Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

  1. #16
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Hier ook absoluut geen varkensmest op het land

    Onze koeien (reguliere veehouderij) krijgen amper AB. Afgelopen jaar (2013 dus) hadden we 4 koeien die een AB kuur hebben gehad om het een of ander. Alle andere dingen doen we met homeopatische/natuurlijke middelen (bijvoorbeeld van Ecostyle).

    Persoonlijk zou ik ook eerst bodemmonsters laten nemen, en daarna kijken wat je nog erbij nodig hebt. Je kunt er wel van alles opdoen nu, maar voor hetzelfde verstoor je meer dan dat het wat oplevert. Het boek van W. Schippers ligt hier ook, al willen wij liever niet teveel bloemen .


  2. #17

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Bedankt allemaal, net met mijn partner in crime in deze (Christine) een plannetje bedacht. (waar we allebei eerst nog een nachtje over slapen)

    - Boek bestellen, dank Els voor je uitzoek werk!
    - Bodemmonsters.
    - Zelf een composthoop beginnen. (met dank aan Hester voor de ooit geleverde input op het forum)

    Ben heel nieuwsgierig naar hoeveel tijd het zelf composteren met zich meebrengt? (Dat zal doorslaggevend zijn of we dit vol houden. )


    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  3. #18
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Salmonella. Zelfde reden waarom wij (bij ons op stal) de kippen niet in de stallen willen hebben.
    Varkens en kippen kunnen dragers zijn en bij ons nemen we hierin liever geen risico.
    Besmetting veroorzaakt overigens vage klachten vaak gepaard met dunne(-re) mest tot diarree.
    Het is vaak lastig te ontdekken (diagnosticeren) en erg lastig (tot niet) te behandelen...
    Voor mij een nieuw verhaal, je moet met veel dingen rekening houden zeg, bij Whoopie was het overigens geen salmonella.

    Speelt de salmonellabesmetting trouwens ook een rol als je op kleine schaal zelf kippen houdt
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #19

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    DE buurman heeft een ph meter, dus ik gisteren een rondje weiland gedaan, een keer of 10 gemeten.

    Overal hoger dan 6, vaak 6,5 soms 6,8, aan de hoge kant dus.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  5. #20
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.752

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Handig, zo'n buurman!

  6. #21

    Re:Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Lees dit topic nu pas, heb je al meer een idee wat je wil doen Marlous?
    Volgens mij is de pH-waarde zo slecht niet, maar dat is ook afhankelijk van de hoeveelheid organische stof (humus). Ben benieuwd wat er uit de bodemanalyse komt. Als je precies weet wat je van je weide wil (veel kruiden of niet, hoge grasopbrengst of niet, voornamelijk gezond bodemleven..) kun je volgens mij gerichter op zoek naar de voor jouw juiste manier van weidemanagement.

    En omdat ik het niet laten kan; Gebruikte je drijfmest van het jongvee van een melkveebedrijf, of van een vleeskalverenhouder? In de categorie weinig antibiotica op je land, is dit rapportje misschien wel leuk om te lezen: Antibioticagebruik landbouwhuisdieren. Alweer 2 jaar oud, de cijfers zijn alweer gedaald, maar drijfmest van een vleeskalverenbedrijf is dan niet de meest geschikte keus (minst geschikt zegmaar). Voor wie niet wil lezen gooi ik het tabelletje even neer;





  7. #22

    Re: Weidebeheer? Hoe en wat en waarom?

    Ik zou een grondmonster laten nemen om op die manier precies te weten welke mineralen je moet aanvullen! Dan doe je niets te weinig en niet te veel! Krijg je naar mijn idee het beste ruwvoer (wat je er dan ook op wil hebben staan) van.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •