Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 61

Topic: Op zoek naar de definitie van Normal

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Op zoek naar de definitie van Normal

Om onderscheid te kunnen aangeven tussen mensen die op een of andere manier natural met hun paard bezig zijn en 'die anderen' zonder dat mensen zich aangevallen voelen, is het wellicht handig om hier een duidelijke definitie voor op te stellen.

Mijn voorstel is om wel 'natural' en 'normal' aan te houden (omdat die termen nogal veel voorkomen), en hier een duidelijke definitie aan te hangen die ergens duidelijk op het forum kan komen te staan. Maar een verfijnde definitie van wat nu natural en wat normal is, ontbreekt.

In dit topic graag jullie mening over DIT VOORSTEL en eventueel een passende definitie.

Agressieve, off-topic of beledigende reacties zullen zsm verwijderd worden door de mods (Maaike mag dat ook doen, als ze weet hoe het moet )
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Op zoek naar de definitie van Normal

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Om onderscheid te kunnen aangeven tussen mensen die op een of andere manier natural met hun paard bezig zijn en 'die anderen' zonder dat mensen zich aangevallen voelen, is het wellicht handig om hier een duidelijke definitie voor op te stellen.

Mijn voorstel is om wel 'natural' en 'normal' aan te houden (omdat die termen nogal veel voorkomen), en hier een duidelijke definitie aan te hangen die ergens duidelijk op het forum kan komen te staan. Maar een verfijnde definitie van wat nu natural en wat normal is, ontbreekt.

In dit topic graag jullie mening over DIT VOORSTEL en eventueel een passende definitie.
    Ondanks dat ik persoonlijk dus moeite heb met de term 'normal' denk ik dat het inderdaad zinloos is om een andere term te bedenken. Simpelweg omdat de term 'normal' in de Parelli-wereld al jaren is ingeburgerd.
    Wat ik wel heel erg fijn zou vinden is als die term niet meer te pas en te onpas gebruikt wordt en dat als iemand de term verkeerd bezigt of interpreteert er inderdaad op gewezen kan worden dat er ergens een 'definitie' te lezen is zodat die persoon eventueel zijn/haar tekst kan aanpassen.

Op die 'definitie' kom ik later terug, daar wil ik nog even over nadenken.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Jannepauli
    Guest

Mijn voorstel zou zijn dat we een nieuw woord vinden!

De verwarring en ergernis ontstaat omdat er aan het woord 'Normal' verschillende betekenissen gehangen worden. Het is daardoor al lang niet meer de aanduiding voor iemand die (nog) niet aan Parelli of NH doet.
    In de recente discussie kwam dat ook al zo naar voren: de één schaart onder het begrip 'normal' alles wat maar rondloopt: dressuur, western, endurance.. en de ander definiëert 'normals' als ruk-en pluk figuren, sporenprikkers etc.

Volgens mijn 'standaard' ben ik een 'normal', nl. een dressuurruiter. Maar wel één die al jarenlang geleden het licht heeft gezien en weet dat je om dressuur te kunnen rijden maar één ding kunt nastreven: partnership, lichtheid, harmonie - die termen worden zelfs door onze 'vakbond' voorgeschreven - de F.E.I. heeft daar duidelijke richtlijnen voor. Dat zijn dezelfde begrippen als die meneer Parelli van zijn studenten verwacht, of wil bijbrengen. In die zin wil ik me hier thuis voelen, we strven dus kennelijk hetzelfde na alleen gebruik ik 'jullie' technieken nog niet.

Maar wat moet ik ermee aan als het woord opeens een heel andere invulling krijgt? Als ik opeens lees dat een 'normal' iemand is die zijn paard bijna mishandelt, of op z'n minst totaal niet begrijpt? Een soort van 'hork' dus.
    Ik wil wel een voorbeeld noemen:

Op dit forum staat een topic onder de naam 'Monty's tip' (of tipsie). Het gaat over een stukje uit een boek van Monty Roberts waar hij een methode voorstelt om je paard aan 'afspuiten' te laten wennen. De TS vind het maar niks en hoe omschrijft ze dan ook haar commentaar? Jawel.. door het 'een normal'manier te noemen. Oh ja denk ik dan, daar gaan we weer hoor! Want ik ben 'normal' volgens de éne beschrijving maar ik kan je verzekeren dat ik mijn paarden niet zo zou aanpakken.

Mijn voorstel zou zijn, als het al nodig is om commentaar op anderen te hebben, om mensen die hun paard op een 'verkeerde' manier behandelen of de methodes die deze mensen gebruiken te benoemen, een andere naam te geven. Mijn voorstel is:

HORKEN !

Van toepassing op allerlei variaties...

Iemand die z'n paard naar de wasplaats meent te moeten sleuren met hoofdstel en hengstenketting, zonder zich te bedenken dat het arme dier misschien alleen maar bang is en er met geduld netjes ingezet zou kunnen worden, die is voor mij een HORK.

Commentaar op een uitspraak van Roberts zou kunnen worden: "dit is een horkerige manier", in plaats van dit is een normal-manier.

Is dit wat? Misschien kunnen we via de smiley-generator dan ook nog een leuk plaatje vinden voor een 'hork'!

Jannepauli
    Guest

Even ter aanvulling nog: Volgens de 'Dikke van Dale' is een hork een 'stug, lomp, onbeleefd mens'.. nou.. onder zo'n woord kunnen we dat soort ruiters/paardeneigenaren gevoeglijk vatten, niet?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Persoonlijk vind ik Hork nog erger dan Normal
    Hork klinkt erg negatief in mijn ogen!! En zoals ik net ook in een topic van Carla zei: ik vind dat we iedereen (ook de Horken ) in hun waarde moeten laten, dus noem het nog liever niet-NH ers dan Normals of Horken..
    Je jaagt hier mensen weg of beledigd ze op zijn minst door ze met een scheldwoord (want dat is zoiets als Hork, of Nurd ofzo toch een beetje) te benoemen. Stel je spuit je paard zo af als Monty voorstelt, gewoon omdat je dat zo hebt geleerd... en je komt hier op het forum omdat je hier denkt wat te kunnen leren. Ik zou me dan gelijk beledigd of diep schuldig voelen dat ik mijn paard zo behandeld heb!
    Dat terwijl we dat soort mensen juist willen aantrekken (toch?) om ze op een vriendelijke wijze te laten inzien dat het ook anders kan. Daarom moeten we ook niet zo'n barriere hebben tussen wat is een natural en wat is een normal... Iedereen heeft op zijn manier het beste voor met het paard (over het algemeen) en door te blijven communiceren (wat niet lukt wanneer er een barriere tussen zit) kan je de in onze ogen 'Horken' wakker porren op een leuke manier en ze lekker maken om zich wat meer in NH te verdiepen!

En het is moeilijk hoor, ik sta ook vaak hoofdschuddend langs de zijlijn mensen te bekijken, maar ik blijf voor mezelf volhouden dat de geduldige aanhouder wint! Ik geloof in het goede in de mens

Maar weer naar het woord: misschien géén woord, dan moet iedere poster steeds wanneer hij 'iemand' wil beschrijven goed nadenken over wat hij bedoeld en hoe hij het zal omschrijven.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Maar wellicht dat we met een duidelijke definitie van het woordje normal, en van natural vs normal acties. Wellicht dat mensen die zichzelf wel normal noemen, helemaal niet zo normal zijn als ze denken en veel eerder natural zullen reageren.
    Als in: communication, understanding (?) & ...(?) vs mechanics, fear and intimidation (shit, weet de hele quote niet meer )

Jannepauli
    Guest

Ja, daar zit wel wat in Nacino - iedereen heeft al weer zo z'n voorstelling bij een woord. Misschien kun je je dan ook voorstellen dat het woord 'normals' zoals het hier meestal gebruikt wordt, bij mij nét zo hard aankomt als 'hork'.

"Geen woord" lost niks op denk ik. Het N-woord werd tenslotte ook al als 'gemaksaanduiding' gebruikt las ik ergens. Ik bedoel ook niet te zeggen dat je iemand maar rechtstreeks een 'hork' moet noemen en ik ben met je eens dat vriendelijkheid de beste manier is om wat over te brengen.

Hmm.. jammer, ik vond 'hork' eigenlijk wel een leuk woord , maar ik ben 'in' voor een ander hoor!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ow ik vind hork ook leuk daar niet van
    Maar ik vind het sociaal-onverantwoord laten we maar zeggen

Het blijft moeilijk, vooral ook omdat ik me bijv. nergens door aangesproken voel... ze zeggen maar!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Tsja dat heb ik dus ook, ik kwam hier ook blanco binnenwandelen, had spoor en zweep koud aan de kant gelegd, wilde anders, maar wist niet hoe.
    Heb me nooit 1 moment beledigd gevoeld door het N woord, denk omdat het voor mij wel duidelijk was dat het niet een persoonlijk iets was.

Hork vindt ik wel grappig klinken, maar denk ook niet dat je daarmee een positieve wending aan het geheel gaat geven.
    Niet NH'er dan nog eerder. Maar ja ga maar eens een hele NH natie in binnen en buitenland omvormen, dat ze het N woord niet meer mogen gebruiken, omdat bepaalde groepen zich dan aangesproken voelen.

Maar ging het nu om de definitie of om een ander woord te vinden?
    Want die definitie lijkt me zinniger, als die er is, die dan ook als een sticky bovenaan zetten. Want anders blijven we met deze discussie zitten.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Het gaat niet om het woord, maar om de definitie.
    Hahaha, het N-woord dat doet me wel heel erg denken aan de amerikaanse censuur (F word)

Hork klinkt van zichzelf al niet zo aardig (denk aan de horkenlijn voor aso-buren) en normal heeft van zichzelf helemaal geen negatieve lading.

Dus liever een duidelijke definitie hiervan, zodat mensen het ook niet als negatief hoeven ervaren.

Jannepauli
    Guest

Mijn bescheiden mening is toch dat we aan een definitie niet zoveel hebben. Die definitie is er in principe al, namelijk dat een 'normal' niet de NH-methodes hanteert of kent. Het vervelende is juist datzelfde woord ook gebruik wordt om 'misstanden' aan te duiden ( zie definitie Niek in het vorige topic). Het lijkt mij daarom veel beter dat er wél een speciaal woord gezocht wordt om aan te geven wat die specifieke categorie is.

Wat mij betreft zou het 't beste zijn als er helemaal niet gekankerd wordt op anderen, maar als iemand dan toch de behoefte heeft om uiting aan ongenoegen te geven, dan maar met een speciaal woord waardoor de doelgroep goed en zonder misverstand omschreven wordt. Als 'hork' te beladen is, dan is er vast wel een ander woord te vinden.

Wie is er creatief?

het gekke is dat alle "normals" die ik ken erg blij zijn zo genoemd te worden: zij zijn "normaal" en ik ben afwijkend: "Natural" dat klopt helemaal niet, als je natural bent, breng je je paard terug naar waar ie vandaan komt en laat je hem los in de natuur en ga je er vooral niet op zitten.....

De gemiddelde Nederlander doet erg z'n best om normaal te zijn hoor, nog steeds!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja ik denk dat een woord verandering weinig zin heeft, want hoe wil je dat gaan doorvoeren in alle andere landen en de rest van de NH'ers die niet op dit forum zitten.
    Vraag me eigenlijk af waar ik mee bezig ben hihi, immers van mij hoeft het niet veranderd te worden, ik heb immers geen problemen hiermee.
    Wat Morrie zegt, ik ben degene die afwijkend is haha, en zo wordt ik regelmatig bekeken als ik weer eens met mijn stickie over mijn schouder als een Remi de weide ..euh wijde wereld in trekt.
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    13

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Morrie
    het gekke is dat alle "normals" die ik ken erg blij zijn zo genoemd te worden: zij zijn "normaal" en ik ben afwijkend: "Natural" dat klopt helemaal niet, als je natural bent, breng je je paard terug naar waar ie vandaan komt en laat je hem los in de natuur en ga je er vooral niet op zitten.....

De gemiddelde Nederlander doet erg z'n best om normaal te zijn hoor, nog steeds!
    Precies Smurf! Dat schreef ik in dat andere topic dus ook al, wij hier vinden anderen "normal", dus wij zijn dan "abnormal"... Maar aangezien op dit woord geen enkele reactie kwam, ga ik er even van uit dat dit niemand hier stoort om dan maar abnormal te zijn. Daarnaast heb ik moeite met het woord naturals, om dezelfde reden als smurf.

En als ik dan toch bezig ben, gooi ik de knuppel meteen nog maar een keer in het hoenderhok... De meesten hier doen Parelli, zijn andere nh-methoden (die vrijwel op hetzelfde neerkomen, maar waar geen stap voor stap-cursus handleiding voor is geschreven) dan ook richting "normal"?

Ik denk dat we het onszelf moeilijker maken dan dat het is, je hebt nou eenmaal mensen die vasthouden aan het gangbare, bekende methoden en mensen die via een andere weg, met een andere visie bezig zijn. Ik ga uit van het paard, leer van haar en ga ervan uit dat zij mijn onderwijzer is in de wereld die paard heet. Ik kan niet anders als haar manier volgen, zij spreekt mijn taal niet, ik kan de hare wel leren. Dat is voor mij NH: paardgericht denken, voor en door het dier, niet vanuit mijn willen.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Het gaat niet om het woord, maar om de definitie.
    ...
    Dus liever een duidelijke definitie hiervan, zodat mensen het ook niet als negatief hoeven ervaren.
    Aanzet tot definitie:
    Een normal is iemand die ondoordacht handelt. Iemand die dingen doet zonder zich af te vragen wat de reden is om het (op die manier) te doen.
    Een normal is dus niet iemand die bijvoorbeeld met een dressuurzadel rijdt of zijn/haar paard onder deken houdt. Mensen die dit weldoordacht doen hoeven zich niet aangevallen te voelen door de term normal.

En ja, zet um maar sticky in dit forumgedeelte. Dan kan iedereen hiernaar verwijzen.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten