras.
    Ik weet niet of je de paarden ook een dagdeel van het gras op een soort van uitloop zet met wat hooi, wat je dan zou kunnen doen is de paarden s, nachts op het gras zetten en overdag in de uitloop. Overdag bevat het gras over het algemeen veel meer fructaan.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •